Miten Shimano moottori on toiminut ? mm: Malli ? Ikä, ajomäärä ? Vika, Korjauspaikka ? Mitä korjattu ? Onko takuu
Onko moottorin softaa päivitetty ?
Printable View
Miten Shimano moottori on toiminut ? mm: Malli ? Ikä, ajomäärä ? Vika, Korjauspaikka ? Mitä korjattu ? Onko takuu
Onko moottorin softaa päivitetty ?
Puolitoista vuotta vanha E8000 on toiminut hyvin. Moottori on uusittu takuuna XXL:n toimesta, koska omatoiminen ohjelmapäivitys BT:lla epäonnistui. Kilsoja uudella moottorilla on 4 tkm ja koko pyörällä 5 tkm. Softat päivitetty uusimpaan ja Shimanoiden takuu on kaksi vuotta.
Miksiköhän näitä ketjuja nyt piti pystyttää joka moottorille odottamaan jotain mahdollista tapahtumaa?
Ei ole ollut mitään vikoja. Kilsoja ehkä 2000.
Ketjun perustamiseen on useampi syy 1. Kokemukset löytyy helposti moottorin nimen perusteella. 2 Moni valitsee pyörän mallia myös moottorien luotettavuuden perusteella 3. Moottoreiden ongelmat ovat samoja riippumatta pyörän merkistä 4. Muiden vikakokemukset voivat antaa vinkkejä oman moottorin vian selvittämiseen/huomaamiseen 5. Takuukäytäntö myös vaihtelee ja vaikuttaa ostopäätökseen 6. Kauanko moottorit kestää
Olisi minusta ainakin mielenkiintoista tietää kuinka pitkään jollakin moottorilla on jo ehditty ajaa. Eli kuinka monia vuosia/kilometrejä maksimissaan ilman ongelmia. Toki eihän näistä ketjuista kovin kattavia tilastoja saa, mutta mielenkiintoista kuitenkin.
Mikä on turhaa..mitä jos jättäis ylläpidolle, ja muut koettais pidätellä itseään ja pomppia yli
^^ Onhan tässä tarve. Jos ei nappaa niin jätä lukematta, helppoa kuin heinänteko mutta ei näköjään kaikille.
Mielestäni on hyvä että löytyy samanotsikkoiset ketjut eri moottoreista. Jospa se vähentäisi niitä ketjujen aloituksia joita nyt jo löytyy aina 20 samasta aiheesta; "Mikä maastopyörä ensimmäiseksi sähköfillariksi", "Mikä emtb ensimmäiseksi fillariksi", "Mikä sähkömaastopyörä ekaksi", "Mikä sähkötäpäri maastoon", jne... kun porukka ei viitsi yhtään selata vanhoja ketjuja vaan pitää aina aloittaa uusi - ja avuliaat vastaa taas samat vastaukset tähänkin uuteen ketjuun...
E7000 tilttasi ehkä 300 km jälkeen ja meni mukisematta takuuseen. Joku vikakoodi tuli mikä ei lähtenyt boottaamalla pois. Pyörä on wiggleltä tilattu. Suomen shimano toimitti koneen ja wiggle maksoi paikallisen korjaamon työt.
Tuo herja tullut muutaman kerran käynnisteässä, E8000. Lähtenyt pois pari kertaa uudelleen käynnistettäessä. Onko tyyppivika vai vaatiiko jotain korjausta (takuut yms. vielä päällä).
W013 – Initialization of torque sensor not completed successfully
^Kun Shimanoon laittaa virrat päälle, jalkoja ei saa pitää polkimilla... tai sillä ainakin saa ko. virheen aikaiseksi.
Juuri näin. Been there - done that :) Momentintunnistin antaa vikakoodin.
Apaut ekalla lenkillä menin tuohon miinaan, kun en osannut vältellä. Tämän jälkeen ei ongelmia ole ollut.
E6100:ssa alkoi alusta asti aina silloin tällöin hiipua teho kesken ajon. Kun käytti virrat pois, korjaantui asia toisinaan, toisinaan tuli W013- koodi eikä moottori lähtenyt enää päälle. Useampi kerta tuli poljettuna luomuna kotiin, mutta aina seuraavana päivänä kone taas pelasi hyvin. Ongelma tuli esiin epäsäännöllisesti vajaa 200 km:n välein. 1100 km:n kohdalla kone vaihdettiin takuuna. Uuden moottorin kanssa ei mitään vastaavaa ole kertaakaan tapahtunut.
^Ihan niin kuin nimimerkki "pexi" olisi raportoinut samantyyppisestä ongelmasta. En tosin muista mikä moottori hänellä on Lapierressä. Taitaa olla Shimano E8000...
Ajokaverilla on E7000 Shimanossa tuo sama ongelma ja samalla tavalla ilmennyt. Muutaman kerran pitänyt jättää lenkki kesken vian tultua yhtkkiä. Yleensä vikakoodi tullut tiukassa ylämäessä tms. paikassa jossa kampiin kohdistuu enempi voimaa. Joskus auttanut virtojen katkaisu, joskus pyörä herännyt vasta seuraavana päivänä.
UK:sta ostettu pyörä ja asiaa hoidettu Suomessa paikallisen pyörähuollon kautta. Useampi Shimano-huoltopaikka piti käydä läpi ennenkuin joku suostui laittamaan asiaa Shimanolle eteenpäin. Myös Shimanon päässä tuntuu vaihtelevan tuo takuukeissien hoitaminen, koska tässä tapauksessa sieltä keissin ei raportoimisen jälkeen ole nyt moneen viikkoon kuulunut (ja toisaalta ketjussa on kommentteja hoissa "asia hoidettu mukisematta".
Uuden Canyonin Shimanon E8000 moottoripäivitys epäonnistui, jonka seurauksena virhekoodi E013 ja moottori ei enää toimi.
Ohjaimen SC-E7000 päivitys kyllä onnistui, mutta moottorin DU-E8000 päivitys versiosta 4.6.0 > 4.7.1 jumittui kohtaan 66 %. Tämän jälkeen alkoi kirjoittaa vanhaa takaisin ja lopuksi sekin epäonnistui virheilmoitukseen "Firmware restoration failed". Kännykkänä Samsung Galaxy S9+. Siinä kyllä toimii bluetooth ihan hyvin, joten onkohan näissä moottoreissa yhteysongelmia kun pari kertaa herjasi heikosta yhteydestä vaikka puhelin oli lähellä. Viime viikolla sain kuulla, että näitä virhepäivityksiä olisi kuulemma ollut paljonkin viimeaikoina....
Shimanon kalikalla PCE2 ja etube project softalla onnistunee palautus osaavalta henkilöltä tai takuun ollessa voimassa uusitaan koko moottori. Mulle kävi samoin reilu vuosi takaperin. Joskus oli eMaxin sivuilla hyvät ohjeet firmiksen palautukseen, mutta sielläkin on kotisivut vaihtuneet eikä löytynyt enää.
Kiitos paljon hyvistä ohjeista. Mutta onnistuin vielä yllättäen saamaan bluetooth yhteyden E-TUBE project ohjelmalla, vaikka olikin virhekoodi "E013" pyörän näytössä. Painoin muutamia kertoja näytön nappia, jonka jälkeen yhteys kännykkään yllättäen muodostui. E-tubesta sai vielä ohjelman asentumaan uudelleen ilman muita apuvälineitä. Puolen tunnin jännittävä odotus ja lataus, mutta asentui sittenkin uusin 4.7.1 versio ja näyttää kaikki toimivan ainakin paikallaan. Täytyy huomenna testata toimiiko kaikki myös ajossa.
Kyllä näin tapahtui v. 2018 kesäkuussa. Projekti kesti noin kuukauden. Siis vain moottori uusittiin, koska sen osan firmispäivitys epäonnistui ja eivät osanneeet XXL:ssä ainakaan silloin palauttamista.
Noissa Canyon-ketjuissa on ollut keskustelua siitä että jos valo-output on enabloitu Shimanon sähkömoottorissa varaa moottori valolle kaksi palkkia akusta. Tämä siksi että kotiin pääsee valolla mutta luomuna polkien. Tuo varauksen varaus on 40 minuuttia, eikä sitä pysty Etubella vähentämään. Kohta tulee ST-unlocker softaan mahdollisuus säätää tätä, tai ainakin kaveri joka sitä softaa tekee lupasi näin.
https://www.emtbforums.com/community...-to-e8000.975/
Lainaus:
Be aware of one VERY IMPORTANT ISSUE if you enable the light terminal (must be enabled using the Shimano E-Tube app): when light is enabled, the E8000 controller will calculate a backup power to maintain the operation of the light for a minimum of 40 minutes. This can be programmed to be more (only a Shimano dealer has the tools to do that), but not less. The disaster is what I experienced: I had still 2 bars left on the battery gauge when I started on an uphill. Then the motor suddenly was cut off becase the controller figured out it had to reserve the remaining battery for the lights! I have checked this with Shimano, who confirms this is what you may experience. So my conclusion is that the light feature is completely useless. I am now instead using an external power bank to power my cell phone for navigation (see my previous post).
^Itse en ole tuota havainnut, mutta yhden palkin jälkeen aika nopeasti tulee pinkkiä. Mutta en nyt ole asiaan hirveästi kiinnittänyt huomiotakaan ja yleensä mun lenkeillä on vielä kolme palkkia jäljellä.
Löytyykö jostakin taulukkoa E8000 eri avustustasojen lukuarvoista (Assist ratio % ja Nm).
E-tube custom tilassahan jokaisen tehoalueen (Eco, Trail, Boost) voi E-tube softalla säätää kolmeen eri avustustasoon (low, med, high), niin mitkä ovat eri tasojen max. Nm ja avustusprosentit % ? Tiedossa on että E8000 boostissa max vääntömomentti on 70 Nm. ja boostissa high avustus taisi olla 300%
Shimanon sivuilta en tarkempaa tietoa löydä. Yleensä moottorivalmistajat ilmoittavat tekniset tiedot.
Tuossa on kai nuo alkuperäiset mainittu:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...39#post2827139
Muutenkin jatkot sinne, kun ei se nyt kai taida olla vika jos muuttaa avustuksia.
Ei se ole vika mutta liittyy otsikon sanaan "kokemukset" ;-).
Eli tuon antamasi linkin mukaan siis max vääntömomentit Boost 70Nm, trail 70Nm, Eco 30Nm. Onko näissä kaikissa samat avustustasot low60%, med 90%, high 300% ? Löytyykö lukuarvoista perimätiedon lisäksi yhtään valmistajan tai esim testin linkkiä ?
^Varmaan näkee sillä eTube-softalla, jos jaksaa katsoa. Ja kyllä nämä jorinat olisi hyvä pitää siellä, kun tuskin tätä tietoa seuraava osaa täältä hakea. Kun ei tuo nyt varsinaisesti ole vika.
Toki jos laajasti tätä otsikkoa tulkitsee, niin tähän ketjuun voi sitten tunkea ihan kaiken alkaen siitä, miltä Merida eOneTwenty tuntui lenkillä. Siksipä alunperin hieman arvostelin tällaisen yleisketjun perustamista.
Ensinnäkin sen käyttö edellyttää vastaavan pyörän omistamista jotta ohjelmaa pääset ylipäänsä katsomaan...
Mutta olen tietenkin sitä katsonut, mutta minä en ainakaan löydä siitä noita lukuarvoja omasta E-tube softastani (uusin 3.4.3 versio)
Sinulla on varmaan joku muu ohjelmaversio jos omastasi löydät. Eli tässä uusimmassa softassa on sitten tältä osin varmaankin myös puute.
Mutta edelleen odotan vastausta alkuperäiseen kysymykseen...
Ei niistä mikään takuu mene, jos katsot softalla asetuksia. Eikä niistä mene takuu edes vaikka muuttaisi niitä asetuksia, mutta ihan kuin vaan.
En nyt lähde asentelemaan E-tuben lisäksi muita ohjelmia. Mutta tuskin niistäkään näkyy noita tietoja Shimanon E-tuben asetusten eri lukuarvoista ja voikohan niihin edes luottaa. Näistä lukuarvoista täytyy saada tiedot helpommin. Miksi Shimano ei ilmoita noita lukuja, kun kilpailijat ne ilmoittaa.
Kyllä ne varmaan niitä saavatkin tuunata, Mutta voisihan tiedot ilmoittaa ostajalle. Ei tuo nyt pitäisi mitään salaisuutta olevan, jos haluaisin tietää mikä on avustustaso % ja max vääntömomentti jos vaikka valitsen ohjelmasta Trial ja med. Aivan olennaisimpia asioita mitä ohjelma tekee kun painat eri nappeja.
Minusta kuuluu nykyisin kuluttajan oikeuteen, että valmistaja ilmoittaa käyttöön vaikuttavat olennaiset tekniset tiedot.
esim Bosch ilmoittaa avoimesti kaikki CX 2020 lähde https://www.bosch-ebike.com/en/produ...mance-line-cx/
Maximum possible drive torque (Nm)
TURBO: 340, eMTB*: 140-340, TOUR: 140, ECO: 60
Support level (%) TURBO: 75, eMTB*: 75, TOUR: 50, ECO: 40
Mutta jos siellä sorkkii samoja asetuksia kuin mitä valmistajan ohjelmallakin. Eihän tässä olla mitään moottorinohjausta muuttamassa, vaan valitsemassa asetuksia joita voi valmistajankin ohjelmistolla valita. Jos Shimano lähtee esim. väittämään että 32 km/h nopeusrajoitus on rikkonut moottorin, olisin kiinnostunut kuulemaan mitä mieltä asiakkaat jenkeissä ovat tästä.
^^Se on maahantuojan pystyttävä osoittamaan, että on hajonnut siksi, kun on ulkopuolisella softalla sorkittu. Se moottori on tehty 32 km/h nopeuksiin, ei se että miten se moodi siihen päälle laitetaan, muuta sitä tosiasiaa. Toinen juttu jos se on koodattu kulkemaan kuuttakymppiä, kuten eMaxilla oli vielä joskus mahdollista.
Mutta jos ei halua koodailla, niin sitten ei koodaa. Mulla on vuoden vanhassa pyörässä tehtaan jäljiltä tuo moottori, akku, pyörän runko ja ohjauslaakeri. Kaikki muut on vaihdettu. Joten takuu on ainakin mun kohdalla hypoteettinen kysymys. Toisaalta ei noikaan muutokset sen moottorin takuuta ole poistaneet.
Tämäpä jännä nyt nähdä rupeaako akun palkit ja näyttö korreloimaan paremmin keskenään.
Itsellä ollut valot enabloituna uudesta asti ja esimerkiksi tänään ennen tätä päivitystä akussa oli yksi palkki kulunut ja ST unlocker näytti 50%. Enää kun ei ole itseasiassa näyttöä ollenkaan vaan EN-100 palikka, niin akun palkit voivat olla entistä hämäävämpiä vaikka tiedänkin iskeä laturiin ihan viimeistään "kahden palkin" kohdalla.
Laitoin varaustason 0min