Mun mielestä suoraa vastausta ei löytynyt haulla, joten kysympä tässä:
Pitkästä aikaa kerrostalossa asuvana pitäs löytää paikka ajaa trainerilla..
Sisällä ei voi, koska pelko 2 vuotiaan pojan kiinnostuksesta pinnoihin liian suuri.
Ja esim. makuuhuoneessa en meinaa ajaa, koska hikoilu tuossa touhussa on sellaista, että ei kiva mennä nukkumaan ajon jälkeen (kuitenkin illalla töiden jälkeen pitää treenata)..
Miten terassilla? Esim. helmikuussa, onko mahdollista? Ja miten pitäisi pukea, ajaako joku tällai? Päällä 2 kerroksen parveke, joten ihan taivasalla ei olisi, muttei paljon toisinkaan..
Ja tietysti se hiilikuitu/traineri/pakkanen.. Olisiko vapaat rullat sitten parempi, huono vain tehdä vk-vetoja..
Mä avasin tänään sisäharjoituskauden, tosin ajelen säännöllisesti myös maasturilla metsiköissä jota olisi tarkoitus jatkaa läpi talven.
Mulla on jo pari talvea ollut Tacx Fortius ja olen PITÄNYT paljon! Eka talvi tuli ajeltua sen ohjaisraamin avulla niitä virtuaalisaarikierroksiaToisen talven aikana ostin pari videota tai Real Life Videoita niin kuin ne Tacx markkinamiehet niitä kutsuu. Ne on kyllä erittäin kiva tapa hoitaa peruskuntoa tai vaikka vähän vauhdikkaampiakin lenkkejä! Mikä parasta niin kaikki harjoituksen voi exportata .hrm malliseksi analyser softa osuuden kautta, kun pidän harjoituspäiväkirjaa Polarin softassa, niin tulee rekisteröityä ihan kuten normi kesämaantielenkki cadenseineen kaikkineen!
Itse olen pystyttänyt trainerin kompuuttereineen+monitoreineen varastoon, koska kyllä se rengas sen verran metelöi ettei vaimo kuulema voi keskittyä riittävästi töllöön
Onko kenelläkään kokemusta siitä MTB-virtuaalimaailmasta, onnistuukos sen ajaminen maatiepelillä ja onko se edes kiinnostavaihtoehto?
Onko sykkeessä jotakin eroa harjoitusvastuksella verrattuna tiellä ajamiseen? Ajan takaa sitä, että ainakin pyörätie-suojatie- liikennevalo-ruuhkaliikenneympäristössä stressitaso nostaa sykettä eri tavalla kuin "ajelu" omalla parvekkeella? Mutun perusteella heittäisin, että 140 bpm on rankempaa treeniä jälkimmäisessä tapauksessa kuin edellisessä?
Joo traineri on niin tuettu rakenne paikallaan, että suurin kuormitus tulee jalkoihin l. paikallinen rasittavuus on kovempi. Ulkoajossa koko kroppa tekee enemmän työtä ihan vaan tasapainonkin haussa, joten ulkoajosykeessä on siis isomman lihasmassan työ mukana ja fiilis voi olla helpompi.
^Tuo on varmasti yksi (osittain) selittävä tekijä.
Toisaalta myös esimerkiksi ralli- ja rata-autoilijoilla on kilpailun aikana melkoiset sykkeet, vaikkei fyysinen rasitus olekaan keskimatkan juoksun tasoa. Muistelisin, että formulakuljettajan syke voi olla kilpailun ajan lähes 180:n tasolla! Vai kävisikö tosiaan esim. stressaava (autolla) ajelu Helsingin keskustassa pk-treenistä??
Mä olen törmännyt treeni ohjelmassa semmoseen että sisäpyöräily olis hiukan ulkopyöräilyä rankempaa, ihmettelin tuota itse eikä ihan auennut kaikilta osin miksi näin.
Yksi tekijä on varmasti yksinkertaisesti jäähdytys, elimistö joutuu kuluttamaan enemmän energiaa jäähdytykseen sisällä, kuin ulkona.
Nuo lihas jutut varmaan yksi.
Muita?
Out off the shadows, in to the light.
Sisäpyöräilyssä on veto päällä aivan jatkuvasti kun taas ulkona tulee lihaksille lyhyitä taukoja usein ihan huomaamatta suorallakin tiellä risteyksistä puhumattakaan.
Sudenpentukenraali M.I.K.K.O. - Murheellisen Itsekäs ja Kovin Kiivasluonteinen Onnenmyyrä
No tietysti se, että traineriharjoitus on usein työtä tauotta. Vaikka ajaisi reippaampien vetojen välillä nyt vaikkapa 120 W teholla, jonka hyväkuntoinen voisi laskea palauttelutehoksi, on se kuitenkin ihan kohtalaista työtä. Jos ajaa tehomittarilla livenä kohtalaista alamäkeä, huomaa että em. tehoa pitääkseen joutuu jo polkemaan aika reippaasti.
edit: noniin Mikon kanssa samat sävelet..
Kiitos Mikko ja Markku, tällä taputeltiin kämmenellä otsaan että no niin tietysti.
Välillä taitaa funtsia vajaavaisilla tehoilla vähän liian vaikeesti.![]()
Kyllä se jäähdytyskin maksaa energiaa ja aika paljon. Tehokkaimmallakin tuuletuksella sisällä ajaminen on suunnilleen sama kuin ajaisi myötätuuleen. Sitten tietty isommilla tehoilla vaikutus kertaantuu. Jos rullailee alle 200W tehoilla, niin ei tarvitse kummemmin jäähdytellä, mutta jo 250W teholla alkaa käymään kone aika kuumana ja 300W teholla tulee jo ihan kunnolla hiki.
Mulla on tällä hetkellä kaksi tuuletinta käytössä. 45cm viisilapainen tuuletin ja kahdella 20cm propellilla varustettu tuplatuuletin. Kun noi laittaa molemmat puhaltamaan täysillä, niin edelleenkin tulee kuuma. Huoneen lämpö on suunnilleen 18-19 astetta. Mulla on 50cm kunnon tuuletin tilauksessa minkä pitäisi yksinään pitää huolta jäähdytyksestä.
Tietty toi vastuksen tasainen tappavuus lisää rasittavuutta. Kun talven trainerikurituksen jälkeen hyppää maalis-huhtikuussa maantiepyörän päälle, niin pyörä tuntuu kulkevan ihan itsekseen.
6.7 WTF/kg
OJ ja muut; kokeilkaapa piruuttaan lisätä siihen lämpömittarin viereen kosteusmittari ja katsokaa kumman arvot nousee enemmän. Oma kokemukseni on yhdellä tuulettimella ja tuuletusikkuna hieman auki, että 1,5h rullailun aikana lämpötila nousee vain pari astetta mutta ilman suhteellinen kosteus nousee 20-30 pykälää. Eli se kuumuuden tunne tulee siitä kosteus-%:n noususta.
Mulla yläkerrassa tollanen 21C lämmin ja pitkän lenkin aikana se nousee 24 C, lisäksi tuota kosteutta ei tarvitse mitata sen tuntee ja se tietysti tulee minusta.
Mä taidan olla vähän masokisti kun en käytä tuuletinta lainkaan.
Ilmastointi onneksi ohentaa ilmaa pian lenkin jälkeen, niin ei happi lopu.
Nestettä toki kuluu.![]()
Juu ei kykene pitämään ikkunaa auki kun ulkona on -30 pakkasta. Kylppärissä pidän kyllä tuuletinta päällä jatkuvasti kun ajan trainerilla, mutta silti meinaa vetää ikkunaa huuruun. Teen kellarissa remonttia ja saan sen toivottavasti käyttöön helmikuun loppuun mennessä, niin siellä on hyvä treenata vähän isommassa tilassa ja vois laittaa isomman poistoilmatuulettimenkin sinne.
Trainerilla ajaminen ilman tuuletinta on...miten sen nyt sanoisi...tyhjän takia itsensä kiusaamista. Treenin hyöty laskee, palautuminen kärsii kovemman nestehukan vuoksi ja epämukavuus kutakuinkin maksimoituu. Hommaa Lasse mahdollisimman iso tuuletin vaan.
6.7 WTF/kg
Edelleen, onko järkeä ajaa tuossa parvekkeella helmi-, maaliskuussa pitkillä vaatteilla?
Itse ajan trainerilla pihalla talvisin. PowerTap lakkaa toimimasta muutamassa pakkasasteessa, mutta eipä noinkaan kylmiä ilmoja kovin usein Helsingissä ole. Shortsit, irtolahkeet ja pitkähihainen paita riittää vartin jälkeen.
Kokeile, niin tiedät. Ei vastukset kovin paljoa maksa.
Tuskin tuota ajamista mikään estää, mutta mukavaa se ei välttämättä ole.
Syksyllä olen joskus viileillä ajanut ulkona terassilla, ja olen huomannut, että:
1. Viileä keli vaatii vaatetta päälle, muuten tulee kylmä
2. Vaatteet kastuvat hyvin nopeasti hiestä (vaikka olisi kylmä)
3. Märät hiestä kastuneet vaatteet tuntuvat hyvin nopeasti ikäviltä
Minä en ainakaan ole onnistunut saamaan aikaan trainerilla ulkona ajettaessa kylmälle kelille sopivaa lämmityksen ja jäähtyvyyden yhdistelmää.
Nykyisin mieluummin hyppään CC:n selkään kuin ajan trainerilla sisällä saati sitten ulkona.
komppaan kyllä tätä tuuletinhommaa trainerilla ajellessa. Ei tulis kyllä sisäpyöräilystä meikäläisellä mitään jos ei olisi tuollasta 45cm tuularia vilvoittamassa treeniä. Lisäksi laitan vielä koneellista ilmanpoistoa treenin ajaksi isommalle, jolloin huoneiston ilmanvaihto on maksimissaan. Itsellä ei tosin nuo trainerisessiot ole kuin tuollasta 1h-2h pätkiä, mutta silti![]()
-- not fast but furious --
Ei mitään järkeä, jos naapureilta kysytään![]()
Jos valkotakkiset ei tule noutamaan pois etkä muutoinkaan liikoja piittaa naapureiden mielipiteistä, niin anna mennä vaan niin paljon kuin sielu sietää. Sitäpaitsi pärjäät siellä parvekkeella paljon vähemmällä vaatetuksella kuin tien päällä.
Mulla olis muuten tarpeeton Taxc T1420, vai mikäköhän se on. Halvalla lähtee, halvemmalla kuin bilateman tekele (mitäköhän se maksaa)
Ilmeisesti sitä taipuu ajamaan trainerilla vain pakon edessä. Kun ulkona on niin kylmä, että ei kykene hiihtämäänkään, niin trainerilla ajamiseen löytyy kummasti motivaatiota. Ja trainerilla saa kyllä paremman treenin kuin ulkona liukastellessa tai suksiessa.
Nimimerkki: Marraskuun alun jälkeen yksi tunti ulkotreeniä tänä talvena.
6.7 WTF/kg
Vaikka pää ei tahdo sisäliikuntaa oikein kestääkään, niin on kyllä jotenkin mukavaa kun trainerilla tai rullilla ajamiseen ei tarvitse pukeutua. Senkun vetäseen housut jalkaan ja hyppää laitteeseen. Toista on kun ulos lähtee, kaikennäköstä härpäkettä joutuu ensin etsimään ja sitten pukemaan...
trauma
#DNFnegative
Tacx Flow. Siitä saa watit ulos.
Onko jollain kokemuksia laitteen käytöstä? Kuinka hyvin noi watit pitää paikkaansa, pystyyky ton laitteen wattiluvuilla reenaan kuinka luotettavasti?
Itse olen muutaman kerran ajellut Tacx Fortius i-magic systeemillä, jossa oli vielä Powertap kiinni. Tossa Tacxin mallissa watit oli lähes yks-yhteen Powertapin kanssa. Onko tietoa, että onko Flow mallissa yhtä hyvä mittaus, kuin noissa kalliimmissa Tacxin Cosmos, Fortius etc malleissa?
Itsellä on alunperin ostettu Flow, johon hankin iMagic laajennuksen
Perstuntumalliset kokemukset Flow:sta:
- Slope moodissa (=traineri pitää vakiovastuksen) tuntuu watit olevan hyvin samoissa iMagic:n kanssa.
- Ergo-moodissa (=traineri yrittää pitää vakiowatit) tuntuu nopeudella olevan suuri merkitys, isolla vaihteella 300W tuntuu olennaisesti helpommalta kuin pienellä. En luottaisi Ergo-moodiin Flow:ssa kovinkaan paljoa.
Tässä on Flow:n ergomoodia analysoity vähän tarkemmin:
http://ashwinearl.blogspot.com/2005/...ow-review.html
iMagic:ssa Ergo-moodi tuntuu "oikeammalta".
Kumpaakaan moodia en ole testannut powertapeilla tai muilla ulkoisilla wattimittareilla.
Teet vaan sen sisäänrakennetun rullaustestin ennen jokaista ajokertaa, niin pitäisi ainakin pystyä vertaamaan eri ajokertoja keskenään.
Kun koukutat ittesi ensin tolla trainerilla, niin voit sitten ostaa tehomittarin keväämmällä.
On ton Powertapinkin kalibroiminen trainerilla ajaessa aika tieteilyä ja mistään ei tunnu löytyvän varmaa tietoa.
6.7 WTF/kg
Pahoittelen jos menee ohi aiheen,mutta kysyn kuitenkin.Ajan rullilla 30-60min. treenejä neljä kertaa viikossa.Lähinnä erimittaisia vetoja,reippaita tasavauhtisia ja palauttavia ajoja.Tämän lisäksi viikonloppusin molempina päivinä n.90min. lenkki ulkona/maastossa.Kisailen maastopyörällä ja elämäntilanteen vuoksi harjoittelulle ei ole enempää aikaa.Eli kysymys kuuluu voiko näin pienellä treenillä päästä sellaseen kuntoon että se pyörä liikkuisi kunnolla...?
fillarireisi.blogspot.fi
Kirjanmerkit