Giant
Sivu 2 / 16 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 12 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 458

Aihe: Ylikunto

Polarin OwnOprtimitzer?

Aika kylmiä juttuja toi ylikunto tuntuu aiheuttavan...

Onko kenelläkään kokemusta Polarin OwnOprtimitzer-testauksen hyödyllisyydestä ylikunnon estämisessä?
    Siinähän mittaillaan 1-2krt/viikko aamusykettä maaten ja sitten noustaan seisomaan
    ja sykkeen nousu ja lasku vaikuttaa tulokseen.

Testi antaan arvoksi luvun väliltä 1-9.

1 = Palautunut.... 7 = Ylirasitustila (kohonnut aamusyke yms.)
    8 = Sympaattinen ylikunto, 9 = Parasympaattinen ylikunto
    (aamu syke voi olla normaali, mutta elimistön muut mittarit punaisella)

Polarin mukaan siis pelkän aamusykkeen seuraaminen ei yksin riittäisi.
    Kun sain hankittua ko. testin sisältävän mittarin, niin pitänee alkaa talletella arvoja.

Polarin mittarista ei ole kokemusta, mutta tuo aamusykkeen seuraamisen vaikeutena on tuo sydän lihaksen vahvistumisen arviointi
    Eli kun treenaa kunnon nousun myötä leposyke laskee... Mutta kuinka paljon ja missä ajassa???? Henkilökohtaisia juttuja ja jos tekniikkaa löytyy avuksi niin minä olen valmis kokeilemaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti exurheilija Katso viesti
    Onko tästä suosta enää poispääsyä?Onko kukaan kokenut vastaavaa?
    Judoaikoina oli alkavaa ylikunota. Pois pääsee vain lepäämällä ja syömällä oikein. Valitettavasti kaikista ei enää ylikunnon jälkeen tule huippu-urheilijoita, mutt huippuihmisiä kyllä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti skott Katso viesti
    Siinähän mittaillaan 1-2krt/viikko aamusykettä maaten ja sitten noustaan seisomaan
    ja sykkeen nousu ja lasku vaikuttaa tulokseen.
    Omalla kohdallani urheilulääkäri sanoi että kannattaa seurata nimenomaan sitä kuinka paljon syke nousee kun aamulla nousee sängystä, kuulemma hyvä mittari ylikunnosta. Pelkään että minullekin on lievä ylikunto päässyt syntymään, normaalisti nousee aamulla 50-> 75, eilen nousi sataan ja tänään mittari näytti 93. Lenkillä en ole käynyt kohta viikkoon, enkä uskalla mennä ennenkuin syke nousee vähemmän aamuisin tai esimerkiksi rappusia kävellessä. Normaalisti minulla on naistani alempi syke AINA, mutta nyt se on 20 korkeampi jos kävelee kevyesti esim. rappusia ylös. Ennen en ole myöskään tuntenut jokaista sydämenlyöntiä, paitsi sairaana.

Kuinka tarkkaan ylikunnossa pitää kattoa ettei rasita itteänsä, eli voiko ollenkaan mennä kevyelle lenkille tunnustelemaan että mites ne sykkeet pysyy kurissa, vai riittääkö kun seuraa yllä mainittuja mittareita? Auttaako se "kuntoutumaan" jos rullailee kevyesti polkien ja pitää sykkeen tietyn rajan alla? Kertokaa te jotka olette päässeet ylikunnosta eroon.

joo, ihan niinkun mäkin uskoisin jos sykemittari välillä näyttelee 225.... niinkun se tekee kun ottaa jostain häiriötä

olen myös ennen lenkkiä kellottanut 190 paikallaan ollessa !

tai sitten oon vaan sykeherkempi kun muut
    Vanha mutta lihava.

Mulla on onneks kroppa varottaa ajoissa - jos herään parina aamuyönä putkeen ilman mitään syytä, harjoittelua täytyy hidastaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kijas Katso viesti
    Omalla kohdallani urheilulääkäri sanoi että kannattaa seurata nimenomaan sitä kuinka paljon syke nousee kun aamulla nousee sängystä, kuulemma hyvä mittari ylikunnosta. Pelkään että minullekin on lievä ylikunto päässyt syntymään, normaalisti nousee aamulla 50-> 75, eilen nousi sataan ja tänään mittari näytti 93. Lenkillä en ole käynyt kohta viikkoon, enkä uskalla mennä ennenkuin syke nousee vähemmän aamuisin tai esimerkiksi rappusia kävellessä. Normaalisti minulla on naistani alempi syke AINA, mutta nyt se on 20 korkeampi jos kävelee kevyesti esim. rappusia ylös. Ennen en ole myöskään tuntenut jokaista sydämenlyöntiä, paitsi sairaana.

Kuinka tarkkaan ylikunnossa pitää kattoa ettei rasita itteänsä, eli voiko ollenkaan mennä kevyelle lenkille tunnustelemaan että mites ne sykkeet pysyy kurissa, vai riittääkö kun seuraa yllä mainittuja mittareita? Auttaako se "kuntoutumaan" jos rullailee kevyesti polkien ja pitää sykkeen tietyn rajan alla? Kertokaa te jotka olette päässeet ylikunnosta eroon.
    Varsinaisessa ylikunnossa en ole ollut, lievässä ylirasitustilassa vain. Mutta joka tapauksessa, erittäin rento ja matalasykkeinen (100-120) palauttava treeni yhdistettynä riittävään ravintoon oli kaikista paras palauttaja. Jos henkinen puoli ei ole yli vedetty (niin, ettei todellakaan kiinnosta lähteä lenkille), niin palauttavan harjoittelun luulisi olevan totaalilepoa parempi ratkaisu. Vaikka vuoropäivin lepoa ja palauttavia 30-60min lenkkejä kävelyn, uinnin ja tosi kevyen pyörittelyn muodossa, venyttelyä unohtamatta
    Taivas on kirkas ja napakka. R.A.

Dirt-boy Guest
    Minusta kuntoo ei oo ikinä liian paljon. Mutta jos kerralla urheillee liikaa se on jo liikaa. Eli kannattee tietyn verran päivässä urheilla esim 2-3 tuntia

Mikez Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dirt-boy Katso viesti
    Minusta kuntoo ei oo ikinä liian paljon. Mutta jos kerralla urheillee liikaa se on jo liikaa. Eli kannattee tietyn verran päivässä urheilla esim 2-3 tuntia

Onnea poliittiselle uralle...

Ylirasitus

Oon tainnu saaha rehkittyä ihteni jonkin sortin ylirasitustilaan. 3-4 päivänä ollu erittäin pahoja nukahtamis ongelmia ja aamupaino tippunu melkein 3 kg:a neljäs päiväs.

Lääkkeeksi tähän tilaan tarjotaan näemmä lepoa, sekä riittävää ja laadukasta ravintoa. Sellanen jäi mieltäni kaihertamaan et mistä tietää varmuudella että on päässyt edellä mainitusta tilasta takaisin palautuneen kirjoihin? Mitään aamusykkeitä en oo ikuna seuraillu, et niistä ei apua tähän taida olla. Koska ei oo tietoo "normaalitilan" aamusykkeistä.

Joululahjaksi itselleni oon hommaamassa Polarin rs400 sykemittarin. Siinähä on se OwnOptimizer toiminto, joka vissiinki ois laittanu jarrua mun reenaukseen. Siis varotellu et ny mennään liian kovaa, et huilaas jannu vähä enemmän tai kohta tulee överit. Mut sekään mittari ei auta ny, ku se on viel siel kaupan hyllyllä.
    I don't want to break these chains

Maallikon kokemuksella: sitten kun nukuttaa hyvin, ruoka maistuu, paska huilaa ja lenkille pitäis päästä vaikka sataisi puukkoja; eli on henkisesti enemmän kuin valmis menemään. Ja seuraa nyt niitä aamusykkeitä tuossa tilassa, ja jatka samaa kunnes alkaa nuo yllä olevat tuntemukset olla selvät.

Ja hommaa ihmeessä se sykemittari, kyllä siitä apua on.
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J T K Katso viesti
    Maallikon kokemuksella: sitten kun nukuttaa hyvin, ruoka maistuu, paska huilaa ja lenkille pitäis päästä vaikka sataisi puukkoja; eli on henkisesti enemmän kuin valmis menemään.
    Joo siis ei ruokahalussa varsinaisesti oo ongelmaa. Ihan hyvin ruoka maistuu, ehkä makean himo vähä laantunut. Paino varmaa tippunu sen takii, ku keho käy nii ylikierroksilla, nii se kuluttaa energiaa enemmän ku normaalisti. Ja ei lenkkeily into oo kadoksissa. Lenkille tekis kyl mieli, mut taitaa nyt olla korkea hetki painaa jarrua, ennen ku tosiaan liian myöhästä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J T K Katso viesti
    Ja hommaa ihmeessä se sykemittari, kyllä siitä apua on.
    Joo kyl mul on jokin vanha polarin reuhka käytössä. Mutta tuo rs400 kiinnostas just ton OwnOptimizer toiminnon takia.

Olli-Pekka Manninen Guest
    Menohaluilla ei ole mitään tekemistä ylikunnon kanssa. Kun itse olen vetänyt yli, niin mieli teki lenkille ja ajamaan ihan pirusti.

Nukahtamisongelmat on yksi merkki mutta myös se kertoo jostakin, jos väsyttää tosi paljon ja nukkuu paljon. Ja nukahtamisongelmat ei välttämättä liity ylikuntoon vaan siihen, että lenkki on ollut niin rankka että on vähän haloo-tila.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTBVespa Katso viesti
    Oon tainnu saaha rehkittyä ihteni jonkin sortin ylirasitustilaan. 3-4 päivänä ollu erittäin pahoja nukahtamis ongelmia ja aamupaino tippunu melkein 3 kg:a neljäs päiväs.

Lääkkeeksi tähän tilaan tarjotaan näemmä lepoa, sekä riittävää ja laadukasta ravintoa. Sellanen jäi mieltäni kaihertamaan et mistä tietää varmuudella että on päässyt edellä mainitusta tilasta takaisin palautuneen kirjoihin? Mitään aamusykkeitä en oo ikuna seuraillu, et niistä ei apua tähän taida olla. Koska ei oo tietoo "normaalitilan" aamusykkeistä.

Joululahjaksi itselleni oon hommaamassa Polarin rs400 sykemittarin. Siinähä on se OwnOptimizer toiminto, joka vissiinki ois laittanu jarrua mun reenaukseen. Siis varotellu et ny mennään liian kovaa, et huilaas jannu vähä enemmän tai kohta tulee överit. Mut sekään mittari ei auta ny, ku se on viel siel kaupan hyllyllä.
    Nestehukka ainakin on ilmeinen jos noin paljon paino heilahtaa. Juo enemmän varmistaaksesi nestetasapaino. Alinesteytys aiheuttaa ylikierroksiakin.
    Tänä syksynä on liikkeellä muutakin kuin possunuhaa, joten kannattaa ottaa varovasti. Liikatreenin heilahtamiseen ylikuntoon voi joku pikku flunssa tai muu virustauti olla laukaiseva tekijä jos ei osaa tuntemuksistaan ottaa vaarin. Eli tehot pois ja vain palauttavaa treeniä kunnes olo toipuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Nestehukka ainakin on ilmeinen jos noin paljon paino heilahtaa.
    Komppaan.

Vanhassa sykemittarissa ei ehkä ole OwnOptimizeria, mutta voit silti ottaa joka aamu leposyke ja kirjoittaa ylös.
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

mutanaama Guest
    Mulla saattaa aamulla herätessä olla 60-65 välillä, mutta päivällä 50 korvilla. Itse epäilen, että herääminen aiheuttaa mulle stressiä

Ylikunnon piikkiin joku 3 kilon painonpudotus lyhyessä ajassa ei voi mennä. Se on kuitenkin jotain 27 000 kaloria. Periaatteessa jos kropan energiavarastot on tyhjät niin sehän tarkoittaa, että kropassa on sen vuoksi myös vähemmän nestettä joten veikkaan että siitä johtuu.

Kiitoksia kaikille ongelmaani pohtineille. Rupesin nauttimaan nesteitä nyt reilusti yli janon tunteen. Raportoin taas huomen aamulla et missä mennään. Mittaan huomen aamulla sykkeen ennen nousua sängystä.

Ylikuntoahan kutsutaan joissain piireissä nimellä training control disaster. Ihan viikossa tai parissa tähän tilaan ei pääse eikä siitä toivuta viikossa tai parissa (noin yleistäen kun poikkeuksia varmasti löytyy). Jos on tullut treenattua poikkeuksellisesti viime aikoina, niin kroppa on varmaan vaan pihalla ja vähän väsy.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mulla saattaa aamulla herätessä olla 60-65 välillä, mutta päivällä 50 korvilla. Itse epäilen, että herääminen aiheuttaa mulle stressiä
    Jos terve nuori mies näkee yöllä unia niin aika selkeetähän se on että aamulla herätessä sykkii normitilaa enemmän.

Epäilin itse joutuneeni ylikuntoon tai ainakin ylirasitustilaan tässä viime viikolla, kun pyörä ei kulje ei vaikka sykkeet on tapissa koko ajan. Ensin syytin lisääntynyttä tehoharjoittelua kun on p*skakeli niin ei jaksa pitkään ajella eli lyhyt ja kova. Nyt alan epäillä, että syyllinen on edellisen viikon antibioottikuuri (penisiliini) hampaanpoiston takia. Äsken tuossa netissa googlatessa huomasin, että antibiootit voivat tuhota mitokondreja. Tai sitten se on se sikainfluenssan poikanen. Saa nyt nähdä, miten pitkään kestää hankkia ne kalliit mitokondrit takaisin.
    http://www.pellossalo.fi/

Ei toi ole edes vitsi. Koen heräämisen itse kovinkin tressaavasti , koska nukahtamiseni on hidasta ja aamulla sit........................
    "Armeijan johdon tulee asettaa asevelvolliset edestäpäin tulevan todennäköisen ja takaa tulevan varman kuoleman väliin.”

Mulla oli tuossa alkuviikosta heikko jakso ja olen melko varma että jokin tauti yritti iskeä. Periaatteessa tauti voi olla päällä vaikka se ei annakaan niitä selkeitä taudin merkkejä eli kuumetta ja exponentiaalista euforiaa.

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ketju44 Katso viesti
    Ei toi ole edes vitsi. Koen heräämisen itse kovinkin tressaavasti , koska nukahtamiseni on hidasta ja aamulla sit........................
    Tosissani sen laitoin siihen minäkin, vai tarkoittaako se vain, ettei tule nukuttua tarpeeksi

Voisit harkita yöpyöräilyä. Saatat löytää ajoseuraakin (vitsivitsi)

Tosissani sen laitoin siihen minäkin, vai tarkoittaako se vain, ettei tule nukuttua tarpeeksi
    Kesken se uni sitten jää. Toisaalta pitkänkin unen jälkeen herään hitaasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johan Moraal Katso viesti
    Voisit harkita yöpyöräilyä. Saatat löytää ajoseuraakin (vitsivitsi)
    Vois tulla kilometrejäkin kovasti , ja palaa siinä fazerin sinistäkin
    "Armeijan johdon tulee asettaa asevelvolliset edestäpäin tulevan todennäköisen ja takaa tulevan varman kuoleman väliin.”

Vois tulla kilometrejäkin kovasti , ja palaa siinä fazerin sinistäkin
    Kyllä se nyt aikamies yhden yön polkee vesiryypyllä. Palautukseen kaksi tippaa hunajaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTBVespa Katso viesti

No niin... Eilen illalla käytin nukahtamiseen sellasta metodia et kukuin hereil oikeesti niin pitkään kuin suinkin pystyin, ja sit vasta sänkyyn pitkälleen. No silleen kyl nukahdin samantien. Ja unenlaatukin tuntui paremmalta kuin aiemmin tällä viikolla. Eilisen neste- ja hiilari"tankkauksen" myötä aamupainoki oli enää kilon alle normaalin. Ja aamusyke oli minimissään 51. Pittää sitä mitata ny viikonpäivät ja kahtoo mihinkä se muuttuu, jos muuttuu. Tänää pitää varmaa joku kevyt ulkoilulenkki käydä hiippailee. Jospa se tästä, olo on ainakin virkeempi kunnolla nukutun yön jälkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johan Moraal Katso viesti
    Nyt alan epäillä, että syyllinen on edellisen viikon antibioottikuuri (penisiliini) hampaanpoiston takia. Äsken tuossa netissa googlatessa huomasin, että antibiootit voivat tuhota mitokondreja. Tai sitten se on se sikainfluenssan poikanen. Saa nyt nähdä, miten pitkään kestää hankkia ne kalliit mitokondrit takaisin.
    Warning - OT! Outoa että määräsivät antibiootteja tollaseen, ite käytin viisaudenhampaiden poiston jälkeen klooriheksidiiniä sisältävää corsodyliä ni ei vastustuskyky suotta heikentyny.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kijas Katso viesti
    Warning - OT! Outoa että määräsivät antibiootteja tollaseen, ite käytin viisaudenhampaiden poiston jälkeen klooriheksidiiniä sisältävää corsodyliä ni ei vastustuskyky suotta heikentyny.
    OTOT
    Joo käytin corsodyliakin. Antibiootti varmaan sen takia että jo pieni tulehduspesä oli ehtinyt syntyä juuressa. Nyt on kaikki hyvin. Kohta kaikki hampaat pois, pääsen palautusjauhodieetille.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •