Giant
Sivu 16 / 16 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 14 15 16
Näyttää tulokset 451 - 458 / 458

Aihe: Ylikunto

Lainaus Alkujaan tämän lähetti taski63 Katso viesti
    Täällä sama havainto, palautumisen pitää tosiaan olla palautumista tässä iässä (ensi viikolla 61v). HRV kävi Garminin mukaan toissa viikolla normaalin alapuolella (ei paljoa), ja heti se tuntui lenkillä jaksamisessa.
    Joo, itselläni huomasin ison eron palautumiskyvyssä tuossa vähän ennen 50-ikävuotta. 4-kymppisenä vielä tuli AG SM-tasolla ihan menestykselläkin triathlonkisailtua, ja kahden harjoituksen päivät olivat tavallisia. Palatumispäivät tarkoittivat kevyttä uinti- tai pyöräilylenkkiä.

Nyt 15 kg isompana ja 10v vanhempana tekisi mieli mennä auringon paistaessa aina fillarilenkille, mutta olen huomannut, että parempi ratkaisu palautumisen kannalta on käydä pikku kävelyllä tai puuhailla vaikka puutarhahommia. Pyörälenkit nykyään käytännössä joka toinen päivä. Itseäni ei kuitenkaan oikein innosta oikeasti kevyet sellaiset PK1 -tyyppiset tyhjänpyörittelyt. Joskus ihan kivoja, mutta useimmin tehtynä tylsiä.

Itselläni elää joku kilpailuhenki kropassa joka haluaisi lisätä vauhtia lenkillä mutta ei tästä kropasta tehoja enää juurikaan irtoa. Maltillisia lenkkejä vaan ettei palautuminen veny useamman päivän mittaiseksi.

Niin sehän vähän vaatii sitä tyhjänpyörittelyä ja määrää paljon, jotta palautuu. Ja mun mielestä tämä korostuu kun ikää tulee. Palautuminen on nopeaa, kun määrä on korkealla.

Usein se vaan menee nurinpäin, että kuvitellaan niiden vanhojen pohjien riittävän, kun tässä ollaan jo treenattu kymmeniä vuosia. Ja sitten paukutetaan vaan kovaa.

Se paljon mollattu ctl käyrä pitää kyllä itselläni aika hyvin paikkaansa.

Ja toinen garminin bodybattery. Toimii hienosti. Jos ajaa kovaa, seuraavana päivänä ei ole freesi. Jos ajaa helkkarin pitkää peekoota, seuraavana päivänä on freesi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin sehän vähän vaatii sitä tyhjänpyörittelyä ja määrää paljon, jotta palautuu. Ja mun mielestä tämä korostuu kun ikää tulee. Palautuminen on nopeaa, kun määrä on korkealla.

Usein se vaan menee nurinpäin, että kuvitellaan niiden vanhojen pohjien riittävän, kun tässä ollaan jo treenattu kymmeniä vuosia. Ja sitten paukutetaan vaan kovaa.

Se paljon mollattu ctl käyrä pitää kyllä itselläni aika hyvin paikkaansa.

Ja toinen garminin bodybattery. Toimii hienosti. Jos ajaa kovaa, seuraavana päivänä ei ole freesi. Jos ajaa helkkarin pitkää peekoota, seuraavana päivänä on freesi.
    Selvyyden vuoksi totean, että en ole tästä eri mieltä. Itse viime talvena mokasin, kun innostuin liikaa kisailemaan Zwiftilllä ja hiihtelemään. Tuli sellainen hetkellinen nuoruuden humahdusfiilis, jonka oppirahat meni maksuun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Maltillisia lenkkejä vaan ettei palautuminen veny useamman päivän mittaiseksi.
    Joo, tämä on toimiva lääke.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takapainoinen Taapertaja Katso viesti
    Selvyyden vuoksi totean, että en ole tästä eri mieltä. Itse viime talvena mokasin, kun innostuin liikaa kisailemaan Zwiftilllä ja hiihtelemään. Tuli sellainen hetkellinen nuoruuden humahdusfiilis, jonka oppirahat meni maksuun.
    Monessa paikkaa nuo hiihtoladut tehdään hullun raskaiksi. En tiedä mistä ajoista tuo oikein on lähtenyt.

Suurin osa taviksista on kuitenkin aika huonossa kunnossa. Kiva kun se kylän pururata/hiihtoreitti kiertää sitä ainoa nousua ympäri.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takapainoinen Taapertaja Katso viesti
    Mites ylikuntoilijat ovat selviytyneet takaisin harrastuksen pariin?

Itse tuossa edellisellä sivulla kirjoittelin tilanteestani keväällä 2023 johon ei löydetty mitään täysin varmaa syytä erilaisten sydän- ja labrakokeiden tai kuvaustenkaan jälkeen, vaan mahdollisia syitä olivat juuri ylikunto/alipalautuminen kaikesta mitä elämässä ko. keväänä tapahtui, tai sitten pitkittynyt korona. Noh, toukokuussa tuolloin kävin polven eturistisideleikkauksessa, jonka kuntoutus veikin pari ensimmäistä kuukautta hyvin rauhallisen voimaharjoittelun pariin polven kuntoutusohjelman mukaisesti. Keskikesällä 2023 olin jo maastopyörän päällä helppoja lenkkejä aloittelemassa eikä jaksamisen suhteen oireita enää ollut. Polvikin kuntoutui hyvin.

Talvella tuli kuvioihin talvimaastopyöräilyn lisäksi maltillinen perinteinen hiihto ja satunnaiset uinnit.

Sittemmin olen ymmärtänyt, että olen harrastanut useat viime vuodet aivan liian rankkaa liikuntaa ja matalasykkeinen liikunta on ollut lähinnä satunnaisia kävelylenkkejä. Vuosia harrastamassani polkupainotteisessa maastopyöräilyssä sykkeet karkaavat helposti 155-170 -välille etenkin asuinpaikkani lähistöllä olevilla vaativilla poluilla, joten jotta saisin harrastuksiini vaihtelua ja pitkäkestoista zone 2 -harjoittelua, hankin keväällä maastopyörän seuraksi gravel-pyörän.

Gravel-pyöräily sekä maantiellä että sorateillä on tuonutkin mukavaa vastapainoa ja olen huomannut, että kuntoni kohoaa paremmin kun pystyn ajamaan pidempiä lenkkejä tasaisemmilla sykkeillä n. 130-145 tasolla lenkkisykkeiden koko ajan samalla kuukaudesta toiseen laskien, mutta nopeuden kasvaen. Myös maastopyöräilyyn olen huomannut tällä olevan positiivista vaikutusta. Eikä jaksamisessa ole ollut ongelmia.

Nyt alkukesästä huomasin taas hieman vastaavien alipalautumisoireiden ja helpon hapoille menon tulevan gravel-innostuksissani takaisin, joten jarruttelin treenejä useaksi viikoksi käytännössä nollaan. Tsekattiin vielä varmuuden vuoksi labrat eikä mitään löytynyt. Liekö sitten alkava ylikunto tai sitten edelleen mahdollinen long covid nosti päätään. Noin kuukauden himmailun jälkeen olen taas liikkunut alkukesästä nyt syksyyn normaalisti.

Jos jotain olen oppinut niin kannattaa kuunnella kehoa ja jaksamista todella tarkkaan. Lisätä tehoja pikkuhiljaa ja huolehtia riittävistä lepopäivistä. Vanhoja paikkaansapitäviä kliseitähän nämä ovat, mutta pakko se on näin parin romahduksen jälkeen itselleen myöntää, ettei tässä olla enää parikymppinen, jonka keho kestää mitä vaan. Iän myötä palautuminen hidastuu ja liikunnan tarkoitus ainakin itselleni on työkyvyn edistäminen ja vanhuusvuosien elinvoiman takaaminen, joten turha itseään on ylikuormittaa. Ja lisäksi kannattaa luottaa teknisiin välineisiin kuten Garminin älykellon tarjoamat HRV-tasomittarit (Body Battery ja Harjoittelukuorma) sekä esim Stravan Fitness & Freshness-työkalu.

Nyt kun katsoo tarkemmin oheista viimeisen kahden vuoden historiaa Stravasta, näkee selvästi alkuvuoden 2023 aivan liian kovatahtisen treenaamisen sekä orastavan liian kovan vauhdin keväällä 2024. Harmaalla viivalla esitetty fatigue-arvo on liian pitkään liian korkea sekä oranssi "fitness" arvo eli käytännössä treenikuorma nousee liian nopeasti.

https://imgur.com/a/ptRlAHD

Nykyään seuraan näitä työkaluja ja lähes aina tulokset vastaavat omia tuntemuksiani kyseisen päivän vireystasosta.

Monilta osin wesa81:llä ihan samanlaisia kokemuksia ja oireita kuin itselläkin. Johtopäätöksetkin yhtenevät.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •