DIY maalaus ja muut projektit
Laitetaanpa ihan oma ketju DIY projekteille.
Aloitan aika laajalla selityksellä omasta ja jo toisessa ketjussa esillä olleesta Cannnondale Supersix maalipinnan poisto-, lakkaus- ja maalausprojektista
Olin ensimmäistä kertaa runkoa putsaamassa ja maalaamassa, joten tieto-taitopohja on sen mukainen. Toisaalta jos tästä jotain vinkkejä saa niin hyvä. Tästä voi saada myös vääriä vinkkejä, joten vastuu on lukijalla.
Omassa tekemisessäni tiedostin myös riskit siitä, jokin voi mennä pieleen, maali- ja lakkapinnan lopullinen tarttuvuus, keskinäiset epäsuotavat reagoinnit, maalausjäljen heikkous myös ulkonäöllisesti, takuiden ja jälleenmyyntiarvojen poistuminen ja romahtaminen jne.
Vaihtoehtona oli sitten se, että jos homma menee pieleen, niin runko sitten maalaukseen jonnekin muualle.
Aikaa meni ehkä noin 30 -35 tuntia. Tein sen pätkissä, etuhaarukka, emäputki ja yläputki, alaputki (nämä hiilarille ja lakalle) ja loppumaalipinnan hionta ja maalaus. Pyörä oli viimeistä osiota lukuun ottamatta ”koko ajan ajovalmis, ja tein siinä välissä myös lenkkejä
Hiilaripinnassa on 2 komponenttilakka suoraan hiilarin päällä
Maalauspinta on tehty hiomalla vanhan maalin lakka ja maali pois (maali pääosin ja karheaksi 320 hiekkapaperilla) ja maali ja lakka päälle
Pyörästä puuttuu vielä uudet tarrat, loppulakkaus ja puleeraus
Sekalaisia yleisiä ja yksityiskohtaisia vinkkejä
- laadukkaat ja nopeasti kuivuvat maalit ja lakat, itse ostin ne ammattiliikkeestä ja hinnat oli pienille pulloille 400 ml noin a 30 eur. Kun tähän käytti yhteensä ehkä 30-35h aikaa plus lopullinen viimeistely, niin muutaman kympin takia en lähtenyt mahdollisesti riskeeraamaan muutenkin epävarmaa lopputulosta.
- noita kannattaa kokeilla ennen pyörään suuntaamista, esim. suuttimen suihku saattaa olla aika erilainen joka sitten vaikuttaa mm. miten ja miltä etäisyydeltä suihkii
- tilat maalaukseen sopivaksi, ja sellainen ratkaisu jossa pyörää pääsee työstämään noin hartiakorkeudelta ja joka puolelta ja kulmasta, esim. koukku ja narulenkki katossa ja johon pyörä/runko roikkumaan satulasta
- tee ensin etuhaarukka valmiiksi, näet minkälaista jälkeä saat aikaiseksi ja miten, jolloin a) voit jatkaa runkoon tai b) lopettaa tähän, ja mahdollisesti yrittää korjata tekemäsi tuhon
- maalipinnan poistaminen käsin puhtaalle hiilikuidulle , ei voi mennä kauheasti pieleen , minulla tämä oli vaihtoehto osin A ja osin B
- hiilikuidun kyllä tuntee ja näkee käsin työstettäessä, joten sellaista ei kannata pelätä että hio liikaa hiilikuitua, mutta varoa tietenkin pitää. Siihen hiilikuidun pintaan jää monesti sellaisia laikukkaita ”liimajälkiä”. Nämä kannattaa hio varovasti puukon terällä, niistä lähtee valkoista purua kun hiilari on luonnollisesti mustaa. Samalla hiilarin kyllä tuntee terällä, se on kovempaa ja terä luistaa siinä päällä helposti ilman että hioo. Omassa pyörässä maalipinta lähti ohuina pitkinä siivuina. Jossain näin että se lähtee pieninä lastuina.
- hiilikuidussa näkyy kaikki vahvikkeet ja sen sellaiset, joten pinnasta saa tasaisen ja kiiltävän mutta se on kuitenkin vähän ”epämääräisen” näköinen. Tämä riippuu myös minkälainen ”hiilikuitupyörä” maalin alla on. Itse päätin että tämä vaatii vastakohdaksi kiiltävää maalipintaa ja teippausta, makukysymys
- jos ja kun tapahtuu virhe lakatessa tai maalatessa (esim .valuma), niin tähän suunnitelma. Itse pyyhkäisin kevyesti sormella tai puhtaan paperiarkin reunalla, ja suihkutin aivan kevyen kerroksen kaukaa, suunnitelma loppuun, pyörä kuivumaan ja sen jälkeen vasta fixaus
- muistettava että tekijä ja myös lopputulos on todennäköisesti kaukana ammattilaisesta, joten pitää yrittää olla tarkka ja huolellinen, mutta hyväksyä tietty suurpiirteisyys varsinkin lopputuloksessa Esimerkiksi jos rajapinnat ei onnistu niin kapealla teipillä pystyy ne fixaamaan minun mielestä ja omaan hyväksymääni laatutasoon riittävän hyvin, vaikka tätä en välttämättä hyväksyisi jos ammattimaalari tekisi sen toimeksiannosta
- Kaikki kuviot yms. on vaikea toteuttaa ja suunnitella, joten parhaaseen lopputulokseen päässee yksinkertaisella ja selkeällä suunnittelulla ja väreillä. Esimerkiksi oman pyöräni värit on niin lähellä toisiaan, että ne ei ole niin tarkkoja suhteessa toisiinsa kuten esim. gravelketjussa olevan Pinarellon valkoinen-oranssi yhdistelmä, puhumattakaan sen pyörän maalauksen vaativuudesta
- hiilikuitu- maalaus rajapinta omassa projektissani muodosti selkeän pykälän. Laitoin rajaan useamman kerroksen teippiä ja hion sitä ohjurina käyttäen hiilaripuolen. Noin sen pystyy tekemään selkeästi alle millin heitoilla, ja em. kohtaan viitaten niin omilla väreilläni se on ns. ihan kelpo mutta esim. valkoisella ei todennäköisesti kelpaisi
- spaypullolla ei voi maalata eikä paikata niin että suuntaa suoraan kohteeseen ja painaa suutinta, tai voi mutta riski valumille on tällöin tosi suuri.
- puukolla puhdistaessa pyörä tukevasti kiinni (tai jalkojen väliin) ja puukolla kahdella kädellä itseen päin vetäen , progressiivinen kevyt-voimakas-kevyt paine
- Suihkepullon lakkajälki (ja maali) on lähtökohtaisesti ok, pientä röpelöä siitä minulla jäi paikoitellen ja jonka näkee läheltä ja auringonvalossa sekä tuntee sormella pienenä karheutena. Tämä on todennäköisesti seurausta spraypullon pisarasuihkusta.
Tämän sain/saan pois 2500 karkeuden vesihionnalla. Tämä jättää sellaisen harmaan pinnan, joka sitten vaatii hiontanesteen ja puleerauksen. Teen tämän vain ns. näkyville ja isoille pinnoille. Pinnasta tulee erittäin tasainen ja esim. sormella tunnusteltaessa mitään epätasaisuuksia ei tunne
- jos on sauna käytössä niin hyvä, kun sillä saa nopeutettua kuivumisaikoja
”Opiskelu”
Katsoin pari youtubevideota.
Etoe-knava
https://www.youtube.com/watch?v=IiqWy-JXB74&t=1013s
https://www.youtube.com/watch?v=rsD3E0b6mko&t=1223s
Dangerholm
https://www.youtube.com/watch?v=80gkuNziegs
Varusteet
Varusteet ja tarvikkeet oli
puukko/muutama halpa puuko ja hiomakivi
hiomapareria: märkä 320, 600 ja 800, 2000 ja 2500
Hiomapaperia; kuiva/karkea ja 320
rajausteippi
puhdistusainetta sinol ja mug off
2 komponettilakkaa alan liikkeestä
hiomanestetta samasta paikasta> 2000 hionnalle
laadukas liikkeessä sekoitettu maali
3 pulloa a 400 ml lakkaaa yht 90 eur
maali 1 pulloa a 400 ml 30 eur
hiontaneste 1 pullo 20 eur
muut 30 eur
uudet tarrat 30 eur
hengityssuoja
yht noin 200 eur
Tilat:
lämmin varastotila
lattialle käytöstä poistettuja lakanoita/peittoja, koska tein ”pätkissä” ja pääosa komponenteista kiinni, niin tuo suojasi pyörää kun pyörittelin sitä edestakaisin
Katossa koukku+ lenkki, johon pyörän sai roikkumaan satulasta. Tämä helpotti erityisesti lakkausta ja maalausta, kun pyörää pystyi pyöritteleen, maalauksen pystyi tekeen er kulmista ja näki myös jäljen tosi hyvin
Jos mennään hiilikuidulle saakka niin
(Karkealla hiekkapapreilla pinta rikki ja vähän päälle, niin että hiilikuitu alkoi vähän pilkistellä primerin alta) ja sen jälkeen puukoilla ja 320:llä kuivalla noin hiilikuidun pintaan
Kevyellä märkähionnalla aina välillä läpi. Tai suoraanpuukolla ja 320:llä jota käytin etuhaarukan jälkeen
320 kuivalla ja puukoilla sitten rapsuttelin primerin pois ihan hiilikuidulle.ja välillä oikein kevyt märkähionta. Märkähionta nosti liimapinnat/primerin jämät paremmin esille, jolloin puukolla rapsuttelu ja hionta oli helpompi kohdistaa oikeisiin paikkoihin
Sitten 800:lla viimeistely. Mm. tämä jäi minulle epäselväksi, että olisiko ollut parempi jättää hieman karkeampi hionta lakkapinnan pysyvyyden vuoksi, todennäköisesti niin.
Primeri oli kovin kiinni, joten puukolla ja kuivalla 320:lla oli käyttöä kun niillä näki peremmin milloin hiilikuitu tuli vastaan
Alkoholilla puhdistus, Ja sitten tässä tapauksessa lakka suoraan päälle ilman primeria kun ajatus oli lähinnä uv suojaus. Katsotaan miten se pysyy.
Lakan kovettumista nopeuttaakseni pyörä saunaan. Ja sitten märkähionta 2000:lla ja 2500:lla. Ja lopuksi liinalla ja hiomanesteellä kiillotusta jonkin verran .
Jos tavoitteena maalaus, niin 320:lä vanha lakkapinta ja maalipinta pois, pyritään jättämään primerille ja tai uusi primeri ennen maalausta.
Itse jätin vanhat primerit ja maalasin päälle. Mitään negatiivista reaktiota ei tullut.
Loppusilaus
Tarrat kiinni+ vahva lakka tarrojen päälle + sen jälkeen pyörä hionta 2500 ja puleeraus
Alkutilanne
https://i.postimg.cc/Fz23X5yq/cannondale20253.jpg
Etuhaarukka, tähän olisin voinut jättää mutta lopputulos oli sen verran hyvä että jatkoon
https://i.postimg.cc/pXzqVqm8/carbon4.jpg
https://i.postimg.cc/gkH8B5wM/rawcarbon2.jpg
Tässä mietin myös että jätänkö tähän, olisi saattanut jäädäkin jos olisin saanut alaputken ja cannondalen logon sopimaan paremmin yhteen
https://i.postimg.cc/zDngVMkJ/cannondlesidef.jpg
Samoin tähän mutta periaatteessa olin niin lähellä ja tuosta kyllä näkyi että vanhaa on jäljellä
https://i.postimg.cc/PqpLhFxn/f1.jpg
Logoja ja viimeistelyjä vajaa valmis. Speedydecal ilmoitti että logot on lähteneet
https://i.postimg.cc/0y3QtdCW/maalausulkoasivu.jpg
Lisäksi pari lähikuvaa. Satulaputki maali-hiilarikynnys ja pieni suojauksen pettäminen takahaarukassa. Lakat on jo päällä jne.. ja annan olla sellaisenaan
https://i.postimg.cc/PxH84QXG/maalausulkotakaa.jpghttps://i.postimg.cc/4xKtN3L0/maalausl-hikuva.jpg