Sivu 3 / 36 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234513 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 1054

Aihe: sinkulan rakentaminen

Vink vink

Originally posted by Samu Ilonen:
    Se pari sataa grammaa ei musta ole yhtään ongelma kun dropoutit on kevyemmät ja kaikenmaailan "tug":it jää pois+ pyörä on aina suorassa.
    Ihan samaa mieltä olen juuri tästä asiasta.

Minulla on On-One maantiesinkula, tai CX-pyöräähän se enemmän muistuttaa. Mutta joka tapauksessa siinä on takahaarukassa vaakasuorat dropparit. Oliko vähän noloa polkea Pyynikillä mäkeä ylös kun olin juuri hetkeä aikaisemmin päässyt kehumasta sinkulan erinomaisuutta silloiselle avovaimolle, niin sitten kääntyykin takakiekko vinoon. Ei auttanut se, että olin mielestäni kiristänyt pultit oikein apinan raivolla kireälle. Jotkut viisaat olivat kertoneet että kyllä se kiekko pysyy oikeassa asennossa kunhan pultit ovat kireällä. Ilmeisesti pulteissakin on eroja tai jotain.

Myöhemmin sitten viisastuneena hankin ne On-One chain tugit, jotka ihan oikeasti pitää sen kiekon suorassa. Eivätkä ne ole kertaakaan siinä tehtävässään pettäneet. Mutta ketjukin kuluu ja löystyy. Silloin kiristystä pitää vähän säätää. Ensin avataan takakiekon kiinnityspultit. Sitten avataan neljä kiristysmutteria. Sitten säädetään neljä ruuvia kohdalleen samalla kun tutkaillaan että ketju asettuu sopivan kireäksi ja lisäksi takakiekko jämptisti suoraan. Sitten kiristetään ne mutterit takaisin. Lopuksi vielä kiristetään takakiekon pultit kiinni. Tuohon tarttee kolme erilaista avainta: Yksi kuusioavain kiekon irroittamiseen haarukasta, jakoavain tai pieni kiintoavain kiristysmuttereita varten ja ruuvimeisseli säätöruuvien pyörittelyyn. Välillä sitä kiekkoa on tarve irroittaa pois vaikkapa renkaan paikkaamisen tai vaihtamisen vuoksi. Ja myös silloin pitää räplätä niiden chain tugien kanssa. Oikeanpuoleinen hankaloittaa ketjun nostamista sivuun pois vapaarattaan päältä. Jos olisi pystysuorat dropparit ja joku pikalinkku tms, ei tarvitsisi säätöjä tehdessä tökkiä useammalla eri avaimella ja renkaanvaihtokin olisi nopeampi operaatio.

Chain tugeissa laskin olevan yhteensä 10 osaa. Veikkaanpa että EBB:ssä on muutama vähemmän. Jos joku oikeasti vierastaa EBB:n ulkonäköä, sanonpahan vaan että eivät ne chain tugit myöskään mitään kauneuden esikuvia ole. Kunhan nyt täyttävät sen päätarkoituksensa. Lisäksi vielä tällainen haitta: Kun polkupyörässä on vaakasuorat dropparit ja lokasuoja, kiekon vaihtaminen hankaloittuu. Vaan ollapa pystysuorat dropparit, ei tule ongelmia senkään suhteen. Siinä alkaa haaveilla EBB:stä.

Lisäksi ne chain tugit vie tilaa siinä takahaarukan päässä niin, että lokasuojien ja taakkatelineen asennus muuttuu konstikkaaksi.

Mikäli EBB ei ole tuohon systeemiin verrattuna ylivertainen, minä olen ihmetyksestä mykkänä.

