39. Pirkan Pyöräily 12.6.2016
39. Pirkan Pyöräily sunnuntaina 12.6.2016
yhtäjaksoisesti järjestetty pyöräilytapahtuma. Ja suurin siinä samalla!
Osanottajamäärä on viime vuosina taas kasvanut, viime vuonnakin liki myrskytuulessa oli n 3000 ajajaa,
suurin osa ihan tavallisia pyöräilyn harrastajia.
Ja sellaisen järjestäjät sen haluavatkin pitää. Hyvä niin!
---
"Uusi perinne" jatkuu:
Vedettyjä nopeusryhmiä ajetaan tulevanakin kesänä 217km:n matkalla Pirkan Pyöräilyssä.
Tavoitteena on tarjota mieluisa ajokokemus:
*turvallista ja mukavaa etenemistä ennalta sovitulla nopeus-/rasitustasolla
*kurinalaista ja esimerkillistä yhdessäajoa ilman kilpailua
*hyvä peesi ja "aurinkokannella-ajo" sitä haluaville
Ryhmien vetäjät ovat Kaupin Kanuunoita.
Vastuuvetäjät organisoivat vuorovedon:
kanuunaporukalla alkumatka, sitten hallitusti kanuunajunana vetoa telaketjuna pyörittäen.
Ja koko ryhmä yhdessä maaliin, ilman kilvanajoa!
Kuhunkin ryhmään otetaan yhteensä 35 ajajaa
0 36+ km/h Kovavauhtinen yhteislenkki!
I 34+-1km/h ajoajan keskinopeus.
II 32+-1km/h -"-
III 32+-1km/h -"-
IV 30+-1km/h -"-
V 30+-1km/h -"-
VI 28 +-1km/h -"-
VII 28+-1km/h –”-
Ilmoittautuminen alkaa GoExpo messuilla perjantaina 4.3.2016
Totuttuun tapaan messuvieraita hellitään tuntuvilla messutarjouksilla:
Pirkan Lenkki 217 km 40 euroa (norm 49,-)
Klassikko 134 km 30 euroa (norm 43,-)
Yöpyöräily 134 km 25 euroa (norm 35,-)
Ryhmät pyritään pitämään suljettuina! Ne tulevat täyttymään ennen ilmoittautumisajan päättymistä.
Edellisistä nopeusryhmistä "putoavat" ovat tervetulleita hitaampiin,
mutta takaa kirivien toivotaan jatkavan suoraan ohi.
Myöskään junaan pyrkiviä ohitettavia "lyhytmatkalaisia" ei katsota hyvällä.
Pirkan kierroksen toimisto ottaa ilmoittautumiset nopeusryhmiin.
---
Pirkan normimatkalle, 134km:lle, starttaavat 30 hengen ryhmissä parin minuutin välein.
Nopeampaa ajoa tavoitteevien toivotaan ilmoittautuvan ekoihin ryhmiin.
Aikatavoiteryhmiä ei järjestajä organisoi.
---
Pitkä yöpirkka saatetaan taas tänä vuonna ajaa pitkänä yhteisenkkinä.
Pysy kuulolla. Ilmoittautumiset aikanaan Pirkan toimistoon.
---
Pirkan Kierros nyt myös FB:ssa https://www.facebook.com/pirkankierros?fref=ts
---
Sitten "Once in The Lifetime":
Pirkan Pyöräily on ainutlaatuisesti saanut kunnian avata
Tampereen uuden Rantatunnelin (2,3km) kesäkuun 12. päivänä! *)
Syksyllä tunneli avataan moottoriliikenteelle,
joten tilaisuus tutustua tunneliin polkupyörällä on uniikki mahdollisuus, joka ei tule toistumaan.
*)Varaus: työmaalla ei tapahdu mitään ennalta-arvaamatonta teknistä estettä.
---
Täydentelen lisätietoja tähän aloitusviestiin pitkin kevättä.
Nuotitus Pitkän Pirkan (217 km) ohjatuille ajoryhmille + yleisiä ajoperiaatteita
Päivitetty Jarin aiemmin julkaisemasta versiosta
Kiitos että olette mukana Suomen suurimmassa kuntoajossa Pirkanmaalla! Tässä nuotitus tapahtumaa varten. Ajoperiaatteet koskevat kaikkia, mutta aikataulu ainoastaan 32 km/h ryhmiä.
Lue kirjepostissa lähetetyt ohjeet! Lähtö on poikkeuksellisesti Rantatunnelin itäpäästä. Hakametsän hallille voit ajaa auton parkkiin ja käyttää siellä olevia palveluita kuten ennenkin, mutta kunkin on siirryttävä omatoimisesti lähtöalueelle!
Lähdöt klo 0724 (32 km/h A) ja 0726 (32 km/h B). Porukka jaetaan siis tasan kahteen ryhmään. Tulkaa ajoissa lähtöalueelle, jotta ehdimme ryhmittyä nopeusryhmittäin! Ajamme nätisti ja turvallisesti parijonossa. Vetotyö tapahtuu Kaupin Kanuunoiden vetoryhmän toimesta. Saatamme ottaa vetorinkiin mukaan ryhmästä halukkaita ja kokeneita ajajia, mutta pidämme vetoringin enintään 12 hlön kokoisena tasaisen vedon takaamiseksi.
Jos lähtöalueella ehdimme ja olosuhteet sallivat, pidämme ennen lähtöä lyhyen tiedotuksen reitistä, ryhmäajosta ja turvallisuudesta. Jos ryhmäajo on sinulle uutta, lue perusteet tästä Kulmalan Jarin artikkelista. Tutustu myös ryhmässä näytettäviin käsimerkkeihin.
Ajoporukan koko tulee olemaan n. 40 henkeä ja se edellyttää hiukan muunneltua vetoa kärjessä. Ylämäkien jälkeen odotellaan tavallista pidempään ja ylämäen alut vedetään vähän pidemmälle. Näin pyritään minimoimaan "haitariliike" ryhmän perällä. Kukin ajaja voi vaikuttaa "haitarin" minimointiin pitämällä välin edelläajavaan mahdollisimman vakiona ja sellaisena, että peesistä on hyötyä: liian pitkä väli aiheuttaa peesihyödyn menetyksen, jolloin alamäessä väli edelläajaviin kasvaa. Pyrimme rasitustason osalta tasaisuuteen eli ylämäkiin himmaillaan Kanuunatyyliin. Turvallisuussyistä parijonon säilyttäminen on erittäin tärkeää ja keskiviivaa ei saa ylittää missään olosuhteissa. Ryhmän vetäjillä on pilli, jolla varoitetaan ohitettavia, erityisesti lyhyemmän matkan ajajia tulossa olevasta ohituksesta.
Tauot (32km/h ryhmä):
* Puskatauko tarvittaessa Linnavuoren jälkeen
* Hämeenkyrössä n 5 min pullojen täyttö ja pikaruokailu
* Komi n 15 min keittolounas halukkaille, sisävessa tarvittaessa
* Murole n 10 min pullojen täyttö ja pikaruokailu
Rengasrikot ja muut tekniset pulmat: Emme valitettavasti voi jäädä odottelemaan edes vetäjiä. Mukaan voi liittyä uudelleen jos pystyy, kiinniajo voi olla raskas tehtävä. En edes suosittele yrittämään, kannattaa liittyä perässä tuleviin vetoryhmiin. ja katsottava onnistuisiko vaihto tauolla. Kannattaa ottaa tuttua lisäenergiaa mukaan takataskuihin, etenkin jos jää tauko väliin.
Olette kaikki kokeneita pyöräilijöitä, mutta muistakaa että näillä tehoilla ja nopeuksilla tyhjillä tankeilla ei kannata lähteä matkaan. Varatkaa takataskuihin riittävästi energiaa! Jos kelistä tulee kuuma ohjeistamme siitä erikseen lähempänä. Seuraa säennusteita! Varaudu myös kylmään aamuun ja sateeseen!
Emme pidä keskinopeustavoitteesta ehdottomasti kiinni, vaan olosuhteet ja turvallisuus saattavat sitä laskea tai väliaikaisesti esim. myötätuulessa nostaa.
Viime vuonna oli hyvin tuulista ja se vaikutti nopeuteen. Jälki viime vuodelta.
Kaupin Kanuunat toivottaa Teidät tervetulleiksi 39. Pirkan Pyöräilyyn!