Miten Brose moottori on toiminut ? mm: Malli ? Ikä, ajomäärä ? Vika ? Korjauspaikka ? Mitä korjattu ? Onko takuu
Onko moottorin softaa päivitetty ?
Printable View
Miten Brose moottori on toiminut ? mm: Malli ? Ikä, ajomäärä ? Vika ? Korjauspaikka ? Mitä korjattu ? Onko takuu
Onko moottorin softaa päivitetty ?
Minä ja vaimoni olemme ajaneet yhteensä Vado 4:lla n 10 000km. Tähän mennessä täysin ongelmitta moottorin suhteen. Vaimon akku menee takuu vaihtoon nyt talven aikana. Päivityksiä tehty 3...4 kpl, jotka ovat lisänneet mm ajokilsoja. Olen edelleen tyytyväinen valintaamme. Pyörät - 17 mallia, eli menossa kolmas ajokausi.
Näin on hyvä tiedot kerätä systamaattisesti ja konekohtaisesti. Sinänsä Brose on varmaan hyvä kone.
Known Issues & Problems with Brose Products + Help, Solutions & Fixes (Electricbikereview)
https://electricbikereview.com/forum...s.13249/page-2
Lähtipä oma Spessun Turbo Levo Comp vm2020 takuuhuoltoon.
Mission control näytti moottorille vikakoodeja 4, 5, 6, olisko ollut 34 ja 39.
Kolme ekaa appi pyysi kuittaamaan virtojen saiklauksella, ei auttanut. Kaksi viimeistä koodia viittaa jotenkin gear ratioon, että käytössä olisi väärä gear ratio.
Pyörällä ajettu 42km, säilytetty lämpöisessä ja kuivassa. Pyörä toimi mielestäni moitteetta ja normaalisti.
Raportoin kun asia etenee.
Mitä tarkoittaa virtojen saiklaus?
Veikkaan, että virtojen saiklaus = power cycle = virta pois ja päälle
Ei ongelmia, paitsi kerran näyttö ei suostunut syttymään. Tokeni seuraavana päivänä. Spessun Vado 18 mallia.
2020 vuosimallin Vado heittää silloin tällöin käynnistyksen yhteydessä motor error -herjan näyttöön. Tähän asti se on aina korjaantunut uudelleenkäynnistyksellä.
Nonni, pyörä palautui huollosta eikä siinä ollut mitään vikaa. Ohjelmisto päivitettiin eikä sitä ennenkään huollossa näkynyt enää mitään vikoja softalla, ei Mission Controlilla eikä Turbo Studiolla.
Pyörä toimi moitteetta ennen huoltoa ja nyt 25km poljettu päivityksen jälkeen ilman vikoja.
Ei nämä tosiaan ihan valmiita vielä ole. Viime viikolla Vado päätti yhtäkkiä lopettaa avustuksen kesken ajon. Risteystä lähestyessä hidastin lähes kävelyvauhtiin heti sen jälkeen polkeminen muuttui yllättäen kovin raskaaksi. Sähköt oli päällä koko ajan, akkua puolet jäljellä, näyttö päällä eikä vikailmoituksia näkyvissä, ajovalotkin päällä, mutta avustus puuttui. Mission Control ei ollut kytkettynä, kun juuri sinä päivänä Spessulla oli koko palvelu jumissa, joten en päässyt katsomaan koodeja sovelluksen puolelta. Sammutin virrat ja laitoin takaisin päälle, minkä jälkeen pyörä alkoi taas toimia normaalisti. Ihme bugeja :eek:
Mulla on ollut vuokraamon sähkis 2 x. Molemmilla kerroilla akun kontaktisormet (ne neljä) riskisti hapettuneet ja avustus poissa. Jossain vaiheessa hoksasin ongelman. Stromerin liittimet on ihan toisesta avaruudesta. Ei kyllä löydy valmista kuvaa - oik. alakeunan kuva vastaa stromeria. https://www.htenergy.com.tw/in-frame-series/ Listassa ei ole akkutyyppiäkään (ST1005AC, joka on 630 wh).
Brose S-alu moottorin vapaaratas/laakeri rohisee kun kampia pyörittää takaperin. Normaalisti polkien ja vapaalla rullatessa ei tunnu/kuulu mitään ylimäärästä. Lienee hiekkaa välissä tai laakeri sökö. Takuuta ei enää ole.
Vaihtaako kukaan laakereita/stefoja Brosen moottoreihin? Onko kukaan yrittänyt itse vaihtaa? Saako alkuperäisiä varaosia mistään?
Ainakin tarvikkeena saa esim. https://www.tiendamtb.com/en/brose/1...aring-plb20127
Youtubesta löytyy hyvät ohjeet miten homma tehdään.
Ulkomailla on useampikin paja jotka fiksaa näitä. esim
https://www.performancelinebearings.com/
Brose on tarkka hihnan kireydestä. Sen kiristämiseen tarvitaan tälläinen ja jenga pitää putsata lukitteesta tapilla.
https://ebikemotorrepair.com/product...ing-for-brose/
https://www.axevotech.eu/en/AXEVO-DY...m-FIXED-TORQUE
Vettä ja hiekkaa oli päässy neulalaakerille ja vapaarattaalle. Laitoin uuden laakerin ja lisäsin ylimääräsen stefan. Hyvin pelaa nyt. https://youtu.be/YmyGdRRoECE
Niin mää netistä lueskelin mut ei ollu tähän hätään semmosta laittaa. Pitää myöhemmin hihnan vaihdon yhteydessä laittaa oikeet rasvat sille.
Kiire ajamaan kun paras ajukausi meneillään :D
Rasvan tyyppiä ei ole yleensä mainostettu missään. Täällä valmistajan sivuilta löytyy kuintenkin suosituksia.
https://www.gmnbt.com/lubricating-sp...est-practices/
Ja nämä ovat myrkkyä
An insufficient supply of lubricant, deviating lubricant qualities or the use of lubricants with friction reducing additives (such as MoS2 or graphite, for example) can cause serious functional impairments or damage the freewheel clutches.
Noista ensimmäinen taitaa olla aina mustaa vassua.
Suomestakin näyttää löytyvän tuota sopivaa vassua. Toki jos näin pitkällä olisin niin vaihtaisin sitten samalla metallisella häkillä olevan laakerin samalla.
https://www.4130.fi/tuote/kluber-isoflex-2g/
https://www.qualitybearingsonline.co...special-a-45g/
Kiitos rasvaisista vinkeistä.
Kokonaan metallinen sprag bearing/vapaaratas vois olla kokeilemisen arvoinen jos/kun sen muovinen antautuu joskus.
Taitaapi olla nykyään Brosen yleisimmät ongelmat just se muovinen sprag bearing ja puuttellinen suojas vedeltä.
Karseeta ylihintaa kiskoo laakereilla tuo www.performancelinebearings.com ja www.tiendamtb.com. Ovat varmaan tahallaan keksineet nuo laakereiden koodit niin että niillä koodeilla ei juuri muualta löydy mitään. Onnex löysin ne yleisemmät koodit noista niin saa tilattuu vaikka kiinasta ja hinnat on noin 1/10 osa. Piti ihan läpällä tilata aliexpressistä kaikki brosen laakerit, saa nähä millasta kuraa sieltä tulee...
Tilasin neulalaakerin ja stefan tiendamtb.commista ja ne oli kyllä viimesen päälle laadukkaan olosia.
Brosen Mag-S on kyllä hyvä moottori ja takuut toimii. Mutta oisko ollut takaisinkutsun paikka nämä kapealla hihnapyörällä olevat moottorit. Nyt niitä vaihdellaan sitä mukaa kun rikkoutuu ja jonossa on tuhansia moottoreita. Toimitusajat on olleet 7-8 viikkoa.
Pyörä on Fantic FX1 integra 150 vuodelta 2020 jossa Brose S alu moottori. Ajettu 1500km. Tori ostos niin en tiä liekkö edellinen omistaja vai minä huiskinu vedet ja hiekat moottoriin. Poljin akseli varsinkin ketkujen puolelta on se kriittinen kohta. Siellä ei ole kunnollista stefaa vakiona niin yksi varomaton suhaus painepesurilla riittää ja saattaapa tuo onnistua letkullakin jos on huono mäihä. Painepesuria ei sais käyttää minkään sähköpyörän kanssa.
Ilmeisesti Brosen uusimmassa Mag-S mallissa ja Spessun Brosessa ei ole sen paremmat suojaukset poljin akselilla vedeltä kuin vanhemmassa S Alu versiossa. Lähinnä siinä uudemmassa on vaan moottorin erilaiset moottorin kuoret ja sähköt. Tästä jos jollain olisi varmaa tietoa...
Kuulostaa siltä että sinun ei kannata olla huolisaan kun olet pessyt pyörääsi ilmeisen oikein. Minä en tiennyt tuota varoa ennen kuin alkoi rahinaa kuulua. Rahina oli jo poissa jonkin aikaa kunnes palasi uudelleen entistä voimakkaampana. Takuuta ei enää ollut niin ostin prässin ja pari erikoistyökalua ja korjasin ite. Onnex ajoissa korjasin niin hiekkanen neulalaakeri ei ollut ehtinyt syödä poljin akselia pilalle. Osat makso ~30€
Yhtäkaikki, Brose on ehkäpä paras moottori ja todella kestävä oikein käytettynä. Ei sitä muuten käyttäs mm Spessu ja Pole. Varaosiaa saa joskaan itse Brose ei taida niitä myydä ainakaan yksityisille. Takuuseenhan menee melkeen kaikki paitsi ehkä selkeet käyttäjän virheet.
2017 Maxx Huraxdax ja Brose s. Ajettu 1-3 lenkkiä viikossa ympäri vuoden, nykyään melko helppoa maastoa 2-4t kerrallaan. 2017 -2020 oli vielä ajot 50/60 luomupyörien kanssa. Välillä joitain viikkoja taukoa muiden harrastusten tai sairaslomien takia. Jos pyörä on lenkin jälkeen kurainen, reilu huuhtelu vesiletkulla ja joskus harvoin harjaa ja pesuainetta. Ajetuista kilometreistä ei tietoa.
Pyörä on käynyt ensihuollossa maahantuojalla 2018 eikä ole moottorille sen jälkeen mitään tehty. Hyvin toimii, ehkä 1-2 krt kuukaudessa liikkeelle lähtiessä avustus ei ole päällä ja siihen auttaa akun irroitus/kiinnitys. Ei rohise eikä muutenkaan mitään moottoriin liittyvää huomiota.
Pitäisikö tuota konetta päivittää tai hihna vaihtaa?? Ja missä Uudellamaalla?
Keula ja iskari käyneet huollossa ja linkuston laakerit vaihdettu.
https://ep1.pinkbike.org/p6pb15040434/p6pb15040434.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=8qKR6ewhlo8
Tuossa Polen videossa vertaillaan boschia ja brosea, isännällä on tietty oma lehmä ojassa, mutta pitää boschia parempana.
Jep. Ja Brose oli paras hänen mielestään kun se Voimassa oli.:rolleyes:
Ja puhuu Bullshittiä moottoreiden voimatasoista. Brosea voi säätää, varsinkin kun se on Spessussa.
Mulla on ollu Gen4 Bosch ja sillä ei kyllä ole mitään jakoa Broselle. In my opinion.
Ja ainakin mun Bosch oli meluisampi kuin nykyinen Brose. Varsinkin isommalla avustustasolla.
Hieman jopa ärsyttää noin selkeä takinkääntö. Toki marketing is bullshit..
Mulla on brose T ja bosch performance ilman cx:ä (jäykkä läski ja hybridi). Bosch on aika räyhäkäs jo toiseksi alimmalla avustustasolla, brose taasen suht tasainen kuten Leokin kertoo. Brosella joutuu polkemaan oikeasti, mitä itse pidän hyvänä. Ero tulee minun käsityksen mukaan softasta.
Moottorin käytökseen varmasti tottuu. Itselle isoin asia noissa on luotettavuus ja korjattavuus. Voinko itse vaihtaa stefat ja laakeri? Onko ns. heikkoja kohtia? Varaosian saanti ja hinta 6v jälkeen?
Vaatiiko ekosysteemi jatkuvaa merkkihuollossa käymistä mikä nostaisi käyttökuluja rutkasti (huollon hinta, kuljetus, käytetty aika) ?
Noniin, raportoidaanpa vaihteeksi vähän erilainen vika, eli tulipa minun Fantic Fat Sport Integraan vika. Ei mekaanista vikaa, mutta sähköt alkoivat kummittelemaan niin, että ajon aikana sähköt vaan yksinkertaisesti alkoivat katoilemaan kesken kaiken. Ei ehkä ihan joka kerta mutta eihän tuollaista pitäisi tapahtua lainkaan. Lisäksi tangossa olevasta näytön napista ei enää sitten saanut virtoja välttämättä päälle vaan piti painaa akun napista, mistä painamalla virrat taas pysyivät päällä enemmän tai vähemmän kauan. Mutta oudointa on ehkä se, että napista sammutettua virrat saattaa tulla pyytämättä itsekseen takaisin päälle ja jos jaksaa odottaa, virrat taas katkesivat itsestään, eli melkoisen kummitteleva laite tällä hetkellä. Tämä vika (virtojen katkeaminen itsekseen ajon aikana) esiintyi kyllä ekan kerran kesällä, mutta en sitä silloin viitsinyt kiikuttaa huoltoon koska toistettavuus oli huono. Tätä ennenkin oli esiintynyt tuota näytön virtanapin toimimattomuutta, joten tämä on kyllä ollut vieläkin kauemmin päällä. Oireet ovat vaan vähitellen pahentuneet.
Onneksi koska tuossa on takuuta vielä jäljellä, niin kiikutin pyörän takaisin ostopaikkaansa. Jos takuuta ei olisi ollut niin olisin varmaan kurkistanut moottorin elektroniikkaosion sisään, löytyykö mitään outoa. Luultavasti vika ei välttämättä ole kovin kummoinen. Tarkistin itse kuitenkin ulkopuolelta ensin itse ettei liittimissä näy vihreitä kohtia, hyviltä ja puhtailta näyttivät.
Paikallisen edustajan huollon kertoman perusteella, maahantuojan mukaan tämä olisi mitä todennäköisimmin moottorivika ja niinpä sitten moottori on menossa maahantuojan kautta Italiaan josta toivottavasti tulee toimiva tilalle. Arvioitu kalenteriaika on noin 2 ½ viikkoa, mutta saappa nähdä kun tässä on juhlapyhiäkin välissä. Toivottavasti tammikuussa jo kuitenkin.
t. Janne
Onko tuoreita kokemuksia varsinkin tuosta S-MAG moottorista?
Brose s-magissa voimistu moottorin ääni ja otin auki nii hihna oli murrentunu mutta hampaita ei vielä puuttunut.
Saako tohon uusia alkuperäisiä hihnoja suomesta tai ulkomailta? Netistä saa tilattua mut ovat ehkä tarvikehihnoja.
Tilasin ulkomailta alkuperäisen hihnan ja 0.2nm momenttiavaimen. Hyvin pelitää taas Brose ja on taas hiljasempi. Samalla tuli putsattua vapaaratas ja neulalaakeri ja uudet rasvat niille.
Ajoporukassa pari muutakin Brosea nii pitänee ottaa lapinreissulle varahihna ja työkalut mukaan nii saa vaihettuu hihnan vaikka kannon nokassa tarvittaessa :D
Toinen pyörä mulla jo Brosella ja välillä tullu kokeiltua muitakin merkkejä mutta kyllä se vaan toi Brosen moottorin luonne on itelle mieleisin. Voima tulee niin pehmeästi verrattuna vaikkapa uuteen Boschiin.
mistä tilasit? Vois itellekkin varalle ottaa niin ei sitten tarvii viikkoja odotella kun on jo housussa.
https://www.tiendamtb.com/en/119-brose
Noin viikko meni toimituksessa.
Laitanpa tännekin tiedoksi vian, joka tuli omaan vuosimallin 2017 Fantic Fat Sport pyörään.
Pitkään jatkunut avustuksen ajoittainen pätkiminen johti lopulta siihen, että pyörä ei käynnistynyt enää ollenkaan.
Pitkään paikansin vikaa ja avasin mm. akun ja näytön, mutta lopulta vika paikantui akulta moottorille lähtevään kaapeliin. Sähkömittarilla mitattaessa selvisi, että kaapelin plus ja miinus johdot olivat kosketuksissa toisiinsa ja kaapelin avaamisen jälkeen syy oli selvästi nähtävissä.
Ensiapuna kaapelin korjaaminen, jonka jälkeen pyörä alkoi taas toimimaan. Kaapelin johdoissa oli kuitenkin selviä kosteusvaurion merkkejä, joten tuo korjaus tuskin kauas kestää.https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...45e0265525.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...d348a52e52.jpg
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla