Lisätietoja luvassa kevään mittaan. Mahdolliset järjestelyt tapahtuvat sen mukaan kuinka paljon potentiaalisia osallistujia ilmaantuu.
https://www.facebook.com/events/1519...9239524785406/
Lisätietoja luvassa kevään mittaan. Mahdolliset järjestelyt tapahtuvat sen mukaan kuinka paljon potentiaalisia osallistujia ilmaantuu.
https://www.facebook.com/events/1519...9239524785406/
Onneksi ja toivottavasti olen töissä tuolloin niin ei tarvitse edes harkita.
Teoriassa olis komeet maisemat luvassa. Todellisuudessa sataa vettä ja on synkkää. pari viikkoa olis kesälomaa, heinä- vai syyskuussa? Onneksi en ole virkamies ;)
Toivotaan navakkaa pohjoistuulta, ettei ihan mene hupiretkeilyksi.
Voi ***** noita ensimmäisiä kommenteja järjestää Suomessa jonkulaista pyöräiliyn joukkotapahtumaa. Hävetkää!
Joukkotapahtuma? Ei tämä mikään Pirkan pyöräily, Myllyn pyöräily, tour de helsinki, tahko mtb tai syöte mtb ole. Noissa maksetaan osallistumissesta ja ajetaan sitten kilpaa! Lähimpänä on ehkä HSH, ja sielläkin kilpaillaan kuka ajaa nopeiten reitin.
Arvostan kuitenkin mkpään intoa järjestellä näitä, saa kuitenkin satakunta ihmistä polkemaan 200km matkaa. Saatan ite osallistua, kattoa miten vaan järjestelen lomani. Kilpaa kieli ketjun alla en lähde ajamaan.
Kaikkeen brevetteihin tai tyhmäpyöräilyklassikoihin vähänkään viittaavissa keskusteluissa kannattaa heikki53 muistaa, että vastuu on lukijalla. Nuo vastatuuli- ja vesiurheilun mestarit ovat itseruoskinnassa niin taitavia, että kaikki ilkeätkin kommentit on varmasti tarkoitettu oman piinatun kehon rankaisemiseen. Hieno tapahtuma! Jos sää on vähänkään samanlainen kuin viime syksynä, ajo on silkkaa nautintoa.
Kyllä se on sellainen, että brevetillä tai siihen verrattavissa olevalla tapahtumalla on brevet-keli. Sataa 3-asteista vettä - koko matkan. Joskus saatetaan saada jokunen raekuurokin ihan vain muistutukseksi, että kylymempääkin voisi olla. Mulla saattaisi olla taas riittävästi tyhmyyttä lähteä tuohon.
^^ Korjataan heti erheesi. Pitäisi olla "nautintoa", lainausmerkeissä. Itseruoskittavaksi lähtisin, mutta tiedän jo nyt työnantajan olevan ihan eri mieltä.
Ava sano työnantajalle, että otat asian esille työnantajan yhteistoimintaryhmässä. Brevetille pääsyn estäminen on seikka, joka voi vaikuttaa merkittävästi työntekijän työkyvyn ja terveyden ylläpitämiseen. Sinulla on täydet perusteet hakeutua tuohon hullujen letkaan.
Yllä mainittiin, että lisätietoja tulee kevään aikana, mutta noin niinkuin alustavasti, sitoumuksetta, se käsittäen että suunnitelmat voi kääntyä niin tai näin ja ainakin toisin päin: millä parametreilla alustavasti oli ideana ajella? Siis esim.
- ihan vaan kunhan ajellaan porukkalenkkityyliin, mainitut paikkakunnat alustavan reitin pisteitä, mutta ans kattoo sitten reissussa
- brevetintapainen, reitti työn alla, mainitut paikat ehdolla kontrollipisteiksi. Mahdollisesti toimii harjoituskierroksena viralliseen 1200+ järjestettyyn brevettiin Suomessa (spekulaatiota, hehheh).
- jonkinlainen TransFinlandia. Kontrollit mainituissa pisteissä, maaliin päässeiden bileet Kirkenesissä 21.9. tjsp?
Sorppa näistä, ei ole pakko vastata. Kutkutti vaan mielikuvitusta kun yllättäen tämmönen pamahti ilmoille :). Teoriaahan nuo muutenkin on, taas on sellainen juttu, että kovasti tekisi mieli lähteä "naatiskelemaan" mutta luultavasti ei käy kun se ei kerta kaikkiaan käy ;).