Vaakasuorat dropparit ja chain tugit ovat juuri sellainen keksintö ja yhdistelmä, että ilmiesesti jollekin on vaan ensimmäisenä tullut mieleen tehdä vaakasuorat dropparit, jotta ketjua voisi säätää. Kun ei vaan ole viitsinyt miettiä asiaa sen pitemmälle. Sitten myöhemmin on todettu että menetelmä ei ole sellaisenaan ihan tarpeeksi hyvä ja niinpä siihen on suunniteltu lisäksi ne chain tugit. Minä vaan en suostu näkemään niissä mitään eleganttia. Jos tilkkutäkki on elegantti siksi että siinä on monenvärisiä paikkoja, niin joopa joo, siinä tapauksessa on varmaan tämä oikeaoppinen perinteinen sinkulan haarukkakin elegantti.

Ja mitään erillisiä kiristinrullia en tue. Semmoistakin on kokeiltu. Kyllähän se toimii, mutta on ruma ja äänekäs.
    Joka päivä täytyy jotain polkea.

pikku i Guest

Hymy

Jos kiristäminen on todellakin noin vaikeaa, kannattaa tosiaan hommata ebb, tai jopa kaksi.

Mulla se menee seuraavasti: löysään akselin mutterit, väännän tugnutin säätöruuvista himpan tiukemmalle, tuen peukalolla rengasta ja kiristän mutterit. Työkaluna yks 15mm avain. Chaintugejahan tarvitaan vain yksi.

edit: jaajaa, chaintugeissa noin 10 osaa.. Mulla on toi tugnut jossa on kai kaksi vai peräti kolme osaa?

kalle anka Guest

Viesti

Jouku kirjoitti;

"Ainakin minua pelottaisi ajella esim. white-ind. epäkeskonavalla varustetulla fillarilla, koska varaosia ei juuri saa mistään läheltä... [Kieli ulkona] "

WI eno ei sisällä erikoisosia. Kaiken kuluvan saa rautakaupasta. Olen nyt pari kesää käyttänyt ja hyvin pelittää. ON jossakin määrin helpompaa ketjun kiristys kuin chain tugeilla. Tämä osa pysyy omassa normaalidropuottisessa maastosinkulassani.

Pompinossani on chain tug vaan ketjupuolella jonne tulee polkiessa painetta. Toiselle puolelle ei tarvitse. En nyt oikein jaksa yhtyä tohon vaahtoamiseen, että ketjun kiristys horisontaalisessa hahlossa chain tugin kera olisi mitenkään rankkaa. Täytyy pyörää valillä putsata ja ketjua voidella ja ilmata renkaita. Siinä se menee ketjun kiristyskin ilman appiukon apua.

Sanoisin että kaikki keskustelussa mainitut tavat pitää ketjua kireällä ovat hyviä ja toimivia. Projketiin valittu runko ja käytettävissä olevat muut osat ja varat itse sitten ohjaa parhaaseen valintaan. Kallis on melkeen aina hyvä. Halpakaan ei aina ole kelvoton.

Niin, vielä on mainittava että sinkulassa satakilonen äijä (minä) saa aikaan semmosen väännön että en luottaisi pyörän kiinnityksessä pelkkiin pikalinkkuihin - en millään.

Punapää

Originally posted by dt:
    Mäpä vaan luulen, että Ilosen pojalla on vain pirullinen speksaus- ja hifistelytarve.. sen lisäksi liikaa ylimääräistä rahaa. EBB:t tuppaa nimittäin olemaan kallihia ja tavallisilla kuolevaisilla ei ole rahaa aina sellaisiin.
    No ei ne nyt kalliita ole. Rungon hinta nousee vajaan satasen. Esim. Mikan runko kun on mun piirtämä ja tuottama. Ti-EBB. 100mm keulalle XC-kulmilla ja riittävän jäykkä runko=nopea....

EBB:ssä on ~3 osaa. Kiristin ja sen 2 lukitusruuvia. Kuori on normaalissa keskiössäkin. En kyllä ymmärrä miten ton saa jumiin. Avaa lukituksen ja kopautta poljinta kengällä jos ei pyörähdä muuten. Muistaakseni Cannarissa on kanssa ohje napautta kiila auki ennen säätöä mutta ohjeethan on inssinörttejä varten kuten muija sanoo kun kämmää aina.

Mika ei olekkaan tavallinen kuolevainen vaan Oulusta...

Nauraa

Originally posted by kalle anka:
    Niin, vielä on mainittava että sinkulassa satakilonen äijä (minä) saa aikaan semmosen väännön että en luottaisi pyörän kiinnityksessä pelkkiin pikalinkkuihin - en millään. [/QB]
    No kyllä ne pikalinkut on tällaisella parimetrisellä vähän alle satakiloisella(no, vähän reilut 10kg alle) kuskilla riittäny hienosti maastokäytössä, vaikka joutuu kunnolla runttaamaan ylämäkeen...

Mutta WI:n navassa on nimeomaan tuo epäkesko, jota ei taida saada ihan rautakaupasta, jos muut osat saakin...

Epäilyttää vaan tuollainen WI:n navan rakenne, että onko akselissa jotain fataalia tai missä... Mekaniikkasuunnittelijana en ihan purematta niele tuollaisen ylivertaisuutta, eli oliskos vaikka räjäytyskuvaa näyttää???
    "Speksaus ja osapäivitykset ovat enemmän kuin puolet pyöräharrastusta"

Viesti

Aika harvaan napaan saa varaosia hyllystä, jos ei lasketa laakereita (kuulia / konelaakereita). Minulla on ainakin ihan sama mistä varaosat joutuu tilaamaan kun ne joka tapauksessa joutuu tilaamaan.

Minusta WI:n rakenteessa ei ole mitään ihmeellistä. Paksu akseli, kiinnitysreikä on vain porattu lähelle akselin toista reunaa. Yksinkertaisuudessaan nerokas ratkaisu, mutta kuka lie virallinen keksijä? Angry Asian sivuilla oli ainakin joskus muinoin vastaavan akselin piirrustukset Paulin takanvalle.

Viesti

Kumpi on yksinkertaisempi ja vähemmillä osilla varustettu:

vai

Cool

Mulla on ilmiselvästi vaikeuksia käsittää, että mitä tarkoitetaan "yksinkertainen" -käsitteellä.

En esimerkiksi ymmärrä kun kerrotaan (uusin fillari-lehti), että cannarin single-pivot -takapää on yksinkertainen (siis yksinkertaisempi kuin esim. 4-bar-pää, kun siihen pitää yhdistää kuitenkin kelluva jarru).
    Nyt en taas ymmärrä, että mitä monimutkaista kummassakaan kuvassa on?

Edit:lisätty aiemmin puuttunut horsti -viite peräpyöräilijää ajatellen.

[ 22.10.2004, 06:41: Viestiä muokkasi: Leku ]

Viesti

Ei niissä mitään monimutkasta olekaan Ei kai niin väitettykään? Ihan selvästi siinä kysyttiin että kumpi on yksinkertaisempi, sehän ei sinällään tarkoita että kumpikaan olisi mitenkään monimutkainen :confused:

Viesti

Originally posted by Samu Ilonen:

Mika ei olekkaan tavallinen kuolevainen vaan Oulusta...
    .. niin ja reidet ja perse kuin norsulla..

jokataupauksessa on tuo sinkula Lohjalla oktooberissa ajossa eli siellä saa kukin tutkailla lähemmin jos kiinnostaa.
    Krossikommuuni / Syöte MTB

Peukalo ylös

...

Toinen puutteellisilla resurseilla varustettu ihmettelee tällaisen topicin pituutta ja monipuolisuutta maailman yksinkertaisimman ja huolettomimman laitteen ympärillä?

Drivetrain Guest

Viesti

Niinpä.

Mutta kerrankin rakensimme fiksiä 6 (kuusi) tuntia, muutaman leppoisen tunnin sisään ja sepäs oli kivaa.

Viesti

Originally posted by Kiovan Dynamo:
    Toinen puutteellisilla resurseilla varustettu ihmettelee tällaisen topicin pituutta ja monipuolisuutta maailman yksinkertaisimman ja huolettomimman laitteen ympärillä?
    Niinpä juu.

Omia sanomisiani selkiyttääkseni sanon vielä että tarkoitukseni oli vain omakohtaisella esimerkilläni osoittaa, että näennäisesti yksinkertaisin ja kaunein ratkaisu ei välttämättä olekaan se käytännössä siistein ja kaunein ratkaisu.

Asiaa pitää tarkastella kokonaisuutena.

Ääriyksinkertainen singlespeed-runko on sellaisenaan pelkkänä esteettisesti miellyttävän simppeli, mutta sitten kun siihen ympärille rakentaa kokonaisen fillarin, saakin havaita että kokonaisuutta täytyy maustaa lisäosilla (chain tug), jotka sitten käytännössä rikkovat sen alkuperäisen hienon idean. Näin jälkiviisaana sanoisin, että mieluummin sijoittaisin rungon hankintaan hivenen enemmän rahaa saadakseni näennäisesti vähän mutkikkaamman fillarin, joka on sitten käytännössä kuitenkin yksinkertaisempi ja kätevämpi käyttää ja täyttää loppupelissä sen alkuperäisen idean.

Jos yksinkertaisuus ja luotettavuus ovat oleellisia tavoitteita, ei sitten tehdä turhia kompromisseja.

Viesti

Originally posted by bbp:
    Kumpi on yksinkertaisempi ja vähemmillä osilla varustettu:
    Tossa EBB mallissa on varmaan maksimoitu osien määrä. Mun versiossa keskiönööli on tasan yksi kpl joka kiristetään ulkoa päin kuten stemmi kahdella M8 pultilla.

Viesti

Joopa-joo... Kaikki ratkaisut on varmaankin parhaita mahdollisia. Mikä kellekin. Mulla on ollut oikeestaan kaikkia versioita käytössä (ebb tosin vain tandemissa), enkä niistä mitään suurempaa vikaa löydä. Paitsi ketjunkiristin on ehkä himpun ärsyttävä. Pikalinkullisetkin kiekot on pysyny kiinni vaakasuorissa dropeissa.

Kaipa se on sitten äijästä kiinni. Onhan se ennenkin nähty, että toisilla ei kestä/toimi mikään, kun taas joillakin ei ilmene mitään onkelmaa vaikka olis josemite alla.
    recycling will save the planet, especially if you eat all your plastic and die

Viesti

Mulla ainakin Biltsun pyörät on ollut niitä vähiten vikaisia. Niitäkin on ollut nääs.

Viesti

No niin. Ei päästetä tätä tietoa sitten leviämään..
    recycling will save the planet, especially if you eat all your plastic and die

Viesti

...meinaan kun suhteuttaa hintaan. 115€ Kruiseri on ollut hintaan suhteutettuna melko varma peli. Tanko nyt ei pysy kireellä mutta on se 5.5K€ halvempikin kuin maantierukki.

kalle anka Guest

Viesti

Ostin pojelle pari vuotta sitten Bilteman junnusinkulan. Alussa sai kiristellä jotain osia kuten pinnoja ym. Nyt en ole vuoteen koskenu ollenkaan. Pyörä on päivittäisessä köytössä. Tänä aamuna oli tosin eturenkaassa hieman liian vähän ilmaa. Omien 'hienon' merkkisten pyörieni huoltoon olen samana aikajaksona käyttänyt lukemattomia tunteja ja vaimon mielesta aivan liian paljon rahaa.

kalle anka Guest

Viesti

Ai joo, satulaa olen jo tänä aikan saanut nostaa pari kertaa. Taitaa pyörä kutistua

Viesti

Itse naksoin BT kruiserista sen kevättarjouksen hinnan eli 75€, ei voi ainakaan kalliiksi syyttää ja hyvin on skulannut koko kesän työmatka-ajot ja sinkulahan se on sekin..

Viesti

Mika---> Pikaselauksella ymmärsin, että piirtelet noita runkoja. Olis edullistakin edullisempi mahdollisuus teettää ti-runko ja ajattelinkin rakentaa itelleni sellaisesta dirtti/dual-henkisen laitteen. Sairas idea, myönnetään. Oletko siis piirrellyt noita enemmän ja jos olet niin minkälaisia kokemuksia aiheen tiimoilta?
    www.retkikunta.net

Peukalo ylös

Ei taida Mika piirrellä... Mahtaa Mikan raamin piirrokset olla tuolta kaiken kevennyksen kehdosta kotoisin...

Viesti

Originally posted by KA-RI:
    Mika---> Pikaselauksella ymmärsin, että piirtelet noita runkoja. Olis edullistakin edullisempi mahdollisuus teettää ti-runko ja ajattelinkin rakentaa itelleni sellaisesta dirtti/dual-henkisen laitteen. Sairas idea, myönnetään. Oletko siis piirrellyt noita enemmän ja jos olet niin minkälaisia kokemuksia aiheen tiimoilta?
    Samu on se rungon suunnittelija ja piirtäjä eli otappas yhteyttä häneen. Suositella kyllä voin ja niin varmaan osa tuota sinkulaani Lohjan oktooberissa koeajaneistakin. Minä vain ajan ja muut saa selittää..

Viesti

Minäkin rupesin sitten rakentamaan sinkulaa. Tai no suunnitelmissa se vielä on, mutta suunnitelma on melkein valmis. parin kolmen viikon päästä voisi olla pyörä valmis. Runko ja jotain osia on jo tilattukin.

Kampia minä vielä mietin. Mitä eroa on sinkula kammissa "tavallisiin" verrattuna. No pituushan on usein 180 mm, mutta mitä muuta? Saako "tavallisista" kammista tehtyä sinkulakammet poistamalla ison ja pienen rattaan ja jättämällä keskimmäisen? Onnistuuko, jos laittaa ns. rockringin ison rattaan tilalla ja jättää pienimmän pois? Pysyykö ketju paikallaan? Ajatuksena olisi käyttää Truvativin Firex kampia. Kauppias sanoo, että em. tavalla se onnistuu.
    Markku N

Peukalo ylös

Hieno homma!

Samaa tavaraa ne kammet on, ss-specifisissä kammissa ei vain ole paikkaa pikkurattaalle, mutta ihan vastaavasti se rokkirinkula siihen kiinnittyy kun eism. normi kolmelle rattaalle tarkoitetuissa kammissa..

Peukalo ylös

Originally posted by Markku N:
    Kampia minä vielä mietin. Mitä eroa on sinkula kammissa "tavallisiin" verrattuna. No pituushan on usein 180 mm, mutta mitä muuta?
    Ei siinä kammen valinnassa mitään erikoista ole. Kammen pituus määräytyy yleensä jalan pituuden mukaan, jos muut seikat eivät toisin määrää. Muita vaikuttavia seikkoja voi sitten aiheutua vaikkapa pyörän rakenteesta tai käyttötarkoituksesta. Vaihteiden lukumäärällä ei pitäisi olla erityistä vaikutusta.

Lyhyesti näin:
    </font>
    • Valitse kammet jalkojesi pituuden perusteella.</font>
    • Säädä voimansiirron välityssuhde oikeaksi hammaspyöriä vaihtamalla.</font>

Viesti

Aha. Mulla joutuu kyllä vaihtamaan ketjupyöriä.

Ja kammissa taas 175-&gt;180mm on kuin turbon potku kun aletään viäntää jyrkkää mäkeä ylös. Mutta jos mittaa on kuvin vähän niin voi polvet tää leukaan kiinni....

Viesti

varsinaisia ss-kampia tuntuu olevan vaikea mistään löytää. Kiinnostaisi kokeilla miltä se 180 mm tuntuu. Mistä sais?
    Markku N

Viesti

ss=kampisetti = normaalit kammet + rampiton eturatas + lyhyemmät rattaan pultit. Tai sitten isoimman rattaan tilalle rockring niin ei tarvitse niitä lyhyempiä pultteja.

Kaupastahan niitä, jos ei muuten niin tilaamalla. Myös käytettynä voi löytää. Itse harkitsen luopuvani nykyisestä sinkulasta, jolloin yhdet 180mm RaceFace Turbine LP:t voivat olla kohta kaupan joko erikseen tai pyörän kera.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •