Mitähän mieltä väki kun tuollaista Spessu lykkää markkinoille? https://www.youtube.com/watch?v=uqadlalATtQ
Printable View
Mitähän mieltä väki kun tuollaista Spessu lykkää markkinoille? https://www.youtube.com/watch?v=uqadlalATtQ
Pahaimmillaan tuollainen suoratankoinen on hyvin miellyttävä ajaa, monet kymmenet kilometrit mukavasti, kun tanko on sopivasti aseteltu. Sopivan lähelle, alas kuin maantietankoisen yläote, tanko sopivan kapeaksi sahattu, ergogripit tangossa, tuossapa ne.
Satulan nokalta tangon keskelle muutama sentti enemmän kuin maantietankoisessa pyörässä, satula samoin kuin maantiepyörässäkin, hyvin lähelle tuota asettelua on yksi pyörä tallissa ollut jo vuosia. Mukavaa vaihtelua tuottaa ajoon, kun tuota runsaammin tulee, ja jos tallissa on tilaa.
Jaahans, sitä ollaankin muodin aallon harjalla, kun laitoin omaan Trekkiin Panaracerin Gravel King kumit :)
Täytyy sanoa, että niille lenkeille, joilla ajan hiekkateitä ja pakosta siirtymiä asfaltilla on kapoinen kumi loistava valinta.
https://bikepacking.com/news/2021-specialized-diverge/
Niin enpä tiedä. Kuituisella täysjäykällä 29er xc-maasturilla on tullut ajettua semmoisia 70-80km gravel-lenkkejä ihan mukavasti. En oikein jaksa nähdä miksi tuollainen olisi sitä parempi oikein missään. No okei kestopäällysteellä voi olla nopeampi.
Hybridi?! Täysjäykkä maastopyörä?! Flatbar Gravel... jaaha, selvä. No jos Spessun markkinointiosasto niin sanoo :rolleys:
No kohta kaikilla pitää olla tuollainenkin.
Ensi vuonna tuosta tulee versio johon menee jopa 29x2.25 kumit ja sitä seuraavana keulaan joustoratkaisu "for extreme comfort" tjsp.
^ja sen jälkeen myös perään... Flat Bar Gravel FSR.
Mulla olisi jo mallinimikin tarjolla, Spessun markkinaosasto voi ottaa halutessaan kopin. Gravel Epic eli tietenkin Grepic FSR!
Sepä se. Gravelointi muistuttaa sellaista pyöräilyä, mitä maastopyöräilyksi kutsuttiin joskus parikymmentä vuotta sitten. Maastopyörät oli kevyitä, teräksisiä, jäykkiä, matalakeulaisia ja jyrkkäkulmaisia. Renkaat oli paksumpia kuin retkipyörissä, mutta ohuita nykymittapuun mukaan. Maastopyörät oli sellaisia, että nykymaastopyöriin verrattuna niitä ei kovin maastokelpoisina voi pitää. Mutta ne oli monipuolisia. Niillä tiesiirtymät ei tuntuneet pösilöiltä. Ei haitannut lyhyt asfalttipätkäkään. Hiekkateillä ja nopeilla neulaspoluilla ne oli parhaimmillaan. Röllipoluillakin niillä pärjäsi ihan kelvollisesti ja taitavan kuskin alla jopa loistavasti. Ne haastoivat etsimään kuskin rajoja ja myös pyörän rajoja, koska pyörän rajat oli sellaiset, että ne uskalsi ylittää.
Nykymaastopyörät on niin suorituskykyisia, että niiden rajat tulee vastaan enää hyvin harvalla kuskilla. Ennemmin päin vastoin, pyöriin ostetaan reserviä niin paljon, että suurimmalla osalla jää iso osa reservistä käyttämättä ja pyörän rajat ei tule vastaan ikinä. Homma muuttuu nopeasti tylsäksi ja polut liian tutuiksi. Kuvitellaan, että tylsistyminen johtuu pyörästä ja ostetaan vielä enemmän reseviä, koska rääd on cool, mutta polut ei muutukaan siitä yhtään hauskemmiksi. Päin vastoin. Pitäisi laajentaa reviiriä, mutta sekään ei houkuttele, kun ei siirtymien polkeminen oikein maita. Pitää keksiä jotain uutta.
Gravelpyörä sattui osumaan pyörien evoluutiossa tohon rakoon. Syntyi pyörä, joka ei ole paras ihan varsinaisesti missään, mutta jolla pärjää lähes kaikkialla ja jolla ajamisesta jopa nauttii vähän kierolla tavalla ihan joka paikassa. Vähän niin kuin niillä maastopyörillä ennen vanhaan. Koska pyöristä elantonsa saavilla on todellisista tarpeista riippumatta kaupalliset intressit keksiä koko ajan jotain uutta ja epärationaalisella kuluttajalla loputon tarve saada jotain uutta, joka on parempaa ja suorituskykyisempää kuin se nykyinen, evoluutio ei pysähdy ikinä. Näin siitäkin huolimatta, että todellisuudessa lisäsuorituskyvylle ei enää tietyn pisteen jälkeen ole tarvetta ja jossain vaiheessa se kääntyy jo itseään vastaan. Siksi suoratankoinen gravelpyörä on vain osa luonnollista jatkumoa. Seuraavaksi siihen tulee etujousitus. Sitten takajousitus. Sitten vielä vähän paksummat renkaat. Ja sitten graveloiminenkin alkaa muuttua tylsäksi. Pitää keksiä jotain uutta..
:D
...ja mitä pienet propellipäät edellä, sitä pian isot perässä. Niin se vaan menee. Suomi-graveliin tommonenkin on varmaan ihan oikeastikin kiva ja hauska pyörä.
(Tosiasiassa kuitenkin suurin kaupallinen intressi suoratankoisiin gravelpyöriin lienee siinä, että niiden avulla saadaan tiristettyä viimeisetkin mehut gravelbuumista. Saadaan myytyä gravelpyörä niillekin joita droppitangot pelottaa tai muuten vaan ei tunnu omalta. Eli siis saadaan myytä sen auttamatta vanhanaikaisen hybridin tilalle suoratankoinen gravelpyörä...)
https://images.squarespace-cdn.com/c...g?format=1000w
Itselle on tulossa Diverge Evo ja se tulee korvaamaan juurikin täysjäykän maasturin ja hybridin.
Rengastilaa riittävästi, kiinnikkeet tavaratelineelle ja täyspitkille lokareille, hyvä geometria talviajoon, 1X12 voimansiirto ja uskottava valmistaja. Toimiva paketti omaan käyttöön.
Stenulla erinomainen kiteytys tuossa yllä [emoji1303]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nätti tuo Ben's Steel hybrid flatbar gravel, kaikki ominaisuudet samassa lauseessa...
Ps. Hyvä Stenu, asia tiivistetty!
Ihan mukava suuntaus, jos hybridejä aletaan suunnitella enemmän gravelit mielessä. Spessusta dropperi helvettiin ja stongasta 10-15cm pois, niin ajaisin.
Jos on ihan pakko alkaa stongaa muuttamaan niin sahataan mieluummin droppitangosta ne alakiekurat pois. Suoran tangon kanssa kädet (vääntyneenä 90 astetta) puutuu.
Olen samaa mieltä, noinhan se 90 luvulla oli. :) Ja tuon suuntauksen huomaa vaikka Canyon ketjussa, kun väki haaveilee Spectralin tai Striven kaltaisia enskapyöriä tavan polkuajeluun.
Mutta mun oma gravelointi on juuri otsikon mukaista ajelua, suoralla tangolla. ;)
^Eiköhän seuraavana vuonna tulee riser malli markkinoille tai voihan sen itsekin mieleiseen vaihtaa... Ja harvoin "suora" tanko suora on...
Nyt olisi hyvä määritellä pyörään mahtuvien renkaiden, satulaputken kulmien ym perusteella erot FBGB, hybridien ja täysjäykkien maastopyörien välillä että tietää millä ajaa 🤔😎.
PS Kiitos Stenulle hyvästä kirjoituksesta.
PSS Lopuksi lainaan vähän Veikko Vennamoa:
Kyllä kansa ostaa!
Kyllähän laadukas hybridi oli ihan hyvä jo aikoinaan, mainettaan parempi. Harmi kun suurin osa niistä oli aikoinaan rumia ja tyhmästi varusteltuja.
Jos vertaa vaikka Spessun Sirrus X 5 hybridiin https://www.specialized.com/us/en/si...ext=92420-3001 niin on helppo nähdä merkittävät erot geometriassa :)
Eihän tämmöstä uudestaan keksiä olis tarvinnu.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...0d9b28f110.jpg
Olenko vahingossa trendin harjalla?
Vaihdoin lumien jälkeen 2020 Kona Unit Xään pidemmän stemmin, kapeamman tangon ja 1.75' renkaat. Kelpaa ajaa työmatkaa/metsäpolkuja/gravelia...
Olis yksi ylimääräinen hiilikuitu runko, pitäisköhän ottaa tuollainen projektiksi?
Kuitua keulaan tietenkin ja simppeli tekniikka, kevyt ku mikä. Hauskan ajokin noin saisi. Riittääkö rungon vaakapitus?
Ei kaiken kuitenkaan tarvi olla kalleimmasta päästä mitä tuohon ruuvailee, levyttömänäkin voi ajaa jos puuttuu.
Tuotahan voi koekasata osilla mitä kertynyt laatikkoon, jos tulos oiken hyväksi osoittautuu, niin sitten uutta osaa tarpeen mukaan.
^Tuli jo yksi korona Cinelli rakennettua niin voisi kyllä vielä jotain poikkeavaa... Ehkä runko valitettavasti liian endurance tyyppinen tuollaiseksi graveliksi... Saas nähdä...
Itse tykkään kyllä ajella soraa jäykällä maasturilla.
Tour Divide Race pyöriä on tullut ihailtua ja kovasti on ollut aika-ajotikut mielessä [emoji848]https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...c3a4a03fba.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...1b32b63203.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...17fe6ed257.jpg
Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Voi tätä kopioidakin kunhan ei myyntikilpailuun osallistu...
https://www.specialized.com/fi/en/di...=290948-175310
Nure, eikö olekin loistojuttu, että suoratankoisiinkin ruvennut tulemmaan laadukkaampia kokonaisuuksia, jotka kuitenkin käyvät ihan normaaleille pyöräilijöille. Tonnejahan maksetaan maantietankoisista miks ei kunnon suoratankoisistakin.🤗
Diverge Evon geometriataukkoa tuijottaessa nupissa alkoi raksuttaa ja navigoin Konan sivuille: https://www.konaworld.com/dew_plus.cfm
70 asteen keulakulma ja 423mm reach M-koossa, kiinnityspisteitä kivasti. Dewin rungosta voisi hyvinkin kuvitella rakentavansa hauskan budjettiluokan suoratankogravelin.
Mr. Ojan 2013 aloittama "Gravel Grinder -fillarit" -ketju on jo toistamiseen tänä keväänä viittä vaille tipahtamassa etusivulta, mitä ei ehkä ole tapahtunut sitten vuoden 2013. Oli siis jo korkea aika, että Gravel-rintamalle tulee jotain uutta. :)
(Ps. Flat bar Konista puheen ollen, kohta alkaa muuten harmittamaan, että tuli tämä myytyä pois pari vuotta sitten. Arkipyöräilyvarusteet riisumalla siinä olisi saanut alle kymppikiloisen flat bar grinderin. Muistan kyllä hyvin, miten smoottia ton vannejarru-P2:sen ja 2,2-tuumaisten renkaiden kanssa ajaminen oli. Ajoin tolla pitkiä asfalttilenkkejäkin. Sitten, kun tuli cyclocrossari taloon, jäi ton käyttö vähemmälle, mutta meidän Emma ajoi vielä parin talven treenit sillä. Parhaimmillaan (tai pahimmillaan) yli 170-kilometrisiä loskakelilenkkejä nastarenkailla Ahlroosin perässä. Oli sekin aikamoista. Mutta pyörä toimi hyvin.)
E: piti muuten vielä lisätä, että vähän kuin gg-vuosikymmentä ennustaen, noita Smart Sameja edeltävät renkaat oli originaali WTB Nanot - 26x2,1 ja DNA Compoundilla. Oli nopeat ja kestävät. Ei taida saada enää mistään :)
Kaihoa tunnen myös jokaista poismennyttä kohtaan, ymmärrän stenun tunteen, osanottoni.
Pyörät olleet melkoisen keskinkertaisia tämän palstan mittapuulla, mutta jokaiseen on tullut kiintymys, kun noita on säätänyt mieleisekseen ja mieleiseksi saanutkin. Paljonkin vaatinut pohtimista - ei noita isolla rahalla ole tullut työstetyksi. Mukavia nautinnollisia ajokokemuksia ja monia kymppejä ajoa jokaisella.
Mitään muuta tavaraa kohtaan ei vastaavaa.
Jos pitää oikeasti lähteä rouhimaan soraa ja vielä päästä etenemään nopeasti niin en kyllä ota alle esim. hiilikuituista endurance-pyörää ≈34 mm slikseillä (ja droppitangolla). Talliin jää myös Soma Wolverine, jossa taas on ≈44 mm pikkunappularenkaat (ja droppitanko toki). Sensijaan: KarateApina, valitsen Sinut!
https://img.aijaa.com/b/00302/14837688.jpg
Eihän toi kevyt oo, mutta ≈63 mm slikseillä laite ei niinkään rouhi soraa vaan leijuu sillä. Ja suorahko (12° taakse) tanko tuo tietty vakautta siinä vaiheessa kun alusta muuttuu huonommaksi kuin tasanen hiekkatie.
(ja jos jotakuta mietityttää että mitkä noi tangossa olevat pikku tököt on, niin ne on TOGSit. näyttäävät hassuilta, mutta toimivat)
^Tommoset beach racing -renkaat on jo vähän huijausta. :)
Jostain syystä ite jaksan rynkyttää hiekkateitä pidempään "suoratankoisella" kuin dropin kanssa. Se on kyllä totta, että ottaisin mieluummin stongan esim. 20-asteen taivutuksella kuin normaalin 9-asteisen.
Mites kun Shimanon 1X12 systeemiä tulee nyt gravelpyöriin, niin käykö Micro spline vapari maantie/gravel kiekkoihin, vai täytyykö kääntyä maasto kiekkojen suuntaan?
Esim DT Swiss GRC ja CRC1400 kiekot on 240s navalla. Muuntotaulukoissa ei ole Micro Splineä, mutta Micro Spline conversio kitissä sanotaan et käy 240s.
Hieman sekavalta vaikuttaa kun kokoajan tulee uusia standardeja :)
240s napoihin käy, ja mun mielestä useissa DT’n ton tasosissa kiekkosarjoissa tulee mukanakin jos ostaa retailina (esim 1501 kiekot).
Edit: no eipä tosta kyllä mainita tai puhuta missään, mutta navat lienevät aikalailla samat kaikissa kiekoissa, noi siis vanhempaa 240s sarjaa jota EXP’t pikkuhiljaa korjaa