Sivu 385 / 386 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 285335375383384385386 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.521 - 11.550 / 11574

Aihe: Syksy tulee, valoa!

Tässä olis nyt valon osto edessä. Lumoniten air2 ja navigator2 välillä oon miettinyt. Navigator 75e kalliimpi vaan. Mut onko se sit sen verran parempi?

Mä päädyin tuohon Lumonite Air2 lamppuun. Odottelen juuri koska tulee Matkahuollolta viesti että paketin voi hakea lähikaupasta. Toivottavasti on perkeleen hyvä.

Päädyin pienen pähkäilyn jälkeen Vista Roadway 1600 (pääasiassa maastokäyttö). Erinomainen hintalaatusuhde ja tukevat kiinnikkeet. Hyvänä puolena saa virtaa myös ulos vaikka kännykkään Tarvittaessa voi laittaa toisen varalle rinnalle.
    https://www.prisma.fi/fi/prisma/vist...m-6000mah-akku
    Kadulla ei varmaan paljon häikaise kun laittaa minimiteholle ja kääntää suuntauksen alemmas

Tätä myydään näköjään maailmalla myös Bikehut 1600 Lumen nimelle (ainakin saman näköisin)
    Aika tyytyväisiä näyttävät olevan ostajat kaikkialla (95% suosittelee, 4.5/5, 112 arviota)
    https://www.halfords.com/cycling/bik...ont-bike-light

Valo on tulossa siis kypärään. Tangossa fenix br35.

Toivottavasti kaikki kelviajoon valot hankkivat testaavat oman valonsa niin, että laittavat valot päälle täysille, pyörä nojaamaan johonkin niin, että on pystysuorassa eli ajoasennossa ja kävelevät tämän jälkeen katsomaan 5-10 metrin päähän, häikäiseekö? Järkyttävän paljon rajaamattomia, ylitehoisia ja kaiken lisäksi väärin suunnattuja valoja tulee vastaan lenkeillä.

Ite käytän ainaki vaan maastoajossa noita tehokkaita valoja. Tielle käy joku heikompi tuikku.

Heikkojen tuikkujenkin häikäisy kannattaa tarkastaa Kuhan kuvaamalla tavalla jos niitä käytetään kelveillä ja liikenteessä.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Onneks toi häikäisy pykälä poistuu uuden lain myötä ensi kesänä niin ei tarvii siitä enää intoilla puolesta taikka vastaan.

Mut mitä mieltä olette tuosta että tuo uus laki tuo tullessaan takavalopakon hämärällä ja pimeässä? Mun mielestä olis ihan hyvin riittänyt että löytyy punainen heijastin pyörissä. Tuon takia menee syys-, talvipyöräily taas astetta vaikeammaksi ja kalliimmaksi kun pitää hommata etuvalon lisäksi myös takavaloja laatikollinen niitäkun säännöllisesti viedään jos pyörään sellaisen kiinni jättää kun lukittoo pyörän vaikka koulun pihalle. Toiseksi menee aika keräilyksi ja kun pitää nyt sit kaksi lappua napsauttaa irti ja taskuun/reppuun laittaa. Kiusa se on pienikin kiusa. Kaks lukkoo, kaks lamppuu ja kypärä. Huoh.

^Tai sitten kypärä, missä integroitu takavalo. Eiköhän se riitä. Mulla on keltainen ajoliivi, jossa punainen valaistu ledistrippi selässä. En jaksa uskoa, että poliisi alkaa tuon laillisuudesta tai laittomuudesta väittelemään. Varsinkaan kun heitä ei kiinnosta edes valottomat. Perjantaina oli futismatsin takia poliiseja Helsinki väärällään enkä nähnyt yhtään pysäytettyä valotonta pyöräilijää, vaikka niitäkin siellä riitti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Mä päädyin tuohon Lumonite Air2 lamppuun. Odottelen juuri koska tulee Matkahuollolta viesti että paketin voi hakea lähikaupasta. Toivottavasti on perkeleen hyvä.
    No on kyllä selkeä parannus aiempiin kiinanihmeisiin mitä tangossa tai kypärässä on ollut. Ensipuraisun perusteella todella kova, mutta aikahan tuon vasta näyttää. Laadukkaan oloinen paketti.

Akku on tosiaan melkoinen mötikkä, mutta otin akkuliivin jonka avulla akun saa takin alle jemmaan jos ei ole juomareppu messissä. Liivi ei sitten ole mikään älyttömän iso, mulle se on just sopiva kun säädöt on auki ja minä olen yläkropan kohdalta lähinnä luuta ja nahkaa.

Onko kellään kokemuksia tuosta Lumoniten Navigator2:sta tangossa/kypärässä?

Itse puntaroin Navigator2 vs. Lupine Wilma 7 tai R7. Tarve olisi saada muunnettua valo kohtuu helposti myös otsalampuksi. Tehoiltaanhan nuo ovat melko lähellä, Navigator2 3864lm ja Wilma 3200lm. Navigatorissa olisi parempi akun kesto ja pienempi hinta, mutta Lupinessa varmasti laatu/kestävyys on isossa osassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PeZu Katso viesti
    Tekeekö tällä valolla mitään? Tai siis, hintansa arvoinen laite? Olisi nyt "tarjouksessa".

https://www.xxl.fi/nitecore-nitecore...141081_1_style

Kait tuon jotenkin saa kypäräänkin kiinnitettyä...
    Kommentoidaan nyt todella myöhässä kun tätä ketjua kahlailin läpi. Tuo valo kuitenkin on välillä sen 50e, mihin hintaan tämän ostin reilu vuosi sitten. Lähtökohdista sen verran että en ole omistanut koskaan mitään valoa millä näkee jonnekin vaan ovat olleet pieniä halpoja huomiovaloja vain.
    Tämän ostin koska jonkinlaista yleisvaloakin hain pyöräilytarkoituksen lisäksi eli on tämä otsalla puutöitäkin tehty ja suunnistettu. Yleisvalona tämä on varsin pätevä ja erityisesti hintaansa nähden.
    Yösuunnistuksessa tällä pärjää mutta toki laaja valokeila ja 1000 lumenia ei mahdollista kovin kaukana olevien kohteiden näkemistä. Siihen tarkoitukseen pitäisi investoida 200+ euroa.
    Yleisvalona puutöissä tms. loistava.
    Pyöräilyyn tämä ei ole mitenkään optimi. Valokeila on näissä niin pyöreä että valo hukkuu kuitenkin aika lähelle ja 1000 lumenia saa suunnattua varmasti paljon paremmin. 1000 lumenin moodissa akku kestokin on hieman ongelma itselleni mutta onneksi tuolla 420 lumenilla (toiseksi kirkkain) pärjäilee välttävästi. Talvella ihan ok mutta nyt syksyllä kun tuli säkkipimeässä ajettua joku testi niin oli vähän niin ja näin. Lisäksi vastaantulijoita varten katselin sivuun sen pari kertaa kun niitä näkyi pimeällä pätkällä.
    Ja jotenkin tuntuu että se 420 lumen vs. 1000 lumen moodi ei nyt kuitenkaan niin kovin erilainen ole sen suhteen kuinka pitkälle näkyy kun valo hukkuu ympärille.

Edit. Parhaillaan olen tutkiskellut parempaa valoa maantieajoa ajatellen ja tämä jää hyväksi varavaloksi kypärään ja samalla hoituu rengastyöt jne paremmin.

Edit2. Itse olen tuon kiinnittänyt kypärään nippusiteillä. Kaippa sen jonkun tekemällä telineelläkin saisi. Siirto kypärälampusta otsalamppuun sillon tällön vaatii siis nippusiteiden katkomiset ja taikaisin kypärään laittaessa pitää uudet laittaa. Toki jos näin joutuisi joka viikko tekemään niin pitäisi kehittää muu ratkaisu.
    ranttis muokkasi tätä : 22.11.2019 at 23.30

Maantielle on nyt valo hakusessa ja viimeistään black fridaystä ajattelin ostonappia saada painettua. Lueskelin viime päivinä tätä ketjua 2017 syksystä alkaen. Niinpä, miettikää sitä Lähes kaikki viestit on luettu mutta jotain MagicShinen akkumurheita hypin yli kun ne lamput ei kiinnostele. Ihan hauskaa luettavaa ja samoja juttuja toistuu mukavasti kun ei nämä markkinat niin älyttömän muuttuvat ole. Ja muutamat muutkin teesit käydään läpi tasaisin väliajoin

Olin ennalta omien pienten tutkimusten perusteella tavallaan valinnut Fenixin BC30:n tiedostaen sen heikkouksia mitä täälläkin Teemu H listailee:
    https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...48#post2901048

Bummin valoja tutkin pari kuukautta sitten ja tuntuivat jotenkin kalliilta. Ehkä kattelin vain jotain IQ Spacea koska minkään muun valoteho ei muka riittänyt (149e): https://www.bike-discount.de/en/buy/...otlight-630565
    Nyt olen tullut hieman tolkkuihini ja tätä ketjua lukiessa porukalla tuntuu olevan IQ Premiumia ja kyllähän siinäkin olevat 80 luxia pitäisi riittää mukavasti omiin tarpeisiin:
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...ium-led-139357
    Ihan täysin en ymmärrä miksi IQ Speed Premium maksaa tuplat tuosta (kertokaa jos joku tietää):
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...t-light-270615

Tällä hetkellä mietin että miksi en ostaisi IQ Premiumia jonka saa alle 50 egellä ilman akkuja ja ~65e akkujen kanssa. Pitää tutkia vielä mikä koira on haudattuna että miksi en tuolla pärjäisi. Tuossa pitäisi kaiketi olla tärkeimmät ominaisuudet mitä kaipailen:
    - akut lampussa kiinni
    - hyvähkö toiminta-aika teholla jolla näkee syksyn pimeällä maantiellä
    - tien päällä vaihdettavissa olevat akut
    - hyvä valokeila eli ei häikäise vastaantulijoita mutta itse näkee tienpintaa tarpeeksi pitkälle

Jos jollain on vertailukohtaa näkyvyyden suhteen BC30 (500 lumenin moodi koska akku ei korkeammilla riitä paria tuntia) ja IQ Premium välillä niin kiinnostaa kovasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti _mjv Katso viesti

Itse puntaroin Navigator2 vs. Lupine Wilma 7 tai R7. Tarve olisi saada muunnettua valo kohtuu helposti myös otsalampuksi. Tehoiltaanhan nuo ovat melko lähellä, Navigator2 3864lm ja Wilma 3200lm. Navigatorissa olisi parempi akun kesto ja pienempi hinta, mutta Lupinessa varmasti laatu/kestävyys on isossa osassa.
    Lupine huomattavasti kalliimpi, mutta fillarointiin siinä on huomattavissa heti yksi iso plussa jota Lumonitessa ei taida olla eli kaukosäädin. Toinen mistä olen tykännyt eli tuo että voi käyttää todella helposti sekä kypärässä että otsalamppuna niin Lupinella vastaus tuohon on FrontClick järjestelmä....tapahtuu sekunneissa. Nykyään muutenkin tuo Lupinen räätälöityvyys on semmosta luokkaa että taipuu moneen, kun tarvikkeita saatavilla pirusti.
    Voi toki olla joissain muissakin, mutta en ole seurannut nyt oikeastaan muita, kun kerran Lupine tielle lähtenyt niin vaikea enää eksyä siltä kun se on sen niin hyvin valaissut.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ranttis Katso viesti

Tällä hetkellä mietin että miksi en ostaisi IQ Premiumia jonka saa alle 50 egellä ilman akkuja ja ~65e akkujen kanssa. Pitää tutkia vielä mikä koira on haudattuna että miksi en tuolla pärjäisi. Tuossa pitäisi kaiketi olla tärkeimmät ominaisuudet mitä kaipailen:
    - akut lampussa kiinni
    - hyvähkö toiminta-aika teholla jolla näkee syksyn pimeällä maantiellä
    - tien päällä vaihdettavissa olevat akut
    - hyvä valokeila eli ei häikäise vastaantulijoita mutta itse näkee tienpintaa tarpeeksi pitkälle

Jos jollain on vertailukohtaa näkyvyyden suhteen BC30 (500 lumenin moodi koska akku ei korkeammilla riitä paria tuntia) ja IQ Premium välillä niin kiinnostaa kovasti.

Vertailukohta on n. 7 v vanhaan Fenixiin (4 eri tehoa, 150 - 750 lumenia). IQ Premium on himmeämpi kuin Fenix muilla paitsi Fenixin pienimmmällä teholla. Mutta koska tuon Fenixin valokeila on mainospuheista huolimatta käytännössä rajaamaton, käytän IQ Premiumia. Ongelmat tehon suhteen olen ratkaissut käyttämällä kahta valaisinta. Hinta siis satasen suuruusluokassa tuolla systeemillä. Fenix on maastopyörässä ja satunnaisia tieosuuksia varten olen teipannut kumilevystä häikäisysuojan valaisimen päälle.

Kahden valon taktiikassa on se hyvä puoli, että jos toinen sammuu (särkyy tai akut tyhjenee), on vielä toinen valo käytössä. Toki kauppa- yms. matkoilla pärjää tehon puolesta yhdelläkin eli varavaloa en aina pidä mukana.

BM:n hyvä puoli on valmistajan asiakasystävällinen suhtautuminen varaosien toimittamiseen. Samaa lamppua voi myös helposti käyttää eri pyörissä, kun kiinnikkeitä saa tilattua Bike24:sta ja varmaan muistakin vastaavista kaupoista (kotona on myös joku tuntematon valo, mutta sen kiinnike on kateissa eli muuten toimiva valo käyttökelvoton). Huono puoli IQ:ssa on se, että Fenixin rakenne tuntuu tukevammalta eli paremmin kolhuja kestävältä. Myös valokatkaisija on BM:ssä aika pieni ja tunnottoman jäykkä nuppi Fenixin suurempaan ja helpommin käytettävään verrattuna.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti esma Katso viesti
    Onneks toi häikäisy pykälä poistuu uuden lain myötä ensi kesänä niin ei tarvii siitä enää intoilla puolesta taikka vastaan.

Mut mitä mieltä olette tuosta että tuo uus laki tuo tullessaan takavalopakon hämärällä ja pimeässä? Mun mielestä olis ihan hyvin riittänyt että löytyy punainen heijastin pyörissä. Tuon takia menee syys-, talvipyöräily taas astetta vaikeammaksi ja kalliimmaksi kun pitää hommata etuvalon lisäksi myös takavaloja laatikollinen niitäkun säännöllisesti viedään jos pyörään sellaisen kiinni jättää kun lukittoo pyörän vaikka koulun pihalle. Toiseksi menee aika keräilyksi ja kun pitää nyt sit kaksi lappua napsauttaa irti ja taskuun/reppuun laittaa. Kiusa se on pienikin kiusa. Kaks lukkoo, kaks lamppuu ja kypärä. Huoh.
    Tuo on ehkä ongelma, jos käyttää irroitettavaa valoa. Itselläni on tavaratelineeseen ruuvattu valo, jota tuskin helposti varastetaan.

Turvallisuuden suhteen vaatimus on mielestäni perusteltu, itse en vapaaehtoisesti aja pimeällä ilman takavaloa. Siksi kannattaa miettiä omaan pyörään sopivia ratkaisuja, jolla ongelmat voi kampittaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti frenik Katso viesti
    Ostin vaakaputken päälle tulevan kotelon akkujen suojaamiseksi pakkaselta. Mitähän kannattaisi laittaa eristeeksi?
    Minulla on Fenixin akku runkolaukussa. Sellaisella pakkasella en niin pitkiä matkoja ole ajanut, että akkujen kesto olisi ollut ongelma, mutta runkolaukku on helppo topata millä tahansa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Kahden valon taktiikassa on se hyvä puoli, että jos toinen sammuu (särkyy tai akut tyhjenee), on vielä toinen valo käytössä. Toki kauppa- yms. matkoilla pärjää tehon puolesta yhdelläkin eli varavaloa en aina pidä mukana.
    Metsään en kyllä lähtisi pelkästään yhdellä valolla. Mulla on nykyään aina kolme valoa mukana: yksi stongassa (Ravemen PR1600) , yksi kypärässä (MS-606) ja yksi taskussa (Ravemen CR900). Noi molemmat Ravemenit käyttää samaa kiinnitystä, joten ne on helppo vaihtaa päikseen.

Mutta siis pari kertaa viime talvena kävi, että jompi kumpi lampuista sammui kesken lenkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Metsään en kyllä lähtisi pelkästään yhdellä valolla. Mulla on nykyään aina kolme valoa mukana: yksi stongassa (Ravemen PR1600) , yksi kypärässä (MS-606) ja yksi taskussa (Ravemen CR900). Noi molemmat Ravemenit käyttää samaa kiinnitystä, joten ne on helppo vaihtaa päikseen.

