Uusi malli julkaistu. Voima ilman moottoria, melkein.
https://www.youtube.com/watch?v=i5T3FaFiXyw
Printable View
Uusi malli julkaistu. Voima ilman moottoria, melkein.
https://www.youtube.com/watch?v=i5T3FaFiXyw
Linkki vielä Polen sivuille, ettei jokaisen tarvitse erikseen mennä haahuilemaan
https://polebicycles.com/vikkela/
Heh, aika jännä nimi valittu.
^joo, paitsi, että ”vikkelä” ei kyllä ole ”agile” (niin kuin videossa käännetty). Agile olisi ketterä…
Mut joo, Voima ilman moottoria.
Ihan käypä käännös mun mielestä. Sanakirjani kertoo: "Agile; able to move quickly and easily". Tuon kun suomentaa niin vikkelä istunee tähän määritelmään?
Olisi toki voinut käyttää vaikka "nimble", "sprightly", "lively", "light-footed" tms, mutta agile sopii sekin oikein hyvin. Kyseessähän ei välttämättä ole edes käännös, koska suora yksiselitteinen vastine kielestä puuttuu. Ehkä puhujan mielestä vikkelä kuvaa pyörän luonnetta parhaiten suomeksi ja agile englanniksi. Ja saattaapi ajatella markkinointiakin, koska kuluttajathan voivat mieltää nuo yllä mainitut englanninkieliset termit eri tavoilla, vaikka ne tässä kontekstissa hyvin samankaltaista ominaisuutta tarkoittavatkin.
Miten tuota sit haluaa väännellä..https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...8144b21f3f.jpg
Hyvän nimen ovat valinneet pyörälle.
Joko Polen rungot kestää ajoa ja takuuasiat hoidetaan ajallaan?
Miksei kestäisi tai ei hoidettaisi?
Mike Levy saa tän Polen ilmeisesti aika vikkelästi testattavakseen ja hänen arvionsa luen kyllä sitten aikanaan mielenkiinnolla. https://m.pinkbike.com/news/tech-wee...of-travel.html
Kun vain tuo takapään muotoilu olisi ulkonäöllisesti parempi, niin paketti olisi hieno. Makuasia toki mutta erityisesti tuo perän ulkonäkö jakaa lukemani perusteella (jo Voiman ilmestymisestä alkaen) erityisen voimakkaasti mielipiteitä ja ei pitävien osuus on iso. Toisaalta tuon pinkbiken kommenttikentänkin lukemalla voi havaita suuntausta siihen, että ulkonäkö annetaan anteeksi jos pyörä tosiaan toimii kuten lupaillaan. Innovatiivisuutta, rohkeutta kulkea omaa polkua ym arvostetaan ja hinnat ovat yllättävän kilpailukykyisen kuuloisia yleiseen sinänsä älyttömään huippupyörien hintatasoon verrattuna. Jos nuo hinnat pitävät paikkaansa.
€3218 (frame w/ Cane Creek Kitsuma Air or RockShox SuperDeluxe Ultimate), complete bikes from €4508
Edit. No se olikin liian hyvä hinta ollakseen totta. Alvin kanssa 5600 euroa alkaen. Mutta ei se mahdoton hintalappu ole silti, olisin veikannut ainakin tonnin kalliimpaa hinnat alkaen mallia.
Edit2. Olisin tässä(kin) pyörässä just tasan kahden koon välissä 185 cm pituudellani. Tällainen pistäisi todella miettimään jos olisin ostamassa. Ja vielä lisättäkööt että katselin komponentteja ja lisämaksuosia, niin tilaukseen jos ottaa huck norris insertit, niin ne saa valmiiksi renkaisiin (Maxxis Assegai DD ja DHRII DD) asennettuina. Erittäin mukava lisä/helpotus uuteen pyörään. Kuin myös nuo pyörän olemukseen sopivat ensiasennuskumit.
Paras perustelu ikinä
Kova on takuu. 5v rungolle.
Eli luottoa on omaan tuotteeseen.
On ilmeisesti testattukin enemmän.
Ei kyllä enää jaksa uskoa ongelmiin.
Ei se ihan vailla totuuspohjaa tosiaankaan ollut. Vaikka kova Polen puolustaja oletkin, niin voisi sitä myöntää ettei kaikki ole parhaalla mahdollisella tavalla tosiaan mennyt. Pole myöntää sen jossain määrin itsekin.
Mutta toivottavasti tilanne on tosiaan vihdoin muuttunut.
Onhan tuo Polelta fiksua hyödyntää Voimaa varten tehdyt cnc-koneistukset, geometria-suunnittelut ja muut. Noin juuri pitää pienen valmistajan tehdäkin.
Ja oli loistoidea tuoda ensin Voima eksoottisella ulkonäöllä ja vasta sitten tämä Ketterä (jos kerran ollaan Agile).
(en ole kuullut kenenkään puhuvan vikkelistä ohjelmistonkehitysmenetelmistä)
Öh, kaikista synonyymisanakirjoista mistä tsekkasin ketterä ja vikkelä on synonyymeja. Myös kielitoimiston sanakirjassa termit listataan synonyymeina ja suurimmaksi osin selitetään merkitys samoin tavoin muutenkin. Toki useimmille kielenkäyttäjille ketterä ei ehkä alleviivaa vauhtia niin paljon kuin vikkelä.
Myöskin kielestä toiseen kääntäminen ei ole eksaktia tiedettä. Ei ole useinkaan ”mitä joku sana on englanniksi” koska sanojen välillä ei ole 1:1 merkityksien vastaavuutta. Kuten ei saman kielen synonyymeilläkään.
Kääntämisessä ei oikein tehtynä käännetä sanoja vaan ajatuksia, ja jos tuossa Pinkbiken käännöksessä on ollut Leo itse mukana niin ei se varmaan ihan väärin ole mennyt…
Kyl toi takapää itselläkin vielä vähän sattuu silmään, mut on siihen jo alkanut tottua, kun kuvia on nähnyt tarpeeksi. Pole-teksti on vähän hassu siinä, kun on jo niin isolla rungossa. Mut onhan toi kullitettuna aika härskin (=hienon) näköinen.
Eikö K3 olis sulle just osuva? Ite varmaa painiskelisin vähä lyhyempänä k2 ja k3 välillä, k2 voimaa kokeillu ja tuntu suht sopivalta pikkutestissä.
Voima on myös huomattavasti paremman näköinen livenä ja videoissakin, joten eiköhän tämäkin ole. Tuo perä ei edes pomppa mitenkää erityisesti silmille livenä. Vähän kyllä itseä kiinnostelis tämä pyörä, voi olla että pitää alkaa säästämään rahaa :D
Vikkelä on mainio nimivalinta markkinointimielessä, ä pistää silmään englanninkielisessä mediassa.
191-200mm joustava peruskompliitissa varmaan lähemmäs 16kg painava ja muutenkin iso pyörä. Esittelyvideossa on ajavinaan poluilla, mutta onhan työ nyt täysin selvästi jo speksien perusteella suunnattu kovaan parkki- ja freerideajoon.
Ketterä on arkinen sana. Vikkelä on selvästi harvemmin käytetty ja siinä on runollinen vivahde. Pole on tehnyt mielestäni oivallisen valinnan.
Painosta sanottu, että kevyempi kuin stamina. Ite veikkaan 15kg pintaa.
edit: ”14.kg – 17kg (depending on build spec)”
Machine ja stamina taisi olla siinä kolmen ja puolen kilon luokkaa ilman iskaria, niin heittäisin stetsonista, että edeltäviä kestävämpi ja isommin joustava Vikkelä on siinä 3,7-8 ilman iskaria.
Eli toki siitä saa narupinnoilla ja exo kyljillä jonkun alle 15 kasailtua, mutta lähemmäs DH vehkeen verran joustava laite toteuttaa varmaan paremmin käyttötarkoitustaan järeämmillä osilla, eli siinä 16-18kg riippuen kuskin tarpeista, vauhdista ja painosta.
Geometria ei ole omaan makuun, mutta monelle varmasti hyvä vehe rälläämiseen.
Kuten sanoin, sanottu että kevyempi kuin stamina :D ja sivuilla tuo 14-17kg ilmoitettu. Toki todellisuus voi olla mitä vaan. Mutta esittelyvideon perusteella vaikutti, että keveyttäkin haettu paikoin ja varsinkin protosta keventynyt. Muodot kuitenkin suht simppelit. Osat ei nyt sen enempää paina kuin muissakaan pyörissä, ei tuplakruunua esim, vaikka semmoinenkin sopii. Tuskin tuota silti kukaan xc hipo-osilla kasaa.
Kun huomioi millaiselle rasitukselle kalusto joutuu tavanomaisessa, puhumattakaan sitä vaativammassa käytössä, ja kun yhtälöön lisätään vielä muut kuormitustekijät, kuten vaikkapa huollon puute yms., niin 5-vuoden runkotakuuta voi pitää kaikin puolin hyvänä. Ja tämä riippumatta valmistajan näennäisestä statuksesta.
Juu, mun mielestä 5v on hyvä takuu alumiiniselle enduropyörälle.
Trekillä näyttää näin lukevan ainakin 2012-2019
Trek Care/Bontrager Limited Warranty 2012-2019
Lifetime
Frames for the lifetime of the original owner (see exceptions below)
5 years
Swing arms on all full suspension bicycles (except the Session, Scratch, and Slash swing arms)
3 years
Session, Scratch, Slash and Ticket aluminum frames and swing arms
2 years
Brakes, baskets, computers, fenders, handlebars, locks, pumps, rear racks, repair stands, rigid forks, saddles, seatposts, stems, tools, water bottle cages and wheels.
Session and Slash carbon frames and swing arms
All rear suspension linkage components, including bearings, rocker link, and hardware
electric bike motor, controller, and battery pack (2 years or 600 charges, whichever comes first)
All original Bontrager forks, parts, and components (except consumables such as tires and tubes)
1 year
Apparel, bags, bar tape, gloves, grips, helmets, lights (excluding bulbs and batteries), rims, shoes, tires and tubes.
Paint and decals