Kun on liikaa lunta ajamiseen niin samapa se on sitten alkaa spekulointi ja lähteä rengaskauppaan.
Onko kaikki tarpeelinen sanottu jo tässä:
Tahko 2008 rengasspekulaatiotopic
ja tässä:
Tahko 2009 rengasspekulaatiot
Jatkakaa :cool:
Printable View
Kun on liikaa lunta ajamiseen niin samapa se on sitten alkaa spekulointi ja lähteä rengaskauppaan.
Onko kaikki tarpeelinen sanottu jo tässä:
Tahko 2008 rengasspekulaatiotopic
ja tässä:
Tahko 2009 rengasspekulaatiot
Jatkakaa :cool:
Niillä on menty mitkä on alla olleet. Eli näillä näkymin pulleilla Rubber Queen 2.2 usteilla.
Onhan sitä aina suunnitellut ostavansa Tahkoa varten jotkut kevyemmät renkaat,
mutta enpä ole vielä vaivautunut. Kyllä noilla läskeilläkin pyörä kulkee.
Viimevuonna meni Ignitoreilla ja kunnon sisäkumeilla jottei ensimmäinen Tahko katkeisi kuin Myllylällä.
Tänä vuonna ajattelin RaceKingin alle laittaa kun sellaiset kaapissa on. Painoeroa on kumminkin sen verran että tuo tänä vuonna ajettava pidempi matka on tuntuu ainaskin korvienvälin mukaan kevyemmältä.
Tai toisaaltaan jos vettä tulee kuin saavista niin sitten nuo Ignitorit.
Oi oi, Tahko lähestyy taas. Katselin videonkin iltana eräänä. Mountainking 2.4":t lähtee kolmannelle Tahkolleen, edelleen myös jousituksena.
Race King 2.2 kesti viimeksi 4 kierrosta, niin miksi ei ensi kesänäkin. Pitävä rengas ja rullaa kivasti tiellä :D
Mikä olisi rullaava mutta turvallinen Tahko-rengas aloittelijalle?
(valinta tämän ketjun suositusten perusteella -> vastuu epäonnistumisesta ei jää minulle :) )
Hyväksi todettu: Bontrager Revolt-X 2" tai 2,2" Tubeles Ready
Parina viime vuonna on Nokian NBX litellä (2.2" leveä) päässyt palkinnoille, eli tämän vuoden valinta on tuon kumin seuraaja NBT lite 2.2"...
Verticalit ja NBX Litet sisukumeilla riitti alle kolmeen tuntiin. Rocket Ron 2.25 UST:eilla pääsee alle 2:50, joten mun valinta on selkeä.. (tietenkin, jos vielä sais sen 10 minuuttia pois jollain muilla renkuloilla, niin kyllä kelpaisi.)
Mountain King Supersonic 2,2":lla mennään tänäkin vuonna.
Varmaan tulee nuo Race Kingit hommattua tai sitten RR/RR yhdistelmällä.
Viime vuonna ajoin elämäni ekan Tahkon NBX Lite UST:lla. Stanin litkut oli vielä varmistuksena, mutta mitään ongelmaa ei ollut. Ei siellä Tahkolla ollut mitään sellaista mitä ei muuallakin Suomessa ole ollut. En ainakaan nähnyt tappajakivikoita missään. Kuivalla kelillä ajan tänäkin vuonna samalla renkaalla. Sateella sitten on Maxxis Ignitor UST alla.
Ihan samat kumit on kesällä muuallakin ajaessa.
Niillä tämä ensikertalainen lähtee mitä alla sattuu olemaan. Mitenpä tuo yksi reissu nyt eroaisi arkisista pyörälenkeistä muuten kuin että on 3-4 kertaa pidempi matka? Samoilla renkailla kun kuitenkin ajan koko kesän (kilsoissa enemmän kuin useita tahkoja) niin enpä yhtä retkeä varten erityisesti jotain tiettyjä renkaita ota.
Tosin, olenhan paikalla fiilistelijänä enkä kilpailijana.
Noh, Tahkon 60km kierroksesta puolet(!) on tietä pitkin ajelua. Siispä jotain rullaavaa. Kallioita tuolla ei ole kuin yksi muutaman metrin pätkä. Sekin on sellaista röpelöä, eli vaikka sataisikin niin mitään erityisen pitävää ei tarvitse. Muutama märkä paikka löytyy ja pari juurta.