Mutta siis pari kertaa viime talvena kävi, että jompi kumpi lampuista sammui kesken lenkin.
    No tuokin on kyllä aika suhteellista. Itsellä on kypärässä MS606 ja se riittää keskimmäisellä teholla aivan valtavan hyvin normaaliin polkuajoon syksyisessä metsässä, ja vaikka ajaisi vähän vauhdikkaammin alamäkeenkin. Ei niistä lisävaloista varmaan suoranaista haittaakaan toki ole, mutta en näe mitään pakollista tarvetta useammalle kuin yhdelle valolle. Jonkin varavalon voi toki taskuun/reppuun pistää (lähinnä) mielenrauhaa antamaan, etenkin jos jossakin syvällä tiettömien taivalten takana ajelee...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

^Periaatteessa metsässä pitäisi kai olla vahvempi valo stongassa ja heikompi kypärässä. Se vahvempi loisi varjoja ja nostaisi pinnanmuotoja ja se kypärävalo taas näyttäisi sinne mihin silmät katsovat.

Mutta pääosin itse käytän kahta valoa metsässä sen takia, jos se toinen simahtaa syystä tai toisesta. Esimerkiksi pannutuksen vuoksi tai kypärävalo jää johonkin okanhaarukkaan. Mutta jos ei koe tarvitsevansa, niin eihän noita kannata hankkia. Mulla se kolmas valo on vain sen vuoksi, kun se kulkee niin näppärästi mukana eikä vaadi oikein mitään lisää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti _mjv Katso viesti

Itsellä on Lumonite Navigator 2500 ollut muutaman vuoden ja laadusta & kestävyydestä ei ole kyllä mitään negatiivista sanottavaa. Mielestäni todella laadukkaan oloinen valo ja hyvin on palvellut nämä vuodet ilman mitään ongelmia.

Minusta on hyvä olla vähintään tuon verran valoja stongassa

https://1drv.ms/u/s!AmrW-gJcAX-fg_YveqSWj7YKrxgqSA

Vertailukohta on n. 7 v vanhaan Fenixiin (4 eri tehoa, 150 - 750 lumenia). IQ Premium on himmeämpi kuin Fenix muilla paitsi Fenixin pienimmmällä teholla. Mutta koska tuon Fenixin valokeila on mainospuheista huolimatta käytännössä rajaamaton, käytän IQ Premiumia. Ongelmat tehon suhteen olen ratkaissut käyttämällä kahta valaisinta. Hinta siis satasen suuruusluokassa tuolla systeemillä. Fenix on maastopyörässä ja satunnaisia tieosuuksia varten olen teipannut kumilevystä häikäisysuojan valaisimen päälle.
    Kiitokset kommenteista. Eli se IQ Premiumin valoteho ei ihan autuaaksi siis tehne marraskuisella pimeällä maantiellä yli kolmen kympin nopeuksissa.
    BC30:n osalta olen hieman miettinyt että tulisiko heiltä joku päivitys joskus tuohon vanhaan akut irrotettavaan versioonkin jossa olisi valokeilaa korjailtu ja kenties lataus mahdollisuus kun akut on lampussa. Olen ymmärtänyt että ne pitää sieltä ottaa pois latausta varten mikä ei normaalikäytössä ole kätevää tai se on tavallaan turhaa.

Tämän hetken ajatus on ostaa yksi IQ Premium ja katsoa miltä se näyttää. Kypärässä olevalla HC60:lla saa täydennettyä alkuunsa valon tarvetta joissain kohdin mutta sitä ei voi kovin tehokkaalla pitää jatkuvasti jos on vastaantulijoita. Ehkä IQ Premiumin rinnalle voi miettiä myöhemmin toista vastaavaa tai BC30:stä.

Vai... Onko tuolle IQ Premiumille varteenotettavia vaihtoehtoja. Vaihdettavista akuista pitää luopua jos miettii tämmösiä:
    Sigma Sport Aura 80: https://www.bike-discount.de/en/buy/...-80-usb-891347
    Lezyne Power Pro e115: https://www.bike-discount.de/en/buy/...t-light-918042

Näissä olisi tiloja ainakin yksi enemmän kuin IQ Premiumissa. Siinä olisi kiva kun olisi yksi välitila 15 ja 90 luxin välissä akkua säästään jos tarve vaatii.
    Onkos tuosta Lezynestä kellään kokemuksia?

Se mikä koetaan riittäväksi valon määräksi tai riittävän tehokkaaksi lampuksi on jännä juttu, joka tuntuu riippuvan paitsi yksilöllisistä näkökykyyn ja silmien ominaisuuksiin liittyvistä tekijöistä myös siitä mihin on tottunut. Mä ajan pimeällä, s.o. valaisemattomalla maantiellä etupäässä 15 luxilla ja vanhemman mallisen Ixon IQ Speedin 50 luxia ei marraskuisellakaan maantiellä ole tuntunut riittämättömältä (vaikka vauhti joskus on noussut kolmenkympin maagisen rajan yli).

Oman kokemuksen perusteella hankkisin nyt IQ Speed Premiumin vaikka se maksaa tuplasti enemmän kuin IQ Premium. Mutta mulle erillinen akku on pelkkä plussa, akku ei ole vaakaputkessa tiellä, mitään johtojen kanssa pelaamista ei tarvita (eivätkä ne tyylipisteitäkään pudota, kun niitä ei jäljellä ole).

Vaihdettavia akkuja en tarvitse, koska en kykene edes kuvittelemaan että ajaisin niin pitkää pimeälenkkiä ettei lataus riittäisi, siitä kun riittää virtaa täydellä tehollakin liki kymmeneksi tunniksi.

Välitiloja low'n ja high'n välille en ole kaivannut, koska en ole milloinkaan joutunut tilanteeseen jossa akkua olisi pitänyt säästää. Itse asiassa pidän juuri tuollaista yksinkertaista toimintaa parempana kuin sitä että joutuisi menemään useamman tehoportaan kautta miltei aina kun haluaa vaihtaa sopivampaan valotehoon.

Miinuspuoleksi voisi katsoa sen että mikäli joutuu säilyttämään pyörää paikassa jossa on syytä pelätä lamppuvarkaita ja vandaaleja, pitäisi irrottaa sekä lamppu että akku. Ja laittaa takaisin. Ei mahdotonta mutta kieltämättä turhan hankalaa. Samoin jos ajaisi useamman vuorokauden joutuisi ottamaan mukaansa laturin. Eihän sekään kohtuutonta lisäpainoa toisi, mutta silloin jokin USB-ladattava lamppu tai miksei dynamolamppu (ja -kiekko) olisi varmaankin parempi vaihtoehto.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Se mikä koetaan riittäväksi valon määräksi tai riittävän tehokkaaksi lampuksi on jännä juttu, joka tuntuu riippuvan paitsi yksilöllisistä näkökykyyn ja silmien ominaisuuksiin liittyvistä tekijöistä myös siitä mihin on tottunut. Mä ajan pimeällä, s.o. valaisemattomalla maantiellä etupäässä 15 luxilla ja vanhemman mallisen Ixon IQ Speedin 50 luxia ei marraskuisellakaan maantiellä ole tuntunut riittämättömältä (vaikka vauhti joskus on noussut kolmenkympin maagisen rajan yli).

Oman kokemuksen perusteella hankkisin nyt IQ Speed Premiumin vaikka se maksaa tuplasti enemmän kuin IQ Premium. Mutta mulle erillinen akku on pelkkä plussa, akku ei ole vaakaputkessa tiellä, mitään johtojen kanssa pelaamista ei tarvita (eivätkä ne tyylipisteitäkään pudota, kun niitä ei jäljellä ole).

Vaihdettavia akkuja en tarvitse, koska en kykene edes kuvittelemaan että ajaisin niin pitkää pimeälenkkiä ettei lataus riittäisi, siitä kun riittää virtaa täydellä tehollakin liki kymmeneksi tunniksi.

Välitiloja low'n ja high'n välille en ole kaivannut, koska en ole milloinkaan joutunut tilanteeseen jossa akkua olisi pitänyt säästää. Itse asiassa pidän juuri tuollaista yksinkertaista toimintaa parempana kuin sitä että joutuisi menemään useamman tehoportaan kautta miltei aina kun haluaa vaihtaa sopivampaan valotehoon.
    En osaa sanoa tosiaan mikä lux määrä riittää tuolleen hyvällä valokeilalla. Hankin jonkun lampun ja kokeilemalla sen näkee. Sen tiedän että Nitecore HC60 toiseksi suurin moodi eli noin 400 lumenia ei sillä pyöreällä valokeilalla ollut kovin kiva alamäissä (eli nopeutta ehkä lähemmäs 40km/h) syksyn säkkipimeässä märällä tiellä jonka monttuja ja railoja en tunne tarkasti vaikka siitä valoisalla olen ajanutkin.

Selittyykö IQ Speed Premiumin tuplahinta IQ Premiumiin verrattuna paremmalla akkukestolla ja 10:llä luxilla. Onko jotain muuta olennaista mitä pitäisi osata huomioida?

Vaihdettavat akut olisivat kätevät yön yli ajaessa ja jos joskus vuosien päästä ehtisi esimerkiksi Ruskaan tai vastaavaan osallistumaan.
    Yhden välitilan 15 ja 80 luxin väliin haluaisin akun säästämiseksi. Kunhan pääsee noita tiloja testaamaan niin selviää olisiko muuta käyttöä jossain välimallin valaistusolosuhteessa. Liikaa niitä tiloja en halua mainitsemastasi syystä mutta kolmas voisi olla kuten linkkaamassani Lezynessä.

Firlefanzin kommenttiin totean minäkin, että valotehovaatimuksessa kyse voi tietysti olla näkökyvystä tai tottumuksesta. Mutta ennen kaikkea kyse on siitä, mitä haluaa nähdä. Kun laitoin autooni lisäpitkät, kommentoi eräs, että kyllä alkuperäisilläkin näkee. Totta, sen verran näkee, että pysyy vaivatta tiellä. Samasta on kai kyse, kun porukka hämärässä ei vielä kaukovaloja käytä. Mutta kun pientareen peuroja yms. ei enää kovin hyvin erotakaan ja kun valojen kantama kasvaa lähes kaksinkertaiseksi, antaa se kivasti lisää reagointiaikaa. Sama juttu pyöräilyssä. Peurakolaria en ole ajanut kuin kerran melkein, enkä sen takia valoja pyörääni laita. Mutta haluan nähdä, että tie on kunnossa, jotta voin väistää halkeamat yms. tai varautua muihin epätasaisuuksiin. Lisäksi niin yllättävältä kuin kuulostaakin, monesti valaistulla tieosuudella ajovalojen rooli korostuu. Tämä siksi, että silmä tottuu valoisaan ympäristöön, mutta valaistus ei ole tasainen. Lisäksi kaupunkiympäristössä on mainosvaloja yms. hajavaloa häikäisyä aiheuttamassa. Etenkin pyörätiellä on valaistuksessa katveita, jolloin noiden summana pyörän valon rooli korostuu, jos haluaa oikeasti nähdä ilman, että vain luottaa siihen, ettei esteitä (halkeamat yms.) ole.

Vaihdettavia akkuja minäkin suosin. Kyse on lähinnä epäilyksestä mallikohtaisia akkuja kohtaan, että saako uutta ainakaan kohtuuhinnalla, kun sen kapasitetti aikanaan heikkenee. AA- ja 18650-akut ovat näppäriä. Lisäksi kesällä niitä voi tarvittaessa käyttää kotona muissakin laitteissa. Mutta toki pitkillä matkoilla vara-akkujen ottaminen mukaan on myös helppoa.

Löysin muuten 18650-akun, jossa on usb-liitin. Ei tarvitse erillistä laturia.

Onko sinulla ranttis jo olemassa Nitecore? Jos on, helpottuu lampun hankinta. Sen pariksi käy melkein mikä tahansa kohtuullisen tehokas lamppu. Mielellään toki sellainen, jossa valokeila on rajattu häikäisemättömäksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ranttis Katso viesti
    Selittyykö IQ Speed Premiumin tuplahinta IQ Premiumiin verrattuna paremmalla akkukestolla ja 10:llä luxilla. Onko jotain muuta olennaista mitä pitäisi osata huomioida?
    Toisen vara-akku maksaa ainakin jo yksinään 50€, kun taas ladattavien aa-akkujen arvo on alle kympin (Ikea Ladda!). IQ Speedin akkuja ei ainakaan olisi kovin kätevää ladata reissussa, kun onnistuu vain verkkovirralla ja laturi johtoineen näyttää isolta. IQ Premiumin kanssa akkujen lataaminen on sitten taas hidasta ilman erillistä laturia. Jos lampuissa on sama optiikka, niin en usko 10luxin eron olevan kovin merkittävä.

Mä en ymmärrä tätä hintafiksaatiota Eihän kukaan muista eikä välitä mitä on joskus aikanaan maksanut jostain hyvästä ja laadukkaasta tuotteesta jota paljon ja suurella tyytyväisyydellä käyttää

Mulla ei ole käyttökokemuksia IQ Premiumista, mutta olen pidellyt sellaista käsissäni ja toisin kuin IQ Speed se ei antanut välitöntä vaikutelmaa hyvälaatuisesta ja toimivasta laitteesta. Tosin sen foorumikommenttien, niin meidän kuin saksalaistenkin, mukaan luvattoman heikot ja/tai huonosti suunnitellut ja/tai totetutut osat eli akkukotelon kansi ja tankokiinnike ovat sittemmin vaihtuneet parempiin.

IQ Speed on Premiuminakin kiistatta jo vähän vanha tekniikkaa enkä sitä ole kenellekään tyrkyttämässä - ja esitin vain oman mielipiteeni siitä kumman Bummin valon ottaisin. Hyväksyn toisenlaisetkin preferenssit

Vanhan IQ Speedin akut ovat muuten NiMH-akkuja, mitä akkufetisistit pitänevät isona miinustekijänä. Voi olla että uusimmissa Premiumissa Bumm on jo päätynyt toisenlaiseen ratkaisuun. IQ Speedin Ladegerät on muuten kooltaan melko tarkkaan 6 x 12 x 4 cm eli onhan se aika mötikkä mutta onko se sitten liian iso reissulle mukaan otettavaksi on melkeinpä pelkkä makuasia.

Mä olen yhden melkein-mutten-ihan peurakolarin ajanut - päädyin väistöliikkeen seurauksena ojaan ja nollavauhdista kyljelleni - ja se tapahtui kesäillan hämärässä jossa ei valoa vielä tarvittu ja johon lamppu ei olisi reaktioaikaa lisää antavaa määrää valoa tuonut. Kaksi muutakin lähikohtaamista peuraeläinten kanssa on, molemmat päivänvalossa enkä kummassakaan olisi ehtinyt tehdä yhtään mitään jos tuuri olisi ollut huonompi. Siksi olisin taipuvainen sanomaan ettei sellaisellakaan lampulla jota pitää tässä suhteessa parempana kuin puheenaolevia Bummin lamppuja ei todellisuudessa saa kuin illuusion paremmasta turvallisuudesta.

Ihan kiva tietää etta Mohkku "haluaa nähdä, että tie on kunnossa, jotta voin väistää halkeamat yms. tai varautua muihin epätasaisuuksiin". Itse en siis ilmeisesti sellaisesta välitä vaan ajan mieluummin kuoppiin ja halkeamiin ja/tai elvistelen sillä ettei minun tarvitse yrittää muuttaa yötä päiväksi kuin hankin kunnollisen lampun No joo, en ehkä ihan noin hänen tekstiään tulkinnut - mutta olisin voinut

Itse en ole kokenut ongelmalliseksi kuin sitä että vastaantulevan auton ohituksen jälkeen voi tulla pieni ikävä hetki. Pelkkää katuvalaistusta tai sen äkillistä vaihtelua pimenneiden lamppujen takia tai ympärillä olevaa valohälyä en ole pitänyt ongelmallisena - ja sille että tietyissä oloissa ja tilanteissa voivat pimeät eli ilman valoja ja heijastimia liikkuvat kulkijat olla aiheuttaa yllätyksiä en usko voivani juuri mitään yhdelläkään sellaisella lampulla ja sellaisella valoteholla jota voisi kelvillä ajaessa käyttää. But your mileage may vary, kuten sanottiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Mä olen yhden melkein-mutten-ihan peurakolarin ajanut - päädyin väistöliikkeen seurauksena ojaan ja nollavauhdista kyljelleni - ja se tapahtui kesäillan hämärässä jossa ei valoa vielä tarvittu ja johon lamppu ei olisi reaktioaikaa lisää antavaa määrää valoa tuonut.
    Mjoo, joskus saattaa kuulla vaaran, mutta yleensä näköhavainto tulee liian myöhään, kun otukset rynnii eteen tiheistä pusikoista. Jos haluaa lisää reagointiaikaa, niin ajaa mahdollisuuden salliessa keskiviivan vieressä, eikä kaistan oikeassa reunassa.

Onko sinulla ranttis jo olemassa Nitecore? Jos on, helpottuu lampun hankinta. Sen pariksi käy melkein mikä tahansa kohtuullisen tehokas lamppu. Mielellään toki sellainen, jossa valokeila on rajattu häikäisemättömäksi.
    Jeps, tuo Nitecore HC60 tuli hommattua reilu vuosi sitten 50 eurolla. Pari päivää sitten sitä tänne kommentoin. Toimii mulla siis muuhunkin kuin pyöräilyyn eli vaikka tiesin että tuskin on parhain pyöräilyyn niin sille on muuta käyttöä ja ehdottomasti käy kakkoslampuksi kypärään.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •