Tähän ketjuun spekulaatiot ja speksaukset sekarotuisista maastopyöristä, jotka sijoittuvat kisakireiden xc-tykkien ja letkeiden trail-pyörien välimaastoon. Aihetta voi lähestyä spandeksit tai lökäpöksyt jalassa, lipattomalla tai lipallisella kypärällä, lukko- tai flättipolkimia pyörittäen, ylämäkeä tai alamäkeä painottaen. Ns. down-country pyörillä ajetaan luonnollisesti siellä, missä xc- ja tail-pyörilläkin ajetaan. Ajatus ja idea on yhdistää xc-pyörän nopeus ja tehokkuus ja trail-pyörän mukavuus ja etenemiskyky haastavammassa maastossa ja alamäessä. Runko on tyypillisesti joko xc tai trail ja sitten osilla muokataan pyörää haluttuun suuntaan.
Monilla valmistajilla on mallistossaan samasta rungosta xc- ja trail-versiot, kuten esim.
Orbea Oiz ja Oiz TR (https://www.orbea.com/fi-en/bicycles/mountain/oiz/cat)
Scott Spark RC (https://www.scott-sports.com/global/...park+RC&text=#) ja Spark (https://www.scott-sports.com/global/...3ASpark&text=#)
Norco Revolver FS 100 ja FS 120 (https://www.norco.com/bikes/mountain/xc-race/)
Santa Cruz Blur ja Blur TR (https://www.santacruzbicycles.com/en-US/blur)
Trekin uusi Top Fuel lupaa ”yhdistää xc- ja trail-pyörien parhaat ominaisuudet uskomattoman hauskaksi ja tehokkaaksi kokonaisuudeksi”. (https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...p-fuel/c/B311/). Pyörä on ikään kuin alusta alkaen suunniteltu down-country -pyöräksi. Jotkut lähestyvät aihetta jäykkäperän näkökulmasta, kuten Nordest Britango-mallillaan (https://nordestcycles.com/en/product/britango-ti-frame). Ja kyllähän noista nykytrendien mukaisista loivista jäykkätarakkaenduroistakin rakennellaan autotalleissa kevyemmin mäkiä nousevia ja herkkäliikkeisempiä versioita.
Oma maastopyöräilyni on ennen muuta lenkkeilyä, fiilistelyä ja seikkailua. Ajan usein suhteellisen helpoilla poluilla, koska tykkään vauhdista ja kammenpyörityksestä. Nautin ylämäistä vähintään yhtä paljon kuin alamäistä. Toisinaan nostan pyörän auton katolle ja käyn tutustumassa minulle uusiin polkuihin jossain kansallispuistossa. Muutaman kerran kesässä osallistun kotimaassa maastomaratonille. Alpeille kaipaan pyöräilemään joka kesä. Nykyinen xc-jäykkäperä kiipeää ja kiihtyy reippaasti ja tehokkaasti, mutta tuntuu röykkyisellä polulla armottomalta. Eturengas tökkii juuriin ja kiviin, reidet väsyvät pitkällä lenkillä jatkuvaan keventämiseen, jyrkkien ja kivikkoisten mäkien laskeminen pyrstö pystyssä jännittää. Rauhallisessa vauhdissa ongelman kanssa on helpompi elää, mutta kovaa tykittäessä poukkoilu on turhauttavaa. Kaipaan pehmeämpää kyytiä ja lisää hupia alamäen laskemiseen.
Olen selannut täysjoustopyöriä ja jäykkäperiä, mutta vielä ei ole ”täydellistä” tullut vastaan. Johtunee ainakin osin siitä, että tavoite on vielä hiukan epäselvä. Yritän eritellä, haluaisin…
- Pyörän, jolla ajan vielä kymmenen vuoden kuluttua tyytyväisenä. Tiedän, että maastopyörät muuttuvat nopeasti, mutta silti, kestävä ratkaisu tavoitteena. Osia voi toki päivittää matkan varrella.
- Huolettoman ja yksinkertaisen pyörän. En jaksa harrastaa säätämistä tai huoltaa pyörää usein. Kauhistelen täysjouston iskarihuollon ja laakeriremontin kuluja. Inhoan pf-keskiön natinaa, puhdistamista ja rasvausta, pelkään dropperpostin aiheuttavan harmaita hiuksia. Tältä pohjalta jäykkäperä on parempi vaihtoehto.
- Suhteellisen kevyen pyörän. Nykyinen takajäykkä muovipyörä painaa perusalukiekoilla n. 10kg. Kaupassa about saman tason xc-täysjousto painaa vajaan kilon enemmän. Kun lisätään dropperi, vähän tukevampi ja enemmän joustava keula sekä leveämmät renkaat ollaan 11,5-12kg lukemissa. Kevyimmät light trail -täpärit taitavat olla sen 12kg, mutta silloin hinta on tähtitieteellinen. Takajäykissä trail-/enskapyörissä painoa on yleensä reilusti, kun se ei alamäessä juuri haittaa. Rakentelin exeliin Shandin ja Coticin 2,2kg teräsrungosta ”down-country -pyörät” ja pääsin n. 11,5kg:n lukemiin. Summa summarum: 11-12kg, kiitos.
- Modernin geometrian, eli loiva emäputki, pitkä vaakaputki, jyrkkä satulaputki, pitkä akseliväli, lyhyt stemmi ja leveä tanko. Lukemani perusteella olen suhteellisen vakuuttunut em. eduista alamäkipainotteisessa ajossa, mutta en osaa sanoa, mitä haittaa niistä on xc-reitillä.
- Pyörän jossa on kierteellinen keskiö, boost-navat, tilaa min. 2,4 x 29 renkaille ja mielellään ulkoiset vaijerit ja letkut.
- Mukavan pyörän, jonka satulassa voi viettää vaikka koko päivän seikkaillen.
- Nopean pyörän, jolla pystyy roikkumaan Epicien ja Sparkkien takana maastomaratonilla vain vähän kalustotasoitusta antaen
Muutamia vaihtoehtoja:
1) Cotic Solaris Max (https://www.cotic.co.uk/product/solarisMAX)
- Kuumottavan näköinen raami
- 2,2kg
- 650£
- Hyvin rengastilaa, kierrekeskiö, ulkoiset vaijerit, boost
- Geometria ilmoitettu 25% sagilla, vaikea verrata muihin. Vai miten mitat yleensä ilmoitetaan? Isommilla valmistajilla ei ole sagista mainintoja.
- Seuraavat osat Saksan kaupasta ja kiinni pyörään hyväksi havaitussa liikkeessä
- XT 1x12 170mm kammet, 32t eturatas, 11-51t pakka, 4-mäntäiset jarrut, 180mm jarrulevyt
- DT Swiss XMC 1200 Spline 30mm
- Maxxis Recon Race 2,35 x 29 Dual Compound TR EXO
- Pike 29 Ultimate RC DebonAir SA 120mm boost 51mm offset
- Reverb Stealth C1 1X Remote | 150 mm 2020 31,6 mm
- Renthal Fatbar Carbon Riser 31,8 x 800 mm | 7° 10 mm Rise
- Renthal Stem Apex 31,8 mm | +/- 6° 40 mm
- Ergon GE1 EVO Factory Slim|colored frozen stealth
- Eergon SR Pro Men stealth S/M
- Hope Ahead Cap + Expander Head Doctor black
- Hope Headset Top "2" S.H.I.S. ZS44/28,6 black
- Hope Head Set Bottom "H" S.H.I.S. EC44/40 black
- Rock Shox Thru Axle Maxle Stealth Boost 15 x 110 mm
- Shimano Adapter PM - IS 2000 +20 mm | VR 180 front
- Shimano Adapter IS 2000 - PM +40 mm | RW 180 rear
- Shimano Deore XT Pedals PD-M8100 SPD Cross-Country
- King Cage Bottle Cage Stainless Steel
2) Shand Shug (https://www.shandcycles.com/bikes/shug/)
- Laadukkaan oloinen viimeistely ja materiaalit
- Geometrian ja värien customointioptio
- 995£
- 2,2kg
- Reilusti rengastilaa, kierrekeskiö, ulkoiset vaijerit, boost
- Geometria ilmoitettu 2,6 x 29 kumeilla, 130mm haarukalla sägäämättömästä pyörästä. Suoraan ei voi verrata Coticiin, mutta jyrkempi satulaputken kulma ja lyhyempi takahaarukka kuitenkin. 25% sägillä keula- ja satulaputken kulma muuttuvat jyrkemmiksi, virtuaalinen vaakaputki ja reach kasvavat, stack ja front-centre pienentyvät, vai järkeilinkö oikein?
- Em. osat muutamin poikkeuksin tähänkin nettimyymälästä ja kiinni liikkeessä. 125€ oli arvioitu kasauksen hinta, kun kysyin hyvikseni.
Mielipiteitä, kommentteja?! Onko hc ht:n modaaminen xc-käytön suuntaan kuollut idea?

