http://kaidomain.com/ProductDetails....roductID=11107
XM-L:ää saa jo kiinan riistovalokaupoistakin. Ja Cutterilta tietysti ensimmäisten joukossa. Minäkin lähden siltä pohjalta, että MC-E:n linssit toimii.
http://kaidomain.com/ProductDetails....roductID=11107
XM-L:ää saa jo kiinan riistovalokaupoistakin. Ja Cutterilta tietysti ensimmäisten joukossa. Minäkin lähden siltä pohjalta, että MC-E:n linssit toimii.
jep... siis joko 3.5V x 2.8A tai 14V x 0.7A periaatteessa onnistuu myös 7.0V x 1.4A
helpoin kytkettävä on kuitenkin tuo 3.5V x 2.8A sillä silloin molempien puolen nastat voi kolvata toisiinsa kiinni surutta ja niihin piuhat tms...
itselläni on tuollainen mce ja dx:n p7 ja p7 kyllä voittaa valotehossa pienellä erolla mce:n (3.5v 2.8A)
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Olisikos teillä kertoa hyviä vinkkejä millaisia osia olisi järkevää valita, jos ajatuksena on että valoa pitäisi saada mahdollisimman paljon, pitkälle ja laajalle alueelle.
tämä valo ei siis tulee pääasiallisesti autossa kuljetettavaksi, joten painolla ja koollakaan ei ihan hirveän tarkkaa rajaa ole, kuitenkin selllainen olisi tarkoitus tehdä että tarvittaessa akuilla voi käyttää muuallakin kuin autosta.
Lähinnä ihan omaksi iloksi tällaista rakentamassa.... esim. pelloilta eläinten katseluun pimeällä.
riippuu budjetista myös... voithan esim ostaa 50w ledejä kymmenkunta ja siihen kilokaupalla akkuja niin jo löytyy valotehoa yms tms...
helpoin olisi esim sst-90 ja sille sopivat hilut... tai ostat valmiina :
suomesta esim 229€ http://www.taskulamput.fi/tuote/haku...st_90_2300_lm/
honkgongista esim 118€ http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.47754
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
no joo ledeillä tarkoitus alkaa tekemään ja itse mietin että tekisi neljällä sst-90 ledillä mutta lähes aloittelijana näissä puuhissa en oikein tiedä mitä osia siihen tarvitsen
itse ledin http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.47961
ledin ajuripiirin http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.50026
linssin http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.47996
(yhteensä yksi setti noita noin 37€)
ja sitten ehkä piuhat 12v autonakkuun tai 18650lion akkuja 3kpl (muista ostaa myös laturi)
(jos teet neljä kappaletta niin kerrot kaiken neljällä eli 37e x4: 148e plus 3xakutx4:12 akkua á 11ekpl:132e yht siis ~280e ja hinnasta puuttuu vielä muut osat/tarvikkeet)
tämän jälkeen tarvitset koneistus keskuksen tai osaavan sorvarin jotta saat tehtyä lampun rungon... sst-90selle on rungon oltava järeä sillä ledi lämpenee niin paljon että sen on jäähdyttävä kunnolla (liian tehoton jäähdytys tappaa ledin)...
ja sitten vielä kolvaat kaiken kasaan niin saat lampun valmiiksi.
hankalin osuus tee-se-itse miehelle onkin tuo sopivan rungon koneistaminen/suunnittelu/löytäminen jostain.... (varsinkin jos haluaa että ulkonäkökin olisi edes jossain määrin inhimillinen... jos ulkonäöllä ei ole mitään väliä niin ostat reilun kokoisen jäähdytysrivaston esim http://www.susan-parker.co.uk/zeus-h...k-sk158-1a.jpg ja pulttaat kaiken vain kiinni siihen ja käytät tyytyväisenä)
vielä helpommalla ja halvemmalla pääset kun ostat valmiita settejä tai suosiolla juurikin auton pitkien valojen ylimääräisiä umpioita/lamppuja ja yhden 12v pikku akun...
fsol77m muokkasi tätä : 11.12.2010 at 12.00
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Kiitokset avusta, kyllä sitten olin ihan oikeita osia katsellutkin.
rungon tekeminen ei minun tapauksessani ole ongelma, metallipuolen asiat on kyllä hallussa
katsotaan mitä tulee kun alan tuollaista rakentelemaan![]()
Mahtaisikohan olla riittävä jos laittaisi tietokoneen prosessorijäähdyttimen ledejä jäähdyttämään
Lähinnä sellainen oli ajatuksena että ensin ledit kiinnittäisi erilliseen noin 10mm paksuun kuparilevyyn ja sitten liittää prosessorijäähdyttimen siihen kiinni.
ei.
paitsi jos kuparilevyssä on rivasto... jos ei ole niin kupari levy kyllä lämpenee liikaa ja tuuletin ei voi sitä jäähdyttää tarpeeksi jos ei ole rivastoa (vaikka se rivasto olisikin erikseen sen jälkeen niin homma ei toimi).
paksuudella ei ole oikeastaan mitään merkitystä jäähdyttämisessä vaan pinta-ala on se tärkeämpi. mitä enemmän pinta alaa sen parempi jäähy vaikka olisi 0.1mm kuparilevystä tehty.
tietty jos saat töistä esim 1mm x 20cm x 100cm kupari levyä ja taittelet sen 20cm x 20cm rivastoksi niin sitten voi homma jo ruveta toimimaan... en suosittele muutenkaan tuulettimen käyttöä vaan rakentaa riittävän jäähdytys pinta-alan vain niin homma toimii jo itsestään.
ps. jos rupeat rakentamaan niin rakenna ensin vain yksi "koe/prototyyppi" niin sen avulla sitten pystyt hahmottamaan millaisen systeemin tarvitset neljälle lampulle...
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Niin siis prosessorijäähdyttimissähän on rivasto ja ne on suunniteltukin jäähdyttämään mahdollisimman tehokkaasti.
monissa käytetty nykyään myös heatpipe tekniikkaa joka kuljettaa lämmön pois jäähdytettävästä kohteesta paljon tehokkaammin kuin pelkkä rivasto.
näihin enemmän tutustuneena vaan ajattelin että voisi olla tehokas jäähdytysvaihtoehto. Kyllähän tietokoneen prosessorikin aikalailla kuumenee.
jep... mutta tietokoneisiin tarkoitetut jäähyt ovat lähes poikkeuksetta aina tuulettimen kanssa (ilman eivät toimi kovinkaan hyvin) ja kuten muropakettikin testasi niin heatpipet toimii paremmin kun ne ovat tietyissä asennoissaan mihin ne on tarkoitettukkin (liikuteltavaan koneeseen eivät sovi)...
siis toisinsanoen prossujäähyt ovat huonoja tässä tapauksessa vaikka teoriassa ne voisivatkin toimia...
osta mieluummin vain yksi iso ja järeä alumiinisiili (kierrätyskeskuksestakin saattaa löytyä vanhoja vahvistimia tms joista voisi purkaa irti jäähyn tms) ja kytke ledi siihen.. pääset helpommalla itse ja silloin ei ole tuuletinta joka voisi rikkoontua käsittelyssä ja muutenkin käytettävyys on parempi.
(toki jos haluat vain testata lediä esim kotona niin kokeile vaan mutta jäähyn pitää olla tietysti tarkoitettu esim lga775 kantaisille prossuille joiden lämmöntuotto on 55-95wattia, p4 koneiden jäähyt ovat liian pieniä ja tehottomia.)
ja kaikki edellä mainittu on tietysti vain yhdelle sst ledille... jos ostat/teet neljä niin tarvitset neljä jäähyäkin (paitsi jos ostat sen yhden sopivan kokoisen perusjäähyn)...
edit... tuosta sst-90 ledistä on olemassa myös "parempi" malli jonka jäähdytys,kytkentä ja käyttö ominaisuudet ovat paremmat : cst-90 http://www.luminus.com/stuff/content...lumination.pdf
fsol77m muokkasi tätä : 12.12.2010 at 19.17
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Luin ulkomaisilta foorumeilta hyvän nyrkkisäännön jäähdytystarpeelle. Neliötuuma jäähdytyspinta-alaa wattia kohden, kun rivastoon kohdistuu ilmavirta (pakotettu konvektio). Kaksi neliötuumaa watille, niin riittää hyvin vähänen ilmavirta tai ei ollenkaan ( luonnollinen konvektio). Omaa lamppua rakennellessa laskeskelin hieman noita tarvittavia lämmönsiirtopinta-aloja ja konservatiivisilla oletuksilla noi ei ihan riittäneet, mutta todellisuudessa noi on riittäneet.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Huomasin tuossa, että tuo SST-90, joka on DX:ssä myynnissä (heatsinkillinen) saattaisi mennä suht kivuttomasti tuohon DX:n riistolamppuun. Ja jos ajuri on sellainen kuin kuvittelen, pitäisi mennä suoraan kiinni. Ulkomitatkin pikaisella vilkaisulla näyttäisivät passaavanSiitä saisi vähän paremmalla hyötysuhteella valoa...ehkä...
Ei kait se jos samalla ajurilla ajaa... Meinasin vaan että vaihtaa vaan uuden ledin tilalle. Virtaahan se ajuri pitäis antaa ihan samaa... Eli valoa pitäis tulla hitusen enemmän jos ollaan valoteho/sähkötehokäyrällä hyvässä kohtaa...
Edit: ...
saattaa jopa tulla vähemmän valoa kuin p7:sta...
***potaskaa*** korjattu oikeaksi alempana
sst-90 luvataan valmistajan toimesta 3.2A@ ~500lm
p7 luvataan valmistajan toimesta 2.8A@ ~700lm
http://acriche.com/en/product/prd/zpowerLEDp7.asp
***potaskaa*** korjattu oikeaksi alempana
siis toisinsanoen : dx lampun ajuri antanee noin 2.2A virtaskaa jolloin (dx lamppu) p7kan kanssa saa noin 550lm (approx... riippuu tietty binistäkin) , samalla 2.2A virralla sst-90 antaa enään 350lm approx...
se jekku tuossa juuri onkin että p7 hyytyy tuohon 2.8Amppeeriin ja siten ~700lumeniin mutta cst-90seen voi puskea jopa 13A virtaskaa ja sen avulla saada 2100+lumenia.... jäähdytyksen pitää kyllä silloin myös olla kunnossaalhaisilla virroilla sst/cst-90sen hyötysuhde on heikko eli pieniin virtoihin kannattaa hommata jokin muu...
***potaskaa*** korjattu oikeaksi alempana![]()
fsol77m muokkasi tätä : 14.12.2010 at 11.02
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Ja sillä 13 ampeerilla saisi sitten viidestä P7:sta liki 3500 lumenia kun yhdestä SST/CST:stä vain ~2100lm... + pienempi ja helpommin hallittava lämmöntuotto (koska suurempi osa energiasta menee valoksi, ja lämmönlähteet ovat viitenä pienenä pisteenä yhden suuren sijaan). Mutta tietysti jos tavoitellun ledivalon teho liikkuu sadoissa wateissa, niin tulisihan siitä sitten aika paljon emittereitä hallittavaksi.
(Pyöreästi ja vähän lonkalta arvioiden:
12 * p7 8000lm 120W -> 90W lämpöä
4 * SST 8000lm 200W -> 170W lämpöä)
Oukkei...
Tuli sitten törmättyä netissä yhteen fillarivalojen rakentelijaan, joka oli päättänyt tehdä pyöräänsä maailman kirkkaimmat valot. Tai itse asiassa uusi pyöräkin oli hankittu erikseen projektia varten. 18kpl 100W ledejä ja noin 100.000 lumenia kuulostaa kieltämättä varsin... kirkkaalta. Ja hakemus Guinnessin ennätystenkirjaankin on vetämässä.
World's Brightest Bike Lights
![]()
No joo, onhan tuo jannu ns. tyhjentänyt pajatson, mutta kieltämättä silti ekana mieleen tulee yksi vanha viisaus.
"Lapset on terveitä kun ne leikkii, mutta sairaita jos eivät osaa lopettaa"
57kg taskulamppu![]()
What's in it for me?
Gallun projektia vielä kommentoidakseni,
Tai sitten esim. näitä tarpeelliseksi katsottu määrä jäähyyn kiinni ja lasi eteen, saattaisi toki olla enemmän "flood" kuin "throw" eikä olisi tehonsäätöä, mutta olisi helppo tehdä, käyttäisi tämän hetken parasta lediä, ja akuksikin kelpaisi melkein mikä vain.
(edit: oletuksella, että Kaidomainin ilmoittamat speksit pitävät kutakuinkin paikkansa ja dropiniä ajetaan tosiaan riittävillä ampeereilla.)
Njoo, en jaksanut/joutanut kaivella datalehtiä kovin paljoa, pieni arvaus oli olemassa että ois pieni mahdollisuus siihen, että tuon riistolampun ajurin virralla _saattais_ lähteä enemmän valotehoa. Perustelut on kyllä nyt hyvät, mutta silti pitänee perehtyä SST90:sen datalehteenHuomasitteko muuten, että DX:n SST-90:sen sävy on 8000K, kun valmistajan sivuilta ei (pikaisella vilkaisulla) löytynyt 8000K:n valoja ollenkaan. Liekö DX:llä myynnissä joku jämäerä, joka ei ole mennyt valmistajan laaduntarkistuksesta läpi
![]()
Noniin, vilaisin noita datalehtiä tuossa, mistähän olet saanut tuon SST-90:sen 350lm 2.2A:lla? LED:eissä kyllä pitäisi hyötysuhde olla parempi pienillä virroilla, suuremmilla virroilla alkaa syötetty virta muuntumaan valoksi huonommalla suhteella. Itse rääknäilin että SST-90 antaisi tuolla 2.2A:lla tyypillisesti n. 770 lumenia. LED:n yli oleva jännitekin on satoja millivoltteja pienempi kuin P7:lla. Tämä kaikki on siis laskettu tuolla WN-mallilla, jolla on paras hyötysuhde. Eli, mielestäni SST-90 voittaa valotehossa @ 2.2A 770lm vs. 550lm. tehonkulutuskin olisi pienempi, luokkaa 0,7 wattia ainakinNäin se pitäisi mennä, sikälimikäli ymmärsin lukea datalehteä oikein...
joo... mitäköhän oon itekki kattonu..... korjataan tietoa :
cst-90 ja sst-90 @ 3.2A (3.1v) antaisisi ~1000lm (typical , w-bin)
cst-90 pdf sivu 8 http://www.luminus.com/stuff/content...lumination.pdf
sst-90 pdf sivu 8 http://www.luminus.com/stuff/content...lumination.pdf
sst-90 luvataan valmistajan toimesta 3.2A@ ~1000lm
p7 luvataan valmistajan toimesta 2.8A@ ~700lm
jos siis dx lampun 2.2A driveri niin :
P7 : 550lm
SST-90 : 688lm
eli kyllä sittenkin saisi enemmän valoa vaihtamalla p7kan tilalle sst-90... sitten kun tuota voisi vielä ajaa 13A virralla (2250lm) avot !
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Jepjep, näin juuri. Lämmöntuottokin olisi pienempi. Ja valoakin saattaisi lähteä tuota edellä laskettua enemmän, sillä eihän noista kuvaajista oikein tarkkoja lukuja saa. Ja toisekseen, se hyötysuhde on parempi pienillä virroilla. Olihan siellä käppyrät (SST-90 datalehdessä) jotka kertoivat sen hyötysuhteen muuttumisesta virran funktiona, vaan eipä sieltä oikein tarkkoja arvoja saa... Houkuttelee kyllä vähän, kiinasta lähettävät uuden P7:n palaneen tilalle, mutta voi olla että toimitus kestää luvattoman kauan, joten saattaapi olla nopeampaa tilata jostain elektroniikkapuljusta SST-90...
ledtech.de esim
http://www.led-tech.de/de/High-Power...8_166_167.html
34,90€
fsol77m muokkasi tätä : 14.12.2010 at 13.41
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Pienen googlailun ohessa törmäsin tällaiseen nettiviestiin, jossa oli vertailtu SST:tä ja XM-L:ää. Kiinnostanee tähän spekulaatioon osallistuneita.
(edit: Olikin SST-50 eikä -90, no, kiinnostanee kuitenkin.)
Mullahan on tämä omatekonen kötöstys tämmönen:
http://harriha.1g.fi/kuvat/Kyparavalo/
Moduuli on siis tämä:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14413
Valokuvio on sellainen, että on pieni terävä spotti ja todella laaja hajavalo. Spotti ehkä jopa liian terävä/pieni. Valitettavasti ei oo tullu otettua kuvia keilasta, ku ei kiinnosta lenkillä pysähtyä kuvaileen.
Lampun lasi päätti irrota, kun esittelin lamppua kaverille. Purin tuota kötöstystä samalla vähän enemmän ja ruuvasin heijastimen irti (on siis kierteillä kuparipalikassa). Mittailin vähän työntömitalla osia ja kaivelin miljoonalaatikkoa. Sain tehtyä sopivan paksuisen spacerirenkaan kupari osan pohjalle, joka ei päästä heijastinta kiertymään pohjaan asti. Kiristin heijastimen takaisin kiinni (kiristyy tietenkin kireälle kuitenkin) ja vertasin seinää vasten samalta etäisyydeltä (n. 40 cm) heijastetun spotin kokoa. Spotin halkaisija laajeni sellaset 20-25%. Kasasin lampun uudestaan ja nyt se odottaa ensimmäistä testilenkkiä.
Lupaan ehkä kertoa oliko parempi ajaa modatulla lampulla vai ei.
Freude am Fahren.
Kirjanmerkit