VelosportElectrobikeGiantHuntteriContinentalCanyon
Sivu 33 / 85 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 31 32 33 34 35 43 83 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 961 - 990 / 2535

Aihe: Ketjujen voitelu

^ Kehä III:n sisäpuolelta?

Velosport, ToniToni, Bikeplanet Vantaa ja Espoo

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

'tos
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeesu Katso viesti
    Velosport, ToniToni, Bikeplanet Vantaa ja Espoo

Sent from my iPhone using Tapatalk

Toimisko REX mahdollisesti DT:n ratchetin voitelussa?

^ Mahdollisesti, äänestähän sen sitten kuulee jos voitelu ei ole enää kohdallaan. Tulevaa vaseliinia mulla onkin 240-navan star ratchetissa tällä hetkellä...

No niin, Reksi-puteli oli reilun kk:n odottelemassa ennen kuin sain aikaseks voidella ketjut. Jaksanu niitä peseskellä kun sen verran kuivat oli, ja vahamaista ainetta entuudestaankin käytetty.

Mut olipahan paksua tavaraa, etenkin kun -3°C autosta nappasin pullon. Näytti alkuun et mitä tää voitelee kun näytti puolet jäävän rattaisiin, eikä ketjuun imeydy mitään, mut kuumailmapuhaltimella täppäysten jälkeen perään niin nätisti imas ketjun rissoihin eikä rattaista enää nähnyt että olis niitä sotkenu. Hyvä tuli ja hiljaiset.

Käytän kuumailmapuhallinta jatkossakin, imeytyy ainakin kunnolla sinne missä sitä voitelua just tarvitaan.

Ajattelin vaihtaa vahapohjaisiin. Minullehan on tärkeintä, että minun ei tarvitse koskaan puhdistaa ketjua. Minä en puhdista koskaan ketjuja. Ajattelin, että jos saisi vähän vielä siistimpinä pysymään kuin tuolla öljylläni, jota on vähän ikävä suihkiakin pullosta, kun spray-pullosta on kyse. Ehkä tuo pahanhajuisen aineen suihkiminen painepullosta eniten ärsyttää, kun sitä menee väkisinkin niin paljon maahan ja vanteelle. Enkä tosiaan suihkuta sitä ensin johonkin kuppiin ja levitä pensselillä.

Finish Line Ceramic Wax Lube? Olisiko toimiva? Ajan keväästä syksyyn, en talvisin. Ei ole kovin pahan hintaistakaan, kun vain 7,90 / 120 ml.

http://www.finishlineusa.com/product...ramic-wax-lube

Nuo varmaan vaativat sen, että vanha (tai uusikin, onhan siinäkin öljyt jo tullessaan) ketju putsataan ensin huolella öljystä? Onko siihen jotain vähemmän myrkyllistä tapaa kuin jokin bensiini tai vastaava? Minä inhoan niiden höyryjä, inhoan hankaluutta käsitellä niitä aineita ja viedä kierrätykseen yms. En oikein tiedä näistä puhdistuksista, koska kuten sanottua en ikinä puhdista ketjuja kuin ehkä rätillä, jos uppoan mutaan niitä myöten, eikä muta irtoa itsestään. Jotain pesuainetta saaviin ja ketjut sinne vaikkapa?

^Joitain vuosia sitten oli tuota käytössä, hämmästys oli suuri kun käytön jälkeen ketju oli täysin musta. En tiedä kerääkö sitten jostain syystä erityisen paljon pölyä yms. itteensä. En käyttänyt putelia loppuun enkä kyllä osta uudestaan. Hanki Squirttia, ei toimi talvisin mutta sinulle tuo ei olekaan ongelma.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Joitain vuosia sitten oli tuota käytössä, hämmästys oli suuri kun käytön jälkeen ketju oli täysin musta. En tiedä kerääkö sitten jostain syystä erityisen paljon pölyä yms. itteensä. En käyttänyt putelia loppuun enkä kyllä osta uudestaan. Hanki Squirttia, ei toimi talvisin mutta sinulle tuo ei olekaan ongelma.
    Tuolla tuotesivullahan lukee, että: "As the white ceramic particles embed themselves on the chain, they will displace grime, causing a grey or black film to form on top of the wax coating. Over time (2-3 applications) this phenomenon will lessen or cease. This discoloration is normal and will not compromise performance."

Kuulostaisi aika samalta kuin kuvauksesi?

^Oli miten oli, jonkun aikaa käytin eikä se vastannut mun käsitystä puhtaasta ketjusta. Squirtia oon käyttänyt muutaman vuoden, eikä ole vastaavaa ongelmaa ilmaantunut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Finish Line Ceramic Wax Lube? Olisiko toimiva? Ajan keväästä syksyyn, en talvisin. Ei ole kovin pahan hintaistakaan, kun vain 7,90 / 120 ml.

http://www.finishlineusa.com/product...ramic-wax-lube

Nuo varmaan vaativat sen, että vanha (tai uusikin, onhan siinäkin öljyt jo tullessaan) ketju putsataan ensin huolella öljystä? Onko siihen jotain vähemmän myrkyllistä tapaa kuin jokin bensiini tai vastaava?
    Yhden tollasen yllämainitun putelin kuluttanut. Pelaa ok, mut aika usein saa olla ruikkimassa lisää. Tuntuu liuotinta olevan suurin osa. Osta vaan tota Rexiä, kestää eri pitkään ja on helppo laittaa. Voitelukin tuntuu paremmalta. Tuli kyllä mun ketju"rasva" tästä.

Helpoin sulle jos ahdistaa läträys, osta jarrukliineriä ja spreijaa sillä ketjuja tovin aikaa vanhan pyyhkeen kans kunnes putsaantuu. Haihtuu itsekseen, haisee mitä haisee, tee ulkona jos haittaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    Yhden tollasen yllämainitun putelin kuluttanut. Pelaa ok, mut aika usein saa olla ruikkimassa lisää. Tuntuu liuotinta olevan suurin osa. Osta vaan tota Rexiä, kestää eri pitkään ja on helppo laittaa. Voitelukin tuntuu paremmalta. Tuli kyllä mun ketju"rasva" tästä.

Helpoin sulle jos ahdistaa läträys, osta jarrukliineriä ja spreijaa sillä ketjuja tovin aikaa vanhan pyyhkeen kans kunnes putsaantuu. Haihtuu itsekseen, haisee mitä haisee, tee ulkona jos haittaa.
    Voin minä läträtä, mutta en enää ikinä bensalla tai vastaavilla. Sain kyllikseni siitä pentuna. Jos minä sitten satsaan tuohon Rexiin. Parempi ollakin sitten riittoisaa ja kestävää. Onko tuon kanssa kuinka tarkkaa puhdistaa öljyt pois? Ja se tärkein, että keräähän tuo sitten äärimmäisen vähän hiekkaa? Se on tärkeintä laiskan huoltajan pyörässä.

^väittäisin että squirtlube kerää vähemmän likaa ketjuun kuin rex, perustan omiin kokemuksiin.

Squirt ei ole yhtä "riittoisaa" eli saa lisätä useammin MUTTA pullo on paaaljon isompi ja puolet halvempi.

E:Typot pois
    Polun tukko muokkasi tätä : 19.12.2016 at 09.57
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polun tukko Katso viesti
    ^väittäisin että squirtlube kerää vähemmän likaanketjuun kuin rex, perustan omiin kokemuksiin.

Squirt ei ole yhtä "riittoisaa" elinsaa lisätä useammin MUTTA pullo on paaaljon isompi ja puolet halvempi.
    Saatan kallistua myös tähän, nyt REXillä tonnin ajaneena. REXillä käsitelyllä ketjulla saa sormensa mustaksi.
    Squirtin huono puoli on tuo useammin lisääminen+ennakointi.

Täysi pullo Squirttia on vielä jemmassa, ehkä otettava kokeiluun vielä.

Squirt on nyt ykkösvaihtoehto etenkin, kun kauppa mainostaa, että: "No degreasing is required." Sehän olisi just, eikä melkein, minulle! Ei vain löydy Bike24:stä, joten pitää tilata tai käydä jostain erikseen. Harmi, kun yritin kerrankin saada vuoden varaosat ja tarvikkeet yhdellä tilauksella.

Jos jollain on tuosta pahaa sanottavaa, niin puhukoon nyt?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Saatan kallistua myös tähän, nyt REXillä tonnin ajaneena. REXillä käsitelyllä ketjulla saa sormensa mustaksi.
    Squirtin huono puoli on tuo useammin lisääminen+ennakointi.

Täysi pullo Squirttia on vielä jemmassa, ehkä otettava kokeiluun vielä.

Juuri näin.

Squirtti kannattaa ideaali tilanteessa laittaa ajoa edeltävänä päivä ketjuun, ja ennen lenkille lähtöä pyyhkii ketjua hieman rätillä.
    Tällä menetelmällä lian tarttuminen ketjuun kesällä on erittäin vähäistä.

Toki, pullossa neuvotaan että riittää kun antaa vaikuttaa 5-10min ennen ajoa mutta IMO kannattaa muutaman tunnin olla ainakin.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

Squirtti kannattaa ideaali tilanteessa laittaa ajoa edeltävänä päivä ketjuun, ja ennen lenkille lähtöä pyyhkii ketjua hieman rätillä.
    Pyyhkiminen kuulostaa huonolta. Eikö näiden dry lubejen pitäisi kovettua? Mutta jos ei pyyhi, niin tarttuisiko silloin suunnilleen saman kuin Rex? Ei se toki mahdoton vaiva olisi, mutta mieluummin tuollainenkin vaihe pois. Montahan kilometriä tuolla yhdellä voitelulla Squirtia ehkä pääsisi kuivalla kelillä?

Mä kyllä olen rexiä käyttäessäkin hieman pyyhkäissyt ketjua ennen ajoa uuden voitelun jälkeen.
    Siksi pyyhin/pyyhitään koska se öljy/vaha ei hyödytä mitään siinä ketjun pinnalla, vaan vain siellä nivelissä.

...se öljy/vaha ei hyödytä mitään siinä ketjun pinnalla, vaan vain siellä nivelissä.
    Juuri näin. Eihän fillarin runkoakaan voidella. Kaikilla voitelutavoilla ja -aineilla se ylimääräinen pyyhitään tietenkin pois. Sillälailla ketjut pysyvät puhtaampina vaikka käyttäisi voiteluun vaarin akseliraswaa.

Mä kyllä olen rexiä käyttäessäkin hieman pyyhkäissyt ketjua ennen ajoa uuden voitelun jälkeen.
    Siksi pyyhin/pyyhitään koska se öljy/vaha ei hyödytä mitään siinä ketjun pinnalla, vaan vain siellä nivelissä.
    Tiedän, mutta yritän vältellä kaikkea vaivaa näissä. Olen valmis sen takia hyväksymään enemmän hiekkaakin, jos se pysyy kohtuuden rajoissa. Muistutan lähtökohdasta, että minä en koskaan puhdista ketjuja, vaan ainoastaan vaihdan niitä yleensä n. 3000 kilometrin välein. Jos oletetaan, että käytän ainetta väärin, kun en pyyhi ylimääräistä (hyvin todennäköinen skenaario), niin kerääkö kuinka paljon ja voisiko jokin toinen aine silloin on parempi?

Miten isoksi vaivaksi tuon pyyhkäisyn ennen ajoa näkee, on jokaisen oma juttu.
    Mulle menee siihen ehkä 10sec siitä kun otan rätin pyödältä ja laitan sen sinne takaisin.

Miten isoksi vaivaksi tuon pyyhkäisyn ennen ajoa näkee, on jokaisen oma juttu.
    Mulle menee siihen ehkä 10sec siitä kun otan rätin pyödältä ja laitan sen sinne takaisin.
    Ei minulla ole mitään rättipöytääkään. Monella on autotalli näitä juttuja varten, mutta minä en asu omakotitalossa, niin ei ole oikein mitään sotkettavia tiloja. Rätin pystynee vielä säilyttämään, mutta jos esim. rätti haisee tosi pahalta, siinä on jotain öljyä vaikkapa, niin ei sellaisia mielellään asuintiloissa säilyttele. Tässä onneksi puhutaan ilmeisesti aika harmittomasta vahapohjaisesta aineesta, mutta yleensä ottaen tämä on yksi osa sitä syytä, miksi en mielellään ketjujen kanssa ylimääräistä vekslaa. Toinen on puhtaasti laiskuus näissä hommissa. Kaiken ylimääräisen yritän karsia pois, jotta lähtemisen kynnys olisi mahdollisimman pieni ja että itse lähtemisestä valmisteluineen takaisin tulemiseen asti menisi mahdollisimman vähän aikaa muuhun kuin ajamiseen.

Mutta jos tämä Squirt keräisi vähemmän kuin Rex joka tapauksessa, niin minä kokeilen sitä, jos kerran rasvanpoistokaan ei ole välttämätöntä. Eipä siinä kokeillessa paljoa häviä. Ja voihan sitä hommata vaikka jotain kertakäyttörättejä. Katsotaan, kuinka hyvin se toimii.

...Kaiken ylimääräisen yritän karsia pois, jotta lähtemisen kynnys olisi mahdollisimman pieni ja että itse lähtemisestä valmisteluineen takaisin tulemiseen asti menisi mahdollisimman vähän aikaa muuhun kuin ajamiseen...
    Ei niitä ketjuja joka lenkille lähtiessä tarvii pyyhkiä. Vain voitelun jälkeen. Se kymmenisen sekuntia kerran viikossa parissa.

Ota vaikka talouspaperin pala, jonka heität heti pyyhkimisen jälkeen roskiin niin ei ole säilyttämisen vaivaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ei niitä ketjuja joka lenkille lähtiessä tarvii pyyhkiä. Vain voitelun jälkeen. Se kymmenisen sekuntia kerran viikossa parissa.

Ota vaikka talouspaperin pala, jonka heität heti pyyhkimisen jälkeen roskiin niin ei ole säilyttämisen vaivaa.
    Näin ajattelin tehdä. Tosin luulin, että tuota pitäisi lisätä aika usein, kuten 1 pitkän tai 2-3 lyhyen lenkin jälkeen (eli hyvällä kesäkelillä joka kerran jälkeen), mutta aina parempi, jos pääsisi jopa viikonkin. Silloin varmasti jaksaisin sen pyyhkimisenkin tehdä.

Mutta ensin testaan kuitenkin, kuinka paljon se kerää pyyhkimättä En minä noita nimittäin puunaa ennen kuin vaihdan uuden kampisetin jossain vaiheessa, joten tässä on vara kokeilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pro_syklisti Katso viesti
    Ainakin tähän mennessä on hybridihessut ja muut pellet pysyneet kiltisti selän takana.
    Hyvä olla keulakuvana pyöräilijäpelleille
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Maantiellä Squirt pitää ainakin mun ketjut puhtaana ja voiteluväli kuivalla kelillä 400-500 km. Vähän on heillä heittoa ohjeissa, kun nettietusivulla sanotaan ettei rasvan poistoa tarvita ja käyttöohjeissa sitä kuitenkin suositellaan tekemään.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

Pyyhkiminen kuulostaa huonolta. Eikö näiden dry lubejen pitäisi kovettua? Mutta jos ei pyyhi, niin tarttuisiko silloin suunnilleen saman kuin Rex? Ei se toki mahdoton vaiva olisi, mutta mieluummin tuollainenkin vaihe pois. Montahan kilometriä tuolla yhdellä voitelulla Squirtia ehkä pääsisi kuivalla kelillä?
    Squirttihan menee varsinkin viileämmällä kelillä kovaksi kerrokseksi johon ei rätti kyllä tee mitään kuivumisen jälkeen. Heti levittämisen jälkeen voi pyyhkiä ekstrat pois, mutta en aina jaksa sitäkään tehdä. Ylimääräiset sitten joko rapisevat pois ajossa, tai jäävät rattaiden väliin jossa töhkä ei sinällään haittaa mutta josta sen aika-ajoin raaputtelen pois. Päivittäisajossa olevan arkipyörän huolto on n. kerta viikkoon lämpimään nosto ja Squirtin lisäys ketjuihin.

Siinä mielessä squirt ei kerää itse ketjuun roskaa, että kun squirt on kulunut pois niin ketju nitisee puhdasta metalli-metalli -nitinää ts. sisälle ei tunnu jäävän hiekkaa. Ei ketjun ulkopinta mikään steriilin puhdas ole ja siitä saa jotain sotkua sormiin, mutta se lähtee paperilla pyyhkäisten aika hyvin pois toisin kuin märkäöljyn ja katumoskan tuottama tahna.

Talviversio squirtista on sottaavampi koska on notkeampaa ja hieman öljymäisempää, mutta normiversio ei pysy pakkasessa minkään vertaa ketjuissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cobbo Katso viesti
    Squirttihan menee varsinkin viileämmällä kelillä kovaksi kerrokseksi johon ei rätti kyllä tee mitään kuivumisen jälkeen. Heti levittämisen jälkeen voi pyyhkiä ekstrat pois, mutta en aina jaksa sitäkään tehdä. Ylimääräiset sitten joko rapisevat pois ajossa, tai jäävät rattaiden väliin jossa töhkä ei sinällään haittaa mutta josta sen aika-ajoin raaputtelen pois. Päivittäisajossa olevan arkipyörän huolto on n. kerta viikkoon lämpimään nosto ja Squirtin lisäys ketjuihin.

Siinä mielessä squirt ei kerää itse ketjuun roskaa, että kun squirt on kulunut pois niin ketju nitisee puhdasta metalli-metalli -nitinää ts. sisälle ei tunnu jäävän hiekkaa. Ei ketjun ulkopinta mikään steriilin puhdas ole ja siitä saa jotain sotkua sormiin, mutta se lähtee paperilla pyyhkäisten aika hyvin pois toisin kuin märkäöljyn ja katumoskan tuottama tahna.

Talviversio squirtista on sottaavampi koska on notkeampaa ja hieman öljymäisempää, mutta normiversio ei pysy pakkasessa minkään vertaa ketjuissa.
    No, nyt oli havainnollinen viesti. Tuo kuulostaa juuri sopivalta aineelta minulle, jos vain vielä kestää sadettakin ainakin yhden pitkänkin lenkin kerrallaan.

Itse olen pesemättä uuden ketjun ajanut niin pitkälle ja sitten kun olisi pitänyt öljytä niin pintapuolinen puhdistus ja perään talvi-Squirttia. Parin ekan kierroksen jälkeen ei ketjusta enää tule likaa pintaan ja keväällä sitten kesä-Squirttiin.

Nyt on kokeilussa Rex johon siirryin talvi-Squirtista suoraan.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Rexihän annostellaan tippa per nivel, toisin kuin mitään muuta öljyä/voidetta/vahaa. Teoriassahan oikein annosteltuna ketju pysyy ulkopinnalta täysin kuivana ja puhtaana.

Aiemmin mainitsemani kuumailmapuhallin auttaa Rexin imeytymään rissan sisään, eikä pinnalle jää mitään pyyhittävää.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •