Olen lähdössä 13.11.2007, siis ensi viikolla Teneriffalle. Paikka on Los Gigantes. Poikkeukselliseen yksin matkailuun yhdistyisi luonnikkaasti maantiepyöräily. Tarvitsen vinkkejäsi. Kiitos jo etukäteen.
Printable View
Olen lähdössä 13.11.2007, siis ensi viikolla Teneriffalle. Paikka on Los Gigantes. Poikkeukselliseen yksin matkailuun yhdistyisi luonnikkaasti maantiepyöräily. Tarvitsen vinkkejäsi. Kiitos jo etukäteen.
Olen seudulla käynyt pari kertaa, ja oma haaveeni on maastopyöräily ylhäällä vuorella. Olen ehkä viimeaikoina tullut ylivarovaiseksi, mutta paikalliset tiet, liikennekulttuuri ym. eivät minua houkuttelisi maantienlaidalle.
Wuorella on kumpuilevaa, kantavaa vulkaanista kivituhkaa, jonka päällä luulisi maastopyörän rullaavan hienosti. Pensaiden välissä olisi sopivasti tilaa rullailla. Alempana olisi hienoja mäntymetsiä..
Jokatapauksessa toivon, että pistät palstalle kokemuksistasi tietoa kun palaat.
Ainakin täällä kotimaassa autoilijoilla olisi oppimista Gran Canarian liikennekulttuurista.
Tuskin se naapurisaarella sen pahempaa on.
terve,
heitin raskaana olevan puolisoni kanssa viikon reisssun tuonne gigantesiin viime helmikuussa, juuri vastaavanlaisin toivein kuin sinä: eli maantiepyöräilyä loistavissa olosuhteissa ja hienoilla reiteillä. no, petyin pahemman kerran:
teneriffan topografia on äärimmäisen haastava maantiepyöräilyä ajatellen. toki jos tykkää mäestä, siis kovasta mäestä, niin sitten reitit ovat aika mukavia. toinen yllättävä seikka oli se, että asfaltin tms. kunto varsinkin pienemmillä teillä oli hyvin vaihteleva. jonkun reitin alkupätkä saattoi olla ihan helmeä mutta jossain vaiheessa pinta muuttui aivan kauheaksi.
tässä sinulle oiva linkki: tenerife-training.net
kaverin nimi on Les, häneltä saat varmasti hyvää palvelua. sivuilla on kaikennäköisiä reittejä ja muita juttuja ja maininta, että teiden kunto on yllättävän hyvä, mielestäni teiden kunto on tasolla surkea, maantiefilua ajatellen.
kokemukseni perusteella ottaisin maastopyörän, toimii paremmin noissa olosuhteissa. jotkut reitit saarella, esim Mascan kierros, ja pohjoisosassa santacruzin yläpuolelta ylös rinteille, ovat aivan jumalaisen hienoja. mutta esim osa mascan reitistä on todella huonoa pinnoitetta.
no joo, tsekkaa toi linkki ja ota yhteyttä Les Browniin, hän osaa kertoa kaiken oleellisen pyöräilystä saarella.
TV
tuo paikka on kyllä harvinaisen syvältä noin niinkun lomakohteena, ei juurikaan hiekkarantaa ja hirveät matkat jokapaikkaan... noh .. toiset tykkää olla rauhassa
noin pyöräilyä/autonvuokrausta harkittaessa voisi sanoa että ehdottomasti!
mielestäni lomapaikaksi olisi kannattanut ehdottomasti valita santa cruz tai americas/cristianos
Yhdyn edellisiin se PYÖRÄILIJÄN KUNNIOITUS on etelä euroopan maissa omaa luokkaansa, varsinkin jos verrataan SUOMEEN!!!:mad:
Eikun huoletta sotkemaan vain...( yllätyt kuinka autoilijat antaa tilaa)..:eek:
Osa porukkaa on kyllä aika huoletonta, illaliset pitkiä ennen rattiin kiipeämistä (OK, et varmaan ajele iltapimeässä). Varmaan kuitenkin yleisesti asenne ystävällisempi. Turisteja vaihtelevin kalustoin paljon liikkeellä.
Asiantunteva reittien valinta varmasti auttaa, jotkut tiet tosiaaan voivat vaihtua aivan surkeiksi yllättäen. Jos vuokra-autollakin ajo hirvittää niin maantiefilolla voi olla toosi mielenkiintoista.
OFFTOPIC osio: Suosittelen muuten "turnajaislinnassa" käyntiä, vaikka voi kuulostaa lapselliselta. Enpä ole moista hevosurheilua muualla nähnyt :eek:
Onko kellään tietoa missä siellä saa nykyään ajaa maastopyörällä? Jostain kuulin että melkein koko Teide olisi nykyään luonnonsuojelualuetta. Ennenhän suojelualuetta oli vain ihan huipun alue, missä nyt ei kai juuri ajettavaa muutenkaan olisi.
Päädyin suositellulle tenerife-training.net -sivustolle. Sain Leslien kiinni ja asiani etenee.
Oliko kokemusta busseista? Ottavatko kyytiin, jos harkintakyky pettää? Bussien aikataulut vaikuttivat päiväsaikaan ihan tyydyttäviltä.
Masca ja Teno ovat suositeltuja kohteita. Onko joku ajanut alatietä (TF 47) Adejeen? Aikaisempien vinkkien perusteella ainakin pinnoitteen kunto kiinnostaa.
Tiistaina jo koneeseen. Pinnanmuodot vaikuttavat haasteelliselta, mutta eniten mietityttää tuo kokeneiden varoitus pinnoitteen heikkouksista. Taidan tyytyä neljän päivän satulaistuntoon. Lämpö (25) ja allasalue tekevät kapuamisesta ehkä jälkikäteen nautittavan. Kiitos kommenteista.
Ommik suositteli turnajaisia. Ja tarkoitit?
Onko muilla kokemuksia, joista voisin ottaa oppia ja lisätä lomamatkan riemua?
Eräs parinkunta, paikallisia yrittäjiä, pisti pystyyn linnan jossa järjestetään turnajaisia. Siis, äijät ensin vastakkain ratsastaen mätkii toisiaan, no mitä ne nyt on, peitsillä?!. Sitten miekoilla. hintaan sisältyy keskiaikainen illallinen & runsaasti halpaa vinkkua. Aivot narikkaan, likaiset farkut ja T paita päälle, ja hirveetä huutoo..
(Mitenkähän toi duuni on selitettävissä työsuojeluviranomaisille, tai vakuutusyhtiöille?)
http://sivut.koti.tpo.fi/noodz/tene1.jpg
http://sivut.koti.tpo.fi/noodz/tene2.jpg
http://sivut.koti.tpo.fi/noodz/tene3.jpg
http://sivut.koti.tpo.fi/noodz/tene4.jpg
http://sivut.koti.tpo.fi/noodz/tene5.jpg
tuos muutama kuva maisemista, tuo ei ollut siis ollut pyöräreissu, eli varsinaisesti melkein ainoot saaren teistä otetut kuvat on auton ratissa
Innostavia kuvia.
Valitsin road biken kolmeksi päiväksi. Kohteeksi valikoituu Los Gigantesista ainakin Masca, Tanque ja reitille osuu myös Puerto de Erjos (huippu 1.717 vrt.Teide 3.717).
Jos innostun niin ehkä jatkan erillisellä päivällä Puerto dl Cruzin itäpuolella. Se vaatii bussireittien ja -aikataulujen opiskelua.
Leslie muuten varoitteli myös TF38 tien kunnosta, kuten joku ystävällisesti valisti mua täälläkin.
Turnajaiset otin alustavasti ohjelmaan. Kv. iltaretki ja illallinen.
Aurinkoista viikkoa!
:cool:
Ja kiitos.
sadepäivinä on sitten yleensä vuoristossa aurinkoinen(kuten kuvista näkee eli pilvien yläpuolella paistaa aurinko) .. tuo vitoskuva on sadepäivänä otettu...
Ah, olisipa keksinyt tämän ketjun ennen reissua. Pari viikkoa tuli sitten treenailtua pelkästään juosten. Upeita lenkkipolkuja saarelta toki löytyykin kunhan hakeutuu tarpeeksi korkealle (yli kilometriin).
Nuo näyttävät erittäin päteviltä sivuilta. Tuoltahan löytyy selkeät reittikartat parhaille maantielenkeille.
Vaikka en ole itse kokeillut, tuntuisi saari sopivan vielä paremmin maastopyöräilyyn. Maanteillä liikenne on yleensä aika vilkasta, kun taas ylempänä rinteessä risteilevät maastoautotiet sopivat mainiosti pyöräilyyn. Rinteiden mäntymetsät ovat kauniita, ja näköalapaikoilta aukeaa hienot maisemat alas laaksoon ja merelle. Tiet kulkevat rinteen suuntaisesti loivasti ylös ja alas. Toki jyrkkiäkin nousuja + laskuja löytyy ihan tarpeeksi. Metsissä näkyi pienemmillä poluilla jotain paikallisia alamäkiajajia. Ilmeisesti hyväpohjaiset polut sopivat siihenkin. Reittien löytämiseksi kannattaa hankkia kirjakaupasta kunnon vaelluskartta (1:50000 tai 1:100000).
Kaiken kaikkiaan Teneriffa sopii erittäin hyvin niin pyöräilyyn kuin juoksenteluun. Näin talvisaikaan kelitkin ovat ihanteelliset.
Olin vaimon kanssa viimeksi jouluna 2006 Puerto de la Cruz:ssa ja nyt juuri 9.3 taas reissulle Teneriffalle Play de la Americas:n.
Molemmille reissuille olen vuokrannut pyörät Tenerife-training:n Leslielta, ja ainakin ensimmäisellä reissulla pyörä oli aivan loistava, ja Leslie toi pyörän suoraan hotellille.
Tälläkin kertaa homma tuntuisi hoituvan kivuttomasti.
Itse pidän saarta aivan loistavana pyöräilyyn, niin teiden kuin liikenteen puolesta. Mitä nyt mäet on hieman kotosuomea jyrkempiä ;)
Hei,
minäkin vuokrasin pyörän Leslieltä, ja kaikki sujui aivan jees.
El Medanossa majaillessa tuli huomattua, että sielläkin on pyörävuokraamo:
http://www.medanobike.com/
He eivät toimita pyöriä majapaikkaan, mutta esim järjestävät retkiä.
Teneriffan eteläkärki on ehkä hieman tasaisempaa maastoa, mutta kyllä sielläkin mäkeä riittää..
Marraskuun puoli välissä olin Teneriffan Americasissa ja ajoin saksalaisfirman (www.digasports.co.uk/home.htm) yhden ohjatun maantielenkin. Noin 60E sai Scottin 105-osin, ihan ok, polkimet&kypärän ja yhteensä noin 6h kestäneen kimpalenkin 6 sakemannin + toisen suomalaisen kanssa.
Erinomainen pätkä ajettiin: pakulla Americasista Vilaflorista pikkusen ylemmäs, TF21 fillarein pari km nousua, Teiden tasankoa TF21, sitten TF24 observatorion kukkuloiden ohi, ja alamässä kurvi TF523 kohti Arafo/Guimar, jossa serpenttiinialamäen lopuessa pakuun ja takas Americasiin.
Hyvää asfalttia ja vähän autoja. Noin 60km, 4h taukoineen, 700-800 nousum, kokoajan noin 2000m korkeudessa teki vauhdin hitaaksi (ihan lopussa yli 1000 laskum). Opas ajo pakulla edellä ja pysähteltiin kokoamaan porukka noin 30min välein, eli omaa vauhtia sai ajaa, mutta hitaimpia odotellessa tuli välillä viileää.
Suosittelen kuiteski.
Pakko lähteä kanarialle otsikon päivämäärällä, Puetro d.l. Crutsiin, ja ajankuluksi tarkoitus juniorin kanssa maastopyöräillä. Jos on samanhenkistä väkeä lähdossä, pistäkää privaattiviestiä. Toiveissa olisi pari ajopäivää.
Vinkit hyvistä oppaista/reiteistä/vuokrafirmoista olisivat äärimmäisen tervetulleita.
kävin minäkin tenerifalla ja la gomeralla tammi-helmikuun vaihteessa. Tenskulla osallistuin Lavatrax -firman järjestämälle retkelle, josta löytyy lisätietoa ja video ko. keikasta täältä:
http://vimeo.com/3387092
La Gomeralla vuokrasin fillarin täältä:
http://www.bike-station-gomera.com/
Opastettua retkeä eivät saaneet järkättyä väen puutteen takia, mutta hyvillä vinkeillä löysin polkuja iteksenikin.
Voin suositella molempia firmoja jokseenkin varauksetta. Palvelu ja fillarit (Marin Eastpeak ja Univega 560 ht) toimivat moitteetta. Etenkin Lavatraxin Darren on varsin leppoisa kaveri, joka ainakin mun tapauksessa osasi järkätä tismalleen sellaista ajelua ja polkua kun tilaisinkin.
http://picasaweb.google.com/usko.jun...LOGgoTo-vyQhgE#
Tuossa muutama. "Hiukan" wanhoja :D(-88) mutta ei ne mäet oo mihinkää hävinny
Kokemuksia http://www.mtb-active.com/ järjestämästä päivän pyöräilystä
Ko firma sijaitsee lähellä bussiasemaa. Bussilla pääsee ylös Teidelle fillareiden kanssa - aamuisella oli paljon muitakin menijöitä meidän lisäksemme. Omistajat saksalaisia, Englannin kieli ei ongelma.
Uusia Bioniconin fillareita erinomaisessa kunnossa ja hipo-osin.
Reissulla oli kuulemma 850 m nousua. Se nousu oli sitten heti aluksi, ja lopuksi 2000+ laskua. Laskua oli itseasiassa niin paljon, että levarin nesteet alkoivat kiehahtaa ja piti pysähtyä jäähdyttelemään.
Itse olisin kyllä pitänyt enemmän ajelusta tasaisemmalla maalla - tunnin jarruissa roikkuminen oli sinänsä kokemus, mutta kävi aika pian tylsäksi. Maisemat ylhäällä tasangolla ovat kyllä upeat. Lopussa reitti tuli kaupunkiin, ja en oikein suosittele nuoremmalla väelle, joilla ei ole vielä kokemusta kaupunkiliikenteessä ajosta. Reissun vetäjillä oli hivenen huoleton ote liikkumiseen.
Polut olivat XC miehelle (ja pojalle) liian vaativia, lisäksi terävät laavakivet näyttivät siltä että alamäkiajelu ilman suojia ei ole viisasta. Siispä kuljimme metsäteitä pitkin.
Eli, tasaiseen suomalaiseen maastoon tottuneella ei DH kuskilla voi olla onnettomuusriski. Jos et halua kuvatunlaista reissua, kerro se selvästi. Todennäköisesti Bussilla ylös - ajamalla alas on heille helpoin järjestää. Vievät kyllä autolla muuallekin.
Bioniconin pyörät, joita voi säätää lennossa nousu/laskuasentoon, toimivat upeasti. Pyörissä myös ohjaustangon etöisyys ja korkeussäätö parilla kuusiokolo-avaimella. Lukkopolkimet (SPD tai Vispilät) olivat tarjolla tarpeen mukaan.
Jatketaan tähän ketjuun, kun samalla saarella pysytään. Tuli tämän syksyn lomalla kerättyä parin päiväretken kokemukset Lava Trax -nimisestä retkenjärjestäjästä, joka operoi Playa de las Americas...Los Cristianos -sektorilta käsin. Ei valittamista. Darran (firman omistaja) oli perusbritti, joka selvästi nautti työstään ja jonka kanssa tuli helposti toimeen. Retkiä on kovin erilaisia ja itse tuli valittua kaksi ennakko-odotusten valossa pidempää ja teknisesti helppoa mutta varsin erityyppistä reissua: The Long Way Down ja La Esperanza. Pyörät eivät olleet firman omia vaan vuokraamosta, ihan ok kamaa perusretkeilyyn. Homma toimi kaikkiaan kivasti ja varsin vaivattomasti: aamulla Darran nouti pakullaan suoraan hotellilta ja retken lopuksi toi takaisin hotellille. Itse ei tarvinnut muuta kuin nauttia maisemista ja ajamisesta. Ihan mukavaa vastapainoa altaalla löhöilylle.
The Long Way Down tour -päivän reitti ja kuvia löytyy täältä. Valitettavasti tallenne meni kahteen osaan ja jälkimmäinen osa on täällä. Kaiken lisäksi akku loppui vähän ennen Medanon kylää, joten aivan viimeiset kilometrit jäivät tallentamatta. Tämä oli semmoinen turistireissu, jonka parasta antia oli El Teiden luonnonpuiston maisemien katselu. Etenkin kun meille sattui harvinaisen kirkas päivä ja hyvä näkyvyys joka suuntaan. Noin 500 nousumetriä ja, kun startti oli noin 2400 m merenpinnasta, laskuakin kertyi riittävästi.
La Esperanza -päivän dataa on täällä. Tämä oli jo semmoinen retki, jonka voi laskea jonkinlaiseksi treeniksi. Noin 1000 nousumetriä pakattuna pariin hyvään nousuun ja hienoja polkuja.
Jos haluaa mennä nimenomaan maantietä ajamaan Teneriffalle niin kannattaa olla kova kunto. Se on Kanarian saarista selkeästi mäkisin ja se tarkoittaa että todella mäkinen on. Normaalikuntoilijalle esimerkiksi Lanzarote on paljon palkitsevampi kohde. Sieltäkin löytää mäkiä, mutta Teneriffalla ei suoraa ole ylipäätään.
Nonih, bookkasin joulukuun alkuun reissun Americasiin. En taida jaksaa roudata omaa fillaria mukaan, kun periaatteessa olen menossa perhelomalle.
Maantietä voisin ajella, Bike Point on kai tässä tapauksessa sitten se paras vaihtoehto? Americasista en ainakaan pikaisella nettisurffauksella löytänyt mestaa.
Välimatkat eivät ole pitkiä: Americasista pääset kyllä helposti ja halvalla bussilla/taksilla Rennerbikes:iin.
Ylihuomenna pitäisi jo olla neidon kanssa Teneriffalla, omat fillarit mukana. Finskin lomalennoilla 25 euroa per suunta per fillari.
Vinkki reitteihin ja olosuhteisiin: GoogleMapsin satelliittikuva on Teneriffalta hämmästyttävän tarkka. Niistä kuvista voi katsoa päällysteen laadun ja liikenteen määrän.
Eikä siinä vielä kaikki - katunäkymäpalvelu antaa panoraamakuvia hyvin suuresta osasta Teneriffan teitä. Siinä voi katsella, onko reitillä hyvä maisema, onko kylässä kahvilaa ja löytyykö varjoa. Hämmentävää & addiktoivaa.
Mihin kylään ja hotelliin kannattaisi sijoittua?:seko:
Kriteereitä:
- Pyöräystävällinen
- Paremmat ruokapaikat lähistöllä, jos saarelta sellaisia löytyy.
- Nopeasti maantiepyöräilymaisemiin
Jos tykkää hiljaisemmasta menosta niin Los Gigantes on paikkana OK. Sieltä alkaa käytännössä Teiden nousu. Jos yöelämää kaipaa niin Americasissa on varmaan korkeampi pulssi, en kuitenkaan pidä sitä varsinaisesti pyöräilijän unelmana- aika vilkas (joskin kohtelias) liikenne. En muista hotellien nimiä, pyöräily-ystävällisia ovat kokemukseni mukaan kaikki- liki aina löytyy lukittava huone respan vieressä missä pyörän voi säilyttää, tai sitten pitää sitä huoneessa.
Noniin, oma reissu on tehty. Jos vaikka aluksi siitä vuokrapyörästä.
Vuokrasin pyörän Bike Point El Medanosta (http://www.medanobike.com/), joka on El Medanon kylässä noin 10km Americasista itään. Varasin pyörän netitse etukäteen, ja vastaukset tulivat nopeasti. He joko toimittavat pyörän hotellille tai sitten hakevat kuskin hotellilta. Itse varustauduin ajokamoihin ja minut noudettiin hotellista liikkeeseen, jossa pyörää sai sovittaa, omat polkimet kiinnitettiin ja sitten olinkin valmis ensimmäiselle lenkille. Pyörä oli uudehko Ridleyn hiilikuituinen Orion 105-osilla. Kaikki näytti erittäin hyväkuntoiselta ja viimeisen päälle huolletulta. Vuokra-ajan päätyttyä pyörä noudettiin hotellilta. Suosittelen liikettä, kaikin puolin erinomaista toimintaa!
Americasia kohteena tietysti suosii se, että siellä on paras keli ja majoitusmahdollisuuksia on lukemattomia. Ravintoloiden puolesta Los Cristianos on parempi, ja meillä oli onneksi majapaikka ihan siinä Cristianosin rajalla. Hyvässä ravintolassa ei ole menua yhdeksällä kielellä, tuntui toimivan hyvänä sääntönä...
Ajamisen suhteen Tenerifilla voi ajella joko mäkeä, mäkeä tai mäkeä. Americasista pohjoiseen on tosi kova mäki, länteen lievempää nousua ja vähän pidempää vaihtelevaa jos menee rantaa pitkin ja itään noin 10km suhteellisen tasaista. Sitten alkaa mäet. Onneksi mäet on kuitenkin ihan ajettavia, eli sellaista 5-8%, harvemmin mitään sikajyrkkiä. Se vanha tie Santa Cruzista Americasiin on tosi hieno; koko matka vuorenrinnettä 400-700m korkeudessa. Sitä tuli ajettua monesti ja tehtyä siitä koukkauksia rannan suuntaan. Joka tapauksessa mäen pitää olla ystävä jos tuonne lähtee. Paras päivä tuli kun lähdin Gigantesin suuntaan ja ylös Teidellä. Ylämäkeä sain alkuun ajaa yli kolme tuntia...
Liikennettä siinä Americasin kohdalla toki on, mutta hyvin tekevät tilaa ja ajo on leppoisaa. En kokenut liikennettä missään vaiheessa ongelmaksi, ja siellä pikkuteille on muutenkin aika rauhallista.
Proffia oli tähän aikaan vuodesta liikkeellä paljon. Itse ajelin useamman lenkin ruotsalaisen Cykel Cityn puoliammattilaisen kanssa.
Tulin just omalta reissulta Teneriffalta. Pyörän vuokrasin www.tenerife-training.com ja homma toimi todella hyvin varauksesta luovutukseen. Pyörä oli alurunkoinen maantie kiituri. Erittäin tyytyväinen olen tiestön antiin, nousua todella riittää. Puerto de la Cruzista,jossa majailin lähtee suoraan nousemaan Teidelle n.40km. ei mitään seinää mutta pituus tuntuu mukavasti kropassa. Muu liikenne on todella ystävällistä ja hyvin pyöräiljän huomioivaa.
Katsoin myös tuota Tenerife-trainingia pyörän suhteen, mutta se tosiaan on siellä pohjoispuolella saarta. Lisäksi sain nyt uudehkon kuitupyörän halvemmalla kuin tuolta alumiiniversion. En tiedä miksi.
Tulin eilen kotiin Puerto de la Cruzista.
Kävin kahtena päivänä mtb-activen lenkillä, ja täytyy kyllä suositella tuota firmaa.
Firmaa vetää Teneriffalla 10 vuotta asunut Ralf, joka tuntee reitit kuin omat taskunsa, ja toisena vetäjänä mukana ollut Rudi (joka lähtee huhtikuussa Kreetalle samoihin hommiin) oli tosi mukava kaveri, joka piti porukasta huolta.
Pyörät olivat Bionicon Super Shuttleja ja Golden Willoweja, jotka olivat loistokunnossa ja osat Sram X-9 tasoa, eli ei pitäisi olla valittamista.
Ensimmäinen reitti oli tällainen http://sportstracker.nokia.com/nts/w....do?id=1910967
Matkalla oli erittäin jyrkkiä nousuja, ja teknisiä polkuja. Tekniset alamäkiosuudet olivat suorastaan hysteerisen hauskoja, ja pirun vaikeita.
Porukan tasosta sen verran, että mukana oli neljä sveitsiläisheppua, joista yksi oli ajanut Ötztaler maratonin pariin kertaan, ja yksi oli tullut parhaimpaan kolmannekseen Cristalp Maratonissa :eek:. Kalustona hepuilla oli Specialized Enduro S-Works tason pyöriä, ja yhdessä fillarissa oli minulle aivan uutena tuttavuutena Rohloff speedhub 14 vaihteinen napavaihde.
http://farm5.static.flickr.com/4065/...7f1393739f.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4036/...eb1deb90a1.jpg
Kalustorikkoja tapahtui kolme; kaksi snakebitea ja yksi pinnojen väliin mennyt X-9 takavaihtaja.
http://farm5.static.flickr.com/4060/...6e33139c31.jpg
Toisen päivän reissu oli 1200 nousumetriä, ja teknisesti helpompi, kuin ensimmäinen reissu.
Kokonaisuutena voin sanoa, että tämä reissunjärjestäjä osaa todella hommansa; reitit mahtavia, kuljetus vuorelle pikkubussilla, jossa pyörät tulevat peräkärryssä mukana. Ketään ei jätetä, ja porukka jaetaan ryhmiin osaamistasonsa mukaan, ettei vahinkoja tapahtuisi.
Lähtövalmisteluja
http://farm3.static.flickr.com/2744/...2f2aa0f8b6.jpg
1200 nousumetriä takana
http://farm5.static.flickr.com/4055/...e999d1d078.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2744/...b5771c9f7c.jpg
Reissun saldona minulle jäi upeat kokemukset ja tuliaisena mukaan tuotu Bionicon Golden Willow :D:D:D
Saman firman retkellä tuli käytyä, mutta reittinä oli ylös ja pirusti alas -vaihtoehto. Sinun reittisi näytti fiksummalta. Tuolla saarella ja maisemissa Bioniconin fillarit pääsevät oikeuksiinsa.
Tervetuloa GW:n omistajien joukkoon.
Olin viime viikon Puerto de la Cruzissa Teneriffalla.
Vuokrasin pyörän Leslieltä ( http://www.tenerife-training.net/ ), 140e/6 päivää. Kelpo fillari, alumiininen Vitus, Campan osasarja, keskitasoa, jne. Tokalla lenkillä totesin vapaarattaan jumittavan rullatessa ja Leslie kävi samana iltana tuomassa uuden kiekon tilalle.
Tiet ovat pääosin hyvässä kunnossa. Paikoitellen on kohtia, joissa asfaltti on halkeillut kämmenen kokoisiksi palasiksi, mutta muuten tiet olivat hyviä.
Maanantai: Puerto de la Cruz - Los Realejos-silmukka. Ylhäällä mäenrinteellä kulkeva TF-326 oli paikoitellen perunapeltoinen. Pääosin samaa tasoa, kuin suomessa. TF-21 on loistavassa kunnossa (ylös Teidelle asti). Tienumerot poikkesivat Kompass-kartassani olleista, joten eksyin kolme kertaa Puerto de la Cruzissa... Lenkin jälkeen Loro Park (papukaijashow on tylsä, mut esitykset ovat hienoja).
Tiistai: Masca - Puerto de la Cruz. Vaimoni halusi käydä Mascassa, joten ajoimme sinne autolla. Pyörä ei mahtunut bussin tavaratilan luukusta sisään, joten jouduimme käyttämään taksia. Taksikuskilla oli Porvoolainen pyöräilevä tyttöystävä (vai oliko se vaimo, no en muista) ja kuski pyöräili itsekin. Fillari meni paloihin ja mersun takaluukkuun "viidessä sekunnissa" ja perillä yhtä nopea kasaus. Nousu Mascasta takaisin huipulle on todella huonossa kunnossa, mutta kun jyrkkyys on yli 15%, niin se ei haittaa. Lasku huipulta Santiago del Teideen ja tie sieltä eteenpäin on todella hyväkuntoinen. Mascassa alkoi tietysti sade ja myrskytuuli. Ylämäki toi lämoöä ja takaisin Atlantin rannalle päästyäni aurinko paistoi taas. Sää muuttuu todella nopeasti. Santa Barbaran kautta ajaminen oli virhe, koska tie oli huonokuntoinen ja meni jatkuvasti jyrkästi ylös ja alas
Keskiviikko: Välipäivä ja patikkaretki Las Mercedesiin.
Torstai: Puerto de la Cruz - Teide. Pakollinen nousu. Ilman tätä on turha tulla kertomaan Teneriffan reissuista. :) 1800m korkeudessa alkoi sade, joka kovan tuulen kanssa jäädytti minut niin, että jouduin pysähtymään kahville molempiin kraaterissa oleviin kahviloihin. Toisen stopin jälkeen alkoi auringonpaiste, mutta tuuli jäi. Vastatuuleen pusertaminen toi lämpöä ja polkeminen alkoi taas hymyilyttämään. Paluumatkalla elämäni nopeimmat 50 kilometriä. Turistit olivat autoineen tiellä, kun eivät ymmärtäneet että olen heitä nopeampi. Tie oli kauttaaltaan loistavassa kunnossa. Teiden hissiasemalla oleva ravintola on ihan turistiräkälä. Tien varrella olevat olivat mukavampia. Nousu on pitkä, mutta ei missään vaiheessa tappavan jyrkkä. Sitkeästi hyvällä kadenssilla matka taittuu yllättävän mukavasti.
Perjantai: Puerto de la Cruz - La Matanza. Verryttelylenkki Teiden jälkeen. Nämä tiet (TF-217 ja TF-215) ovat epämiellyttäviä ajaa. Asfaltti ok, mutta paljon liikennettä ja diiselinkatkua nenässä. Paikalliset tummat neidot huusivat hoosiannaa auton ikkunasta, kun näkivät paitaani selkään ommellun siniristilipun.
Lauantai: Puerto de la Cruz - Masca-silmukka. Tiistain lenkin alkumatka jäi kaivelemaan, kun hyviä ylämäkiä mentiin auton kyydissä. TF-5:n länsiosa (moottoritien jälkeen) sopii pyöräilyyn, mutta liiekennettä on paljon. Alamäissä pyörällä pysyy liikenteen tahdissa ja ylämäissä pientareet ovat leveitä, joten ei mitään ongelmaa. TF-436 Buena Vistasta Mascaan on todella hyvässä kunnossa. pätkä El Palmarista Portelasiin oli henkisesti todella raskas, kun tien loppupää näkyy vuoren huipulla laakson toisella puolella, eikä korkeusmetrit tunnu millään kertyvän. Laakson toisella puolella kuitenkin odottaa lähes vaakasuora tie ja upea maisema. Baarit Mascassa olivat sopivasti kiinni. Olihan aurinkoinen lauantai ja tie oli täynnä uupuneelle pyöräilijälle hurraavia turisteja. En tunne ravintola-alaa, mutta ei tuo oikein viisaalta toiminnalta tuntunut, kun tiistain vesisateessa baari oli auki ja asiakkaat kateissa. Tämä oli kaikkein raskain lenkki. Jalkani olivat jo väsyneet edellisistä lenkeistä ja Buena Vista oli vastatuulen takana. Myös mäet olivat paikoitellen "tappavan jyrkkiä."
Yleisesti Teneriffa sopii loistavasti pyöräilyyn. Liikennekulttuuriin kuuluu, että pyöräilijät ja jalankulkijat käsitetään ihmisinä, eikä hidasteina. Suojatielle ei tarvitse astua henkeään peläten. Myös taksikuskit antavat tilaa. Pyöräilijöille annetaan riittävästi tilaa ohituksissa ja jos kaupungissa tai vuoristossa kapealla tiellä tulee autoja vastaan, odottavat takanatulijat aina kiltisti vuoroaan ilman mielenosoituksia. Kun luovut oikeuksistasi ja annat tietä ohittavalle autolle, saat usein kiitokseksi kädenheilautuksen ja torventörähdyksen. Äänitorven käyttö on joko kannustus tai varoitus. Kertaakaan en kuullut torvea toitotettavan mielenosoituksellisesti (tai mitä nyt kerran, kun kapealla keskustakadulla autojono seisoi, eivätkä takimmaiset nähneet, että liikuntaesteinen vanha rouva tarvitsi apua autosta noustakseen).
Noin kauas en lähtisi maastopyöräilemään. Kurjuutta löytyy lähempääkin. :) (Mistä tunnistaa saksalaisen maastopyöräilijän? Se ajaa asfalttitietä ylös vuorelle ja tulee samaa tietä alas) Maantiepyöräilyyn se on loistava paikka. Kilometrejä kertyi noin 350 ja nousumetrejä yli 6300 (en laskenut pieniä alle 200m nousuja mukaan, kun niitä on vaikea arvioida Google mapsin korkeuskäyristä).
Olin koko reissun ajan Suomen ajassa, eli heräsin kuudelta ja kävin aamupalalla ennen auringonnousua. Aurinko nousi noin 7:30, jolloin olin yleensä jo pyörän selässä. Aikainen aamu sopii hyvin pyöräilyyn pohjoisrannalla, koska aurinko ei kiivennyt vuoren yli pariin tuntiin ja ilma oli mukavan viileä (vähän alle 20C). Paikalliset ja muut turistit lähtivät liikkeelle vasta yhdentoista aikoihin.
Ah, kivat muistot sain asb:n tekstistä. Varsinkin Teiden noususta. Kolmen kaverin kanssa kun noustiin, niin kisaksihan se meni. Nyt nimitellään sitten menestyksen mukaan toisiamme teiden kuninkaaksi, teiden ritariksi ja teiden sinivuokoksi..:D
Mutta kyllä siellä maasturiakin kannattaa käydä ulkoiluttamassa. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että maantiepäivät olivat mielekkäämpiä.. Molempia siis itse harrastin syksyllä 2009 ja firmana oli myös Leslien pumppu. Palvelua voin minäkin suositella.