FB-eventissä jo vähän lavertelin periaatteita. https://www.facebook.com/events/1519239504785408/
Eli odotettavissa on vapaa reitti ja huoltokielto kontrollien ulkopuolella, jos paljon osallistujia niin mahdollisia miehitettyjä huoltoja. Soolo ja pari kategoriat, mahdollisesti myös ryhmät (viimeinen maaliin tullut määrää ajan). Vaikka Kirkenesin hintataso vastaa keskimääräistä pystyryöstöä niin siellä olisi ajajien tapaaminen lauantaina. Tavoitteena on pitää osallistuminen ilmaisena.
Kirkenesin lentokentältä on päivittäiset yhteydet Osloon ja Näätämöstä pääsee bussi+bussi+juna kombolla päivässä Helsinkiin.
Ja Ilkan veikkaus siitä, että tämä on koeajoa 1200+:lla meni oikein. Vapaa reitti ja oma huolto on vaan n kertaa helpompi järjestää. Lisäksi sellaiselle on oma kohderyhmänsä. :)
Oikeastaan kaikki ajankohtaa ja kontrolleja lukuunottamatta on vielä auki. Jos todennäköisiä osallistujia ilmaantuu kymmeniä huhtikuun loppuun mennessä niin tapahtuma sisältää jotain järjestelyjä. Muussa tapauksessa vain ajetaan.
Kontrollipisteiden tarkat paikat eivät vaatine suurta mielikuvitusta. ;)
Mahtaako tarvita loppupäässä tuohon aikaan lumilapiota ja nastarenkaita?
Nyt kun on tullut (huonosti) nukuttua yön yli, niin taidan ottaa puheeksi työnantajan kanssa mahdollisesta palkattomasta. Sen verran hullunhauskalta tapahtumalta tuo kuulostaa.
Kävi kyllä sama mielessä kuin alakammella. Onko tuo reitti (kontrollit) nyt jo loppuunlyöty? Sään ja logistiikan kannalta voisi olla parempi, jos olisi esim. rengasreitti jostain Oulun korkeudelta takaisin etelän suuntaan?
Olisi lomaa tuolloin. Jos en ole vaeltamassa, niin voisin vaikka lähteä polkemaan. Vaikuttaisi hauskalta. Tosin olen täydellisesti sooloaja, joten ryhmässä ajaminen vaatisi asennetta.
Päivän keskilämpotila on tuohon aikaan +5 tietämissä. Yleensä, jos on kylmää niin on myös kuivaa. Varmaan kannattaa Sodankylän/Ivalon pyöräkauppiaille huomauttaa mahdollisesta 622 nastarenkaiden kysyntäpiikistä kuitenkin. :)
Suomen halki pyöräilyn on tarkoitus olla Suomen halki pyöräily. Logistiikan kannalta kotimatka on vain vähän pidempi ja joka tapauksessa se pitää tehdä.
1. kontrollin on tarkoitus varmistaa 4-tien välttäminen ja viimeiseksi kontrolliksi arvoin (Syöte-Levi-)Skibotnin ja Kirkenesin välillä. Näin päässee kunnolla Jäämerelle eikä vain vuonon pohjalle.
Todennäköisesti korkeintaan se yksi kaveri siinä edes saisi olla lähettyvillä. :)
^eli yksin. Aikaikkuna?
Tapahtumakuvauksen lauantai keskiyö olisi dedis. 8 päivää ja 6 tuntia. Pitää katsoa huomioidaanko aikavyöhyke vai ei. Vai onko aikaraja esimerkiksi vielä aiemmin. 1800 km matkaan pääsemiseen täytyy olla hyvin huolellinen reitin tekemisessä ja toteutuksessa.
Maalipaikka, jossa kello pysähtyy on näillä näkymin kuningas Oscar II kappeli, josta pitää sitten vielä ajaa 60 km takaisin bileisiin. :) https://en.wikipedia.org/wiki/King_Oscar_II_Chapel
Tuloksiin olin ajatellut kolmea kategoriaa: ajoissa olleet, myöhässä olleet ja keskeyttäneet. Aikaraja on sellainen, että kenelläkään pyöräilyyn keskittyvällä ei pitäisi siinä olla ongelmia vaikka vastassa olisi meteorologinen perkele.
Kuulostaa aivan törkeen siistiltä ja mahtavaa että tällästä on järjesteillä.
Mutta oman osallistumiseni suhteen saa nähdä lähempänä sitten, että onko aikaa ja lomapäiviä.
Eipä pitäisi mennä ainakaan ristiin muiden lomasuunnitelmien kanssa tuolla ajankohdalla. :-)
Aikataulu on sellainen, että matkoineen siinä kuluu 5 arkipäivää.
Mukana jos vaan järjestetään
^^Sopivasti reitin suunnittelemalla ehtii vielä käydä jonkun arkipäivän töissäkin.
Entäs matka, 1800 km? Nopsaan kun löin reittipisteet karttasovellukseen, niin ei täyty vaadittu matka.
Joo, pikkusen jää alimittaseksi. Lisää mkpaa vaikka Lappeenranta tai joku muu kaakon paikka kontrolliksi, niin ei pääse oikaisemaan suoraan Kolille.
Ja se Levi tms. tietysti
Kai jokainen suunnittelee reitin itse ja minimi olisi 1800 km. En kyllä itse pääse ajamaan.
Itse tarkastelen reittiä lyhimpänä mahdollisena, jolle vaaditut reittipisteet osuvat. Pyöräilyn kannalta järkevin, tai halutumpi, voi olla tätä pidempi. Lyhin ei aina ole nopein.
Kuvittelisin, että riittää kun käy kontrollipisteillä. Matka jää vähän vajaaksi jos menee suorinta reittiä, mutta se sisältää aika paljon valtatien laitaa, jota itse en ainakaan viitsisi ajella.
Tuolla aikataululla maksimi aika käyttäen päivämatkat ovat melkein inhimilliset. Varmaan alkaa vaatimaan tuo vuodenaika vaan jo sisänukkumisia. Tällaisesta olen joskus haaveillut, tosin keskikesällä toteuttaen :)
Jos ei kertaakaan eksy ja ajaa suorinta järkevää reittiä niin noin 1760 km:lla selviää. Se ei välttämättä ole paras tai edes nopein reitti. Päivämatkojen oletan olevan siinä 230-250 km välillä tosissaan maaliin yrittävillä. Reitti on maastollisesti helppo, koska Suomesta ei maastollisesti vaikeaa päällystettyä reittiä löydy eli nopeimmat pääsevät varmaan 350-400 km päivämatkoihin.
Kirjailin infosivua, josta pitäisi vähitellen löytyä kaikkea tarvittavaa tietoa. http://www.randonneurs.fi/ruska-ride...and-info-page/
Vuoristot on tosiaan vähissä, mutta päällystämätöntä tietähän tuohon voisi vittuillakseen pätkän määrätä pakolliseksi reitille, kun se tavallaan seudulle tyypillistä on? Pohjoisesta joku hyvä maalaispitäjä tai alkumatkasta Repoveden kansallispuiston läpi. Välttyisi osaksi houkutukselta ajaa isoa tietä suoraan. Ja Kolilla menee kanssa kiva soratie siinä järven rannassa, jos siltä suunnalta lähestyy...
Ai hitto, saattaa olla ettei tähän pysty olla osallistumatta.
Miten meinaat ton reaaliaikaisehkon seurannan järjestää?
Live-seuranta todennäköisesti kännyköillä. Peitto on sen verran hyvä, että se riittää. Pitää katsoa mikä on energiatehokkain tapa hoitaa se. Viimeisillä ~300 km:lla saattaa olla katvealueita, mutta ei kovin pitkiä. Selvittelen myös SPOT-vuokran hintoja, mutta se voi olla vähän työläs vaihtoehto.
Ensimmäinen etappi Kolille on syysviikonloppu ja ennen ensimmäistä aamua ollaan jo ruuhka-Suomen ulkopuolella. Liikenne ei pitäisi olla kummoinen ongelma.
Pakollisia sorateitä tuskin tulee. Jos tulee niin Syötteen jälkeen. Ne eivät sinänsä tuo juuri lisäarvoa ja sitovat aika pitkän matkan reitistä ennen ja jälkeen. :)
Saariselän kun korvaa Levin huipulla. Niin valkkaa siinnä kierätkö Sodankylän kautta asfalttia (300km) vai Pokan kautta soratietä (200km) Inariin.
Levi oli yhtenä vaihtoehtona, mutta sitten sopiva matka venyisi jo yli viikoksi.
ps. Mitäs kummaa. Eihän 955:sta oli päällystämätöntä kuin ekat 70 km, Pokka-Inari näytti Street viewissä epäilyttävästi päällystetyltä.
pps. Mitähän mä olen laskenut. Eihän se olisi kuin 50 km pidempi.
Juu en minäkään ole mieltä että ne isommat tiet liikenteineen ongelma olisi. Mutta pikkutiet on kivoja. Toisaalta myös suorin reitti on kiva.
Kännyköissä tosiaan virran riittäminen olis se osallistujilta huolehtimista edellyttävä asia, mutta jos ei vaadi seurannalta ihan ehdotonta jatkuvuutta niin onnistuu varmaan ihan hyvin.