Itse olen käyttänyt joitain vuosia tätä: http://www.parktool.com/products/det...at=8&item=CM-5
Kyllä sillä ketjut puhtaaksi saa vaikka onkin välillä aika sottaista puuhaa![]()
Itse olen käyttänyt joitain vuosia tätä: http://www.parktool.com/products/det...at=8&item=CM-5
Kyllä sillä ketjut puhtaaksi saa vaikka onkin välillä aika sottaista puuhaa![]()
Ostin Wurthin Dry lube purkin, ei tehnyt oikein mitään vaikka purkin kyljessä oli moottoripyörän kuva.
Laitoin asiasta viestiä Wurthille ja sieltä vastasivat että moottoripyörän ketju on erillainen ja voitelu on moottoripyörissä erillaista kuin polkupyörissä.
Suosittelivat HSS 2000:sta, jota en kyllä aio ketjuihini laittaa, melkoista tököttiä.
CRC:stä tilasin tuommosen http://www.chainreactioncycles.com/M...px?ModelID=317
se vaan loppu. Tuohon olin tyytyväinen, joten sellaista kai tilattava lisää?
Mikä ei tapa se vahvistaa, mikä ei satu se ei vahvista.
Ei sillä aineella tee mitään, oli kyseessä moottoripyörä, karting-auto tai fillari. Vastaus on aina ollut sama; et ole käyttänyt ohjeiden mukaan ja tuotekehityksessä on erityisesti ajateltu moottoripyörän ketjujen erityisvaatimuksia. Eivät osanneet kyllä sanoa, että miten fillarin, karting-auton ja mp:n ketjut eroavat toisistaan niin kovasti, että tekee aineesta kelvottoman fillariin.
Holokki auki ku H. Moilane.
Wurthin aineista olen käyttänyt Teflon seostettua sprayta, eli HHS 5000 Voiteluspraytä. Ja mielestäni se pelaa hienosti. Lisäksi se on edullisempaa kuin moni muu PTFE-seostettu spray.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja nyt foorumitauolla.
mobilin ykköstä vaan.
Tuli tehtyä netissä tilausta ja sen yhteydessä heräsin taas kerran miettimään tätä ketjujen voitelun ikuista kujanjuoksua. Tuolla ylempänä olen mainostanut käyttäväni teflon pitoisia spray-öljyjä, juu kyllähän ne voitelevat hyvin, mutta jälki on aika sottaista. Ja nyt tarkoituksena olisi etsiä voitelusysteemi, jolla voisi vähentää tuota pesutarvetta.
Tutkiskelin tuosa Finish Linen, Weldtiten, Pedroksen ja Shimanonkin öljytarjonnat.
Ja lähes kaikilla oli aika samankaltainen tarjonta näissä purkkiöljyissä. Ensin on tavallisen öljymäinen Wet-osasto, sitten PTFE-Dry öljyt ja lisäksi kuivavahat erilaisilla Wax-nimillä.
Noita Wet-öljyjä olen kokeillut, muistaakseni Weldtiteltä, ja niillä se sottaisuus ei ainakaan vähene. Sitten toisena ääripäänä ovat nuo vahat, eivät kyllä sotke, mutta eivät mielestäni juuri voitelekaan.
Nyt siis pitäisi kokeilla kuinka nuo PTFE-Dry:t toimivat. Harvinaisen samankaltaisia ovat, onkohan noissa käytännössä eroja?
http://www.chainreactioncycles.com/M...px?ModelID=317
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=10086
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=27242
http://www.chainreactioncycles.com/M...x?ModelID=5963
Tein kotona pientä öljytestiä ja laitoin öljyjä riviin alasimen päälle ja nyt neljä vuorokautta seuralin kuinka niiden liukkaus ja viskositeetti muuttuu.
- Weldtite TF2 Extreme, Wet, Ei muutoksia, samanlaista perusöljyä kuin alussa.
- Weldtite TF2+Teflon Dry, Liuottimet haihtuneet, mutta aika liukas pinta on jäänyt.
- Wurth HHS 5000 Teflon-spray, Liuottimet haihtuneet, mutta liukas pinta on jäänyt myös tähän, aika samankaltainen kuin tuo edellinen.
- Wurth HHS Grease vaseliini-spray, Tämä oli mukana ihan uteliaisuuden vuoksi, mutta yllätti positiivisesti. Ainehan valkoista väriltään, mutta liukkaus ja viskositeetti aika lähellä noita kahta edellistä. Tätä voisi kokeilla kesäkelissä maantiepyörään.
- CRC 5-56 spray, Liuotin sekä öljy haihtuneet lähes täysin, raudasta ei enää huomaan mihin sitä tuli suihkutettua.
- Finish Line Krytect Wax, kaikki liuottimet ovat haihtuneet ja tuntuma on kuin rautaa olisi hangattu parafiinipalalla. Kai sen vahan pitää tuolta sitten tuntuakin, en tiedä.
Mutta tämä ei ollut vakavamielinen testi, kunhan viikonloppuna aikani kuluksi levittelin hyllystä löytyviä öljyjä. Mitähän sitä sitten huomenna ketjuhin laittaisi. Weldtite TF2+Teflon Dry on ainakin kätevä käyttää eikä sotke, jos vaikka sitä...![]()
Mä sain kaverilta pullonpohjallisen Castrolin uutta prätkän ketjuun tarkoitettua spray vaseliinia. Töhnä on väriltään valkoista ja todella hyvin tunkeutuvaa tavaraa. Eka kokeilu menossa ja vaikuttaa ihan kelpo tuotteelta. Postaan kunhan kokemuksia karttuu lisää...
Vastaavasta tuotteesta on kokemusta. Ihan pelkässä maantieajossa kerää aivan kaiken hienojakoisen skeidan ja liimaa todella tehokkaasti ketjuun. Isot roskat ei ota kiinni, mutta yhden lenkin jälkeen ketju oli jo aivan karseassa kunnossa. Harmi kun sitä myytiin niin isossa pullossa.
Mä käytän Crc:n ketjuöljyä, joka ei maksa paljon mitään. Mielestäni kelpo tavaraa, ainakin ketjut toimii hiljaisesti ja vaihteetkin toimii oikein. Itselläni ei tosin ole kokemusta mistään muusta öljystä/vahasta, joten luultavasti parempiakin on olemassa.
Pineline tehopesu taitaa olla tarkempi nimi. Minimanista olen hakenut, noin vitosen maksaa litran pullo. Nykyään olen tehnyt valmiin satsin suihkupulloon; noin 1/3 Pinelineä ja loput vettä, sitä sitten vähän ruiskinut voimansiirron suuntaan kuralenkin jälkeen, huuhtelu runsaalla vedellä. Aika monta kertaa tuolla pesee, eli vaikka varmasti halvempiakin aineita on, ei tuota käyttäessä kovin äkkiä konkurssissa ole.
Enssinnäkin kun ketjut otetaan käyttöön se säilytystahna pitäisi jollain tavalla saada pois. Se kerää pieniä hiekanjyviä rullien sisään ja sekös kuluttaa(pidentää) ketjuja.
Nyt kokeiltava on ollut Holmenkol-aerosolia ketjujen voitelussa. Vaikuttaa hyvältä aineelta. Se näyttää olevan itsepuhdistuvaa.
Yksinkertainen perusasia, joka pätee riippumatta voiteluaineen merkistä:
Käytä kahta identtistä ketjua. Sillä aikaa, kun yksi ketju on ajossa, toinen on pesunesteessä lillumassa, todennäköisesti siis lamppuöljyssä tai muussa vastaavassa. Jossain välissä voitelet puhtaan ketjun. Vaihdat ketjun vasta sitten, kun viimeksi huollossa ollut ketju on siisti ja valmiiksi voideltu. Tällä tavoin saat minimoitua sen tauon, jonka aikana ketju ei ole paikallaan fillarissa.
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Mä oon kokeillu ennemmin
1. Teflon spraytä: Pysyi ketjut puhtaina mutta sai olla usein laittamassa. ei yhtä pitkää lenkkiä rohisematta päässy. Ja ketjut kuluivat pilalle nopeasti.
2. Ketjuvahaa, olikohan Weldite: Aluksi tosihyvä toiminta ja hiljainen, mutta maastolenkeillä alkoi ketjut aika nopeasti rohisemaan. Kallista ainetta ja kulahti purkki aika nopeasti. Vaikka ketjut periaatteessa ei likaantuneet mustaksi mutta vaha kerääntyi aika ilkeän näköisiksi paakuiksi.
3. Nyt olen kokeillut kaikista varoituksista huolimatta CRC 5-56:ta. Olen yllättynyt aineen toimivuudesta! Se on halpaa. Aineella ikäänkuin olen pessyt ketjut suihkuttamalla reippaasti sitä niihin. Sitten rätillä kosteus pois. Hiukan pitää odottaa, muuten ketjut tuntuvat ronksuttavan. Sitten vaan lenkille: Toimivuus yllättää. Ketjut toimivat hiljaisesti pitkänkin maastolenkin ajan. Lenkin jälkeen ketjut eivät ole mustat mutta kuivat ja pölyiset kyllä.(rätillä pölyt lähtee) Sitten voi ketjut taas "pestä" samallalailla ja taas on pyörä valmis lenkille.
Olen kokeillut jo tätä maastokisoissa ja täytyy sanoa että parhaalla tavalla on voitelu toiminut. Ainakin Xtr-ketjuilla.
Maantieketju campa record ei kyllä tuolla ole ollut hiljainen mutta ei taida nuo ontot olla muutenkaan...
Ihmetyttää vain tuo kun ainetta on haukuttu täällä foorumillakin aika rankalla kädellä ja sanottu ettei tuo ole voiteluaine ollenkaan.
Mun mielestä kuitenkin ketjun ääni sanoo kyllä sen kuinka voitelu pelaa. Ja jos rohisee, niin kyllä se silloin aina kuluttaa ketjua.
Että tällaista...Nyt saavat jotkut sitten haukkua aineen suohon....![]()
Gekko muokkasi tätä : 24.09.2008 at 12.44
Kukaan joka vihaa pyöräilijöitä ei voi olla läpeensä paha!
Hyvää ainetta se minun mielestä on! Joskus sitä tulee laitettua, kun ei ole muuta saatavilla ja hyvin toimii.
Se on varsin yllättävää, että aine ei tee sitä mustaa möhnää, jota monet voiteluaineet tekevät.
Kukaan joka vihaa pyöräilijöitä ei voi olla läpeensä paha!
Olen 5-56:sta itsekin joskus käyttänyt, mutta ei siitä paljon jäljelle jos muutaman päivän antaa haidunta-aikaa. Ehkä saman päivänä, ennen lenkkiä suihkutettuna se voisi toimia.
Mutta nuo pulloöljyt käyvät kyllä aika kalliiksi. Tämän kesän olen käyttänyt Weldtiten Waxia maantiepyörässä ja Teflon Dry:ä maasturissa, niin se pullo tyhjenee ihan silmissä. Viime kesänä käytin Farmoksen Teflon Spraytä, niin se pullo ei tuntunut tyhjenevän millään...
wurth:tin spay tarkotettu kaikkiin liikuviin osiin rattaisiin laakereihin ketjuihin ym en muista tarkaleen purkin nimeä mut tosi hyvältä tuntuu jos vertaa tf2:seen joka pysyi puolet lenkiltä .
Prismoissa on aikaisemmin ainakin ollut. Hong Kongista taisin viimeksi ostaa, tosin sehän ei ihan ole kolmosen sisäpuolella (Jokiniemessä 100m kehän pohjoispuolella). Würthin tuotehan toi on, joten Würthin omista liikkeistä saa varmaan myös, mutta heillä on tietääkseni vain yritysmyynti.
Fixed-gear bikes are a gateway drug to all forms of cycling
Viime aikoina olen enimmäkseen käyttänyt Issey Miyaken tuotteita... eiku siis satunnaisesti paksumpaa öljyä (Prolink, Pedros) tiputtelemalla linkeille ja useimmiten sprayllä (tf2, crc, pari muuta) reilusti pesten/voidellen. Toimii kivasti eikä vaadi suurempaa säätämistä.
Öljyn/sprayn merkkiä enemmän vaikuttanee se että hoidan voitelut kuntoon lenkin jälkeen jolloin liuottimet ehtii haihtua ja ketjuun jää vain vähät maagiset voiteluaineet.
Mites tämä, aika saman kuuloista kuin nuo merkkituotteet. On kyllä hintakin aika lähelle.
SUPERVOITELUAINE 75 ML
Supervoiteluaine koostuu fluoripolymeeristä, molybdeenistä ja erikoiskomponenteista,
jotka vähentävät herkkien osien kulumista. Käyttövalmis jo muutaman minuutin kuluttua.
Jäljelle jää vain kestävä, vakaa vahamainen kalvo, jonka kitkakerroin on pieni ja joka
kestää hyvin vettä ja likaa.
Supervoiteluaine tunkeutuu nopeasti ja tehokkaasti vaijerien suojakuoriin,
laakereihin, jarru- ja vaihteisto-osiin, poistaa melun ja tehostaa rattaiden toimintaa.
Sisältö: 75 ml.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri....tm&tuote=36692
CRC 5-56 on minullakin nyt käytössä. Ihan ok aine mutta niin kuin täällä on tullut ilmi niin vähän useammin sitä joutuu suihkuttamaan. Toisaalta tuota löytyy melkein mistä vaan mikä olikin syy miksi siihen siirryin. Kokeilumielessä ostin myös pyöränketjuihin tarkoitettua crc:tä. Testaan sitä paremmin talvella kun tölkissä on maininta talvisuojasta.
Kirjanmerkit