GiantElectrobikeVelobeElectrobikeHuntteri
Sivu 1 / 21 1 2 3 11 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 602

Aihe: Reba aiheuttaa harmaita hiuksia

Reba aiheuttaa harmaita hiuksia

Fillarissa on keulilla Reba SL 85mm, jolla on ajettu vasta pari kuukautta. Olin viikonloppuna ajamassa Tahkolla ja ennen kisaa säädin keulan paineet kohdalleen. Maaliin tullessa totesin keulan jäykisyneen niin, ettei se joustanut enää kuin korkeintaan 30mm. Keula ei kuitenkaan ollut ainakaan silmämääräisesti painunut kasaan vaan pelkästään jäykistynyt. Alkuviikon ajan olen nyt vuorotellen tyhjentänyt siitä ilmoja ja pumppaillut uusia, mutta ainakaan ohjepaineilla en saa siitä ollenkaan ajettavaa. Laittamalla +-puolelle selvästi suositeltua pienemmät paineet saan keulan joustamaan edes jonkun verran.

Voiko olla niin, että keulaan täytyy vaan laittaa tarpeeksi pienet paineet, että saan siitä omasta mielestäni ajettavan? Ei kai kuitenkaan ole normaalia, että keula "jäykistyy" ajon aikana merkittävän paljon?

Takuuhan tuossa on luonnollisesti vielä voimassa, mutta se on ensimmäinen ilmakeulani ja haluaisin ensiksi saada selville onko siinä oikeasti mitään vikaa vai enkö vaan osaa..

En siis todellakaan ole mikään taitaja näissä asioissa, eli saa ehdotella ihan idioottimaisiltakin kuulostavia ratkaisuja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vesipossu Katso viesti
    ihan idioottimaisiltakin kuulostavia ratkaisuja.
    Siitä on mennyt lukitus päälle? Siinä kun on se motionkontrolli, niin jos floodgate olis säädetty oikein "tiukaksi", lukitus varmaan aiheuttaisi sen että joustaa vähän. En ihan tiedä kun en ole moisia käyttänyt.
    "For the front wheel, I've always preferred carbon… it looks better, when you're looking down it feels faster." - David Millar

Nauraa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tya Katso viesti
    Siitä on mennyt lukitus päälle? Siinä kun on se motionkontrolli, niin jos floodgate olis säädetty oikein "tiukaksi", lukitus varmaan aiheuttaisi sen että joustaa vähän. En ihan tiedä kun en ole moisia käyttänyt.
    Sen sentään tajusin tarkistaa heti alussa, ettei lukitus ole päällä

Itse oon nimittäin ajanut lukko päällä vahingossa pidempäänkin... Mutta eipä tuon kyllä pitäisi jäykistyä ajaessa tuolla tavalla. Eikö kaikissa Reboissa ole tarralla kyljessä ohjepainetaulukko? Käytätkö niitä paineita ja silti joustaa vain kolme senttiä? Takuuasia, sanoisin.
    "For the front wheel, I've always preferred carbon… it looks better, when you're looking down it feels faster." - David Millar

Omasta Rebasta katosi joustomatka vähitellen, ensin 115, sitten 100 ja sitten 60. Vein huoltoon ja keula toimii taas.
    Rokkarin virallinen huoltovälihän on jotain ihan naurettavaa, joten voi olla niin ja näin saatko mitään takuusta jos maahantuoja epäilee pelkästään huollon tarvetta.
    Helpoimmalla selviät jos soitat myyjäliikkeelle / maahantuojalle (jos keula tuotu itse) ja kysy alustavaa diagnoosia. Jos haluat saada keulan nopeasti takaisin alle, kiikuta keula huoltoon.

Jos sitä ohjepainetaulukkoa käyttää niin keula on melkein jäykkä, koska itellä on painoa n.92kg ja taulukko sanoo et pitäs olla 160psi. Mut mä ajelen 70psi:llä ja keula toimii hienosti, kaksi kertaa olen huollon tehnyt keulalle jolla on ikää vajaa kaksi vuotta.

Voihan olla et on negatiivipuolen tiiviste menny ehkä liian vähästä öljystä ja päästää paineet +-puolelle, sillon ainaski keula jäykistyy lähes kokonaan.

Koitappa säätää ne paineet uusiks ja katot sen painauman(SAG) ku istut painollas pyöränpäällä, tolla joustomatkalla ehkä 1,5-2cm ja laitat negatiivipuolelle 10-20psi:tä vähemmän painetta ni vois alkaa toimimaan.

Mitä ihmettä!!! Meikä kyllä ajaa ihan taulukon ohjepaineilla eli 155-160psi sekä positiivisella että negatiivisella puolella ja hyvin toimii eli keula käyttää kunnon ajossa lähes koko 100mm joustomatkansa pohjaamatta ja on todella herkkä. Jos itse käyttäisin jotain 70psi paineita niin sagia olisi varmaan yli puolet joustomatkasta ja pohjaisi joka juuressa.

Tuo ongelma tosiaan kuulostaa siltä että negatiivipuolelta pääsee ilmat vuotamaan poies. Tarkistas se ensin, että mitä siellä on ja pysyy. Jos takuu on voimassa niin siitä sitten vaan rutisemaan vaikka voi olla ettei takuuseen mene, tiivisteet on kuitenkin kuluvia osia ja nuo ohjeistetut huoltovälit on aika "varman päälle" speksatut..
    Mika K muokkasi tätä : 05.07.2007 at 00.04
    Krossikommuuni / Syöte MTB

Tuo ilmeisesti tarvitsee reilusti massaa päälle toimiakseen kunnolla. Eilen kävin pitkästä aikaa jyyhkimässä 120-millisen Marsun kanssa ja tuntuipa mukavalta, kun oli 120 milliä oikeasti toimivaa joustoa käytössä. Rebassa on ehkä 40mm smuuttia joustoa ja sitten progressio tappaa loput 60. Jos pudottaa positiivipuolelta ilmaa vielä pois, niin keula ei ikinä saavuta täyttä mittaansa... Pettymys.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiovan Dynamo Katso viesti
    Tuo ilmeisesti tarvitsee reilusti massaa päälle toimiakseen kunnolla. Eilen kävin pitkästä aikaa jyyhkimässä 120-millisen Marsun kanssa ja tuntuipa mukavalta, kun oli 120 milliä oikeasti toimivaa joustoa käytössä. Rebassa on ehkä 40mm smuuttia joustoa ja sitten progressio tappaa loput 60. Jos pudottaa positiivipuolelta ilmaa vielä pois, niin keula ei ikinä saavuta täyttä mittaansa... Pettymys.
    Häh, kyllä kai mulla tuntuu löytyvän täydet 115mm pehmyttä juustoa rebasta. Aluksi sai hakea paineita kohilleen mutta kyllä ne sieltä tuli ku vähän houkutteli. Ja joskus KD, joku voi ajella muutakin kuin pururataa, missä siittä progressiosta on ihan oikeasti hyötyä.

Laitoin keulaan nyt tosi pienet paineet ainakin niihin suosituslukemiin verrattuna ja vielä toistaiseksi tuntuu toimivan. Täytyy vielä hieman hakea säätöjä kohdilleen ja käydä ensi viikolla kunnon lenkillä kun työkiireet helpottavat.. Näkee sitten pitääkö keula paineet vai muuttuuko jäykäksi.

steelduck Guest
    Missäs tuo kannattaa pääkaupunkiseudulla huollattaa?