Kevyehköt, rullaavat, mukavat, toimintavarmat... tuostahan saadaan tulokseksi Schwalben Racing Ralph 2.25 USTeena ja 40ml Stania sisään.
2.4 leveä olis varmaan vieläkin mukavampi. Siinä sulle takuuvarma rengasvalinta.
Tai sitten ajelet niillä kuin muutenkin, ei tuolla kukaan muu kuin nuo kisaajat mitään erityistä tarvitse :D
Nyt menee vähän sivuraiteille - rengasvinkit on parille potentiaaliselle Tahkonkiertäjälle joilla on pyörätkin vielä kaupassa.
Laittaisin alle NBX Lite / Michelinin XCR Dry tms. vastaavaa itselleni jos olis ajatuksena ajaa reippasti mutta on vähän vaikea arvioida pitäisikö aloittelijalla olla vähän pitävämmät kumit alla.
Vai tarkoititko nyt alla olevien nastarenkaiden olevan sopivimmat?
Jossain siellä ensimmäiselle kinahmille noustessa veikaisin. ?
En edes vielä tiedä millä pyörällä lähtisi.
No ei sitä oikein voi "kalliopätkäksi" sanoa kun on vaan muutaman metrin. Jossain Kinahmin päällä, oliskohan ollut näillä main. Tuosta paikasta n. 850m etelään olisi oikein kartassakin avokalliota merkitty, mutta sitä en (muistaakseni ehkä) tarkoita. Siinä on aina porukalla kiva todeta "jihuu, kalliobaanaa". Tosin ilo kestää sen muutaman sekunnin.
Se "kalliopätkä" on lähinnä kuriositeetti kun tuolla noita avokallioita on aikas vähän, näin rannikolla asujan silmin katsottuna. Ammatinkin puolesta tullut silmäiltyä tuota asiaa hieman tarkemmin.
Ei minusta tarvitse mitään pitävämpää. Viime vuonna ei mikään pätkä jäänyt minulta ajamatta renkaiden pidon takia, ja ainoassa kohdassa missä pannutin ei olisi rengasvalinnalla voinut asiaan vaikuttaa (tai ehkä 29:llä olisi rullanut siitä mutakuopasta yli).
Tunkkaus johtui vain ja ainoastaan heikosta kunnosta.
Tässä on nyt noussut esille muutamia eri renkaita useammankin kerran, niin minkäköhänlaisia eroja rullaavuudessa mahtaa olla Nokian NBX liten, Continental Race Kingin ja Racing Ralphien välillä? Olen uusia renkaita hommaamassa, kun viime vuonna rullaavuus tahkolla NobbyNicien osalta oli vähän mitä oli, ja se rupesi jurpimaan alun tie osuudella.
Varmaan aika pienet ovat käytännön erot...
Viime vuonna oli Racing Ralph UST:t eessä ja takana. Tänä vuonna ei nimittäin tule. Painavat aikalailla paljon. Tosin rullaa kivasti ja voi olla ihan varma ettei tarvise renkaita paikkailla.
Tänä vuonna on tarkoitus olla aktiivisempi ja laittaa Nokia Lite S litkulla. Jos ihan kaatamalla lupaa vettä niin sitten toi RR voi jäädä, muuten valinta on helppo.
Nobby nicillä on menty 1 kierroksesta aina 3 kierrokseen. Minusta ehkä tärkeintä on, että on sinut renkaan kanssa. Ettei lähde sellaisella renkaalla jolla ei ole ajanut juurikaan.
Heip
Kuivalla kelillä Furious Frediä alle, jooko ?
Michelinin vihreät Air-Comp-lateksit alle ja litkua n. 20-30 ml ja avot kyllä rullaa.
Jos saan reenitunteja riittävästi alle niin Tahko on kesän ohjelmassa.
Rengasvaihtoehtoja löytyy nyt Schwalbelta
RR ja NN -parivaljakko 2,25 :na, sitten on kevyttä 2,1 - tai kaksituumaista Hutsua Python Airlightiä, Ritcheyn Z-maz lite WCS ja Nokian Boazobeana X:ää. Kaikki sisärenkaallisia (litkulla tai ilman ) ja täpärillä mennään.
Kuten rengasvalinnasta voi huomata, en yleensä aja jos sataa:D
Joten kuivan kelin kumia on, mutta sadegummi hakusessa jos vaikka Tahkolla sataakin ??
JT