Hyvä tapa mitata istuinluuväli
Hanki palanen aaltopahvia ja istu sen päälle. Silloin istuinluut tekevät pari syvempää painaumaa pahvin rakenteisiin. Painaumien etäisyys osoittaa sun istuinluitten välin.
Istuimetkin menevät vanhaksi ja ehkä sun kehokin on saanut ehkä muutaman kilon lisää jostain kohtaa.
Ei se reikä satulassa ole ainut autuaaksi tekevä juttu. Mä olen itse huomannut että mulle toimii parhaiten satula jolla on kapea pitkän kärkiosa ja levenee sitten itsuinluitten kohdalla.
Ja geelisatulakaan ei pelasta ellei siinä ole sinulle toimiva runkomuoto.
Pari halpismerkkiä mitä vois kokeilla olis Velo ja BBB merkkisiä satuloita. Mulla eivät kestä pitkään ennenkuin istuinrunko alkaa nitistä ja narskua koska on liikaa painoa, mutta jos on siinä 70 kiloinen kestävät hyvin ja ovat aika hyvän muotoisia.
Mulle ovat toimineet Selle italia SLR Maxflite ja Velo Pronto SL-Si satulat ja nyt jo markkinoilta poistunut malli Selle Italia Novus Ferrari, ja tosiaan vuoden sisäänajon jälkeen Brooksin nahkasatula joka tuli vakiona vanhassa Raleigh fillarissa. Sitten oli paljon halpissatuloita ennenkuin kokeilin San Marco Rolls satulaa ja sellaisilla ajoin melkein kymmenen vuotta. Sitten kokeilin piruuttain sitä Novus Ferrari mallia ja sitä mallia käyttäisin vieläkin kunhan vain löytäisin. Mutta SLR MaxFlite ja Maxflite TransAm ovat toimineet aika kivasti nekin.
Satulani menevät vaihtoon noin 2 - 4 vuoden jälkeen, paitsi Selle Italia TransAm Maxflite joka yllättäin tuntuu hyvältä vielä yli kuuden vuoden käytön jälkeen (ehkä 10 tuhatta kilsaa).
Satulan uusinta/vaihto - millä suhteellisuusteorialla?
Kertokaapa maallikolle, kun hermot menee satuloita kokeillessa ja rahoja tuhlatessa, että millainen satulamalli on sopinut useimmille. Olen nyt kokeillut sekä keskeltä uurrettuja että flättejä, eri kokoisia, takareuna pyöreä&leikattu v-mallisia ja ja eri näköisiä.
- onko tässä joku teoria miten haarukoida paras penkki, istua lumihankeen ja katsoa mitat?
- kovempi vai pehmeämpi ?
- pyöräilyhousuilla vai ilman?
- treenipenkki arkisin vs maratonmatkat?
Penkkejä tulisi lähinnä MTB/Cyclocross pyörään,
allekirjoittanut on n. 74 kg normaalipärseinen kaveri.