Onko kellään kokemuksia tankorukkasista?
Esim. http://www.fatbikes.com/dogwood-designs-winter-pogies/
Mitkä olisi hyvät tällaiselle kylmäkätiselle talvipyöräilijälle?
Printable View
Onko kellään kokemuksia tankorukkasista?
Esim. http://www.fatbikes.com/dogwood-designs-winter-pogies/
Mitkä olisi hyvät tällaiselle kylmäkätiselle talvipyöräilijälle?
Vesa. Nyt on kesä.
Biltemasta taitaa lähteä halvemmalla.
Ehkäpä näitä löytyisi myös kelkka- ja endurokamppeita myyvästä puulaakista?
Yläfemmassa on vastaavia.
http://www.hi5bikes.fi/~xx5rx0000001/?Y999=PGR&Y174=75
Bilteman versio tosiaan hitusen edullisempi: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...li-2000020295/
Joskus muinoin kelkkahommissa testailin mutta en tykänny. Pyöräilyssä vois toimia, eipä tuossa iso tappio tuu jos kokeilee.
Hei Vesa on lähössä vaan Juhannusta viettämään Pläskin kanssa;). Biltemat toimii, kun ruuvaat ne tangon päätykorkkeihin kiinni, niin pysyy asennossa ja on helppo sujauttaa sisään.
tuollaset http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyv...07159_1_size_1 saattais olla kaupankin. Voin kertoa yksärillä lisää. Noi on hemmetin hyvät kesälläkin, ei pala iho, ei syö hyttyset. :)
Nöösi varustautuu Juhannukseen! Siis samalla rattoisat Jussit kaikille, tasapuolisesti!
Nöösi kiittää jo noista linkeistä. Jos tulee vielä jotain aiheeseen mieleen, niin laittakaa vinkkejä.
Nyt hyvät jussit kaikille
Kannattaa valita sellaiset joissa on kiinnitys myös tangon päihin, "reikä", kuminauha tms. Biltema järjettömän kokoinen (kerää kyllä katseita läskissä), ja kiinnitys on vain keskeltä hihnalla.
Mä tein itse. Ne on rumat ja eriparia, mutta toimivat. Materiaali maksoi pari kymppiä ja aikaa meni pari iltaa, tosi rauhallisesti tehtynä.
Tee "liian isot" ensin, niitä on helpompi kaventaa. Jäykisteenä käytin parketin alussolumuovia kun sattui olemaan sopivasti kotona, paksuus on ihan ok, ja on helppo ommella. Pintamateriaali on jotain vähän säänkestävää ja sisäpuoli mahdollisemman liukasta materiaalia. Tarranauhalla olen kiristänyt tangonpuoleisen pään ja kuminauhalenkillä olen asemoinnut rukkasen tangon päähän.
EMC:ltä löytyy jotain myös, aika edukkaitakin, laadusta ja toimivuudesta ei kokemusta.
http://www.emc24.fi/product_info.php?products_id=29976
Voiko ja jaksaako noita tankorukkasia siirrellä pyörästä/laitteesta toiseen vai kannattaako hankkia jokaiseen omat?
Riippuu varmaan hiukan mitkä rukkaset hankit, ts. kuinka helppo se siirto on.
Mulla on XXL versiot ja niiden tangonpääkiinnitys on aina vähän äheltämistä (tarranauha), joten ostin toisen parin tälle talvelle, kun mulla on kolme pyörää ympärivuotisesssa ajossa (yks kommuutteri ja kaks maasturboa).
Tosin tänä"talvena" pääkaupunkiseudulla on yksi pari ollut hetken kiinni, talvea odotellessa :P
Minulla on käytössä Yokon tankopussit ja ovat helppo ottaa pois sekä tietty takas. Pussi pysyy noissa hyvin muodossa ja on mielestäni turvallinen maastossakin pyöräilessä (jossa itsellä tulee eniten vietettyä aikaa).
https://www.allrightshop.fi/tuote/725124
Multa saa hakea pois Bilteman jättihanskat.
White hanskat on nyt, ne on jo kätevän pienet, mutta kiinnitys ei sovi mun Fatty-läskin toisen puolen jarrukahvan kanssa (yli vuosi sitten, onkohan sama malli vielä?), joutui leikkaamaan auki ja neulomaan ison kiilan kangasta siihen.
Tangonpään kiinnitys pitäisi ehdottomasti olla kuminauha, noissa Whitenkin sen liian lyhyen tarranauhan laittaminen on widdumainen homma kun on vain peukaloita.
Whiten rukkaset saisivat olla hieman pitemmät, nyt jää ranne ikävästi tietyissä tilanteissa paljaaksi. Täytynee modata kunhan talviajot taas jatkuvat.
Jos tässä säikeessä on kyse Bar mittseistä niin kippuratankoiselle ne on pirun hyvät. Kolmisen viikkoa yläfemmasta ostamani ollut käytössä, niin -24 kuin nollakelissä.
Sanalla sanoen lämpimästi suositan kokeilemaan, IMO.
En ole kunnon pakkasessa päässyt kokeilemaan, mutta muuten kyllä noilla Bar Mittseillä lämpöä riittää. Nollan/parin miinusasteen lämpötilassa mietin, että pitääkö ottaa ohuetkin hanskat pois ja ajaa käet paljaina tankorukkasten sisällä. Vaikuttaisi siltä,että kyllä kylmemmässäkin tarkenee.
Tankotumput on niin hyvä keksintö, että syksyllä oikein odottaa sitä hetkeä, että ne kehtaa laittaa fillariin ja keväällä pitkitän viimeiseen asti niiden ottamista pois. Paras syksy/talvi/kevät-ajovaruste ikinä.
Raval tekee sellaisia missä on suuaukon ympärille fleecen ja päälikerroksen väliin ommeltu joku vaijeri tai vastaava jotta suu aukko pysyy ovaalin muotoisena.
Nyt toista talvea käytössä kahdessa läskissä ja voi ajella pikku pakkasilla vaikka ilman hanskoja.
Kuten itsekin laitoin toisessa ketjussa näihin liittyen jokunen viikko sitten:
Nehän on tissien jälkeen jumalan paras keksintö!
Nämä on hyvät ja halvat. Hidas toimitus mutta aikaahan tässä vielä toivottavasti on.
http://www.ebay.com/itm/311734032525
Lähetetty minun F3111 laitteesta Tapatalkilla
Kiitos vinkistä. Tilluuseen lähti sen enempiä miettimättä.
Mikä näiden funktio on? Vai korvata huonot hanskat?
Ei tarvi ku ohuet hanskat alle. Paljon helpompi käsitellä vaihtajia ja jarrua.
Ihan ehottomat kovilla pakkasilla
Eli huonojen hanskojen korvikkeet.
Mun mielestä perkeeleen hyvät. Ei jäädy tumput kovillakaan pakkasilla. Jarrutkaa ei mee kohmeeseen pakkasella.
Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Ehkä ennemminkin liian jytkyjen hanskojen korvikkeet. -40 astetta kestävillä laskettelu lobstereilla ajelu on varsin veemäistä puuhaa
Plus et ei tarvii vedenpitävää hanskaa kun neopreeni pitää kuivana. Gorehanskat hengittää kuitenkin niin hemmetin huonosti, että pienen ajon jälkeen on yks hailee onko näpit märkänä hiestä vai rankkasateesta
Jarrukahva hohkasi kylmää ja tuntui ikävältä kun -10 tai kylmempi. Kieputin tankonauhaa ja hyvin pelittää.
Jos ei tykkää tankorukkasista, niin nämä Hestra Leather Box kintaat toimii hyvin. Ovat valmiiksi käppyrät, ohut kämmenen alta ja paksu ja lämmin ulkopuolelta. Eriste ei muljua tai pyöri käden alla vaan tarjoaa lujan pitävän otteen tangosta.
Vuori on myös irrotettavissa helposti pesua tai kuivausta varten. Varavuoria myydään myös erikseen ja sen tilalla voi halutessaan käyttää lapasta tai alussormikasta. Ovat myös kestävät, en edes muista montako talvea niillä on jo ajettu, ehkä 5. Kostumista pystyy ehkäisemään nahkan vahauksella tai öljyämisellä. Kokeillut minkkiöljyä ja Nixwaxin kenkävahaa ja molemmat on toiminu. XXL:n tankorukkaset ostin yli vuosi sitten, mutta on vielä laput kiinni, eikä hirveästi kiinnosta kokeillakkaan, ankean oloiset lärpyttimet.
Tankotumput ovat kyllä lämpimät. Omat huomioni XXL:n tuotteesta:
- Oksilta putoava lumi solahtaa tumpun aukosta sisään > märät sisähanskat
- Kovassa ajossa hiki tiivistyy tumpun sisään >kastelee hanskat
- sadevesi valuu tumppuun sisälle
Märilläkin hanskoilla pysyy lämpimänä niin kauan kuin kädet on tumpuissa. Vaihtaja ja hissitolpan vipu ei tuosta kosteudesta oikein tykkää ja tauon jälkeen voikin matka jatkua sinkulalla. Rauhallisessa ajossa ja työmatkalla ihan jees, mutta hikiliikunnassa noillakin on omat ongelmansa.
Niin... itselläni on joskus paleltuneiden sormien takia käsien kylmänkesto olematonta. Ja silti löydän kaupasta hyviä hanskoja, joilla pärjää -20*C kylmemmälle puolelle. Tämän kylmemmässä ei ajaminen muutenkaan ole enää mistään kotoisin ja muidenkin paikkojen suojaaminen alkaa olla ongelmallista.
Nimenomaan. Kaupasta saa kunnollista kenkääkin ettei kengänsuojia tarvitse käyttää. Ja jos kengät ei kestä konepesua, ei niidenkään laadussa ole hurraamista.
Spessun Sub Zerolla pärjäsi viime talven ilman sisähanskaa. Päälimmäinen hanska muistuttaa jotakin yksinkertaista tuulenpitävää kalvoa ohuella sisävuorella - tiedä sitten mitä materiaalia se on, mutta pirun lämmin. Pätkii mm. Sinisalon paksun lobsterin mennen tullen.
Tulipa laitettua tilaukseen tuollaiset Hestra Leather Boxit, kokoa 11. Jännä nähdä millaiset ovat.[emoji1]
Itsellä siis viime syksynä/talvena/keväänä käytössä Whiten tankorukkaset, en niistä varsinaisesti huonoa keksi muuta kuin joillain hikilenkeillä oli vähän kuumat.
-15C vielä ihan ok ohuen hiihtohanskan kanssa. Sitä kylmemmässä en ole kokeillut.