Noniin, pitipä tulla kommentoimaan ketjuun kun olen pitkähkön voitelutestauksen saanut maaliin.
Olen käyttänyt maantiefilossa seuraavia tuotteita viimeisen parin vuoden aikana, nyt saaga on tullut päätökseensä uskoisin.
- Muc-Off ceramic lube (kehno kulutuskestävyys, ei kerää paskaa kun muistaa ennen lenkkiä kuivalla rätillä pyyhkiä ylimääräiset pois)
- Silca SuperSecret (pikkuisen parempi kulutuskestävyys kun Muc-Offin ceramic lubessa mutta silti jäädään 250-300km tasoon kunnes ketju huutaa hoosiannaa)
- SquirtLube (tämän testauksesta jo pitkähkö aika, sen verran muistan että rissapyöriin keräsi töhnää ja kulutuskestävyys ei kummoinen, johtuneen myös todella litkuisesta koostumuksesta)
- Rex Domestique (kulutuskestävyys kohtalainen mutta ei silti loistava, puhutaan ehkä 300-400km kunnes ketju alkaa ääntämään)
- Ceramicspeed UFO (tätä käytin pari pulloa, olin yllättävän pitkään tyytyväinen vaikka kulutuskestävyys oli samaa luokkaa kuin rexillä, UFOn kanssa helppo pitää ketju puhtaana)
Yllämainittujen lisäksi on tullut testattua muita halvempia öljypohjaisia mitä nyt on edes turha mainita tähän. Kaikki nuo yllämainitut ovat olleet OK tason aineita mutta ketjun hiljaisuus/voiteluaineen kulutuskestävyys ei ole ollut mieleeni. Olen noita kaikkia testaillut seuraavin menetelmin;
- Tippa jokaiseen linkkiin
- Kevyt pyörittely niin että ketju on sormien välissä jotta ainetta on varmasti kaikkialla
- vähintään puolen vuorokauden vaikutus aika ennen ajolle lähtöä
- Kevyt/raju pyyhintä rätillä juuri ennen ajoa (molempia tapoja siis testattu) sekä niin että en pyyhi ketjua ollenkaan.
Sateella en juurikaan aja joten sille en tässä testissä anna juurikaan painoarvoa, mutta ne kerrat kun on yllättävään sateeseen kesken lenkin joutunut niin mikään noista yllämainituista ei selvinyt erityisesti toinen toistaan paremmin.
Sitten itse aiheeseen, saa melkonen ketjunvoiteluaine tulla tilalle joka tämän voittaa; Muc-Offin Nanotube! Aivan jäätävä kulutuskestävyys, ajoin juuri 700km yhdellä voitelulla kunnes ketju rupesi ääntämään vähän kun ajoi aivan ristiin (eli todennäköseist pidempäänkin olisi päässyt), ketjun ollessa hyvässä linjassa se oli edelleen todella hiljainen. Ja mikä parasta, käytät 30 sekuntia ketjun pyyhintään puhtaalla ja kuivalla rätillä niin ketju on täysin puhdas tämän jälkeen. Tämä siis edelleen kuivalla ajaessa. Pari kertaa on lyhyehkö rankkasade osunut kohdalle menneellä parilla viikolla eikä se ainakaan ole vienyt voiteluominaisuuksia.
En ole muc-offin lähettiläs ja maksan itse nanotubeni, halusin vain jakaa kanssapyöräilijöille tätä ilosanomaa
Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.
Kirjanmerkit