Sivu 50 / 52 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 404849505152 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.471 - 1.500 / 1552

Aihe: Ketjujen voitelu

https://www.ikh.fi/fi/rvs-yleisoljy-150ml-rvsmp150

Toimiva öljy, lienee sama tuote kuin eräs ”W+”, hintaa noin 50%...

^Suihkepullo tiputtaa tuon heti pois minun ostoslistaltani, enkä liene ainoa näin ajatteleva.

Olen käyttänyt levyjarrullisissa pyörissä suihkepulloa vuosia ongelmitta. Nopea ja helppo verrattuna tiputteluun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ...
    Pesin ketjun ja voitelin sen Rex domestiquella. Eilisellä noin 250 km:n retkellä lisäsin tipan niveltä kohden satkun jälkeen, vaikka tarvetta välttämättä ei olisi ollut. Pölyisen retken jälkeen ketjut ovat melkoisen mustat, mutta toimivat.
    ...
    Läträämimnen Rexin kanssa jatkuu, mutta tulos on edelleen musta ja siivoton. Meno asfaltilla on aluksi kiitettävää, mutta pölyisten sorateiden koluaminen näyttäisi muuttavan tilanteen. Menneellä öisellä polkaisulla ainetta oli lisättävä noin 150 kilometrin jälkeen. Toki lisävoitelu auttoi kohtuullisesti.

Vähän yllättäen helteellä luirun oloinen aine oli viileänä yönä käynyt selvästi paksummaksi ja tahmeaksi. Nyt purnukka on kylmässä simuloimassa syksyn viileämpiä kelejä -tuleeko tökötti ulos, vai jämähtääkö se. Aine on itselleni hyödytön, mikäli lisäys on suoritettava lämpimässä.

Näin maantiepyörän juuri hankkineena tää touhu tuntuu aika monimutkaiselta, kun katsoo tätä keskustelua. Vanhasta hybridistä en koskaan putsannut ketjua, lisäsin vaan sitä öljyä mitä käteen sattui. Nyt kun on kalliimpi pyörä niin on pelko persiissä että se hajoo jos ei putsaa joka lenkin jälkeen Tilasin nyt sitten Smoovea kun sitä kehuttiin nettiarvosteluissa. Ajattelin myös hankkia tollasen ketjupesurin niin putsaaminen helpottuu.

Niin ja moi kaikille, tämä on ensimmäinen viestini foorumille!

Ketjujen voitelu

^Laadukkaat ketjut kestävät huomattavasti paremmin kuin huonompilaatuiset, vaikka kuinka hinkkaisi huonompilaatuisia ja pitäisi hyvissä öljyissä. Vertailuna ollut itsellä Shimpan 105, Ultegra ja D-A, Sramin Eagle-sarjan NX, GX ja XX1. Korostus tullut varsinkin Sramin ketjuilla. Venyttyään 0.5 ja 0.75 väliin olen vaihtanut ketjut. Kaikki samoilla huolloilla. Aiemmin kirjoittelin johonkin ketjuun, että NX kesti 600-700 km, GX vajaan tonnin ja XX1 on tällä hetkellä pyörinyt 1500 km venymättä edes 0.5 asti. Virallisen epäviralliset empiiriset testini on suoritettu kahdella ketjulla per sarja.
    Itse en tykkää ketjupesurista. Aina jää möhnää. Hammas- tai tiskiharja käteen ja hinkkaamaan, tulee puhdasta. Luonnollista sitruspesuainetta käytän ja pesun jälkeen näin kesällä jotain kuivaa öljyä. Tällä hetkellä on Squirt testissä. Puhtaana pysyy sekä maastossa että maantiellä. Yllättävän usein joutuu lisäilemään ainetta. Maantiellä olen rallatellut reippaat 100 km ja pistänyt lisää möhnää ketjuun. Pari lisäystä ja ketjun vaihto, vanha pesuun ja kuivumisen kautta voiteluun ja odottamaan seuraavaa kierrosta.

Ite en jaksa mitään liuottimia tai muitakaan pesuja. Ensin hammasharjalla pahimmat ryönät pois, sitten öljyä tippa jokaiseen linkkiin, vähän pyörittelyä ja pyyhintä. Talvella Finish linen vihreetä räkää, kesällä jotain muuta.

Olen tehnyt kahdesta hammasharjasta mukavan pesuvehkeen. Laitan ne harjaosat vastakkain ja kuminauhalla tiukasti yhteen varresta. Ne avautuvat kun painaa varsista ja sulkeutuvat ketjun ympärille kuminauhan voimalla. Melko mukava peli ja samalla vehkeellä saa jockey wheelsit ja eturattaan putsattua kätevästi.

Muillakin tämä varmasti käytössä, mutta tiedoksi niille jotka eivät vielä tätä tiedä.

Hysteerisesti putsaan ja voitelen maantiefillarin ketjuja kun niin kuulemma pitää tehdä. Vähitellen on alkanut ihmetyttää että miksi. Vanhan mummopyörän ketjuja en ole ikinä (8 vuotta) voidellut enkä ole huomannut siihen minkäännäköistä tarvetta.... hyvin pelittää.
    Miksi ketjut pitää voidella, kerää vain hiekkapölyä?

Kun alkavat kitistä, voitelen ja pyyhin ylimääräisen.

Tuskin sun mummiksella on kertynyt niin isoja kilometrimääriä. Ainakin mulla tulee maantiepyörillä yli tonni kuukaudessa. Kun se kertyy sisällä, ei ketjulle tarvitse tehdä mitään muutamaan kuukauteen. Kun se kertyy ulkona, pitää tyrkkiä rasvatippoja useammin.
    10k-kerhon jäsen

Tätä ketjua kun lukee, niin huomaa että olen voidellut ketjut _aina_ väärin.. castrolin, motulin, motoxin yms. ketjurasvaa kilikalipullosta, pesu kränzlellä pelkällä vedellä tai liuotinpesuaineella tai wd40:llä käsiteltynä. Pakka putsaantuu samalla.

Jos hifistelisin, niin laittaisin kattilaan jotain paksuhkoa öljyä ja keittäisin ne. Nykyisessä ketjussa taitaa olla lukko, irroitus olisi jopa mahdollista. Ehkä hifistelisin jos olis kalliita osia, mutta tuohon xt:hen ei osat paljoa maksa. Tämä olikin yksi syy miksi halusin xt-voimalinjan, hyvä hinta/laatu-suhde

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Olen käyttänyt levyjarrullisissa pyörissä suihkepulloa vuosia ongelmitta. Nopea ja helppo verrattuna tiputteluun.
    Ei kyllä ole ainakaan tuo rsv. Sotkee naapurin seinänkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti janik Katso viesti
    Tätä ketjua kun lukee, niin huomaa että olen voidellut ketjut _aina_ väärin.. castrolin, motulin, motoxin yms. ketjurasvaa kilikalipullosta, pesu kränzlellä pelkällä vedellä tai liuotinpesuaineella tai wd40:llä käsiteltynä. Pakka putsaantuu samalla.

Jos hifistelisin, niin laittaisin kattilaan jotain paksuhkoa öljyä ja keittäisin ne. Nykyisessä ketjussa taitaa olla lukko, irroitus olisi jopa mahdollista. Ehkä hifistelisin jos olis kalliita osia, mutta tuohon xt:hen ei osat paljoa maksa. Tämä olikin yksi syy miksi halusin xt-voimalinjan, hyvä hinta/laatu-suhde
    Ei välttämättä hifistelyä. Minun oli pakko siirtyä squirt lubeen koska hieroin aina nilkkani ketjuun tai rattaaseen ja sen peseminen kenkutti.

Ennen Squirtlubeen siirtymistä minäkin olin innokas ketjujen pesijä. Nyttemmin ei tarvitse.

Muuten ihan sivuhuomiona en ole koskaan aiemmin pannut merkille kuinka usein Squirttaan ketjut. Nyt kuitenkin eilen lenkillä laskeskelin, että viime voitelukerran (jonka pystyin ajoittamaan taannoisen bikepacking-reissun alkuun) jälkeen tullut gravelilla ajeltua ~550km eikä vielä ketjut kilisseet. Kuivaa toki ollutkin, mutta pölyistä.

Noh, vuosia käytetty puolen litran Squirtlube-pullo alkaa kohta ehtyä ja hyllyssä odottaa kokeilua Rex ja Holmenkol Extreme lube. Itse asiassa taidankin ottaa noista jommankumman Lappiin mukaan ensi viikolla maastopyörätouhuihin kun mukavan pienet pullot.

Useampi vuosi itsellä myös takana Squirtin käyttöä. Jostakin syystä tämä kevät on ollut hankala. Muuttujia on ollut enemmän kuin yksi:

-uudet ketjut (HG701) keväällä
    -uusi takavaihtaja keväällä (GRX RX810) vanhan Ultegra RX:n rissan jumiuduttua.
    -uudet kuoret ja vaijerit (Jagwire)
    -uudet Squirt-pullot käyttöön, joista uusin on mielestäni melkoisen ohutta.

Takana on kevään ajan ollut pakkana 11-34, joka ilmeisesti haluaa kitistä.

Ketju puhtaana ja voideltuna vaihteet toimivat kiitettävästi, mutta likaantuessaan heikommin. Ketjulla on nyt ajettu 2500 km, mikä on oma vaihtovälini. Ketju ei kuitenkaan ole tulkin mukaan venynyt, mutta joustavuutta sivusuuntaan tuntuu olevan aika reilusti uuteen verrattuna.

Laittanen uuden ketjun ihan tehdasrasvoilla, niin saan vertailukohtaa. Odotettavasti uusi ketju puhtaana toimii täysin moitteetta.

Squirtia saa myös minipullossa, joka on kätevä kuljettaa reissuilla mukana.
    https://www.bike24.com/p2233983.html?q=squirt
    Pyöräily on kivaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Niinku miten on helppo? Tippapullon voi laittaa ketjua vasten ja pyöräyttää ketjun ympäri, eikä ainetta mene muualle. Suihkepullot tuppaavat myös usein vuotamaan jossain vaiheessa siitä kaulasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villepolkee Katso viesti
    Näin maantiepyörän juuri hankkineena tää touhu tuntuu aika monimutkaiselta, kun katsoo tätä keskustelua. Vanhasta hybridistä en koskaan putsannut ketjua, lisäsin vaan sitä öljyä mitä käteen sattui. Nyt kun on kalliimpi pyörä niin on pelko persiissä että se hajoo jos ei putsaa joka lenkin jälkeen Tilasin nyt sitten Smoovea kun sitä kehuttiin nettiarvosteluissa. Ajattelin myös hankkia tollasen ketjupesurin niin putsaaminen helpottuu.

Niin ja moi kaikille, tämä on ensimmäinen viestini foorumille!
    En tiedä, mitä on Smoove, mutta toivottavasti ketjuvahaa, koska se ei kerää olennaisesti likaa. En ikinä puhdista ketjua ja pidän aivan järkyttävän hankalina monen tässä ketjussa kuvaamia puhdistusoperaatioita. Ilmeisesti moni oikein tykkää touhuta noiden kanssa, mutta ei tuollainen välttämätöntä onneksi ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J-ri Katso viesti
    https://www.ikh.fi/fi/rvs-yleisoljy-150ml-rvsmp150

Toimiva öljy, lienee sama tuote kuin eräs ”W+”, hintaa noin 50%...
    Syy olla kertomatta selkokielellä mikä on W+ ?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hiilikuitumies Katso viesti
    En tiedä, mitä on Smoove, mutta toivottavasti ketjuvahaa, koska se ei kerää olennaisesti likaa. En ikinä puhdista ketjua ja pidän aivan järkyttävän hankalina monen tässä ketjussa kuvaamia puhdistusoperaatioita. Ilmeisesti moni oikein tykkää touhuta noiden kanssa, mutta ei tuollainen välttämätöntä onneksi ole.
    Itse en putsaa ketjua kuin joskus rätillä pyyhkien, jos muistan. Ketjun puhdistusoperaatioon hukatun ajan voi käyttää ajamiseen.
    Koskaan ei ole ongelmia ollut voimansiirron kanssa joka olisi toiminnastani johtunut. Ketjut vaihdan viimeistään kun venymä on 0,75. Joskus 0,5 kohdalla.
    Niin käytän siis REXiä, rätillä pyyhkiminen riittää. Sitäkään ei ole pakko tehdä.
    brilleaux muokkasi tätä : 24.06.2020 at 12.59 Syy: Typottaa

Ei se ketjun puhdistus nyt mitään ähräystä ja rakettitiedettä ole.

https://youtu.be/BNaPxrR0lFE

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

^Pitäisköhän hankkia. Kun on jo lycrat ja kippurasarvikin. Niitäkään ei pitäny koskaan tulla.

Edit: onko tuo Park Toolin laite videossa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Itse en putsaa ketjua kuin joskus rätillä pyyhkien, jos muistan. Ketjun puhdistusoperaatioon hukatun ajan voi käyttää ajamiseen.
    Koskaan ei ole ongelmia ollut voimansiirron kanssa joka olisi toiminnastani johtunut. Ketjut vaihdan viimeistään kun venymä on 0,75. Joskus 0,5 kohdalla.
    Niin käytän siis REXiä, rätillä pyyhkiminen riittää. Sitäkään ei ole pakko tehdä.
    Minä en edes pyyhi rätillä. Minun pyöräni osien ei tarvitse kiiltää. Samalla takapakallakin on ajettu nyt jo yli 15 tkm, ja näyttäisi, että vielä tämä kesä menee.

^^ On juuri tuo Parkin pesuri. Tuo Chain Cleaner -puhdistusaine on vedellä huuhdeltavissa toisin kuin joku tärpätti, eikä syövytä ketjuja kuten Pineline. Käytetty pesuneste kannattaa imeyttää esim. roskiksessa oleviin papereihin.

http://www.smoovelube.com/

https://www.bikeradar.com/reviews/ma...e-lube-review/

https://singletrackworld.com/2018/02...p-to-the-hype/

Kaikeksi onneksi sillä ei ole minkäänlaista merkitystä mitä sinä, minä tai joku muu on mieltä jonkun muun hyviksi ja toimiviksi kokemista tavoista, aineista tai välineistä Mutta pitäisin silti asiallisena kysyä mitä ketjuvahaa itse käytät ja puhdistatko sitä varten ketjun öljystä ja jos niin miten tarkkaan ja mitä menetelmää pidät kätevimpänä.

PS Jos haluat nähdä ketjujen kanssa touhuamista, voit kurkata vaikka tuonne: https://cyclingclaude.de/2019/07/17/...aranski-kette/

Minä en edes pyyhi rätillä. Minun pyöräni osien ei tarvitse kiiltää. Samalla takapakallakin on ajettu nyt jo yli 15 tkm, ja näyttäisi, että vielä tämä kesä menee.
    Sama. Välillä kun oman sähköavusteisen maastopyörän "pesen" (-> siis ruiskutan julkisella matonpesupaikalla hanasta vettä letkusta pyörään jolloin kaikkein pahimman kokkareet lähtee) niin "pesen" myös takapakan/ketjun jolloin sieltäkin lähtee suurimmat möykyt. Ketju vahaa tulee siitten käytettyä aina kun vähänkään alkaa kitinää kuulua ketjuista. Nyt ajettu samoilla ketjuilla sähköavusteisessa pyörässä n. 1500km (tämä on kuulema joidenkin mukaan kohtuu paljon!?!) ja ketjutulkki ei mahdu vielä väliin. Ja vaha on jotain Zefalin Extra Dry chain waxia. En tiedä onko hyvää/huonoa mutta asiansa on ajanut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MiG-77 Katso viesti
    Sama. Välillä kun oman sähköavusteisen maastopyörän "pesen" (-> siis ruiskutan julkisella matonpesupaikalla hanasta vettä letkusta pyörään jolloin kaikkein pahimman kokkareet lähtee) niin "pesen" myös takapakan/ketjun jolloin sieltäkin lähtee suurimmat möykyt. Ketju vahaa tulee siitten käytettyä aina kun vähänkään alkaa kitinää kuulua ketjuista. Nyt ajettu samoilla ketjuilla sähköavusteisessa pyörässä n. 1500km (tämä on kuulema joidenkin mukaan kohtuu paljon!?!) ja ketjutulkki ei mahdu vielä väliin. Ja vaha on jotain Zefalin Extra Dry chain waxia. En tiedä onko hyvää/huonoa mutta asiansa on ajanut.
    Varmaan hyvää, jos ei kerää juurikaan likaa, eivätkä ketjut kitise. Tuo mudassa napoja myöten möyriminen voisi olla minullekin sellainen juttu, että vähän putsailisin noita, mutta mutakinhan kuivuu ja varisee pölynä pois. Ehkä siinäkin siis lähinnä miettisin, ettei sitä varise pyörän säilytystilaan.

Kokeilin jossain vaiheessa Rexiä sorahommissa ja maantiellä.

Maantiellä ok mutta mustan sköntsän määrä oli jäätävä.

Sorapuolella jos sattui märkä keli työmatkalle (18km) niin rohina alkoi kun menomatkasta oli takana reilu puolet. Vaihdoin Holmenkol Lube Extremeen, rohina alkoi vasta paluumatkan loppupuolella, success?

Nyt ajan kaikkialla Squirtilla eikä rohise niin nopeasti.

Ketjuillakin on muuten merkitystä tässä, KMC Ti-N pysyy todella hyvässä kuosissa mutta Dura Ace on töhnässä. Kummallekin tein täsmälleen saman alkupuhdistuksen. Sil-tec pinnoite lienee osasyyllinen jotenkin.

Nyt vaihdoin maantielle DA tilalle YBN SLA Ti-N, katsotaan miten menee. Pahat kielet kertovat KMCn nitridipinnoitteen olevan parempi.

Kohta vaihtuu takapakka+ketjut, taidan tehdä kokeen: ajan tehdasrasvoilla niin kauan kuin kitinä alkaa.

^ Noin on tullut tehtyä jo monilla ketjuilla, kuivilla säillä voi ajaa pitkään ennenkuin lisään tippaketjuöljyä, märällä säällä ajo edellyttää öljyä nopeammin.
    KMC:n ohje suosittelee hyvin kevyttä ketjunpesua, omiani en pese koskaan koska ajo ihan tieajoa. Pitkään ketjut kestääkin ja toisena hyvänä selityksenä ketjunkierrätys.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •