HelkamaElectrobikeCanyonRideGiantHuntteri
Sivu 12 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 10 11 12 13 14 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 331 - 360 / 446

Aihe: Ylikunto

  1. #331
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    13.982
    Kyllä minunkin on pakko ottaa nyt se löysempi viikko väliin, siitäkin huolimatta, että olo tuntuukin sairaan hyvältä ja pyörä kulkee. Nyt oli 5vko putkeen 650-800tss kuormituksella. Ajot tosin lähes kokoajan niin, ettei kahta peräkkäistä ajopäivää tullut. Viime viikon ajoin kovemman intensiteetin ajoja ja nyt sykevälimittaus laski ennätyksellisen alas.

    Itselläni on kyllä se etu, ettei töistä pääse stressiä tulemaan.

  2. #332
    Jos kiinnostaa oppia erittäin helppo menetelmä minkä avulla saa merkittävästi lievennettyä stressiä (akuuttia ja myös vuosien varrella kertynyttä pitkäaikaista stressiä) ja myös purettua kehosta fyysisiä jännitystiloja (esim. treenin jälkeen) niin tutustukaa menetelmään nimeltä TRE ja katsokaa esim. toi: https://www.youtube.com/watch?v=hTPFbd-5xmE Pitkä, mutta perusteellinen video. Lopussa on myös demo.

    Itse olen tehnyt tota nyt 3-4 kk keskimäärin 4-5 kertaa viikossa (n. 3-15 min / kerta) ja stressitasot on alempana kuin koskaan aikaisemmin aikuisiällä ja fyysiset muutokset on olleet merkittäviä. Olen tästä melko mielissäni, koska pari vuotta sitten stressitasoni olivat sillä tasolla, että sairastuin vakavaan ylirasitustilaan ja esim. viime vuosi meni täysin ilman liikuntaa. Teini-iästä lähtien kireänä ollut lantionseutu avautui myös viikon parin jälkeen, eli kireänä olleet lonkankankoukistajat (pyöräilystä tulleet) avautuivat "itsekseen" ja eivät ole enää kireytyneet.

  3. #333
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.902
    Minä kävin muutama vuosi sitten TRE kurssin, mutta jostain syystä se ei jäi jonkin ajan kuluttua pois ohjelmasta. Ostin kirjankin, mutta olin melkein unohtanut koko homman. Pitänee aloittaa uudestaan. Jonkin aikaa menee ennenkuin tärisyttäminen alkaa tuntua luonnolliselta. Vaatiin aluksi tietyn kynnyksen ylittämistä ja se kynnys tulee vastaan myös jos pitää taukoa. Parin viikon jälkeen minulla alkaa toimimaan ja siksi kai se jäi kun tuli pidempi tauko sairastumisen takia. Minulla täristely auttoi unen laatuun.
    Jos et aja et voi ottaa!

  4. #334
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Miehikkälä
    Viestit
    402
    Tämä TRE olikin uusi tuttavuus. Liian kireällä oleva lantionseutu on aiheuttanut paljon alaselkävaivoja ja elämisen kokonaiskuormmittavuus on saanut kropan sellaiseen stressitilaan ettei treenaaminen meinaa millään onnistua siten kuin haluaisi. Josko tästä löytäisi edes osittaista ratkaisua molepiin ongelmiin. Pakko pistää kokeiluun. Kiitos vinkistä.

  5. #335
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mjjk Katso viesti
    Tämä TRE olikin uusi tuttavuus. Liian kireällä oleva lantionseutu on aiheuttanut paljon alaselkävaivoja ja elämisen kokonaiskuormmittavuus on saanut kropan sellaiseen stressitilaan ettei treenaaminen meinaa millään onnistua siten kuin haluaisi. Josko tästä löytäisi edes osittaista ratkaisua molepiin ongelmiin. Pakko pistää kokeiluun. Kiitos vinkistä.
    Hienoa, että joku kiinnostui Itse opettelin tekniikan kirjastosta löytyneen Bercellin kirjan avulla.

    Uusin asia mitä huomasin TRE tehneen kropalleni oli "jalan pidennys". Taisi mennä 15 vuotta oikea jalka 1 cm lyhyempänä kuin toinen. Tän vuoksi oli aikoinaan pakaran puutumista yms. Eilen huomasin että jalat ovat nykyään saman mittaiset! TRE on tainnut löysätä jotain lantion suunnalta ja vika on korjaantunut itsestään.

  6. #336
    Liittynyt
    10/2015
    Paikkakunta
    Uusimaa
    Viestit
    217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti puumangeri Katso viesti
    Hienoa, että joku kiinnostui
    Kyllä innostuin heti kun ensimmäisen kerran kirjoitit aiheesta. Sen jälkeen on mies ollut matolla säännöllisesti ja kyllä siinä jotain erikoista tapahtuu kun ei ole ollut aivan kuitti jatkuvasti. Jatkan siis harjoituksia !

  7. #337
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    10.933
    Itselläni on ylikunnon oireita, toisaalta stressin oireet ovat ilmeisesti hyvin samanlaiset. Viime talvena tuli sisätreeniä tehtyä Bkoolilla vähän turhankin rajusti ilman riittävää palautumista. Kesällä isä nukkui yllättäen pois joka aiheutti sen että erinäiset asiat alkoivat koetella henkistä puolta. Nyt on leposyke normaalia korkeampi ja myös lenkille lähdettäessä syke on korkeampi, sydämmen muljahteluja, lihakset jumissa jne... Rauhallisesti tässä koitetaan ottaa vaikka jatkuva 3-vuorotyö tuo omat haasteensa levon suhteen.

  8. #338
    Olen pian 57-vuotias ja harrastanut aina liikuntaa ihan lapsesta asti. Kilpatennis oli nuorempana päälajini, kesäisin olen vielä aktiiharrastaja, myös pyöräily on tullut mukaan kuvioihin. Talvet ovat menneet tällä vuosituhannella vahvasti hiihdon merkeissä, viimeisenä kolmena talvena pari tonnia on mennyt rikki. Nyt, vajaa kuukausi sitten, kun viimeiset loistokelit olivat meneillään (n.20.3.19), niin saatoin ahnehtia hieman liikaa. Hiihdin 50 km kolmeen tuntiin keskisykkeen ollessa 140. Tuntui ihan hyvältä ja olisin voinut vaikka jatkaakin. Seuraavana päivänä hiihdin rauhallisemmalla temmolla 45 km ja pidin sykkeen 120:ssa. Sitten pidin vapaapäivän ja tämän jälkeen pudottelin harjoitusten pituutta ja tehoa, koska aloin nukkua huonommin; heräsin yöllä ja tuntui että sydän löi kovempaa. Tein vielä muutaman 20..30 kilometrin lenkin. Huomasin, että syke nousi samantien 140...150:een, vaikka meno oli ihan rauhallista. Pudotin tehoa vieläkin, niin että sykkeet pysyi sadan tuntumassa. Maaliskuun lopussa pidin viikon täyslevon ja huhtikuun kuudes koitin, että jokohan sitä olisi palautunut, en ollut. Pientä mäennyppylää ylös luistellessa nousi syke heti 170:een, vaikka tuolla teholla normaalikunnossa olisi pyöritty noin 130:ssä. Fiilis oli kuitenkin sellainen, että olisin jaksanut painaa vaikka miten lujaa.

    Taidan siis olla jonkinlaisessa ylirasitustilassa, koska leposyke on hieman koholla (55-60), kun normaalisti tuo pyörii 50:ssä. Ortostaattinen syke on ollut viime aikoina 25...35:n seudulla. Yöt olen saanut jo nukuttua melko normaalisti ja nyt on ollut viikko täyslepoa. Olo on muuten ihan normaali ja tarmokaskin, mutta edelleen tuo syke nousee ihan pienestä. Eilen tein leposyketestin (55) ja nousin seisomaan, niin syke oli 85 vielä kymmenenkin minuutin kuluttua. Syön monipuolisesti, ruokahalu on ennallaan, paino on pysynyt samana enkä ole stressaantunut. Onko jollain kokemusta vastaavasta; joitain ylikunnon oireita, mutta ei mitään vetämättömyyttä/väsymystä?

  9. #339
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.310
    ^Eikös ylikunnon oireita ole lähinnä että syke ei nouse. Vähän niinku ois kierroksen rajotin päällä. Tuntuu pahalta mennä vähänki kovempaa.
    Ylirasitusta tuo varmasti on. Ite huomaan sen heti juuri siitä ku yöunet menee. Stressitila

  10. #340
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    6.530
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    ^Eikös ylikunnon oireita ole lähinnä että syke ei nouse. Vähän niinku ois kierroksen rajotin päällä. Tuntuu pahalta mennä vähänki kovempaa.
    Ylirasitusta tuo varmasti on. Ite huomaan sen heti juuri siitä ku yöunet menee. Stressitila
    No sitten mullakin on ylikunto no vitsit ei ole, oon niin huonossa kunnossa ettei...no ehkä 1996 olin huonommassa kunnossa. Yöunia ei ole ollut herran aikoihin....
    "leposyke koholla 60 " just joo, saisikin joskus sen sykkeen alle sataseen.....stressitila on pysyvä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä ns. liikunnan kanssa...
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

  11. #341
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Esso
    Viestit
    103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fillari62 Katso viesti
    Olen pian 57-vuotias ja harrastanut aina liikuntaa ihan lapsesta asti. Kilpatennis oli nuorempana päälajini, kesäisin olen vielä aktiiharrastaja, myös pyöräily on tullut mukaan kuvioihin. Talvet ovat menneet tällä vuosituhannella vahvasti hiihdon merkeissä, viimeisenä kolmena talvena pari tonnia on mennyt rikki. Nyt, vajaa kuukausi sitten, kun viimeiset loistokelit olivat meneillään (n.20.3.19), niin saatoin ahnehtia hieman liikaa. Hiihdin 50 km kolmeen tuntiin keskisykkeen ollessa 140. Tuntui ihan hyvältä ja olisin voinut vaikka jatkaakin. Seuraavana päivänä hiihdin rauhallisemmalla temmolla 45 km ja pidin sykkeen 120:ssa. Sitten pidin vapaapäivän ja tämän jälkeen pudottelin harjoitusten pituutta ja tehoa, koska aloin nukkua huonommin; heräsin yöllä ja tuntui että sydän löi kovempaa. Tein vielä muutaman 20..30 kilometrin lenkin. Huomasin, että syke nousi samantien 140...150:een, vaikka meno oli ihan rauhallista. Pudotin tehoa vieläkin, niin että sykkeet pysyi sadan tuntumassa. Maaliskuun lopussa pidin viikon täyslevon ja huhtikuun kuudes koitin, että jokohan sitä olisi palautunut, en ollut. Pientä mäennyppylää ylös luistellessa nousi syke heti 170:een, vaikka tuolla teholla normaalikunnossa olisi pyöritty noin 130:ssä. Fiilis oli kuitenkin sellainen, että olisin jaksanut painaa vaikka miten lujaa.

    Taidan siis olla jonkinlaisessa ylirasitustilassa, koska leposyke on hieman koholla (55-60), kun normaalisti tuo pyörii 50:ssä. Ortostaattinen syke on ollut viime aikoina 25...35:n seudulla. Yöt olen saanut jo nukuttua melko normaalisti ja nyt on ollut viikko täyslepoa. Olo on muuten ihan normaali ja tarmokaskin, mutta edelleen tuo syke nousee ihan pienestä. Eilen tein leposyketestin (55) ja nousin seisomaan, niin syke oli 85 vielä kymmenenkin minuutin kuluttua. Syön monipuolisesti, ruokahalu on ennallaan, paino on pysynyt samana enkä ole stressaantunut. Onko jollain kokemusta vastaavasta; joitain ylikunnon oireita, mutta ei mitään vetämättömyyttä/väsymystä?
    - Taidat hiihtää pelkästään vapaata (skate) kun sykkeet noin korkeat? Mikä ajatus harjoitella noin korkeilla sykkeillä? Kyllähän tuo täysin normaali olotila on, jos aina vetää noin kovvoo. Kattelin jälkeenpäin omia hiihtosykkeitä talvelta, 95-98 keskisykkeet, en hiihdä paljon koska olen polkupyöräilijä

  12. #342
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Nu-Pu
    Viestit
    403
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rappa Katso viesti
    Kattelin jälkeenpäin omia hiihtosykkeitä talvelta, 95-98 keskisykkeet, en hiihdä paljon koska olen polkupyöräilijä
    Noilla sykkeillä en hiihtäisi varmaan metriäkään. Toki hiihto on päälajini, mutta silti nuo alle 100 sykkeet ovat täysin tavoittamattomissa. Omat kynnyksen hiihtäen ovat noin 150 ja 168, mutta alle 100 ei pysty laittamaan edes suksia jalkaan, vaikka pumpun pitäisi olla kyllä ihan ok kokoinen....

  13. #343
    Se ovatko jotkut sykelukemat huomattavan korkeat riippuu tietenkin pitkälti siitä millaiset maksimi- ja leposykkeet kullakin on. (Jälkimmäiselläkin on vissi vaikutus.)

    Ja se miten kovvoo veto on, riippuu myös siitä missä niin sanottu aerobinen kynnys suunnilleen on. (Huippu-urheilijoilla on tosin muutakin huomioitavaa tässä suhteessa.)


    Muuten: en osaa arvatakaan mistä on kyse: huonounisuus tai nukahtamisvaikeudet ja ortostaattisessa testissä näkyvät muutokset voivat kertoa ylirasituksesta mutta yhtä hyvin stressistä. Yleensähän ylikuntoon kuuluu se ettei sykettä saa normaaliin tapaan ylös, että normaalit treenivauhdit tuntuvat tavallista raskaammilta tai vetoja ei jaksa tehdä loppuun, että sykkeen palautuminen kestää poikkeuksellisen kauan ja tietysti ne perinteiset ei-huvittamiset, treenien muuttuminen pakkopullaksi ja mielialojen vaihtelut yms.

    Viikon tai parinkaan "älyttömällä rehkimisellä" ei mielestäni pitäisi päästä tai siis joutua minkäänlaiseen ylirasitus- saati sitten ylikuntotilaan. Jos kevyt palauttava viikko siihen perään jää tekemättä, niin kyllähän sen huomaa, mutta se on aivan eri asia. Ja joka tapauksessa asia jonka pitäisi korjautua sillä että pitää vaikka viikon ajan treenit todella kevyinä ja seuraavalla viikolla pudottaa vetojen nettomäärät tai -pituudet puoleen. Sitten rupeaa normaalisti jo maistumaan.


    Kuudenkympin ikää lähestyttäessä on tietysti hyväksyttävä joitain tosiasioita, vaikka olisi kuinka nuori ja hyväkuntoinen ikäisekseen. Tehotreenien välipäiviä on lisättävä, viikkoa on pidennettävä yhdellä lepopäivällä eikä kannata elvistellä sillä että on esimerkiksi vetänyt kovaa/pitkää treeniä kolme päivää putkeen.

    Mä olen Maffetone-uskovainen eli mulle sellainen ylä-PK:n yläraja on 180 - ikä + 5 (koska mulla on pitkäksi katsottava harjoitustausta enkä ole pitänyt taukoa enkä sairastele herkästi jne). Sillä vauhdilla mennään ja jos mennään korkeammalla sykkeellä merkittävästi pitempään kuin sellaisia lyhyitä, pyöreästi 10 s pätkiä kerrallaan, merkitään treeni tehotreeniksi ja säädetään seuraavien päivien treeni sen mukaan.

    Toisaalta alle sadan sykettä varten en suostu minkäänlaisia lenkkivaatteita päälleni pukemaan


    PS Aihe lienee yksi vaikeimmista asiantuntijoillekin ja ehkä erityisesti heille, koska he - toisin kuin me jokamieskuntoilijat ja foorumiviisaat - tietävät asiasta myös sen mitä eivät tiedä.

  14. #344
    Kiitos vastauksista.

    Minulla ei ole oikein ollut mitään kummempaa harjoitusohjelmaa. Sen kun painan vaan menemään melko tasaisessa maastossa ja tasaista vauhtia, useimmiten kovin paljon hengästymättä, vaikka syke olisi sielä 140 hujakoilla. Katselin treenipäiväkirjaa ja keskisykkeet tältä talvelta on usein olleet 120-140, ja keskipituus hiihtolenkillä jotain 23 km. En oikein maksimia ole edes viime talvena kokeillut, mutta tenniksessä se nousee vielä sinne 180 päälleja lepo parhaimmillaan 47. Nuo lopputalven kevennetyt lenkit oli mahdollista tehdä alhaisilla sykkeillä (alle 100, yli 100) lentokelin ansiosta. Tuolloin lykin tasatyöntöä, normaalisti luistelen pääsääntöisesti. Nyt tämän "ylirasitustilan" aikana ne heti tappiin nousevat sykkeet kyllä laskee alle sadan melko pian.

    Mulla on ollut aikanaan 15 vuotta sitten samantapaista ongelmaa, mutta silloin oli aika stressaava vaihe meneillään. Nyt mitään stressin aihetta (murhetta tai henkistä kuormitusta) ei ole, mutta niin yhtäkkiä tuo tila vain jäi päälle 3-4 viikkoa sitten. Stressaan nyt kai hieman sitä, että syke nousee heti tappiin .

  15. #345
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.091
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fillari62 Katso viesti
    Olen pian 57-vuotias ja harrastanut aina liikuntaa ihan lapsesta asti. Kilpatennis oli nuorempana päälajini, kesäisin olen vielä aktiiharrastaja, myös pyöräily on tullut mukaan kuvioihin. Talvet ovat menneet tällä vuosituhannella vahvasti hiihdon merkeissä, viimeisenä kolmena talvena pari tonnia on mennyt rikki. Nyt, vajaa kuukausi sitten, kun viimeiset loistokelit olivat meneillään (n.20.3.19), niin saatoin ahnehtia hieman liikaa. Hiihdin 50 km kolmeen tuntiin keskisykkeen ollessa 140. Tuntui ihan hyvältä ja olisin voinut vaikka jatkaakin. Seuraavana päivänä hiihdin rauhallisemmalla temmolla 45 km ja pidin sykkeen 120:ssa. Sitten pidin vapaapäivän ja tämän jälkeen pudottelin harjoitusten pituutta ja tehoa, koska aloin nukkua huonommin; heräsin yöllä ja tuntui että sydän löi kovempaa. Tein vielä muutaman 20..30 kilometrin lenkin. Huomasin, että syke nousi samantien 140...150:een, vaikka meno oli ihan rauhallista. Pudotin tehoa vieläkin, niin että sykkeet pysyi sadan tuntumassa. Maaliskuun lopussa pidin viikon täyslevon ja huhtikuun kuudes koitin, että jokohan sitä olisi palautunut, en ollut. Pientä mäennyppylää ylös luistellessa nousi syke heti 170:een, vaikka tuolla teholla normaalikunnossa olisi pyöritty noin 130:ssä. Fiilis oli kuitenkin sellainen, että olisin jaksanut painaa vaikka miten lujaa.

    Taidan siis olla jonkinlaisessa ylirasitustilassa, koska leposyke on hieman koholla (55-60), kun normaalisti tuo pyörii 50:ssä. Ortostaattinen syke on ollut viime aikoina 25...35:n seudulla. Yöt olen saanut jo nukuttua melko normaalisti ja nyt on ollut viikko täyslepoa. Olo on muuten ihan normaali ja tarmokaskin, mutta edelleen tuo syke nousee ihan pienestä. Eilen tein leposyketestin (55) ja nousin seisomaan, niin syke oli 85 vielä kymmenenkin minuutin kuluttua. Syön monipuolisesti, ruokahalu on ennallaan, paino on pysynyt samana enkä ole stressaantunut. Onko jollain kokemusta vastaavasta; joitain ylikunnon oireita, mutta ei mitään vetämättömyyttä/väsymystä?
    Ootko varma, ettei kyseessä ole flimmeri. Itsellä oirehti juuri samoin ennenkuin jäi pidemmäksi aikaa päälle ja huomattiin sydänfilmissä. Ikähän on suurin yksittäinen riskitekijä flimmerin kehittymiseen.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  16. #346
    Ylikunnosta kyllä kokemusta(v 1991),hiotti myös yöllä niin kovin et kaikki petivaatteet märkänä ei kyllä jaksanut juurikaan mitään tehdä kunnolla.meni onneksi levolla ohi.(tuohon tarvittiin 27 viikko tuntia työn ohessa).nyt keväällä lapissa hiihtämässä 403km 8 hiihtopäivää hyvin meni kun ei ollut muuta kuin syöminen,lepo ja hiihto.syntymävuosi 1960.

  17. #347
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.159
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rappa Katso viesti
    - Mikä ajatus harjoitella noin korkeilla sykkeillä? Kyllähän tuo täysin normaali olotila on, jos aina vetää noin kovvoo. Kattelin jälkeenpäin omia hiihtosykkeitä talvelta, 95-98 keskisykkeet, en hiihdä paljon koska olen polkupyöräilijä
    On melkoisen isoja eroja ihmisten välillä noissa sykeasioissa. Pitäisi aina muistaa sanoa ainakin maksimit niin pääsisi vähän kartalle.
    Mulla on kanssa kevyehköillä lenkeillä 135-150 välillä, 160-175 pystyy pitämään tuntikausia ja kovissa vedoissa pääsee päälle 200 sykkeille. Pyöräergossa parivuotta sitten nousi 208 ja ikäänkuin pysähtyi siihen, leposykkeet yleensä reilu 50. 47 on ikää nyt.

  18. #348
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.091
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    On melkoisen isoja eroja ihmisten välillä noissa sykeasioissa. Pitäisi aina muistaa sanoa ainakin maksimit niin pääsisi vähän kartalle.
    Mulla on kanssa kevyehköillä lenkeillä 135-150 välillä, 160-175 pystyy pitämään tuntikausia ja kovissa vedoissa pääsee päälle 200 sykkeille. Pyöräergossa parivuotta sitten nousi 208 ja ikäänkuin pysähtyi siihen, leposykkeet yleensä reilu 50. 47 on ikää nyt.
    Ja noi maksimit laskee sinulla(kin) vuosi vuodelta. Laskentasääntä löytyy helposti interwebistä mutta yksilöllisiä eroja piisaa. Ja kun ikää siunaantuu, niin huomaat, jotta ei vaan pysty kykene siihe samaan kuin ennen
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  19. #349
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.159
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Ja noi maksimit laskee sinulla(kin) vuosi vuodelta. Laskentasääntä löytyy helposti interwebistä mutta yksilöllisiä eroja piisaa. Ja kun ikää siunaantuu, niin huomaat, jotta ei vaan pysty kykene siihe samaan kuin ennen
    Niinhän ne tekee, mutta kun alkuun koitin laskentasääntöjä käyttää niin sykkeet oli yli peekoon jo kun pyöränselkään pääsi
    Vielä toistaiseksi on saanut pidettyä kunnon kehityksen nousujohteisena, mutta asia varmasti tulee aikanaan muuttumaan. Aika näyttää, kunhan vaan muuten pysyisi kunnossa.

  20. #350
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Ja noi maksimit laskee sinulla(kin) vuosi vuodelta. Laskentasääntä löytyy helposti interwebistä mutta yksilöllisiä eroja piisaa. Ja kun ikää siunaantuu, niin huomaat, jotta ei vaan pysty kykene siihe samaan kuin ennen
    Mulla on ikää 55 ja maksimisyke on 195. Vuonna 1987 oli sama. Koska se alkaa laskea?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  21. #351
    Liittynyt
    08/2010
    Viestit
    425
    ^ paha sanoa, mutta jossain vaiheessa se lähestyy asymptoottisesti nollaa joka tapauksessa . Itsellä tuo on onneksi toistaiseksi pudonnut vauhtia 1 lyönti/vuosi.

  22. #352
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IHD Katso viesti
    ^ paha sanoa, mutta jossain vaiheessa se lähestyy asymptoottisesti nollaa joka tapauksessa . Itsellä tuo on onneksi toistaiseksi pudonnut vauhtia 1 lyönti/vuosi.
    Voi olla, että mulla tämä sitten lähestyy nollaa hyvin nopeasti.

    Mutta noin vakavasti ottaen, yleisesti käytetty 220-ikä on monessa tutkimuksessa osoittautunut äärettömän huonoksi. Useampi tutkimus on päätynyt esittämään kaavaa HRmax = 207 - 0.7 x age. Mutta eipä tämäkän näytä olevan toimiva, kun tarkastellaan yksilöitä. Herättää näin kysymyksen, onko maksimisyykkeen seuraamisella edes tässä yhteydessä mitään väliä.

    Vaikka ylikunnosta fysiologisena ilmiönä on useita erilaisia näkemyksiä, niin sykevälivaihtelun muutokset näyttäytyvät lupaavina markkereina identifioida ylikunto jopa ajoissa ennen katastrofia.

    Virikeaineistoa, jos haluaa perehtyä lisää aiheeseen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4840584/

  23. #353
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.031
    Kun suoritustaso tippuu ja maxsyke ei tipu normisti niin eikö sydämen iskutilavuus heikkene normaalia nopeammin?. Pitkää siivua vaan

  24. #354
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Kun suoritustaso tippuu ja maxsyke ei tipu normisti niin eikö sydämen iskutilavuus heikkene normaalia nopeammin?. Pitkää siivua vaan
    Ylikuntoon ei liity.

    Pitkä siivu ok. Muuten jää päättelyketju vähän vieraaksi. Avaatko? Lisätietona, että mulla on samassa ajassa myös VO2max pysynyt litroina samassa (5,4 litraa minuutissa). Silloin paino oli 62-64 kiloa ja nyt 78 kiloa. Sillä tehtävä työ on nykyisin vähäisempi.

  25. #355
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.091
    Nyt ikää hieman +60v. Pari vuotta sitten meni lähemmäksi 190 - 200 sykettä hetkittäin ilman ongelmia. Nyt +150-sykkeet laukaisee flimmerin saman tien. Salpaajat taas pitää sykkeen ~140-tasolla (=jarrun päällä). Ja pumppu on kardiologin tänä vuonna "täysin terveeksi ja hyvin toimivaksi toteama". Ikä vaan tekee tehtävänsä... Jollain ehkä eri tahtiin...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  26. #356
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    10.933
    Omalla kohdalla olen huomannut että varsinkin väsyneenä pitäisi pysyä pois satulan päältä. Jos ajan rauhallista lenkkiä jollain 110 sykkeellä niin jossain kohtaa lenkkiä syke saattaa pompata hetkeksi yli 150 ilman sen suurempaa syytä ja tekee tuon muutaman kerran. Itselläni ikää 55 joten rauhallisesti otettava.

  27. #357
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Ootko varma, ettei kyseessä ole flimmeri. Itsellä oirehti juuri samoin ennenkuin jäi pidemmäksi aikaa päälle ja huomattiin sydänfilmissä. Ikähän on suurin yksittäinen riskitekijä flimmerin kehittymiseen.
    Enpä oikein tiedä. Muutaman kerran vuodessa huomaan, usein maatessa, että jonkinlaista rytmihäiriötä ilmenee, mutta se menee saman tien ohi.

    Mitä tulee noihin kevättalvella/keväällä olleisiin korkeisiin sykkeisiini, niin nyt olo on palautunut ihan normaaliksi. Tuli vaan vedettyä hiihtoa hiukan liikaa ja on aika ottaa opiksi.

  28. #358
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    109
    ^ Tuollaiset rytmihäiriöt johtuvat kai yleensä ns. oikoradasta, WPW-oireyhtymästä. En tiedä niiden suhdetta flimmereihin noin yleensä, mutta minulla ovat muutaman kerran jääneet päälle ja flimmereinä niitä on hoidettu sairaalassa. Alkoholi, väsyminen ja stressi pahentavat. Pyöräilykin ehkä jos tosiaan menee ylikunnon puolelle.

  29. #359
    r.a.i Guest
    ^ Sydänoireiden kanssa kannattaa aina konsultoida lääkäriä, mutta hyvin useasti kyseessä on nk. sydämen lisälyönti joka on yleensä vaaraton:

    https://www.terveyskirjasto.fi/terve...akusana=Sydän

  30. #360
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.091
    Toi flimmerihän on siitä vittumainen otus, että saattaa olla päällä pitkäänkin käytännössä piilevänä (jos ei ole tottunut tarkkailemaan pulssiaan ja sen säännöllisyyttä) sen vaikuttamatta päivittäiseen elämään. Pahintahan ei ole tuo "toiseksi parhain rytmi" vaan nopeasti kasvava riski aivohalvaukseen.



    .
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •