Parasite. Ihan ok.
Parasite. Ihan ok.
Capote. Huikee.
Shimaani muokkasi tätä : 16.04.2021 at 14.57 Syy: Hidden figures on huvä mut viimeks oli ruudullla tuo Capote.
Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne
^ Odottaa katsomistani. Ja minä sen katsomista, tosin varovaisen varauksellisin tuntein. Mutta se nyt vain on minulle tyypillistä ennakointia: jos petyn, en pety niin pahoin kun en odota mahdottomia.
Sattuneesta syystä etenkin parin viime vuoden aikana en ole nähnyt juuri muita kuin Ylen kanavillaan esittämiä elokuvia. Olen silläkin tavalla tylsä ihminen. Viimeksi katsoin Roy Anderssonin "Om det oändliga", suomenkieliseltä nimeltään "Kohti ääretöntä". Taitaa jäädä arvoitukseksi miksi yhdestä Anderssonin elokuvasta pitää ja olisi jopa valmis puolustamaan sitä baari- tai kahvilakeskustelussa jos sellaiseen joutuisi, mutta ei sitten juuri ollenkaan sitten toisesta, mahdollisesti aivan yhtä elokuvallisesti ansiokkaasta, näkemyksellisestä ja sisältörikkaasta, Kuitenkaan ei ole katsomisten välillä ehtinyt muuttua sen enempää ihmisenä kuin elokuvankatsojanakaan...
Edellinen elokuva taisi olla Michael Haneken "Happy End"; ei sekään välttämättä ole yhtään parempi elokuva, mutta jostain syystä pidin siitä tavattomasti. Jopa niin paljon että voisin katsoa sen uudelleen.
Tuhannen planeetan valtakunnan vihdoinkin pällistelin. Hahmot riipivät päätä sarjakuviin verrattuina. Sarjikset tuntien en ennakkotiedoilla verrannut albumeihin. Luc Besson-leffa, hyvässä ja pahassa.
Kylmä kosto.
Netflixiin oli ilmaantunut 70-luvun italialaisia (rikos)elokuvia. Jonkun katsoin, hyvää vaihtelua muuhun tarjontaan.
Toukokuussa on vielä tulossa Love, Death and Robots-sarjan toinen kausi.
Mun mielestä tässä leffassa näkyi se, että Luc Bessonin kädet jäätyivät juuri ratkaisuhetkellä. Hänhän on itse sanonut, että fanittaa Valeriania yli kaiken. Olisi kannattanut vain luottaa omaan tyyliinsä.
47 Ronin tuli katsottua eilen. Muuten hyvä, mutta olisi kaivannut ohjaajaksi Kurosawan ja näyttelijöiksi aitoja japanilaisia.
^ Besson onnistui paremmin 5th elementissä ainakin scifi miljöön luomisessa. Myös Lucas on sanonut fanittaneensa Valeriania ja se tavallaan näkyy ekassa Tähtien sodassa (ja jossain määrin esi-trilogiassa).
Bessonin leffa kaatuu pääosanäyttelijöihin. Sarjakuvissa kemia on parempi jopa vähän idealisoitu. Samaan tapaan kuin Tintti jonka täydellisyyttä vastaan muiden hahmojen säröjä peilataan.
^Muovinen on osuva nimitys. Kaikki roso ja särö puuttui. Olen leffan katsonut, mutta en siitä juuri mitään muista.
Mun tulevaisuuteni on likainen ja rähjäinen: vain ohut yläluokka elää omassa, muovisessa kuplassaan. Enemmistö on olemassa pelkästään tyydyttääkseen yläluokan tarpeita.
Samalla tavalla muovinen oli Midway (2019), joka oli mielestäni täysin turha tekele.
Minari. Tykkäsin kovasti. Jaa, sen jälkeen taidettiin katsoa Judas and the Black Messiah - ei huono sekään. Oscar-imuri Nomadland on vielä näkemättä, odotan malttamattomana.
Rouvan ideasta alettiin nyt keväällä katsellaa parhaan elokuvan Oscar-voittajia aikajärjestyksessä, eka oli v. 1927. Aika mielenkiintoista. Väliin on sitten katsottu klassikkoelokuvia ja erikseen Hitchcockin leffoja. Herkkua kerrakseen
Bessonista vielä. 5'th element on ihan helmi. Olen katsonut se kymmeniä kertoja ja aina uppoaa. Ja tosiaan tulevaisuuden kuvaamisessa Blade Runner (alkuperäinen) on ehdoton. Tosin eikös sen tulevaisuus jo mennyt. Olisi ehkä pitänyt sijoittaa kauemmas.
^Katsoin sen Annan tietämättä että on Bessonin. Mutta kyllähän siinä kädenjälki näkyi. Mun mielestä Nikita oli kuitenkin parempi. Annassa häiritsi kun ryssät puhuivat englantia korostaen.
Suuri Sininen on myös omia suosikkeja. Vuosia sitten sen pääsin myös näkemään Helsingin Orionissa valkokankaalta. Leon on toinen. Mulla on Leonin peltisessä DVD-kotelossa Bessonin nimmarikin, piti aikoinaan pyytää kun tuli töissä tilaisuus. Hetken aikaa ohjaaja kyllä näytti siltä, että jatkaa matkaansa, mutta myöntyi kuitenkin. Oli meinaan melkoinen diiva.
*
La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie
Eräänlainen vappuperinne: Wong-Kar Wain Chungking Express (1994). Ihan jo vain Takeshi Kaneshiron takia ja olisi ollut hieno kokea Hong Kong ennen sen paluuta osaksi Kiinaa.
*
La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie
Eilen se uudempi Lara Croft. En tiä, ihan kelpo raina sadepäivän ratoksi, mutta ei tuo nyt kovin Lara ollut eikä Croftkaan. Tomb Raiderista nyt puhumattakaan.
Sitten jälkkäriksi vetäisin yhden jakson Altered Carbonia Flixiltä. Hook, line and sinker... kerrasta koukkuun. Tässä on sarja, jossa koko ajan odottaa, että Deckard tulee jossain kadunkulmassa vastaan. Jatkoon heittämällä.
^Croftia kanssa mietin... Gibsonin "Fatman" ihan ok ja Italialainen helmi "Suburra" hieman poikkeava, olis sankarit ja hyvikset harvassa...
Eilen katsoin Boss Level leffan. Vähän erilaisempi toimintapläjäys, vaikutteita tietokonepeleistä jossa pitää aloittaa alusta uudelleen jos noutaja tulee kesken kaiken. Ihan viihdyttävä leffa vaikka lähestymistapa olikin hieman erilainen.
Army of the dead, aivan kuraa vaikka olenkin höpöjen toimintaelokuvien ystävä niin tämä oli jo liian kökkö.
Kapernaum. IMDB:ssä 8.4
Ekan kerran katsoin teatterissa, toisen kerran teeveestä. Olikohan niin että on tänään viimeistä päivää Areenassa.
"Withnail and I" (1987)
Näin sen aikanaan oikein elokuvateatterissa leffalle selvästi myötämielisen yleisön keskellä enkä voinut olla huomaamatta että salissa oli myös elokuvaa toiseen tai kolmanteen kertaan katsovia. Onhan selvää että tuollainen kokemus saa elokuvan kuin elokuvan tuntumaan paremmalta.
Nyt sohvalta katsottuna elokuva ei ollut mitenkään huono - ja ymmärrän täysin miksi siitä on Suomessakin tullut kulttielokuva - muttei poikkeuksellisen hyväkään. Huvittavinta katselukertojen välillä oli että silloin pidin Unclen Montyn hahmoa liian stereotyyppisenä eikä siksi kovin kiinnostavana tai edes hauskana, mutta nyt ne olivat päähenkilöt jotka eivät säväyttäneet mitenkään, mutta Richard Griffithsin näytteleminen hurmasi
No en katso mutta tuossa taustalla pyörii Kickboxer 4 . Taitaa olla jäätävän huono jos edes Van Dammea ei leffassa näy pl. joku muistelukohtaus.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
"Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"
Tallenteista oli tippumassa Tintti ja yksisarvisen salaisuus. Tuli katsottua pois...
Toiseksi eniten ketuttaa kaikki
Nomadland. Hieno elokuva kaikin puolin.
The Irishman...
Joo hyvä kun muistutit, tuli katsottua ja hyvä oli tosiaan.
Mistä muuten vuokraatte elokuvia? Saaren viimeinenkin leffavuokraamo lopetti aikoja sitten. Google Playsta tullut katsottua, mutta aika hitaasti sinne tulee uutuuksia. Netflixin ja HBOn lisäksi en huvita alkaa viihdekanavien kk-maksuja, joten joku sellainen kertamaksulla leffa -saitti olisi haussa. Ja HD + Chromecast-tuki toki pitää olla.
Cyclomania, löytyi yle areenasta. Ihan kiva taas pitkästä aikaa
Menetetty maa. En tiä, en tykännyt. Paha voitti.
^Loistava elokuva... Viimeksi "Polar", kunnon väkivaltaviihdettä...
Kirjanmerkit