Pyorahuolto.com huoltaa, joskaan ei ole virallinen huolto. Mountain Bike Shop taitaa olla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tya Katso viesti
    Pyorahuolto.com huoltaa, joskaan ei ole virallinen huolto. Mountain Bike Shop taitaa olla.
    Molemmissa olen huollattanut eikä ole valittamista. Jomman kumman putiikin huollon jälkeen tosin huomasin mehevät naarmut liukuputkessa, mutta en ole varma hosuinko naarmut keulaan itse vai saiko huoltaja ne aikaiseksi.
    Edellisessä huolto taisi olla huikan edullisempi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kharik Katso viesti
    Häh, kyllä kai mulla tuntuu löytyvän täydet 115mm pehmyttä juustoa rebasta. Aluksi sai hakea paineita kohilleen mutta kyllä ne sieltä tuli ku vähän houkutteli. Ja joskus KD, joku voi ajella muutakin kuin pururataa, missä siittä progressiosta on ihan oikeasti hyötyä.
    Niin minäkin olen kuullut huhua, että niin tuon pitäisi toimia. Vaan kun ei edes ole aivan ensimmäinen keula, mistä toimintaa houkuttelen esiin ja silti ei vaan onnistu. Pitänee tuokin kohta purkaa osiin ja tsekata.

Ja tuohon lenkkireittiasiaan voidaan palata sitten, kun ollaan useammin, kuin kerran vuodessa, samoilla poluilla ylipäätään liikenteessä...

Noniin, eipä tarvitse enää miettiä onko Rebassa vikaa vai ei. Laitoin Tahkon jälkeen sopivat paineet keulaan takaisin ja olivat pysyneet siinä ihan hyvin. Tänään kävin taas testilenkillä ja rauhallisen maastoajon jälkeen siirryin takaisin kestopäällysteelle. Muutama metri ajoa ja kova pamaus. Aloin tarkkailla renkaita, että kumpi tyhjenee ensin. Ilmat pysyivät kummassakin mutta hetken kuluttua huomasin, että keula on painunut täysin kasaan. Nousin pyörän selästä pois ja keula hiljalleen palautui normaaliin pituuteensa tai ainakin lähelle sitä. Pientä painettakin siinä on, mutta eihän se toimi enää ollenkaan. Sellainen harmaa rengasmainen tiivistekin siitä liukuputken ympäriltä lähti pois paikoiltaan. Nyt sitten testataan takuun toimivuus..

arctic biker Guest

takuu

Nyt sitten testataan takuun toimivuus..
    takuuhan ei tietenkään korvaa,oot ajanut liian pienillä paineilla...

Mua alkaa vähän epäilyttää koko Rock Shox. Ongelmia näyttää johonkin Marsuun nähden olevan kaikilla ja kaikissa malleissa enemmän kuin tarpeeksi. Itsellä Dart 2, ja joustoliikettä ehkä sen 5 senttiä. Sagia ei ollenkaan, vaikka pre on minimissä. Palautuksen vaimennussäätö ei auta perusongelmaan, vaikka poistaakin pomppuefektin. Jäykkää on. Katsotaan nyt, jos laihemmat öljyt auttaisi asiaan. En tosin tiedä mitkä siellä lähtökohtaisesti on. Ehkä löysempi jousikin tulisi kyseeseen, jos vaan jostain sais!? Täytynee kysyä Bike Planetista, josta pyörän hankin.

palokka Guest
    Vaiha Leftyyn ni ei tarvi katua

Lainaus Alkujaan tämän lähetti formulastara Katso viesti
    Mua alkaa vähän epäilyttää koko Rock Shox. Ongelmia näyttää johonkin Marsuun nähden olevan kaikilla ja kaikissa malleissa enemmän kuin tarpeeksi. Itsellä Dart 2, ja joustoliikettä ehkä sen 5 senttiä. Sagia ei ollenkaan, vaikka pre on minimissä. Palautuksen vaimennussäätö ei auta perusongelmaan, vaikka poistaakin pomppuefektin. Jäykkää on. Katsotaan nyt, jos laihemmat öljyt auttaisi asiaan. En tosin tiedä mitkä siellä lähtökohtaisesti on. Ehkä löysempi jousikin tulisi kyseeseen, jos vaan jostain sais!? Täytynee kysyä Bike Planetista, josta pyörän hankin.
    No. Dart nyt on vissiin Rokkarin halvin malli, jolta odottaakin suunnilleen samanlaista toimintaa kuin joltain RST:ltä. Viis senttiähän on jo ihan hyvin..

Sulla on todennäköisesti liian jäykkä jousi siinä (painollesi), tai sitten öljyä on liikaa. Ainakaan paljon löysempää ei voi laittaa, sillä Rokkarin mukaan siellä on 5wt ölppää.

BikePlanetissa tuskin vaihtojousta on, eikä välttämättä maahantuojallakaan
    recycling will save the planet, especially if you eat all your plastic and die

No nyt saa nauraa. Koko ajan dartin lockout on ollut "puolittain" päällä. Siitä jäykkyys. Otin sen kyllä ensimmäisenä pois päältä jo koeajossa. Mutta se kytkin ei napsahda tiukasti joko ON tahi OFF-asentoon, jotta oliskohan tuo mennyt siihen väliasentoon jonkun hypyn jälkeen... Tai sitten joku tekee jäynää. Mutta siis nyt olen oikein tyytväinen keulan toimintaan, joustaa sen 8 senttiä, sagi on sopiva, ja palautusvaimennuksen säädöllä keulan saa mielestäni oikein hyvään balanssiin.

Nauretaan
    Itelle kävi joku päivä vähän samalla tavalla. Ihmettelin miksi kädet väsyy heti lenkin alussa; syy selvisi vilkaisemalla lukitusnamikkaa

Helpostihan siinä niin käy... Ajettiin kaverin kanssa Tahkon kisaa edeltävänä päivänä se 25km lenkki alkulämmittelyiksi. Ihmettelin kun oli kovasti tekemistä siinä toiseksi viimeisessä pitkässä alamäessä. Alhaalla kans huomasin että Reba oli jäänyt lukkoon edellisen ylämäen jäljiltä.

Mutta ajoin kyllä vielä huonommin seuraavana päivänä keula auki, ehkä oli liian niiteissä kisasta.
    recycling will save the planet, especially if you eat all your plastic and die

Reban kanssa olen ollut tekemisissä nyt kesäkuusta asti kun laitoin ekan maasturini. Keula on ollut kyllä yllättävänkin smoothi ja mukava käyttää, eikä ylimääräisiä klappeja jne ole ollut. Malli on siis SL, ja pituutta 100mm, Dual airina. Paineet ~110 sekä ylä että alapuolella. Syksyllä olisi tarkoitus käyttää tuo auki ja uusia sinne mahdollisesti o-renkaita tarpeen mukaan sekä tietty öljyt, ex-koeajopyörä kun kyseessä kuitenkin.

Tuo lukitus vaan on herkkä. En ole mitään remote-poplockia asennellut, joten kruunussa oleva vipu saattaa metsässä rymistellessä jonkin pajun tai kuusen läheltä kaartaessa mennä puoliksi päälle "itsestään". Viimeksi eilen huomasin lenkillä, että tuntuupa meno jäykältä ja puoliksihan se lukko oli päällä.
    Mutta varsinaisesti tämä siis ei ole harmaa hius, pidän tuota enemmänkin ominaisuutena. Onhan se mukava kun tietää että tarpeen tullen keulan saa nopeasti lukkoon kesken ajon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ConD Katso viesti
    Reban kanssa olen ollut tekemisissä nyt kesäkuusta asti kun laitoin ekan maasturini. Keula on ollut kyllä yllättävänkin smoothi ja mukava käyttää, eikä ylimääräisiä klappeja jne ole ollut. Malli on siis SL, ja pituutta 100mm, Dual airina. Paineet ~110 sekä ylä että alapuolella. Syksyllä olisi tarkoitus käyttää tuo auki ja uusia sinne mahdollisesti o-renkaita tarpeen mukaan sekä tietty öljyt, ex-koeajopyörä kun kyseessä kuitenkin.

Tuo lukitus vaan on herkkä. En ole mitään remote-poplockia asennellut, joten kruunussa oleva vipu saattaa metsässä rymistellessä jonkin pajun tai kuusen läheltä kaartaessa mennä puoliksi päälle "itsestään". Viimeksi eilen huomasin lenkillä, että tuntuupa meno jäykältä ja puoliksihan se lukko oli päällä.
    Mutta varsinaisesti tämä siis ei ole harmaa hius, pidän tuota enemmänkin ominaisuutena. Onhan se mukava kun tietää että tarpeen tullen keulan saa nopeasti lukkoon kesken ajon.
    Irrota se lukitusnuppi ja käännä se toiseen asentoon, ettei se törrötä suoraan sivulle. Itse tein noin ja ei vastaavaa ongelmaa sen jälkeen. Jos ei meinaa mennä niin jyystä vähän siitä vivusta pois.

Rebassa on tasan yksi ongelma ja se on säätöjen hakemiseen menevä aika. Noin kattavalla kokoelmalla eri säätöjä keulan saa toiminnaltaan kenelle vaan täydellisyyttä hipovaksi. Reban kanssa siihen vaan menee tuhottomasti aikaa kun "kaikki vaikuttaa kaikkeen" ja säädettäviä asiota on niin monia.

Ja kun googlailee asiaa niin yleinen konsensus netissä on kyllä, että ne ohjepaineet on aivan päin peetä. Muutenkin Reban säätöjen ottaminen listalta on vähän kuin F1 talli skippaisi parit testit ja katsoisi jotkut säädöt vaikka moottoritoimittajan antamista papereista (joo, välillä se säätöjen hakeminen tuntui formulan säätämiseltä tjsp...).

jackknife Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GaryT Katso viesti
    (joo, välillä se säätöjen hakeminen tuntui formulan säätämiseltä tjsp...).
    Onko paljonkin käytännön kokemusta tästä?

steelduck Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuomasR Katso viesti
    Molemmissa olen huollattanut eikä ole valittamista. Jomman kumman putiikin huollon jälkeen tosin huomasin mehevät naarmut liukuputkessa, mutta en ole varma hosuinko naarmut keulaan itse vai saiko huoltaja ne aikaiseksi.
    Edellisessä huolto taisi olla huikan edullisempi.
    Käytin keulan Pörähuollossa ja siitä tuli parempi kuin se on ikinä ollut. Supersmuuttia joustoa 115mm. Hyvin näytti pojalla toimivan Vuokatin bermilinjalla.

Hans hämmästelee, hänellä kun on Reba pelittänyt 110/110 paineilla 80kg kuskin alla ilman ongelmia - säädöt löytyi tosi nopsaan ja pop-lokki toimii.
    Balttiarallaa vuoden verran olen ollut keulaan tyytyväinen sekä kisa että lenkkikäytössä... minusta Reban hinta-laatu-suhde on kohdallaan.
    Hannes polkee - kunnes halkee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jackknife Katso viesti
    Onko paljonkin käytännön kokemusta tästä?
    PC-pelinä on...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hans Opinion Katso viesti
    Hans hämmästelee, hänellä kun on Reba pelittänyt 110/110 paineilla 80kg kuskin alla ilman ongelmia - säädöt löytyi tosi nopsaan ja pop-lokki toimii.
    Balttiarallaa vuoden verran olen ollut keulaan tyytyväinen sekä kisa että lenkkikäytössä... minusta Reban hinta-laatu-suhde on kohdallaan.
    Luulen, että Hans on vaan tyytynyt vähempään kuin mitä Reballa on tarjota. Mutta mikäs siinä jos on tyytyväinen.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •