ElectrobikeVerkkokauppaBikeshopFenixRideImatra
Sivu 83 / 84 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 73 81 82 83 84 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.461 - 2.490 / 2510

Aihe: Ketjujen voitelu

Silcan dripwax on kyllä aika juoksevaa.

Käsitykseni mukaan silcan drip on samaa ainetta kun kiinteä vaha ja siihen on vain sekoitettu n. 20 % alkoholia, joka toimii "kuljettimena" / pitää vahan juoksevana ennen haihtumista), ja joka sitten haihtuu n. 12 + tunnin kuluessa sen jälkeen kun vaha on lisätty ketjuun. Juoksevuuden hyvä puoli on se että vaha menee sinne minne sen pitää ja huono puoli että se sotkee helposti lattian

Joo Super Secret on todella juoksevaa, siirryn takaisin Squirt Lubeen kun salainen pullo on tyhjä.

Kylmävahaukseen erikoisvinkkiä Silca-hemmolta. Niille, ketkä eivät jaksa: laita kome kerrosta (=kolme kertaa) tippavahaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Käsitykseni mukaan silcan drip on samaa ainetta kun kiinteä vaha ja siihen on vain sekoitettu n. 20 % alkoholia, joka toimii "kuljettimena" / pitää vahan juoksevana ennen haihtumista)...
    Vettä, niinku Squirtissakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Vettä, niinku Squirtissakin.
    Onko noin? Hyvä, jos on, kun oon miettinyt, millä laittaa juoksevammaksi, kun on päässyt jämähtämään melkein kiinteäksi pullossa, joka on ollut käyttämättä. On koitettu ravistaa tuloksetta, mutta ehkä koitan tipauttaa vähän vettä pulloon ja ravistella sitten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Onko noin?...
    30% vettä sanoo toi Silcan hemmo videossa.

Juu, ZFC:ssä näin. Pointti oli kuljetin haihtuu ja jäljelle jää vaha. Silca todennäköisesti tietää tuotteensa kyllä paremmin, tai sitten siinä on vähän alkoholia ja paljon vettä

Best of all perhaps is that this formula would prove to be very environmentally friendly, utilizing 4 different types of wax, nano platelets of WS2 (Tungsten Disulfide), and mild alcohol to act as a carrier. This same alcohol is used in the SILCA Gear Wipes, making them a perfect product to clean and remove Secret Chain Lube.

Lisäys: Josh Poertner sanoi että 20-25 % vettä ja alkoholia (ja tämän verran vahaa on vähemmän ketjun sisällä noiden haihduttua vs. kuumavaha)

Sinolilla ohentelin Morgan Blue -kuivavahaa, kun se oli liian jähmeää kadotakseen rullan alle ketjua taivuttaessa. Ajattelin, että vaha kuivuu näin nopeammin ja alkoholi on joka tapauksessa vesiliukoista. Ei kai taivuttelutekniikka niin millin päälle ole, ja asia on lopulta todella yksinkertainen - ihan itse tuon hoksasin - ei siinä mitään YT-videota tarvittu.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

Onko kukaan huomannut Rexin Domestiquessa vaihtelua aineen laadussa? En tiedä onko tästä mitään keskustelua tässä ketjussa aiemmin, en alkanut etsimään.
    Olen vain huomannut, että aine on eri pulloissa käyttäytynyt vähän eri tavoin. 3. pullo nyt menossa, ja voitelun suhteen ei mitään valittamista, äänetön voimansiirto ja kesto on ihan riittävä.
    Mutta se mikä on kiinnittänyt huomion, niin esimerkiksi nyt käytössä olevasta pullosta tuntuu aine olevan jotenkin juoksevampaa, niin että vaikka voitelisi ketjut illalla, pyyhkisi hyvin ylimääräiset pois pinnasta ja antaisi tavaran "kuivua" yön yli, niin silti on voitelun jälkeen ekan lenkin jälkeen takavanne ja pinnat aivan kauhean näköiset, sellaista pientä roiskepilkkua täynnä ja tuolla metsäpoluilla pöllyävä tomuhan siihen tarraa kiinni, joten vanne on aivan ruskea. En keksi tähän muuta syytä, kuin että vaha on jotenkin niin lirua, että se sieltä ketjusta pirskoo roiskeita rissojen ja takapakan ympäri mennessään.
    No, tätä edellinen pullo taas oli jotenkin paljon jankimman oloista kamaa, kun ketjun voideltuani ketjun ja rattaan väliin siinä kohtaa, kun ketju irtoaa rattaasta, jäi todella pitkiä "seittejä", ikään kuin vaha olisi todella venyvää ja tahmaista ainetta. Ei auttanut vaikka miten pyyhki ylimääräiset pois, niin silti teki tuota aikansa, ennen kuin kului tarpeeksi, sekin sotki vähän joitain paikkoja, mutta vähemmän siitä oli haittaa kuin tuosta roiskimisesta.
    Ensimmäinen pullo oli sitten ihan virheetöntä, ei tullut tuota "seittiä" eikä roiskinut. Meni suoraan rullien sisään, kevyt pyyhintä ja kovaa ajoa, ei tullut sotkua eikä mitään. Sen ekan pullon takia totesin, että tässäkö se on se go-to ketjuvaha, eikä muita tartte enää miettiä, mutta nämä kaksi pulloa sen jälkeen on nyt vähän herättänyt ihmetystä, että miten sama aine voi käyttäytyä noin eri tavoin.

Onko täällä porukalla tietoa tai näkemystä, että teenkö jotain väärin vai onko tuollainen vaihtelu aineen käytöksessä normaalia? Olen tietenkin aina ravistanut pulloa kunnolla ennen käyttöä, joten pitäisi olla ainesosat kunnolla sekoittuneet. Omat ketjujen voitelurutiinit on pysyneet täsmälleen samana kaikkien noiden 3 pullon aikana, joten ei se voi olla siitä kiinni, miten sen teen.
    Ja kuten sanoin, itse päätehtävä, eli ketjun voitelu, kyllä siis silti ihan toimii, pysyy ketjut ja rattaat hiljaisena riittävän kauan, eli siltä osin olen edelleen Domestiqueen tyytyväinen, mutta esimerkiksi tämä viimeisin pullo, niin tuollaista ei jaksaisi kyllä aina, että pitää pestä koko takakiekko vähän väliä, kun vaharoiskeet kerää siihen niin paljon töhnää.

^ Ei kerennyt laadunvaihtelua huomaamaan, kun ekasta pullosta tein 2 voitelua ohjeiden mukaisesti aivan puhtaaseen ketjuun ja tulin siihen tulokseen, että tuollaista kuravelliä ei voi käyttää enää squirtin jälkeen ja jatkan tyytyväisenä squirttaajana niin kauan kuin sitä saa kaupasta.

Sen olen ainakin Rexin tuotteissa huomannut että Domestiqueta ja Black Diamondia saa ihan huolella ravistaa ihan reippaasti. Eroavaisuutta juoksevuudessa en ole nähnyt, Black Diamondia olen nyt käyttänyt.

Black diamond ei tee tuota tahmaista seittiä.

Domestiquen ja Black Diamondin reseptiä on viilailtu ajan myötä. Taitaapa kaupallinen versio Domestiquesta täyttää tänä kesänä jo 10 vuotta. Käytännössä Domestique on 99% samaa mitä oli ensimmäiset versiotkin, mutta tuollaisia pieniä eroja löytyy.

Ketjuöljyihin on tulossa kohta julkistettavia täysin uusia versioita. Eli kaikista Rexin ketjuöljyistä tulee jatkossa PFAS -vapaita ja luonnollisesti voitelukyvystä ei tingitä, vaan GenII -versiot tulevat olemaan vielä parempia.
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Black diamond ei tee tuota tahmaista seittiä.
    Mun BD tekee.

Mun BD tekee.
    Oletko kokeillut tällä Silcan videolla näkyvää voitelumetodia?. Itse olen tuota kokeillut nyt muutaman kerran ja vaikuttaisi ihan hyvältä tavalta. Joka tapauksessa helposti tulee liikaa voiteluainetta "lotrattua". Tämä video täällä jo jossain onkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Oletko kokeillut tällä Silcan videolla näkyvää voitelumetodia?
    Juu.

...Tämä video täällä jo jossain onkin.
    Juu minä laitoin

Mun BD tekee.
    Pa*ka on pa*kaa Pariisissakin Squirt 4-life!

Juuri tuo laadunvaihtelu minua alkoi kiinnostaa, että onko sitä muillakin ollut. Kolme pulloa Domestiqueta ja kaikki on käyttäytyneet eri tavalla, viimeisin kaikista huonoin, kun sotkee takavanteen kauhean näköiseksi niillä roiskeillaan. En tiedä, pitääkö kokeilla tyyriimpää Black Diamondia vai hommata Squirtia, mutta ainakaan tällaista, mitä tuo tämän hetkinen pullo Domestiqueta on, en viitsisi kyllä käyttöä jatkaa, kun alkaa vähän ärsyttää nuo sotkuiset takavanteet ja niiden peseminen.
    Harmittaa, kun ensimmäinen pullo oli aivan loistavaa kamaa, ei tullut mitään sotkua, ketju pysyi puhtaana ja voiteli pitkään, edes se toisen pullon tekemä hienoinen seittikään ei nyt kauheasti haitannut, kun ei juuri sotkenut kun sai enimmät pyyhittyä pois. Mutta nyt kun on kahden eri pyörän ketjuja voidellut pari, kolme kertaa tällä kolmannella pullolla ja molemmissa on aina jo yhden maasto tai soratielenkin jälkeen takavanteet aivan ruskeana ja täynnä sellaista pientä roiskepilkkua, niin alkaa vähän luotto loppua tuohon aineeseen.

Itsellä ei sen kummemmin tarvetta Rexin kamoja haukkua. Domestiqueta ja BD:ia kokeilleena kuitenkin aina palannut Squirt-leiriin. Itse asiassa pääsin Squirtinkin kanssa täysin sinuiksi vasta useamman vuoden käytön jälkeen. Roiskumista en Rexin osalta sen kummemmin muista, mutta BD haihtui kesäisellä pölykelillä gravelin ketjuista niin totaalisesti, että palasin Squirttiin.

Mä en päässyt sinuiksi Domestiquen kanssa: sotki mustalla kaiken ja roiski ajaessa. Voi olla, että pullon ravistus ei ollut kyllin tarmokasta, mutta minkäs teet pienen ja läpinäkymättömän pullon kanssa.

Squirt ei roisku kunhan saa kuivua rauhassa. Squirtiin en herkästi palaa, sillä pahimmin pölyävillä soratielenkeillä se ei oman kokemukseni mukaan ole kovin toimiva. Jos pölyä ei ole erityisesti ilmassa, niin sitten kävisi kyllä.

Mutta Rexin kuumavaha on varmasti tullut mulle jäädäkseen.

Useemman vuoden ajanut nyt vahaketjuilla ja mieletäni Rexin Domestique on hyvää ainoastaan tilanteissa joissa voitelua tarvii jatkaa olosuhteissa missä kuumavahaus ei oo käytettävissä. Esim useamman päivän retkillä joissa sattuukin oleen kuraa ja märkää.

Argumenttina tässä squirtia vastaan se että squirt tarvis kuivat olosuhteet että ehtii kuivua yön yli, mutta toisaalta jos on kuivaa niin vahaketjun kans ei yleensä tarvis mitään, siis squirtiakaan… hätätilanteessa taas Domestique toimii koska vaan kelissä kun kelissä ja kotiin päästyä voi sit vaan vahata ketjut taas kuumavahalla eikä sitä rexiä tarvi vainoharhaisesti putsailla pois vahaa saastuttamasta.

Paljon te laitatte Domestiqueta? Olen myös kuumavahauskovainen, mutta ennen oli Domestique käytössä ja edelleen tosiaan reissuilla mukana varalta, ja tippa / lenkki ja ylimääräiset pois pyyhkimällä en ole saanut sotkua aikaiseksi kunhan ei laita juuri ennen lenkkiä.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Paljon te laitatte Domestiqueta?
    Mahdollisimman vähän.

Ja ei millään ”pyöritetään ketjua ja puristetaan matskua kuin turun sinappia HK:n siniselle” -tyylillä vaan pikkuset tipat joka rullalle jotta sujahtaa mahdollisimman kivasti väliin mihin kuuluukin. Ei kestä kun minuutin kauemmin kuin sottaustyylillä.

Tällä tyylillä en ole mitään kaameeta sotkua saanut aikaiseksi kun on satunnaisesti jatkanut vahausta öljyllä syystä tai toisesta.

Paljon te laitatte Domestiqueta?
    Koko pullon. Roska-astiaan.

^mä varastoin kaiken mikä ei käy käyttöön: kaksi pulloa Domestiqueta on kaapin perällä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    ^mä varastoin kaiken mikä ei käy käyttöön: kaksi pulloa Domestiqueta on kaapin perällä.
    Mäkin oikeasti annoin pullon kaverille, kun jostain syystä haluaa käyttää tuota mustaa töhnää.

Paljon te laitatte Domestiqueta? Olen myös kuumavahauskovainen, mutta ennen oli Domestique käytössä ja edelleen tosiaan reissuilla mukana varalta, ja tippa / lenkki ja ylimääräiset pois pyyhkimällä en ole saanut sotkua aikaiseksi kunhan ei laita juuri ennen lenkkiä.
    Juurikin näin. Niukka tippa per linkki, pari kierrosta ketjun pyörittelyä, sitten pari kierrosta rätin läpi, että ylimääräiset lähtee pois. Ennen tätä aina kevyt ketjun puhdistus rievun läpi, joko ihan kuivana tai sitten jos on likainen ketju, niin laitan vähän ketjunpuhdistusainetta siihen riepuun, pari kierrosta rievun läpi ja tämän jälkeen vielä kuivan rievun läpi että lähtee moskat ja puhdistusaineet pois, ja odottelen myös tovin, että mahdolliset puhdistusaineen jäämät haihtuu pois ennen kuin alan voitelemaan.
    Silti, nyt tämä viimeisin pullo Domestiqueta on ollut todella sotkuista kamaa. Kaksi ekaa pulloa, kuten aiemmin sanoin, ei sotkeneet juurikaan, ei tullut roiskeita eikä mitään, siksi ostin uutta pulloa, kun ajattelin, että tämähän on oivaa tavaraa. Nyt tämä kolmas pullo sotkee ketjut, rattaat ja takavanteen niin pahan näköiseksi, että ei tuota pysty kyllä enää käyttämään, kun menee hermo tuohon putsaamiseen. Se tässä siis ihmetyttää, että miten voi aineen laatu ja ominaisuudet muuttua noin paljon kolmen pullon aikana. Pullo pullolta mennyt huonommaksi, ja sitä kyselin alunperin, että onko muilla ollut havaittavissa Domestiquen kanssa tällaista erikoista laadunvaihtelua, että ihan selvästi aineen ominaisuudet heittelee pullojen välillä.

No, tilasin tuossa saksan nettikaupasta rompetta, niin laitoin nyt testiksi pullon Squirtia, en ole sitä ennen käyttänyt, mutta täällä moni sitä kovasti kehuu. Täytyy tehdä alkuun ainakin yhden pyörän ketjulle syväpuhdistus ja laittaa Squirtit sinne ja katsoa, olisiko se käyttiskamaa.

Kuumavahahommiin en ole vielä jotenkin jaksanut perehtyä, vaikka ilmeisesti se pienen alun perehtymisen jälkeen taitaakin olla todella helppoa ja vaivatonta. No, kokeillaan tuota Squirtia nyt ensiksi, katsoo jos tässä kesän mittaan innostuisi kokeilemaan noita kuumavahahommiakin jos tuon aineen kanssa ei pääse sinuiksi.

^Mahlikselle on varmaan sattunut viallinen pullo Domestiqueta. Ota yhteyttä Rexiin, niin uusi järjestyy tilalle.

Noin 300 km kokemuksella ääni kuumavahalle. Aika helppoa ja ketju ei kerää mitään moskaa matkaltaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    ^Mahlikselle on varmaan sattunut viallinen pullo Domestiqueta. Ota yhteyttä Rexiin, niin uusi järjestyy tilalle.
    Joo, näin se on nähtävä, että viallinen satsi osunut kohdalle. Ei kyllä voi mennä hyväksyttävän laadunvaihtelun piiriin noin isot muutokset aineen ominaisuuksissa. Täytynee laitella Rexin suuntaan viestiä, että tällainen tuli vastaan, josko sieltä laittaisivat uutta tulemaan, vähintään kuitenkin, että saavat tietoa, että tällaistakin tavaraa on päässyt tuotannosta ulos.
    Mutta joka tapauksessa ainakin yhteen pyörään nyt vaihdan tuon Squirtin, ja jos se toimii, niin katsotaan hylkäänkö Domestiquen kokonaan. Ja pakko se on tuota kuumavahaustakin kokeilla, kunhan nyt jossain vaiheessa jaksaisi ryhtyä. Onneksi yksi kaveri on sitä jo aikansa harrastanut, ja lupasi pitää minulle henkilökohtaisen perehdytyksen, niin ehkä sitä kautta pääsee vähän helpommin asian saloihin kuin kaiken alusta asti itse selvittelemällä.

Noniin, ensimmäinen lenkki jäykkis-xc:llä takana squirtilla käsitellyillä ketjuilla. Puhdistin ketjut liuottimella kunnes mustaa lirua ei enää tullut, sitten kuivasin ja vielä ihan mekaanisesti pyyhin ja hankasin pienet töhnän jämät pois, näytti aikalailla melkein kuin uudelta ketjulta. Sitten vain ketju rattaille, ja tilkka per linkki laitoin Squirtia, 5-10min päästä uusi kierros kuten pullon kyljessä oleva ohje neuvoo. En pyyhkinyt ylimääräisiä pois, pyörittelin kampia muutamia kierroksia, että vahat leviää tasaisesti ketjuun ja uppoaa rullien väliin. Sitten jätin siihen yön yli. Reilu 25km maasto/gravel ajoa, paikoitellen pölyistäkin, ja kotona lenkin jälkeen ketjut näytti aivan puhtailta, joitain pieniä tummia vahakökköjä oli siellä täällä, mutta ne lähti sormella pois eikä sotkenut tai läärännyt samalla tavalla, kuin ne öljyiset mustat töhnät. Takapakka näytti samalta kuin heti puhdistuksen jälkeen, ei jälkeäkään. Vaihteiden vaihdot ehkä lonksahtivat ajoittain äänekkäämmin, kuin Domestiquella, mutta perus kammen pyöritys oli aika hiljaista.
    Aika iso ero viime lauantaihin, kun Sappeella toisella pyörällä ajaessani, Domestiquella käsitellyt ketjut ja todella pölyävää tomua ja hiekkaa ratojen pinnassa, ja ketjut ja takapakka olivat kauttaaltaan aivan ruskeat päivän päätteeksi.
    Ennen kuin lähden kokeilemaan kuumavahahommia, niin taidan vaihtaa Squirtit toiseenkin maasturiini.

Rexille lähetetty asiakaspalautetta tuosta minun selvästi viallisesta pullosta, että sotkee niin mahottomasti, ettei ei sellaista voi käyttää. Katsotaan miten vastaavat vai vastaavatko mitään.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •