Mtbr:ltä kopsattua:
Printable View
10-50, huh huh, mihin tuollaisia tarvii?
Casette technology XG. Tarkoittaako tämä taas uutta vapaaratasta, vaikka pienin ratas on edelleen 10t. Eikös SRAM vapaaratas ollut XD ja Shimano HG.
^ Noh noh, just hyvä tihein välitys 30-piikkisellä etusella, 0.60. 👊😃👍 Esmes 22/36 on 0.61, mikä on ihan tarpeellinen pikkumöyrinnässä ainakin läskissä. Itellä nyt 28/45, eli 0.62.
Aika usein ihmiset ihmettelee "mihin noin pientä vaihdetta tarvii", mut enemmän minä kyllä käytän 42-30 comboa kuin toisen pään 10-30 vaihdetta. Kyllä minä mäet löydän, ei se siitä jää kiinni.
Pienelle vaihteelle keksin kyllä käyttöä mutta olettaisin että omassa maastoilussa 1x10 jo piisaisi komeasti porrastuksen hienojakoisuudeksi vaikka siirtymäratastustakin olisi raskaammassa päässä. "Olettaisin" koska perustuu vain välityssuhteiden tutkailuun kun nykyisellään 2x10 käytössä. Mutta ei kai noista pykälistä haittaakaan jos toimii, yhteensopivuus-/kestävyys-/rahanäkökulmat pois lukien.
Pitäisi sopia nykyiselle Sram XD-Driver vapaarattaalle.
Kumpi loppuu ensin pito vai välitykset? No fättärissä varmaan välitykset.
En uskonut tätä näkeväni ainakaan näin nopeasti. Kaipa tämä vääjäämättä lyö läpi. Tässä talossa uusinta uutta on 2x9 viritykset.
Täällä mennään jo modernisti 1x9:llä. Salainen haave on 11-34 1x8. Pakkaa pakan keskivaiheilta aina löytymään lähes käyttämättömiä rattaita kun on neljä isointa ajettu loppuun.
Ja määku luulin että 1x11 pärjäisi pari-kolme vuotta. **tut! P**kan möivät..
Tämähän on loistava uutuus. Saadaan 1x11 voimansiirtojen hinnat järkevälle tasolle, kun suurin hype siirtyy 1x12 virityksiin.
^ Eikös Simpan XT 11-osat jo jotenkin järkihinnoissa olekkin. SRAM on kallis.
No näähän on vasta etukäteen vuotaneita tietoja, julkistuspäiväkin vasta reilun vuoden päässä. Eli ei oo vielä tällä kaudella 1x11 pois muodista. :)
Edit: kuvien perusteella kylläkin jo ens kuussa julkistus... Miten lie sitten?
Minä olen vasta harkitsemassa siirtymistä täpärissä 2x10 -> 1x11, mutta taidankin jättää väliin tämänkin ja odottaa siihen, että 1x13 on saatavilla.
1x9 toimii täälläkin. Hieman tuo suuret hyppäykset ihmetyttää, tuskin vaihtaminen kovin smoothia voi olla, lisäksi esim. takapakan ja ketjujen kestävyys mietityttää mutta nehän on toisaaltaan kulutustavaraa!
Redditissä oli toi sama kuva joskus pari viikkoa takaperin, oisko tän tekstin kirjottajalla vaan käyny ajatusvirhe vuoden kanssa? Tuskin 2017 maaliskuun julkasupäivää vielä arvailtais päivän tarkkuudella?
(jos se nyt edes on aito, pyöriihän siellä kaikenlaisia vedätyksiäkin :) )
Edit: Tässä vielä tuo aihe:
https://www.reddit.com/r/MTB/comment...50_drivetrain/
Minulle on 1x9 riittänyt metsään ja työmatkalle jo 8 vuotta.
No johan on. Voi laittaa eteen ison rattaan ja painella kolmee kymppiä siirtymätkin?
Jos ei 32-42 rattailla mäki nouse niin voi syyttää jalkoja/tekniikan puutetta.
^Kaikkihan me jotka emme aja "muodinmukaisilla" 1x11 ja vastaavilla ajamme väärin...
Miksei nyt tehdä vaikkapa 1x15-vaihteistoa, jos vaihteita tarvitaan lisää, ainako niitä vain yksi tarvitaan?
Shimanon ysäripatentissa oli jo 14. Mut kai niitä lisää tulee sitä mukaa kun kauppa käy. :)
http://www.google.com/patents/US5954604
Tiimikaverit kovin valittelivat että 32x42 ei riittänyt Italiassa Ironbikessä, mutta toisaalta eihän niillä oo jaloissa vissiin jerkkuakaan... Ei vaan, Suomessa pärjää kyllä vaikka sillä 1x8 jos ei kisaa aja, mutta isompien mäkien maissa asia onkin aivan toinen.
On mäkiä ja mäkiä. Omilla reiteillä mäet on lyhyitä, jyrkkiä ja teknisiä. Niihin mennään vauhdilla ja suorituksen kesto on niin lyhyt että hapot ei haittaa. En pääse montaakaan niistä ylös liian pienellä vaihteella kun liike-energiaa pitää olla jemmassa niihin kohtiin joissa ei voi polkaista. 32/32 26-tuumaisessa kiipeää keskuspuistossa minun alla parhaiten.
Vaan jos pitäisi pitkää ja jyrkkää mäkeä ajaa puoli tuntia noilla väleillä, niin noutaja korjaisi. Onneksi täällä ei ole sellaisia.
Kun on tarpeeksi pitkä ja jyrkkä mäki ja jaloissa alkaa painamaan, niin kyllä se kevyempi välitys varmasti kelpaa. Tuoreilla jaloilla lähimetsässä revittely menee vaikka sinkulalla 38x18 välityksellä.
Miä olen edellä mainittujen lisäksi syyttänyt myös utltaramaratonarin tms. geenejäni, joilla ei paljon rytminvaihdoksia tehdä. :p Silti 30-36 saa riittää, ja jos ei, niin sitten tunkkaan.
Siitä huolimatta alan olla näissä voimansiitoinnovaaatioiden taistelussa jo pari kierrosta jäljessä. Vasta viime keväänä tuli yhteen maasturiin heitettyä 1 x10. Lähinnä epäilyttää yhä kapeampien rattaiden ja ketjujen kestävyys (vs. yhdestä lisävälityksestä saatu hyöty). Maantieosissakin tuntuu, että aina siirtymässä 8 -> 9 -> 10 on voimansiirron elinkaari puolittunut per vaihe.
Pitäisikö tuo 12 lehteä sopia entisen levyiseen vapaarattaaseen?
^ nopeasti ajateltuna ketjun kapeudella ei ole mitään tekemistä kestävyyden kanssa. Rattaat tietysti kuluu nopeammin, mutta tarvitseeko rattaita hirveästi kaventaa vai niiden rattaiden välejä?
^^ Sen pitäisi siis sopia sramin XD vapaarattaaseen eli sramin 11spd.
Tällä saa pontevamman eturattaan siirtymille, nousukyvyn kärsimättä.
Jep tarkoitus oli sanoa että Suomen nyppylät, ulkomailla varmasti asia erikseen. Turussa paljon teräviä teknisiä nousuja jotka selvittää vauhdilla ja tekniikalla. Kun katsoo taitavaa ajokaveria, joka nousee vaativat nousut 32-36 väleillä niin miettii että rahantuhlausta päivittää voimansiirtoa. Kuskin päivitys ei maksa muuta kuin verta ja hikeä.