Onko kokemuksia noista talvirenkaista vai mikä olisi hyvä nastarengas talveksi?
Tällä hetkellä alla on Schwalbe CX Comp 35-622 renkaat. Olen talveksi ajatellut vähän leveämpää esim. 42-622.
Printable View
Onko kokemuksia noista talvirenkaista vai mikä olisi hyvä nastarengas talveksi?
Tällä hetkellä alla on Schwalbe CX Comp 35-622 renkaat. Olen talveksi ajatellut vähän leveämpää esim. 42-622.
Hyvät ne on, mutta suht raskaat polkea ainakin kun vertaa kesäkumeihin. Pitoa jäällä on ihan tautisesti ja kahden talven ajot on ajettu ilman ensimmäistäkään rengasrikkoa joten ovat myös hyvin immuunit sepelille. Heikko kohta ainakin tuon 35millisen kanssa on ominaisuudet lumessa ja nuo lähtee auraamattomilla teillä helposti vaeltelemaan ja tuo tekee ajamisesta todella raskasta. Auratuilla teillä kovalla lumipohjalla menevät sitten hyvin nätisti. Kokemusta muista nastarenkaista ei ole, joten nämä kommentit sillä varauksella.
Itsellä on ollut kyseiset renkaat käytössä parin talven verran. Pito oli ihan mukava cyclotusrenkaalle ja pistosuojaus piti tappajasepelit erossa sisuskumista.
Ainut miinus noissa renkaissa on nastojen turhan ohut seinämä sisäpuolella ja tuon takia sitten nastan jalka tulee sisuskumin kimppuun. Itsellä meni renkaat vaihtoon toisen talven jälkeen tuon renkaan omien nastojen aiheuttamien renkaiden puhkeamisen vuoksi.
Kilometrejä noille renkuloille ennen vaihtokuntoon menoa tuli joku 3500. Ajotyyli oli kohtuu aggressiivinen, eli nastojen kiinnitys joutui kyllä rääkkiin...
Seuraavaksi talvikumeiksi nuo ovat edelleenkin vahvoilla omaan cycloon, mutta tarttee käytä tarkastamassa muutkin nastarenkaat ennen uusien ostoa.
Onkos tätä nastojen läpi tulemista esiintynyt yleisemminkin? On itsellälkin harkinnassa tuollaisten osto, mutta tämä ei kuulosta hyvältä.
42-millisessäkin ovat nastojen kannat kudoksessa käytännössä kiinni, eli tuskin niissä mitään eroa tuossa suhteessa on.
Myös mulla tuli nastat läpi takarenkaasta. Eturengas kesti paremmin, ekan kuukauden jälkeen kyllä yksi keihäänkärkisepeli lävisti sen. Tämä nastojen painuminen kävi heti ekana talvena ja olin ajamattakin lumisuuden takia pari kuukautta. En tiedä kilometreistä mutta veikkaisin että tonnin kieppeillä vain tuli ajeltua.
Lähikaupasta jos olisin ostanut, olisi ollut reklamaation paikka. Muuten kyllä rengas pelitti kohtuullisesti verrattuna aiemmin käyttämääni Hakkapeliitta W-240 -renkaaseen 40-millisenä, joka jyräsi kuin traktori. Siitäkin tuli nastat läpi, mutta kesti pari talvea sitä ennen ok.
Eikös noihin saa jotain vannenauhaa tms renkaan sisäpintaan, autaako tuohon nastan läpimenemiseen yhtään?
Pakkohan noiden kanssa on pistosuojanauhaa käyttää, kun nastojen lisäksi myös sepeli tulee kumeista läpi.
On tuo Marathon Winter aika ristiriitainen talvirengas, kun se on parhaimmillaan sulalla kelillä, mutta ei kuitenkaan kestä kovalla alustalla ajoa. Lumikelillä suunnilleen mikä tahansa nappularengas toimii paremmin, enkä jääkelin pitoakaan menisi varauksetta kehumaan.
Viime talvi meni noilla+pistosuojanauhoilla päivittäisessä työmatka-ajossa ja lenkeilla ilman rengasrikkoja. Viikkokilsoja tuli 150+ joten kai niillä jonkun tonnin ehti rullata, isompia nastojen uppoamisia en keväällä muistaakseni huomannut. Pari oli takarenkulasta lähtenyt muille maille.
Asensin viime talveksi rouvan pyörään nuo 42:t. Lumella pito on riittävä vierintävastukseen nähden, ja jäällä nastat purevat hyvin, kunhan paineet ovat melko matalat. Silloin vierintävastus kasvaa melko paljon.
Itse ajelin viime talven työmatkat 42 levyinen Marathon etusena. Takana oli ihan kesäkumi. Hyvä rengas se on ja mielestäni pito on kohtalainen kovemmillakin paineilla. Nastat ovet kuitenkin aika pienet ja jo sentin lumikerros jään päällä aiheuttaa sen, että nastat eivät pureudu lainkaan jäähän. Silloin pitoa ei juurikaan ole, mutta kyllä sillä ajelee, kun on varovainen, kuten talvella pitääkin. Rengasrikkoja tai nastojen läpituloa ei tapahtunut. Tosin viime talvena renkaat pääsi aika helpolla hiekoitussepelin osalta, kun pyörätiet oli pääasiassa lumipolannetta. Senverran tyytyväinen olen, että taidan ostaa ensi talveksi samanlaisen kumin taaksekin. Koko talvi meni vain yhdellä kaatumisella, taitaa olla henkilökohtainen ennätykseni. Parasta tässä renkaassa on, että se ei karkaa arvaamatta alta, vaan luisto on hallittavissa aika pitkään.
Bikediscountin paketti saapui ja sen sisällä tuli tuoreet winter marathonit. Näppituntumalla sanoisin, että tuo nastojen takanaoleva rakenne on tukevamman oloinen ja näköinen parin vuoden takaisiin kumeihin verrattuna.
Lopullinen totuus tuosta uudesta rakenteesta sitten selviää parin tuhannen kilsan jälkeen.
Millaiset noi Marathon Winterit on verrattuna Nokian W106 ja W204 renkaisiin?
Toimisiko 40mm levyinen nastarengas 50mm aika tiukkaan istuvien SKS lokareiden kanssa vai oisko järkevämpää ottaa 35-37mm? Mietin vaan, että meneeköhän lokarit helposti tukkoon lumesta.
Olen ajellut yhdet W240:set ja Marathon Winterit loppuun. Schwalben rengas rullaa paremmin ja on kevyempi käsitellä kuin Nokian W240. Pitoa on molemmissa suunnilleen yhtä paljon. Nokianlainen voi olla lumisella tiellä parempi, kun siinä on isompi kuvio.
Nokian W240 kestää yli kaksi kertaa kauemmin. Schwalbesta menee nastat läpi sisäkumiin aika pian. Siinä mielessä Nokianlaisella saa halvemmat kilometrit.
Lisää:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s....php?p=1375091
Tarvitsisin nyt kommenttia tietäviltä. Tarkoitus on ollut ostaa tulevaksi talveksi CC:n W240:t tai W106:t. Ajelen tod.näk. vain pakkasilla. Loskassa menen sitten vanhalla maasturilla. Toimiiko CC:n nappulanakit riittävällä pidolla verrattuna W106:n ja kestääkö sepelin? Haluaisin renkaan kuitenkin olevan rullaava. Marathonit täytyy unohtaa niiden kestävyyden vuoksi.
Aikaisemmat talvet on mennyt maasturilla, jossa on rullaavat nakit, ilman suurempia pito-ongelmia (ehkä tuurilla kevät liukkailla). Ajelen vain 10 km töihin ja takaisin, en siis käy pidemmillä reissuilla.
Itselläni on Contin Nordic Spiket (240 nastaa) ollut kaksi talvea käytössä il-
man ongelmia. Tosin renkaat oli hemmetin epätasaisesti nastoitettu (siis ul-
konemaltaan), ja jouduin pihdeillä vetämään osaa nastoista ulommaksi, että
ottaisivat alustaankin vähän kiinni. Renkaissa muuten lukee "Made in Fin-
land" !
Edelliset renkaat oli nuo W106:t, pito on kyllä Conteilla parempi, mutta ei
ero kyllä ole kovin suuri. Rullaavuuskin on aika lailla samaa luokkaa. Jos
harkitset noita Conteja, pitäisi varmaan päästä itse valkkaamaan tasaises-
ti nastoitetut renkaat.
Onko joku mitannut paljon on marathon winter 35mm oikea leveys?
Tuonlevyinen 34-35 mm se on nappuloiden kohdalta mitattuna
Kiitos vastauksista karpaasi68 ja rjrm.
Hei!
Pakko todeta, että kolmatta talvea wintereillä ajavana (tosin kilsoja kertynyt kaikkiaan vaan joku 3000) en ole ainakaan vielä huomannut niissä mitään kestävyysongelmia. Tosin alunperin toimitetuissa renkaissa toisesta alkoi lähtemään kättelyssä nastoja, ja sainkin takuuseen uuden renkaan, jossa ongelmaa ei ole ollut. Lisäys: Ja renkaat on siis 35*622. Ajo enimmäkseen työmatkaa; Maunula-Kerava ja lentistreeneihin Maunula-Malmi.
Olen tykännyt muuten renkaasta. Rullaa mielestäni paremmin kuin aiemmat Kendan talvirenkaat. Nokialaista olen ajanut vain maasturileveyksisenä. Todettakoon niistä, että asensin vanhat Extremet (muistaakseni se 294 -malli) (Lisäys: ovat siis (muistaakseni) 2,1 leveät 26't) vaimon pyörään, kun niissä ei noin kymmenen vuoden jälkeen ole muuta vikaa kuin että rullaavat huonosti ja keskinastat ovat tylsyneet. Hänen vähäisessä ajossaan ne käyvät.
Tosin ainakin noksun W104 tms? on kuvioltaan kyllä kovin liukkaan näköinen. Jo sen perusteella hylkäisin sen omassa talvikäytössä. W240 ei pyörääni mahdu, eikä heijastinreunattaoman muutenkaan tule pyöriini. Sääli.
Miksi nokialaiset eivät saa rankaisiinsa heijastavaa sivureunaa. Missä maksaa? Talvirenkaita kun käytetään pimeällä ja aika moni (niinkuin minäkin) liikenteessä.
Hyvää talvipyöräilyä kaikille!
Veivaaja, hyvää vertailukohtaa. Millä fillarilla, mikä rengasleveys ja millaista ajoa / missä?
nimim. Tänään ehkä nastaostoksille
:) renkaat saivat uuden kodin ...
Kahden viime talven työmatkat poljettu 35-622:lla. Ei yhtään läpimennyttä nastaa tai hiekotussepelistä aiheutunutta puhkeamista. Tosin kunnon talvien vuoksi ei paljoa hiekoitusta ole ollutkaan. Pari nastaa takarenkaasta irronnut.
Paineet alhaalla (2.5 bar , kuski ~71kg) ei kovin kevyt polkea. Yli 3 bar paineilla meno kevenee mun mielestä selvästi, mutta sivuttaispito kovalla alustalla pikkuhiljaa heikkenee. Syksyn alkupakkasilla, kun lunta ei vielä ole, olen käyttänyt jopa 4-5 baria, ja kyllä rullaa hyvin. Jauhautuneessa lumipöperössä kova vaeltelemaan. Täysalumiinisen jäykän pyöräni geometria voimistanee tuota. Suht' tyytyväinen olen ollut.
Mulla on kans Nokialaisen W240 toiminu hyvin. Ei ole kesäkeleistä nopeudet paljon tippunu kun luottoa pitoon löytyy paljon. Ennen hankintaa luin foorumin kokemuksia ja mielestäni mallia parjattiin kohtuullisesti, että ei kulje suoraan ja muuta. Todennäköisesti tilanne on toinen leveämmällä 26"lla tai polulla mutta työmatkakäytössä 28" ja 40 mm leveellä voi huoletta päästellä kolmeekymppii
Itse päätin että menen talven kesärenkailla ja pienillä paineilla kunnes löytyy hyvä 29" nastarengas eteeen.
Nyt löytyis ylimääräinen pari Marathon Winter 42-622. Uudet, ei ole ollut vanteilla. Ehkä joku haluaa ostaa ne edullisesti.
Onko MW herkkä irrottamaan nastoja, jos jättää sisäänajon väliin? Hain äsken Fillarikellarista 47/26" nakit, ja huomenna pitäisi taas päästä kamelin selkään.
Jotain kolme vuotta sitten menin ihkauusilla marttavinttereillä suoraan vpcx-skabaan, joka silloin ajettiin sora/asvaltti/jää/lumi-sekaradalla. Oli aika häijyä lukkojarruttelua ja muutenkin hyvä meininki. Takaa lähti kuusi, edestä neljä. Sen jälkeen ajelin sisään ja nastoja lähtenyt vuosien mittaan pari.
Eli on sillä vaikutusta mutta ei dramaattista.
Laskin just, että mun 35-622 mara winttereistä on irronut takaa 12 ja edestä yks nasta.:eek:
Vajaa parisataa vasta ajettu ja ajo on ollut sellasta (suht...) rauhallista sisäänajo-ajoa...
Hypriidissä toista talvea MW 35-622 ja n. 600km; kaikki nastat ovat tallella. Ajo on ollut pääsääntöisesti kovalla lumipinnalla pakkaskelissä. Pidossa ei valittamista, kaikilla keleillä onnistuu.
Viime kevään vika talvilenkki oli sulalla tappajasepelisellä väylällä ja muistaakseni silloin jouduin paikkaushommiin, selvisin kotia asti samoilla paineilla kuiteskin.
Sisäänajometodi oli tiedossa, mutta kai meno on ollut aina sisäänajovauhtia, eli talvikelillä max avs 20km/h ja tasaseen.
Mulla on toinen pari Marathon Winteriä menossa. Ekaa settiä en ajanut kunnolla sisään ja nastat alkoivat painumaan jo ekana talvena sisään (rengasrikkoja) ja niitä myös irtoili.
Viime talveksi hommasin uudet ja ajoin kunnolla sisään. Viime talven jälkeen oli yksi nasta irronnut takaa, tänä talvena tainnut muutama lisää lähteä.
Tämä toinen setti näyttää siis toimivan paljon paremmin. Toisaalta sekä tämä, että viime talvi ovat olleet runsaslumisia, kun taas sitä edellinen talvi oli vähäluminen (-> paljon ajoa nastoilla kovalla pinnalla).
Ja vinkkinä vielä niille, joiden mielestä ei rullaa: kun ajaa ennen nastakauteen siirtymistä Marathon Plussilla, niin Winterit alleen saatuaan tuntuu kuin lähtisi lentoon.
..tai sitten ajo-olosuhteet? Mulla on pysynyt kaikki tallella yhtä ajoa lukuunottamatta. Silloin oli hirmuinen kiemurtelu ja välillä renkaat otti ihan poikittain lumen alla olleeseen asvaltiin. Irtoili ehkä 10 nastaa tietysti. Laitoin tilalle uudet jotka ovat edelleen tallella.
Kajaani, '09 alkutalvi, vähän lunta, krapula, kolme varttia krossia, fiksi ilman jarruja => takana olleesta martasta lähti noin 60 nastaa (näillä oli pohjalla noin tonni "sisään ajoa").
2 talvea, yli 30 km/ arkipäivä, keli kuin keli. Kaikki nastat tallella ja läpi ei ole tullut.