^Vertailun vuoksi, ajan yhdellä vahauskerralla (ja vahana vain bilteman kynttilä) 450-500km maantietä.
^Vertailun vuoksi, ajan yhdellä vahauskerralla (ja vahana vain bilteman kynttilä) 450-500km maantietä.
Ok, minulla menee lenkin jälkeen noin 3 minuuttia putsaukseen ja voiteluun ??.
Normaalikansalainen ei saa kolmessa minuutissa öljypulloa ja rättiä edes esille, saati että saisi fillarin paikkaan missä työn tekee ja paikan valmiiksi ja siivotuksi ja fillarin säilytystilaan.
Millä haluan sanoa että on asioita, jotka vaikuttavat siihen millaisiksi itse kunkin prioriteetit ja (tässä) parhaaksi kokemat voitelumenetelmät muodostuvat.
Itsestäänselvyyksiähän nämä jutut ovat, mutta kovin usein ne tuntuvat foorumikeskusteluissa unohtuvan. (Huom! En nyt tarkoita että erityisesti tai edes ollenkaan juuri nyt ja tässä.)
Ei kun se kehuttu oli Holmenkol LubeExtreme (joka poistui valikoimista). Performance on ihan eri aine.
PS Totean vaan tähän että se on kovin harmillista että foorumilla kokeneetkin fillaristit puhuvat esimerkiksi vain Holmenkolista, Rexistä tai Squirtistä nimeämättä tuotetta sen tarkemmin, vaikka hyvin tietävät että valmistajalla on niitä useampiakin ja ominaisuuksiltaan poikkeavia. (Olen luullakseni itsekin joskus syyllistynyt tähän...)
^ookoo. Mikähän olisi SE kosteiden/märkien kelien öljy, joka ei heti tekisi hirveää jankkia? Tietysti jos niillä ajaa kuivalla ja pölyisellä tiellä, niin lopputulos on selvä. Mutta hakusessa myös öljy, mikä pitää ruosteen loitolla.
P.S. muistaako jonnet mikä/mitä jankki on? Itse opin sen aikanaan Päätalon Iijoki-sarjasta…
Jos en olisi siirtynyt vahaukseen, niin olisin kokeillut Silcan Synergeticiä Rexin ohessa. ZFC testissä hyvä kaikilta osin, Rexiä heikompi kuivissa keleissä mutta märissä parempi. Jos oikein tulkitsen.
Toki näin, kerroinpahan vain oman tyylini voidella ketjun. Itselläni on ulkovarasto jossa säilytän muitakin pyöriäni. Kun tulen lenkiltä, nostan pyörän seinätelineeseen, nappaan hyllyltä rätin ja öljypullon ja pyöritän hetken kampia. 3 minuuttiakin on ehkä yläkanttiin.
Yksinkertaisesta asiasta ei kannata tehdä liian vaikeaa, ketjut eivät kestä ikuisesti vaikka niitä voitelisi kuinka hienolla ja kalliilla käärmeöljyllä.
Tämä oli toki pääteltävissä - ja kannattaa olla iloinen ja hyödyntää olemassaoleva tilanne.
Vaikka aiheesta kenties puhetta, pörinää ja mielipiteitä riittääkin niin että siinä on jollakin ihmettelemistä, ei kuitenkaan ole kyse siitä että ne jotka eivät tee samoin kuin joku itse tekee ovat tehneet yksinkertaisesta asiasta liian vaikeaa, Ja vielä vähemmän siitä että he kuvittelisivat että ketjut kestäisivät ikuisesti.Yksinkertaisesta asiasta ei kannata tehdä liian vaikeaa, ketjut eivät kestä ikuisesti vaikka niitä voitelisi kuinka hienolla ja kalliilla käärmeöljyllä.
Nimenomaan yksinkertaisia asioita kannattaakin hiukan miettiä ja niihin perehtyä, sillä varsin usein on olemassa itse kullekin enemmän tai vähemmän sopivia ja toimivia tapoja pitää ne yksinkertaisina
.
Uppovahaaminen tai Black Diamondin valinta eivät tee ketjujen voitelusta sen monimutkaisempaa tai aikaa vaativampaa kuin jonkun perinteisen ketjuöljyn tai kokonaan muuhun tarkoitetun, mutta silti toimivaksi havaitun, öljyn käyttö.
Ja voi jopa olla mahdollista että edellä mainituja hienoja ja kalliita käärmeöljyyn verrattuja aineita käyttämällä kokonaiskustannukseet ovat pitkässä juoksussa aivan samat kuin jollain alkukatsannossa huomattavasti edullisemmalla menetelmällä.
PS Koko hintakeskustelu on mielestäni jokseenkin yhdentekevä. Mikään keskustelussa esitetyistä menetelmistä ei ole parempi tai huonompi siksi että se on halvempi tai kalliimpi kuin jokin toinen. Suurimmalle osalle fillaristeista, joita asia kiinnostaa, on tuotteen hinnalla "loppupeleissä" yhtä vähän merkitystä kuin...esimerkiksi parturiliikkeen valinnassa.
Miten te huomaatte että ketjujen vahaus tai öljyäminen kestää tietyn kilometrin verran. Tuossa aikaisemmin esim. sanottiin että vahaus kestää 450-500km miten tähän lukuu päädytään ja tiedetään ettei 550km matkaan enää päästä. Itse putsaan ultraäänipesurissa ja öljyän ketjuja säännöllisen epäsäännöllisesti sen mukaan miten likaislta ketjut näyttävät. Ajaessa en koskaan huomaa että nyt crc on pettänyt ketjuissa.
Nyt ajoin Ultegran ketjulla 480km ennen kuin laitoin sen vahaan uimaan. Ketju rallatti mutta ei kitissyt. Pidempäänkin olisin varmaan voinut ajaa.
Vaihdan ketjun, jos tiedossa on pidempi reissu ja oletettu vahauksen kesto alkaa tulla vastaan.
Minä en pidä moottoriöljyä mahdottomana vaihtoehtona. Voisin kuvitella sen voiteluominaisuuksien riittävän. Tosin paljon viileämmissä olosuhteissa se joutuu toimimaan kuin mihin se on suunniteltu. Maantieajoon varmaan ihan ok mutta rapaisemmissa ja pölyisimmissä se ei liene parhaimmillaan.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Kysymys ei ollut minulle esitetty enkä edes (toistaiseksi) kuulu uppovahaajiin (vaan ainoastaan vahapohjaisella aineella oitelijoihin), mutta se oli mielestäni toisaalta jotenkin haettu ja toisaalta niin minut yllättäneestä kulmasta tullut, että innostuin muistelemaan ja miettimään miten itse teen.
Jälkimmäiseen kysymyksistä on tavallaan helppo vastata: en koskaan ole ajanut enkä osaa kuvitella ajavani kolmea satamailista (tai vastaavaa pitkää lenkkiä) peräkkäin. Saatan joskus ajaa kaksi 160-220 km lenkkiä back-to-back, mutta pääsääntöisesti pitkää lenkkiä seuraa 2-3 lyhyempää, 60-100 km lenkkiä.
Ja koska tuommoisia pitkiä lenkkejä en koskaan aja täysin spontaanisti, sellaiselle (tai ensimmäiselle niistä) lähden miltei aina vastavoidelluilla tai korkeintaan yhden lyhyehkän lenkin ajetuilla ketjuilla.
Näin ollen en muista että koskaan olisin joutunut miettimään pitäisikö sittenkin ennen pitkää lenkkiä voidella vamuuden vuoksi niin sanotusti jo ennen oikeaa aikaa. Eli miltei aina jää vanhojen voiteiden viimeiselle lenkille semmoinen ikään kuin muutaman kymmenen kilometrin turvamarginaali - tai jos menee yli, niin siitä satkun ajosta korkeintaan viimeiset parikymmentä kilometriä.
Olen käyttänyt moottoriöljyä kun oikea ketjuöljy on loppunut enkä ole muistanut ostaa (tilata) uutta varastoon . Nytkin taitaa olla tippakannussa , ihan toimivaa , en ole muutamaan vuoteen tarvinnut.
^^Mulla lenkkipyörä(t) odottaa puhtaana ja huollettuna, ketjut voideltuna. Ajatuksena on, että yleisimmät 100-200 km:n ajorupeamat sujuisivat ongelmitta.
Kysymykseni oli vähän haettu. Halusin ajatuksen tasolla testata, onko luottamus uppovahattuun sillä tasolla, että voisi ajaa kolme peräkkäistä satamailista. Vai käykö käytännössä kuitenkin niin, että ketju vaihtuu ennen pidempää ajoa.
^Mulle kysymys on teoreettinen, kun en aja satamailisia säännöllisesti. Ja muutenkin, olen vasta siirtynyt vahaan, niin vielä opetellaan käytäntöjä.
Mutta koitan pysyä kartalla ajetuista kilsoista ja jos seuraavan ajon aikana olisi todennäköistä, että 500km tulee täyteen niin vaihdan ketjun ennen lenkkiä. Mun ajomäärillä saatan lyhentää vaihtovälin n. 400km. Katotaan miltä tää halppis-Srami (PC1130) kuulostaa kilsojen karttuessa. Nyt 180km jälkeen menee vielä ilman mekkalaa.
Eipäskun, reilun viikon päästä tulee mun tämän kesän ehkä ainoa reilu satamailinen (200km). Siihen vaihdan just vahatun ketjun jokatapauksessa.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Ostin (mainonnan uhrina) pullon Rexin black diamondia ja sehän pysyi ketjussa sateellakin, toisin kuin domestique joskus aikoinaan. Ketjuista tosin lähtee mustaa töhnää sateen jäljiltä. Hmm… tosin ensimmäinen voitelu ja ajettu 300km vasta
Aloittelija täällä vaan hei.
Maastopyörän oston yhteydessä ostin Muc-Offin dry lubea (https://www.sporthammer.fi/muc-off-dry-lube-120ml). Myyjä sanoi, että tuolla pärjää alkuun eikä tarvitse kovin usein lisätä, ellei tietysti ole likainen ja joudu putsaamaan paremmin. Olen nyt jokaisen lenkin jälkeen liinalla pyyhkäissyt ketjujen pinnat puhtaaksi, tuota voidetta en vielä ole lisännyt. Viikon verran ollut pyörä päivttäisessä käytössä, ei kummempaa kuravelliä vielä ollut poluilla. Onkohan tämä nyt ollut riittävä toimenpide?
Tällaista ajattelin hankkia pikaisempaan voiteluun, onko mistään kotoisin? https://www.sporthammer.fi/muc-off-dry-lube-400ml
Pesua varten on Muc-Offin ketjupesuri sille tarkoitetun liemen kanssa. Ilmeisesti Fairy on ok myös. Lisäksi rattaille aion hankkia tätä: https://www.sporthammer.fi/muc-off-d...-cleaner-750ml
Muuhun pesuun autoshampoota.
Meni nyt vähän ketjujen putsauksenkin puolelle... Pahoittelut. Mutta onko tuo listaamani setti järkevän kuuloinen vai meneekö aivan metsään? Tiedän, että näissä on paljon näkemyseroa ja siksi onkin vaikea ottaa selvää, millaiset voiteluaineet ja muut litkut ovat järkeviä.
https://youtu.be/FbFNrnQ4QUo Tässä on taas yksi näkemys.
I väntan på ännu dåligare tidet
Jätä noi spray:t kauppaan, tuo jo hankkimasi on jees.
Dry lubea käytän itse, keskeinen pulma on se että sitä täytyy lisätä usein esim. joka toisen ajon jälkeen toisin kuin myyjä väitti. Mutta ketjut pysyy puhtaana
Nyt joku myi mulle keraamista ainetta suitsuttavan myyntipuheen avulla
https://www.sporthammer.fi/muc-off-c...-dry-lube-50ml
ei ollut vain myyntipuhetta, mun mielestä ceramic dry kestää kauemmin eikä likasta. OK hinnassa eroa, ei tullut laskettua litrahintaa :/
Uusi pyörä, tehdasrasvat ketjuissa ja 60 km ajoa takana. Milloinkas tehdasrasvat pitäisi pesaista pois ja öljytä/vahata omillaan?
Ketjupesuri hankinnassa, olisiko Park Tool CM-5.3 Cyclone -ketjupesuri paikallaan, vai toimivatko Motonet/Biltema halpiskopiot yhtä hyvin?
3T Exploro 2022, Trek Rail 5 2022
Tehdasvoitelulla saa yleensä noin tonnin huoletonta ajoa. Sen jälkeen voi putsata/lisätä uusia aineita. Jos ajaa sateessa tai mutakylvyssä, niin luultavasti aikaisemmin joutuu voitelutöihin.
Minä kun tykkään enemmän ajaa kuin keitellä ketjuja, niin teen oikeastaan juuri noin kuin plr tuossa yllä: uudella ketjulla tehdasrasvoilla niin pitkää kuin kulkee, sitten Rex Domestiqueta, ja sitäkin vain tarpeeseen. Rätillä pyyhkäisy kun ketju alkaa näyttää liian paskaiselta.
Kirjanmerkit