Mulla on varastossa yhdet kevyehköt 29x2.1 taituvakylkiset tubeless piikkisiat. Ostin joskus halvalla(49.99€/kpl) verkkokauppa.comista, kun oli ilmeisesti malli minkä valmistus lopetettiin. Ja silloin ei ollut vielä mitään alasajoa menossa. Varmaan lopetettiin sen takia, että ylitti laatuvaatimukset. Rullaavat hyvin, suorat ja piti ilmat hyvin koko talven. Tollaset jos löytää jostain, niin kannattaa ottaa talteen. Maastorenkaiden 120tpi gravdal. Ja 2.1" on ihan riittävä leveys talvihommiin nakkikumimaasturiin.
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...arengas-29-x-2
Harvinainen koko --> kysyntä ja tarjonta pientä. Nopeasti ebay:sta googlasin ja ainakin jenkeistä löytyy jotain: Vee Tire & Rubber Snowball Studded 120 Stud 20x4.0 Studded Wire TPI 36 Bk/Blk | eBay
Myyjäfirman sivuilla sama: Vee Tire & Rubber Snowball Studded 120 Stud 20x4.0 Studded Wire TPI 36 – 365 Cycles
Valmistajan sivut: Snow Ball - Veetireco
Tämä on toki ihan hyvä pointti. Itse tulee tosin aina ajettua autolla polun päähän, koska järkevin vaihtoehto asuinpaikan sijainnin vuoksi. Tällöin ei joudu pyörä myöskään kärsimään suolasta. Toisaalta työmatkapyörästä, jolla tulee ajettua syksyn ja talven läpi ei ole koskaan mennyt kumi puhki hiekotuksen vuoksi. Kerran vain puhjennut noin 10 vuoden aikana ja silloinkin nastasta. Mutta tämä olikin jo vähän offtopicia.
Johnnyn kanssa samaa mieltä, vuosia tuli ajettua tyämatkat IceSpikereillä täkäläisessä talvessa ilman rengasrikkoja, voi olla hyvää tuuriakin mutta yleensä nuo nastarenkaat meko tukevaa tekoa. Viimeinen nastarengas jonka ajossa puhkaissut on ollut Nokian Extreme WCS...
Mutta ainahan voi litkuttaa, tuskin sekään huono vaihtoehto ole ja hyvähän että vaihtoehtoja riittää.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Nastarengas on tubeless->rengas on tiukka tubeless-vanteelle->rengas ei nouse sisurilla vanteelle, tai jos nousee->rengasrikon sattuessa lenkillä uutta sisuria ei saa vaihdettua.
Jos renkaan laitto sisätiloissa on ähellystä, niin ulkona se on ähellys^2 tai ähellys^3.
Voihan sen noinkin tietenkin ajatella.
Ja siis tarkennuksena sellainen, että työmatkapyörässä mulla ei oo nastoja alla, vaan aika XC-henkiset -kesärenkaat. Ei kertaakaan ole rengasrikkoa tullut hiekoituksen vuoksi. Trail-pyörässä on sitten nastat talven ajan ja sitä en suolatuilla teillä pilaa, vaan kulkee auton kyydissä polun päähän.
ISP ainakin on asentunut suht vaivattomasti joka vanteelle. Tukevuuden lähinnä määrittelin kestävyyden perusteella, en painon.
Vanha ISP varmaan ohut kylkisin rengas mikä on. Uusi DD malli taitaa olla vähän tukevampaa tekoa.
^^ Nastarengas työmatka-ajossa ei paksuja kylkiä kaipaa. Ja kuinka olennaita paksut kyljet muutenkaan talvella olennaisia?
Ei varmaan kaikille kaikenlaisee ajoon, mutta mun painosella kuskilla mun ajossa heiveröiset kumit on epävakaat, ennakoimattomat ja holtittomat ajaa. Oikeestaan samaa mieltä on myös mua melkein puolta kevyempi kuski.
Talvellahan on monesti kovaa vauhdikasta ränniä tarjolla, missä vakaus on plussaa.
Piikkisioista ei oo toistaseks sepelit menneet läpi *kopkop*. Noissa ja ispeissä kuvio on sellainen että sepeli ei pahemmin tartu ja nappulat pitää rungon irti sepelistä kovalla alustalla. Mun ajoissa sisurit toimii hyvin talvella. Ja oon ajanut ihan samoja polkuja kuin kesällä, mutta kovilla paineilla. Nastoilla on sisuri hajonnut vaan kerran, ja sekin ihan puhtaasta hölmöilystä (vähän pehmeällä kumilla liikkeelle alkutalvesta ja epäonnistunut bunnyhoppi suoraan terävän kiven päälle jäykkäperällä kun piti hypätä yli). Mulla siis paine korvannut paksummat kyljet ja lumien peittäessä kivet ja juuret ei kovahkot paineetkaan haittaa. Schwalben dd varmaan sopii paremmin Sambololle ja muille vetomiehille, mutta pierunkuoret voi olla paremmat suurimmalle osalle jokaiselle omansa
sisurin vaihto tubeless-piikkisikaan ei oo sen kummempaa kuin renkaanvaihto yleensä. Nuo nousee nätisti hyllylle sisurin kanssa ja ilman, ja pysyy siellä todella tiukasti. Reuna on vaan jotenkin epätasainen niin ei asettunut kunnolla tubelessiksi edes caffelatexilla. Jos noita ei olisi aikoinaan myyty tlr lisänimellä vaan pelkästään taittuvakylkisinä, olisi laatu kiitettävällä tasolla noissa omissa ensimmäisen polven sioissa.
^^ Massaa toista sataa kiloa ja itse en ainakaan moista kokenut. Itse pidän että renkaan kyljet myötäilee vauhdissa ja pitävyys parempi ja jäykkä rengas ränneissä vietävissä. Mutta tämä vain omaan kokemukseen perustuva mielipide ja jokainen ajaa sellaisilla mitkä parhaaksi näkee.
Sambolon ja nuren ajotyyli ja ajomaastot ovat yhtä kaukana toisistaan kuin Timbuktu ja Forssa
Niin no muutenkin toinen puhuu omenista ja toinen päärynöistä.
Kirjanmerkit