Sivu 59 / 60 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 49 57 58 59 60 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.741 - 1.770 / 1791

Aihe: Ketjujen voitelu

Sama juttu kiinnostaa muakin. Tuli hankittua iso pullo Squirtia hyllylle odottamaan. Kesällä on ohjelmassa Pirkan pyöräily (217km) ja Saimaa Cycle Tour (285km). Uskaltaako noille lähteä Squirtin kanssa vai pitääkö hankkia jotain muuta?

Mites kun laitatte Squirtia ketjuun niin sehän jätetään siihen kuivumaan mutta pyyhittekö rattaat kuiviksi vai jätättekö nekin vain kuivumaan?

Mä lisään Squirtiä joka ajon jälkeen jokaiseen ketjun niveleen ja pyyhin rattaista pienen pyörityksen jälkeen ylimäärän, mutta ketjuun en koske rätillä. Ajon jälkeen huuhtelen pelkällä vedellä ilman mitään pesuainetta ja lopuksi pyöritän ketjun rätin läpi.

Edellinen ketju oli ultegra ja nykyinen on YBN. Kaksi sataa pitäisi mennä kitinöittä, kunhan on kuivahko keli. Lukemani ja kokeilujeni perusteella uskoisin, että voitelukertojen ja ajokilometrien karttuessa ketjun nivelien sisään kertyy yhä kattavampi vahakerros, joka kestää pidempää ajoa.

Kurakylvyt, pesuaineet ja muut aggressiiiviset puhdistustoimet turmelevat kertyneen vahakerroksen ja vahan kerrytys alkaa uudelleen, eikä voitelu saavuta parasta toimivuuttaan.

Samoja kokemuksia squirtistä. Kurakelillä kun huuhtelee pyörän melkein joka lenkin jälkeen tuli usein laitettua kerros squirtia pesun jälkeen niin että ehtisi kuivua ennen lenkkiä. Iso pullo meni aika nopeasti.

Uppovahattu ei ole vesiliukoinen niin voi aika huoletta letkuttaa pyörää ilman että tarvitsisi koskeakaan ketjua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Mä lisään Squirtiä joka ajon jälkeen jokaiseen ketjun niveleen ja pyyhin rattaista pienen pyörityksen jälkeen ylimäärän, mutta ketjuun en koske rätillä. Ajon jälkeen huuhtelen pelkällä vedellä ilman mitään pesuainetta ja lopuksi pyöritän ketjun rätin läpi.

Edellinen ketju oli ultegra ja nykyinen on YBN. Kaksi sataa pitäisi mennä kitinöittä, kunhan on kuivahko keli. Lukemani ja kokeilujeni perusteella uskoisin, että voitelukertojen ja ajokilometrien karttuessa ketjun nivelien sisään kertyy yhä kattavampi vahakerros, joka kestää pidempää ajoa.

Kurakylvyt, pesuaineet ja muut aggressiiiviset puhdistustoimet turmelevat kertyneen vahakerroksen ja vahan kerrytys alkaa uudelleen, eikä voitelu saavuta parasta toimivuuttaan.
    Joo, noinhan se varmaan menee. Itse olen kyllä suht koukussa tuohon uppovahaukseen. Se kama on välittömästi siellä missä pitääkin, eikä rullissa. Todella nopea tehdä yhdelle ketjullekkin uusintakäsittely. Itse olen nyt huomannut toimivaksi tavaksi kierrättää kahta ketjua, mutta jos aikaa on, niin toinen on vaan varalla. Siis keitän yleensä vain yhden ketjun kerrallaan. Kertaakaan ei ole tarvinnut lotrata squirtin kanssa.

Minkä verran noi uppovahatut ketjut kestää ajoa ennen uusintakäsittelyä? Minä olen pari kertaa uppovahannut absolute blackin hot melt waxilla maantiepyörän ketjut heidän ohjeidensa mukaan ja trainerilla 1.5h sweetspot session jälkeen alkaa kuulua kitinä. Pysyy paikat puhtaana, mutta kesto on liian vähän. Joten olen tässä peiliin tuijotellut, että mikä menee väärin suorituksessa..

Ohje sanoo vastaavassa tilanteessa näin:
    Chain squeaks only after few hours of dry riding. - It means there is a wax starvation caused by improper waxing. Make sure wax temperature is correct (this is Crucial), make sure to wait minimum 10-15min after immersing the chain to the wax before agitating because chain needs to heat up to the same temperature - you cannot rush it. Inserting cold chain into hot wax dramatically decreases wax temperature. So you need to let it heat up again. Agitate the chain for 3-5min in a way to bend as many chain links as possible.
    Mutta aika tarkkaan olen lämpöjä kyttäillyt, joten tuosta ei mielestäni kyse ole.

Aika paljon on ABn vaha saanut kritiikkiä kestosta. mm ZFCn testi ja weightweeniesin foorumilla käyttäjäkokemuksia.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Niinpä tietty, onneksi ostin sen sillä ennakkohinnalla niin oli edullista. Mistä kuumavahoista on hyviä kokemuksia?

ZFC:n sivuilta löytyy excel-taulukko noista ketjuöljyjen ja -vahojen pysyvyydestä. En nyt kännykällä saa kuvaa liitettyä, mutta testin mukaan AB:n vaha säilyi ketjussa kuivissa olosuhteissa vain n. 100km. Vastaavasti Silcan vaha pysyi ketjussa n. 430km. Hiekkaisissa olosuhteissa AB kesti edelleen 100km ja Silcan vaha 300km. Tän testin perusteella AB:n vaha siis pysyy ketjussa todella heikosti verrattuna Silcan vahaan.

Aika tarkkaan meni 300 km per vahaus sähköläskillä talvella. Molten speedwax.

Grax vaikuttaa helppokäyttöiseltä:
    https://alliedcycleworks.com/collections/grax
    Rule #1: Obey The Rules

Jos haluaa kokeilla ketjujen vahassa keittämistä niin mistä tällaista valmista vahaa löytyy. Vai meneekö homma täysin artesaani touhuiksi.

Nyt haluan kohota uudelle levelille 20 harrastusvuoden jälkeen ja alkaa ajamaan pyörillä missä on puhtaan näköiset ketjut. Hirveän lyhyiltä vaan kuulostaa nuo kilometrit verratuna rumasti öljyttyihin ketjuihin ja niiden toiminta aikaan ilman kitinöitä.

Esim tommonen. Sulatetaan vesihauteessa. Muillakin valmistajilla löytyy vastaavia.

https://r2-bike.com/SILCA-Chain-Wax-SECRET-CHAIN-BLEND-500-g

Kaveriksi tommonen mitä voi laittaa jos alkaa kitisee. Ton avulla on mun kitinät hävinny ja ketju pysyy pyyhkäsyn jälkeen niin puhtaana, että käsiin jää tuskin yhtää mitään likaa ku siihen koskee.

https://r2-bike.com/SILCA-SUPER-SECR...IN-LUBE-120-ml

En tiedä miksi alko niin nopeesti mulla kitisemään. Toki noi kevään ekat ajot oli todella mutaisia ja märkiä metsässä. Voi myös olla että en pitäny tarpeeks kauan vahassa tota.

Kiitos ei ole ihan halpa harrastus ketjujen vahailukaan mutta laitetaan nuo kokeiluun.

Molten speed wax löytyy myös. Loistavat ohjeet.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Kiitos ei ole ihan halpa harrastus ketjujen vahailukaan mutta laitetaan nuo kokeiluun.
    Siis just tuo todellakin on. Olen itse ajanut nyt jo kuukauden euron kynttilällä ja parafiiniöljyllä. Ei maksa mitään. Toimii käsittääkseni aika tarkkaan yhtä hyvin.

Eli vahauksen sopivuutta pääsee testaamaan halvalla ja heti. Molempia saa lähikaupasta. Alepa myy ainakin paksuja kynttilöitä, joista sydän lähtee vetämällä irti. 100% parafiinia. Prismasta saa parafiiniöljyä. 50/50 suhde kai ohjeena.. Itse laitoin vähän vähemmän öljyä.

Eikä tuo siis ole millään tavalla läträämistä verrattuna valmiisiin tuotteisiin. Se kynttilä sulaa kattilassa yhtä nopeasti, mitä valmiitkin klöntit. Sitten vaan loraus parafiiniöljyä sekaan. Määrän mittasin keittiövaalla.

Tuon yhden sekoittamisen jälkeen valmis seos siis on aina kattilassa. Tosin itselläni tuo on jo aika mustaa, kun yksi ketju jäi putsaamatta kunnolla.

Jos nyt ottaa huomioon että toi 500g pussi vahaa kestää varmaan ~100 uppovahausta, niin ei noi nyt hirveän kalliita ole.

Tilasin kilon parafiini raetta ja litran parafiini öljyä Kärkkäiseltä. Hintaa tuli postimaksuineen 19,90 eur. Täytyy lähteä noilla kokeilemaan.

(Jännä juttu että tämä kyseenalaista mainetta nauttiva Kärkkäinen on monesti ainut tavaratalo mistä löytyy helposti netistä tällaisia sekalaisia juttuja...)

Ilmeisesti vahattuun ketjuun lisätään ensi sijaisesti vahaa, joko purkista tai uudelleen keittämällä. Ei kuitenkaan mitään ketjuöljyjä

Pitkästä aikaa olen uusilla Shimanon ketjuilla ajellut ns. varastorasvalla joka niissä uutena on. Päälipuolelta pyyhin tahmeudet pois mutta muutenhan ihan käyttökelpoinen voiteluaine niin kauan kun kestää.

Taitaa olla noissa valmiissa Moltenin ja muiden vahoissa muitakin aineita kun vain parafiinia ja parafiiniöljyä. Toki varmaan noilla kahdellakin saa käypäsen tuloksen.

On joo. Mullakin on moltonia tulossa. Katsoo miten vertautuu parafiiniin. En odota juurikaan eroja.

Joskus tuli kokeiltua parafiinin sekaan erilaisia öljyjä. Ne sekoittuu sulaan parafiiniin aika hyvin ja tekee lopputuloksesta rasvaisempaa. Tosin samalla voitelevampaa ja samalla tahmeampaa eli kerää helpommin likaa itseensä. No, onhan parafiiniöljykin öljyä. Muistaakseni automaattolaatikkoöljyä tuli ainakin testattua ja ketjuvahasta tuli seksikkään punaista
    Lopulta totesin että rasvaa ketjut kunnolla ja pesee pyörää useammin niin säästyy ketjujen lutraamiselta vahan kanssa. Vahassa oli se ikävä että lenkille lähtiessä ei välttämättä alla olleet täysin ajamattomat vahatut ketjut ja kun lenkille alkoikin kertyä pituutta kun oli hauska ajaa, niin ketjut pääsi kuiviksi ja loppumatkan sai kuunnella kitinää (lisäpurkkia öljyä ei tietenkään ollut mukana). Ainakin yhdet ketjut pilasin tällä tavalla ja nehän oli kotiin tullessa kuluneet ihan huolella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Pitkästä aikaa olen uusilla Shimanon ketjuilla ajellut ns. varastorasvalla joka niissä uutena on. Päälipuolelta pyyhin tahmeudet pois mutta muutenhan ihan käyttökelpoinen voiteluaine niin kauan kun kestää.
    Joo. Minäkin olen tykästynyt varastorasvoihin. Kun huolellisesti putsaa ketjun ulkopinnan ennen käyttöä, niin yllättävän pitkään se öljy siellä pysyy ja aika vähän ketju likaantuukin. Sekoitin itselleni pfte vaseliinista ja mineraalitärpätistä melko ohuen öljyn. Tippa jokaiseen lenkkiin, pyöritystä ja irronneen lian pyyhkiminen pois. Kun mineraalitärpätti haihtuu, pyöritän ketjut huolellisesti rätin läpi. Ketjut ja pakka ovat pysyneet kyllä kohtuullisen siisteinä ja äänettöminä. Vedenkestävyys on erinomainen.

Rex Domestique menee nyt testiin tuon Sramin flattop ketjun kanssa, kun se on niin saatanan kuivan kuuloinen koko ajan tuon Squirtin kanssa, vaikka kuinka paljon sitä änkisi jokaiseen niveleen. Saa nähdä paljon kerää paskaa ketju nyt, kun hiekkatietä pörisee. Ainakin ketju jäi voitelun jälkeen aika tahmaisen tuntuiseksi. Ehkä tämä on se hinta, jos haluaa hetken ajella hiljaisella ketjulla. Selvitellään.

Nyt on ollu niin märkää ja mutaista mettää et REXin Domestiquekin antautuu, viimeinen reissu 40km ja piti REXit laittaa jo uusiksi pesun jälkeen. Nätissä ja semihuonossa kelissähän REXillä ajaa todella pitkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Nyt on ollu niin märkää ja mutaista mettää et REXin Domestiquekin antautuu, viimeinen reissu 40km ja piti REXit laittaa jo uusiksi pesun jälkeen. Nätissä ja semihuonossa kelissähän REXillä ajaa todella pitkään.
    Itse ajelen tuolla pyörällä gravelia kuivassa kelissä, mutta toki joskus sade saattaa yllättää. Kerääkö kuivalla soralla paljon sontaa ketjuun ? Se tässä vähän jännittää, kun Squirtin kanssa ketju pysyy hyvin puhtaana. Tärkeämpää toki on hyvä voitelu, kuin syötävän puhdas ketju.

Mielestäni Rexit pitää voimansiirron suht puhtaana töhkästä, mutta vain jos ketjusta, pakasta, rattaasta ja rissoista on saatu kunnolla puhtaat ennen Rexonointia. Kestoikä per voitelukerta Rexillä on sinänsä kohtuullisen hyvä ja kestää vähän kastuakin, eikä kaikki ei liukene heti maastoon.

Tämä setti kiinnostaisi silti testata:
    https://silca.cc/collections/pre-wax...himano-xtr-12s

Lian kerääntymistä Rexiä käytettäessä vähentää ylimääräisten öljyn pyyhintä ketjun pinnasta heti voitelun jälkeen, sekä pyyhintä joka lenkin jälkeen vaikka ei uutta öljyä lisäisikään.

^joo kyllähän ne puhtaana pysyy millä aineella vaan jos joka lenkin jälkeen putsaa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •