Urheilija ei tervettä päivää näe! Sen jos minkään olen siitä oppinut. Olen nähnyt ja kokenut lukemattomia jalkavammoja ja ties minkä näköisiä vaivoja. Nyt olen kuitenkin altistunut kuningas vaivalle, uran tappajalle = Ylikunnolle, josta oikeastaan ei tiedetä juuri mitään..
Olen ollut 8kk harjoittelematta ja vieläkään ei pysty treenata. Ennuste on, että kuukausien päästä aletaan kevyesti kokeilemaan. Pahimmat oireet alussa ovat pelko ja vieroitusoireet treeneistä. Ne jatkuvat kuukausia. Ylikunnon oireet (rytmihäiriöt, tuskanhiki, huono ääntäminen, rankat univaikeudet jne.) tuovat tietenkin oman lisänsä, varsinkin niiden jatkuessa yli 4kk pahana. Vieläkin 8kk jälkeen koen kerran viikossa rasittuneena rytmihäiriön ja joskus nopeasti sohvalta noustessani todella pahaa tykytystä jolloin tuntuu, että sydän kirjaimellisesti pysähtyy.
On kuitenkin outo nähdä nyt treeneistä 100% vieroittuneena maailmaa. Olen 13 vuotiaasta asti noudattanut rankkaa harjoitusohjelmaa joista viimekesäinen oli periaatteessa pyöränpäällä elämistä. Maailmankuva laajenee nopeasti ja huomaa kuinka ihmeellinen paikka se on. Ja huomannut kuinka hullun touhua intensiivinen treenaaminen on. Loppuunpalaminen on vaikeaa. Jopa raskaita töitä on vältettävä.. Maailma pysähtyy vuodeksi ja jokainen minuutti on hitaampi kuin koskaan ennen.
Onko kellään muulla ylikunnosta kokemuksia? Olen löytänyt muutaman samaan aikaan ylikunnosta kärsivän urheilijan ja oireet täsmäävät.
Kirjanmerkit