CanyonFenixShimanoHuntteri
Sivu 73 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 63 71 72 73 74 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.161 - 2.190 / 2205

Aihe: Pyöräilyhousut

Eilen viimeksi trikoo shortsit jalassa maasturilenkillä ja ainoa ongelma on maastossa niiden rispaantuminen ja haaruksen takertuminen satulannokkaan joissain tilanteissa. Lötköshortseja kokeilin päällä mutta oli liian roikkuvat haaruksista, pitää kokeilla tiukemmilla lötköillä.

Suosituksia trikoo shortseista missä on paksu/jämäkkä pehmuste?
    Kylätason pyöräilijä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mä (kun olen suhteellisen pätevä keittiöpsykologi) ihmettelen tätä sun ongelmaa. Asiahan on varsin yksinkertainen...
    No ei tämä iso ongelma ole, kunhan nyt keskustelupalstalla pidin keskustelua yllä.

Olen siis ajellut pyöräilyhousuilla yli 20 vuotta, eli kyllä se tuttu vaate on. Mutta näin 50 vee iällä mun treenilenkkeily on muuttunut enemmän nautiskelu-ajeluksi. Ja mikäli suinkin mahdollista, niin joka lenkiltä pitäisi löytää joku kahvipaikka. Jopa MTB lenkillä.

Jotenkin vaan kun oma habitus ei ole tuollainen kuin Henkalla tuolla edellä. Niin siksi koen mukavammaksi liikkua julkisilla paikoilla hiukan löysemmissä vaatteissa.

Noh, ikinä en ole tykännyt ihonmyötäisistä vaatteista, vaan sellainen löysä ja rento on ollut aina mun juttu.

Mä en ole kyllä kokenut, että kukaan olisi juurikaan ollut kiinnostunut mun vaatetuksesta, vaikka lenkit monasti kiertää kahvipaikasta (tai olutpanimosta tai jostain muusta) toiseen. Sen sijaan koen, että jos joku kiinnostuu niin paljoa, että mun pitäisi siitä nolostua, on se ihan sen kiinnostujan ongelma - ei mun. Kypärän ja lippiksen otan päästä, kun istun pöydässä jossain julkisessa paikassa, koska se kuuluu hyviin tapoihin. Toisten ihmisten vaatetuksen kyttäily ei varsinaisesti kuulu.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Joo, no en mä nyt ihan mihin tahansa raflaan menis spandekseissa, kuten myös mun mielestä miehillä on ihan suotavaa pitää paita päällä siellä terassillakin. Joku peruskahvila tms. niin ihan sama.

Juu maalaisjärkeä saa ja voi käyttää.

Mutta esimerkiksi ei koettu oloamme mitenkään epämukavaksi toukokuun luottokorttibikepackingreissulla The Berg -ravintolan terassilla pyöräilyvaatteissa, kun kävimme after ride -oluilla siinä hotelliin kirjauduttuamme ja saunaan pääsyä odottaessamme. Oli ”spandeksit” jalassa molemmilla eikä niihin kiinnittänyt mitään huomiota sen kummemmin ravintolan henkilökunta kuin samaan aikaan terassilla ollut ulkomainen bisnesporukkakaan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mä en ole kyllä kokenut, että kukaan olisi juurikaan ollut kiinnostunut mun vaatetuksesta, vaikka lenkit monasti kiertää kahvipaikasta (tai olutpanimosta tai jostain muusta) toiseen.
    Tässä mun mielestä ollaan ns asian ytimessä: pelätään että mitä muut ajattelevat minusta. No ei ne mitään ajattele. Ja mitä sitten jos ajattelevatkin, heidän ongelmansa.

Tosin osalla kansalaisista, arvelen että sieltä asteikon junteimmasta päästä, on pakonomainen tarve kiusata tuolla tien reunalla polkevaa "spandexia", ruiskuttelemalla lasinpesunestettä, ohittelemalla uhittelevan läheltä, tai sanallisesti. Onneksi se joukko on nykyään pieni vähemmistö ja uskoisin että sivistys saavuttaa heidätkin, ennemmin tai myöhemmin.

Liittyy jotenkin pyöräilyhousuihin eli tuskin olisi tapahtunut ilman spandexeja, joten tulkoon tähän, sellaisena pienenä kevennyksenä:

Käännyin eilen Vanhalta Tuusulantieltä Korsontielle enkä siirtynyt kelville sen alettua. Ohiajavasta autosta huudettiin jotain ja näytettiin avoimesta ikkunasta ulostyönnetyllä kädellä peukkua. Arvelin että kyse oli "ironisesta" peukusta ja siitä niin tavanomaisesta kehotuksesta siirtyä pyörätielle.

Mutta hetken päästä tavoitin suojatien eteen pysähtyneen auton ja minulle huudettiin uudelleen ja nyt sain sanoistakin selvää. Nuoren naisen äänellä annettu kommentti oli: "Hyvä perse!"
    Firlefanz muokkasi tätä : 29.06.2022 at 13.38

^inspiroiduin, mut hautasin ajatuksen samantien, koska omassa tapauksessa kyse olisi jostain rikollisuudesta ihmisyyttä vastaan. Jatketaan ”lökäreillä”.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KalleHermanni Katso viesti
    Tässä mun mielestä ollaan ns asian ytimessä: pelätään että mitä muut ajattelevat minusta. No ei ne mitään ajattele. Ja mitä sitten jos ajattelevatkin, heidän ongelmansa.

Tosin osalla kansalaisista, arvelen että sieltä asteikon junteimmasta päästä, on pakonomainen tarve kiusata tuolla tien reunalla polkevaa "spandexia", ruiskuttelemalla lasinpesunestettä, ohittelemalla uhittelevan läheltä, tai sanallisesti. Onneksi se joukko on nykyään pieni vähemmistö ja uskoisin että sivistys saavuttaa heidätkin, ennemmin tai myöhemmin.
    Joo, ajetaan niissä vermeissä, mitkä tuntuvat hyviltä, ja vatut muitten mielipiteistä.

Minua ei ole koskaan ahdistanut liikkua pyöräilyvaatteissa missään. Tosin en ookkaan kysellyt muitten mielipiteitä outfitistäni. Klossikengissä joskus ärsyttää liikkua kaupan käytävillä mutta sekin on käytännön syistä johtuvaa, ei muotihommeleita.

Ja jos joskus tulee vastaan paikka, jossa katsotaan pyöräilyasuisia pitkin nenänvartta, niin viedään rahat muualle.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Tuossa aamupäivällä lähdettiin pojan kanssa käymään Kangasalan Kirkkoharjun kahvilassa kahvilla. Siitä tulee sellainen kahden tunnin lenkki, kun poika istuu tuolla kärryssä perässä.

Niin siinä vaatteita pukiessa mietiskelin tätä samaa aihetta, niin tajusin ettei minua haittaa se mitä muut ajattelee. Ei sillä ole väliä.
    Vaan joku oma sisäinen koodisto sanoo, ettei pyöräurheiluun tarkoitetut vaatteet oikein kuulu tähän mun nykyiseen pyöräilytyyliin. Eli ajellaan 12-13 kmh keskarilla pitkin kevlejä, välillä Arboretumiin kahville tai sitten vaikka Niihaman majalle. Välillä pysähdytään keräämään voikukkia ja välillä tutkimaan jotain muita luonnon ihmeitä.

Jotenkin tuntuisi itsestäni hölmöltä leikkiä jossain lasten leikkikentällä Kaupin Kanuunoiden seuravaatteet päällä. Mutta jos lähtisin "oikeasti" maastopyörällä lenkille, niin kyllä minä sitten voin laittaa Kanuuna-kamat päälle ja pysähtyä kahville vaikka Laukon torille. Ei hävettäisi yhtään.

Mutta tässä arki/hyöty/perhepyöräily kontekstissa sellainen treenivaatetus vaan tuntuu hölmöltä. Minusta itsestäni.

Ja siksi kaipasin niitä housuvinkkejä hellekelille. Ja löysinkin kaapista yhdet ohuet pelishortsit, ja ne oli oikein hyvät ja mukavat tuossa Santinin bibsien päällä. Eli ongelma ratkaistu.
    Hankit lippiksen, teethän edes sen
    Lippis on ehto viimeinen
    Lippis auttaa sulautumaan
    Elämä on hauskaa taas

- Litku Klemetti
    -

^ No jos meet vartavasten hiekkalaatikolle, niin eihän silloin bibseissä mennä. Minä ajelen lasten kanssa ihan normivaatteissa, ellei olla nimenomaan lähdetty pyörälenkille.

Ja jos matka on teras... eiku syömään tms niin bibsit jää kaappiin.

Mutta olen minä kaupasta hakenut kaliaa bibseissä ja nautiskellut ne ostarilla. Kuinka monta virhettä tuohonkin mahtui

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Noi on ihan oman pään sisällä olevia koodeja. Mä ajelen bibseillä tenavan kanssakin niitä 10km/h lenkkejä. Ja ostan nämä pojallekkin, jottei tarvitse ajaa huonoilla housuilla.

Lähinnä itsestäni näyttää koomiselta, kun nämä sähkäripeelot ajavat helteelläkin tuulihousujen kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Lähinnä itsestäni näyttää koomiselta, kun nämä sähkäripeelot ajavat helteelläkin tuulihousujen kanssa.
    Ihmisten tuomitseminen on helppoa, ymmärtäminen vaikeampaa. Miksei voi ottaa harrastajia vastaan sellaisena kun kukin on, ilman että heitä aletaan väkisin laittamaan johonkin tiettyyn lokeroon, koska tekevät asioita eri tavalla kun minä itte? Jollain voi olla vammoja tai suonikohjuja joita haluaa piilotella, toiset välttelee melanoomaa, joku vaan ei tykkää liikkua lyhyissä housuissa julkisella paikalla.
    Kylätason pyöräilijä

Pitää tänään hakea foxin flexairit kaupasta, josko tuo kohta viilenisi sen verran että vanhakin voi taas mennä metsään. Nämä muuten kutistuu talven aikana kaapissa joten kannattaa ottaa reilumpi koko jos ostaa.

Pitäisi myös löytää jotkut 'saumattomat' 3/4 housut kevät/syksy keleihin. Enduran housuja (singletrack,humvee tjsp) on parit mutta niissä on itselle jossain polven seutuvilla ärsyttävästi saumat niin että hiertää jostain kohtaa polvea ihon rikki. On koh

Onneksi itse pukeudun aina oikein oikeaan tilanteeseen, hävettäis pukeutua väärin. Väärinpukeutujien elämä on varmaan kamalaa.

^ ^ Koheltaja voisi ehkä olla vähemmän kerkeänä näkemässä muiden ihmisten tuomitsemista sielläkin missä siitä ei ilmiselvästi ole kyse.

Mutta jatketaan kevennyksellä ja ihan off-topic. Vanhana tai siis entisenä juoksijana en ole voinut olla panematta merkille miten nykyään juostaan koomisilta näyttävissä löysissä ja melkein polviin ulottuvissa shortseissa (joita muuten ajokaveri, entinen kova maratoonari, kutsuu "Rommel-housuiksi").

Ihonmyötäistä lycraa eli niitä kuuluisia spandexeja vastaisivat tälloin oikeat juoksushortsit, sellaiset lyhytpunttiset joissa lisäksi on sivuhalkiot. Niitä ei enää juuri koskaan näe - ja silloinkin jonkun veteraanin yllä..

PS Eilen oli sauvakävelypäivä ja kaivoin kaapista esiin ikivanhat Newlinet. Olin varmasti koominen ilmestys enkä ainoastaan siksi että housut olivat niin lyhyet ja paljastivat reittä enemmän kuin muilla julkisilla paikoilla kuin uimarannoilla tai - hallissa on nykyään sopivaa: erittäin ruskettuneiden polvien yläpuolella oli selvästi havaittavissa ensin hiukan vähemmän ruskettunut raita, sitten pikemminkin hieman punoittava kuin ruskettunut raita ja ylinnä (vielä) kalkinvalkoinen raita.

Hieman pettynyt olin kieltämättä siihen ettei kukaan näyttänyt tuijottavan tai edes kuulunut rupeavan hihittämään heti selkäni taakse päästyään!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    ^ No jos meet vartavasten hiekkalaatikolle, niin eihän silloin bibseissä mennä.
    No ei, mutta nämä lasten kanssa ajelut voi poiketa sinne leikkikentälle, ihan vahingossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    nykyään juostaan koomisilta näyttävissä löysissä ja melkein polviin ulottuvissa shortseissa (joita muuten ajokaveri, entinen kova maratoonari, kutsuu "Rommel-housuiksi").
    Empiirisenä havaintona, mitä pulskempi ihminen, sitä löysempi vaatetus. Laji kuin laji.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KalleHermanni Katso viesti
    Empiirisenä havaintona, mitä pulskempi ihminen, sitä löysempi vaatetus. Laji kuin laji.
    Varmaan lähinnä siks et muut vittuilee ja virnuilee läskille trikoissa. Niin typerää kuin se onkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Koheltaja Katso viesti
    Ihmisten tuomitseminen on helppoa, ymmärtäminen vaikeampaa. Miksei voi ottaa harrastajia vastaan sellaisena kun kukin on, ilman että heitä aletaan väkisin laittamaan johonkin tiettyyn lokeroon, koska tekevät asioita eri tavalla kun minä itte? Jollain voi olla vammoja tai suonikohjuja joita haluaa piilotella, toiset välttelee melanoomaa, joku vaan ei tykkää liikkua lyhyissä housuissa julkisella paikalla.
    Tottakai. Jokainen saa ajaa niinkuin haluaa. Tämä on kuitenkin pyöräilyfoorumi ja ketju "pyöräilyhousut". Nyt on monta sivua tarinaa miten bibseissä ei kehtaa liikkua ihmisten keskuudessa. Tsiisus.

Väliin kevennystä kokemuksista assoksen kanssa. Uudet targat ovat lahkeiltaan vähän pidemmät mitä aiemmat rs tai rsr mallit. Myös koko on vähän väljempi tai kompressiota vähemmän. En tykkää. M-koko turhan väljän tuntuinen. Ei kannata ostaa kokeilematta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tämä on kuitenkin pyöräilyfoorumi ja ketju "pyöräilyhousut". Nyt on monta sivua tarinaa miten bibseissä ei kehtaa liikkua ihmisten keskuudessa. Tsiisus.
    Osuit asian ytimeen.

Oliko jollain vinkkejä trikooshortseista tai alushousuista missä olisi normaalia tukevampi pehmustus?
    Kylätason pyöräilijä

Jätän tän nyt vaan tähän…

UCI:n DH- ja endurosäännöissä kielletään ihonmyötäisen lycran käyttö, mutta niinpä vain nämä kapinalliset kuskit näyttävät ajavan succiksissa, mahtavaa

Ja tämä on siis pelkästään oikein. Vapautukaa tekin terassienskakuskit lökäreiden kahleista.
    Pyöräily on kivaa!

Mä tykkään ajatella et maastossa vatteet myös suojaa mua jossain määrin. Kankaat kestäviä, liikuvuus hyvää ja ei ukko heti iha ruvella jos vähä kyntää ja mahdollisesti pysyy vaatteetki ehjänä. Spandexit ei siihe sovi.

Osuit asian ytimeen.

Oliko jollain vinkkejä trikooshortseista tai alushousuista missä olisi normaalia tukevampi pehmustus?
    En tiedä mikä on normaalia, mutta mulla on ollut jalassa Löfflerin alushousut: https://www.loeffler.at/shop/en/2126...t-hotbond.html
    Naisille on myös vastaava malli.

Aluksi säkkiosastolla oli kohtuullista protestia, mutta sisäänajo ja kait satulan nokan pieni lasku hävittivät pääosin tuntemuksen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Mä tykkään ajatella et maastossa vatteet myös suojaa mua jossain määrin. Kankaat kestäviä, liikuvuus hyvää ja ei ukko heti iha ruvella jos vähä kyntää ja mahdollisesti pysyy vaatteetki ehjänä. Spandexit ei siihe sovi.
    Ei tuo suojaavuus pahasta ole gravelissakaan: laadukas trikoo kyllä kestää kohtuu hyvin soran suutelon, mutta nahka sen alla ei. En tiedä onko graveliin sellaisia trikoita, joissa olisi lonkan/reiden sivussa ja polvissa muotoon ommeltuna vähän vahvempaa kangasta.

Onhan niitä jo maantiellekkin muutamilla merkeillä.

^kappas vaan, Santiniltakin löytyi heti, ainakin lonkan ja reiden sivun suojaavana.

^ Siis vaikka nämä: https://www.santinicycling.com/en/cl...orts-3088.html

Avainsana haussa on Dyneema (joka lienee pistempään foorumia seuranneille tuttu, vaikka ehkä unohtunut).

Ainakin Elastic interfacella on monet pehmusteet on vähän paksumpia jos sitä voi kuvata tukevaksi. Itsellä yhdet La passionet (näistä ei kannata maksaa lähellekkään ovh hintaa, kun säännöllisesti isoja aleja) ja niissä on EI:n säämiskä melko paksu ja tukeva. Wigglellä on myös EI:tä dhb housuissaan, mutta ei tietoa onko juuri ne mallit millä säämiskällä varustettu.

Monella valmistajalla on bibsejä vastaavilla ominaisuuksilla ja avainsanana toimii yleensä long distance.

Niin ja itse olen suosinut maastossakin bibshortseja ja niihin päälle lökäpöksyt suojaamaan osumia ja oksia. En ymmärrä alushousumalleja, kun henkselit on just paras ominaisuus ajohousuissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    En ymmärrä alushousumalleja, kun henkselit on just paras ominaisuus ajohousuissa.
    Tämä. Vielä kun saisi lökäshortsit elastisilla henkseleillä…

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •