Stumpit uudistuivat. Mitä ajatuksia nuo herättävät trailipyörää ajavissa tai sellaisen ostoa suunnittelevissa? Nykiikö yhtään tuohon suuntaan..
Printable View
Stumpit uudistuivat. Mitä ajatuksia nuo herättävät trailipyörää ajavissa tai sellaisen ostoa suunnittelevissa? Nykiikö yhtään tuohon suuntaan..
Hyviltä näyttävät, tuo Stumpjumper expert malli kiinnostaisi. Ainut että saisi olla kyllä kuitukiekot jo tuohon rahaan mukana. Miksi ihmeessä täällä pyörän pitää maksaa noin 1000€ enemmän kuin jenkkilässä, 4700 vs. 5700. Kokeilemaan pitäisi päästä, mielestäni Stumpit ovat olleet aina hyviä ajettavia.
Nostaahan sitä hintaa myös tulli ja rahti, sekä maahantuojan kate.
Maahantuojaa Spessulla ei ole, liikkeet tilaavat itse pyörät varastolta. Mutta silti, edullisempia saisivat olla. Osasarjat on vähän hinnat alkaen mallia ”halvemman” pään pyörissä, toki toimivia silti. Tuo expert malli nyt vaikuttaa omaan silmään muuten hyvältä paitsi että kuitukiekot olisi kiva olla.
Evo malli vois olla do it all pyörä. Trailista Parkkiin
Mulla on nyt parin vuoden kokemus 2019 mallin Stumpjumper carbon comp LT:stä ja sen perusteella tuo 2021 mallin Stumppi Evo näyttää kyllä kiinnostavalta. Tuossa uudessa Evossa olisi omaan pyörääni verrattuna jyrkempi pystyputki ja loivempi keulakulma, mitä juuri seuraavaan pyörään kaipaisinkin. Omaan Stumppiin on on tullut matkan varrella päivitettyä mm. kiekot, pakka ja ohjaustanko. Alustaa olen tyytynyt toistaiseksi vain säätämään ja pitämään sen muuten vakiona. Tuossa uudessa Stumppi Evossa kiinnostaisikin Evo Pro -malli missä olisi valmiiksi hyvät osat ja mm. DT 350 navat ja Foxin Factory alusta. Mutta se hinta.. 8499€ näyttää lukevan hintalapussa. Luulen että Spessu on jo hinnoitellut itsensä ulos mun vaihtoehdoista. Esim. Orbea Occamin saa vastaavilla spekseillä noin kolme tonnia halvemmalla.
No, näitä on myyty ja monella moinen -21 mallinen stumppi jo on. Miltäs maistuvat, omaani saan vielä hetken odottaa.
Stumpjumper comp carbon on tulossa. Viivästyi vaan tuon Suezin jupakan takia. Kävin Mountainbikeshopissa hypistelemässä, siellä oli yksi esillä joka tosin oli myyty. Varastossa oli yksi S3 kokoinen. Samaten Stumpjumper expert olisi ollut heti saatavilla. Olen nyt tulevasta pyörästäni sellaista ”wannabe s-worksia” tekemässä, eli foxin factory keula / takaiskari odottaa jo kotona, paremmat kuitukiekot sekä stemmi ja kuitutanko. Voimansiirto ja jarrut saa pysyä alkuperäisenä, ne ovat Shimanon slx sarjaa. Riittävät minulle.
Liikkeen viimeinen comp carbon kokoa S3 taitaa löytyä nyt omasta pyörävajasta, kävin sen viime lauantaina sieltä Helsingistä hakemassa. Saatavilla olevien pyörien vähäisyys/tilausjonojen pituus nopeutti ostopäätöksen tekemistä + helpotti vähän ajateltua suuremman rahallisen panostuksen tekemistä (muutoin olisin saattanut tyytyä vähän halvempaan pyörään). Kolmen lenkin jälkeen vaikuttaa omiin tarpeisiin erittäin hyvin soveltuvalta yleispyörältä.
Kävin tämän viikon maanantaina, silloin ständillä oli yksi valkoinen joka myyty ja varastossa yksi kappale lisää. Hintaa siinä toki kysäisin jos otan heti, mutta kun ei alennusta anneta niin odottelen mielelläni vielä hetken.
Edit: Nyt oli näemmä se vimonenkin mennyt[emoji4]
Ei ole kauppiaallakaan hyvä tilanne kun ei saa tavaraa mitä myydä niin ymmärrän hyvin ettei alennuksia anneta.
Onhan se näinkin juu. No btw, kaupat on kuitenkin sovittu helmikuussa minua miellyttävällä hinnalla, kymmenes pyörä tulossa jo samalta myyjäliikkeeltä. Minulle kolmas Stumpjumper. Vähän turhan usein tulee kalustoa vaihdettua mutta pidetään rattaat pyörimässä [emoji4]
Ei sen kummempi kuin ihmetellä noita hintaeroja kun ottaa huomioon että vero on vain sen murto-osan, varsinkin kun huomioi kurssin. Maastopyöräily on eurooppalaisille vaan huomattavasti kalliimpi harrastus kuin pohjois-amerikkalaisille, josta suurin osa pyörämerkeistä on kotoisin. Toki se hintaero siitä verosta sekä ilmeisesti suurimmilta osin logistisista ym. vastaavista kuluista rakentuu mutta silti on nämä hintaerot aika karuja. Ellei ne sitten tarkoituksella riistä meitä täällä.
Jos hintaerot amerikkalaisten pyörien kohdalla ovat isommat kuin esim. Saksassa valmistettujen, niin ehkä tällöin amerikkalaisten pyörien suurempaa hintaeroa voisivat selittää suuremmat kuljetuskustannukset, kuljetusten pidempi kesto (aiheuttaa epävarmuustekijöitä kaupankäyntiin) ja se että löytyy enemmän asiakkaita jotka ovat valmiita itse tilaamaan pyöränsä Saksasta kuin USA:sta?
Eikö noiden Yhdysvalloista tuotujen polkupyörien hintaan lisätä ensin tulli 14% ja tämän jälkeen ALV 24% ja nämä molemmat ostohinta + rahti yhteenlasketusta summasta.
Eli jos kyseessä vaikka 3900€ ostohinta + 200€ rahti = 4100€
Tulli 574€
hinta tullattuna ennen ALv:ä 4674€
ALV 1122€
Loppuhinta 5796€
Voisiko joku kertoa mikä on Stumpjumper comp kuituversion takaiskarin tune id? Voisin etukäteen vähän vakoilla mitä muutoksia hankkimalleni ”hyllyiskarille” pitäisi tehdä.
Varmaan jotain tämän suuntaista. Toki eurooppalaiset tukkurit tuskin maksavat ovh:ta, vaan saavat pyörät x prosenttia halvemmalla. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä, miten hinta muodostuu euroopassa. En ihan jaksa uskoa, että kaikki eurooppalaiset jälleenmyyjät ovat päättäneet yhteisymmärryksessä ottaa tonnin ylimääräistä omaan taskuun verrattuna usa:han.
Tuossa pyöräkaupassa voi hyvinkin olla kauppapoliittisia asioita mukana.
Viimesyksynä kun etsin uutta sähköavusteista (juu, tiedän kirosana tässä ketjussa) täpäriä itselleni, ja päädyin Saksalaisen Cuben Stereo hybrid malliin, niin ennen ostopäätöstä tuli katsottua lukuisia eri testejä (youtube videoita yms.) joista osa yhdysvalloista, ja hieman ihmettelin ihmetteli heidän käyttämiä hintojansa mitä pyörien esittelyn yhteydessä käyttivät. Kun aloin sitten enemmän mielenkiinnosta asiaa selaamaan, niin huomasin sellaisen asian, että vastaavilla malleilla (hintaluokka 5000€:n molemmin puolin) hintaetu saksan verkkokaupoilla oli luokkaa 500-1000€ verrattuna USA:n jälleenmyyjien hintoihin, ja jopa Suomen maahantuojan hinnat alittivat USA:n jälleenmyyjien hinnat.
Joo se on sama homma toiseenkin suuntaan. Saman voi huomata vaikka katsomalla Propainin hintoja eurooppaan vs jenkkeihin. Eli ihan tuonkin puolesta kannattaa ostaa eurooppalaisilta jos vaan löytyy sopiva. Valikoima tosin ikävästi erittäin jenkki/kanada painotteinen.
Lasketaan kuvio uudestaan.
Käytetään valuuttana kokoajan euroa, niin ei tarvitse tehdä valuuttamuunnosta.
Yhdysvalloissa jälleenmyyjä myy jälleenmyyntihinnaltaan 3900€:n pyörää.
Yhdysvallaissa verotetaan lievemmin kuin Euroopassa ja osavaltioiden ALV:t (tai siis Eurooppalaista ALV maksua vastaavat maksut, mistä käytetään tässä laskelmassa nimitystä ALV) ovat 0-10%:n välillä, käytetään laskelmassa 5%:n keskiarvoa (ja verkkokauppahintoja tutkiessa pitää varmistua sisältääkä hinta tuon paikallisen ALV:n vaiko ei).
5%:n ALV:llä pyörän alv0 hinnaksi jää 3714€
Mikäli ajatellaan myyjän myyntikatteeksi 25% alv0 hinnasta (en yhtään tiedä mikä se todellisuudessa on) niin silloin tuon yhdysvaltalaisen myyjän ostohinta tuolle pyörälle olisi 2786€
Jos Eurooppalainen myyjä saa tuon pyörän ostettua tehtaalta itsellensä samaan hintaan, niin lähdetään sillä.
Eli jälleenmyyjän ostohinta 2786€ + rahti eurooppaan (vaikka 200€/pyörä) = 2986€
Tälle hinnalle sitten lasketaan tulli 14% = 418€
Yhteensä 3404€
Nyt sitten Eurooppalainen myyjä haluaan myymälleen tuotteelle saman 25%:n katteen kuin tuo yhdysvaltain myyjä niin ALV0 myyntihinnaksi tulee 4539€
Tähän sitten vielä vaikka saksan alv 19% niin pyörän lopulliseksi kuluttajamyyntihinnaksi muodostuu 5401€ (suomessa 24%:n ALV:lla 5628€)
Eli nuo rahti, tulli ja selvästi isompi ALV kanta tekee tuossa lopulta noin 1500€:n eron kun molemmat myyjät toimivat samalla prosenttuaalisella katteella.
Poistin viestini kun huomasin että en osannut lukea kysymystä. Otan vain takkini ja poistun.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tänään peli saapui kotiin. Onhan se siro ja mielestäni erittäin hieno. Aloittelin samoin tein osien päivityksen, tarkoituksena tehdä sellainen ”wannabe s-works” kun kerran runko on sama. Voimansiirto ja jarrut saa pysyä shimanon slx:nä samoin kuin hissitolppa alkuperäisenä, ainakin alkuun. Kiekot, iskarit, tanko, stemmi, satula vaihtuvat lähipäivinä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...b29b15b307.jpg
Hieno on! Mulla pienenä salaisena haaveena ostaa S-Works Evo runko, muita runkoja ei taideta ees myydä. Mutta onneks niitäkään ei saa mistään:D
Tänään on jo vähän päivitelty, vaaka pysähtyy lukemaan 12,8kg. Vielä toinen satula ja kuitutanko niin pitäisi alkaa olemaan mukavat 12,5kg. Ajettu ei ole vielä metriäkään[emoji1]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...243be4642e.jpg