Eli takapakka heiluu vähäsen kun siihen koskee.
Eli takapakka on joku Shimanon ja keskiö on taas Shimanon Dura-ace.
Eli pitäisikö sille tehdä jotakin vai voiko edes sille tehdä mitään muutakun vaihtaa uusi?
Printable View
Eli takapakka heiluu vähäsen kun siihen koskee.
Eli takapakka on joku Shimanon ja keskiö on taas Shimanon Dura-ace.
Eli pitäisikö sille tehdä jotakin vai voiko edes sille tehdä mitään muutakun vaihtaa uusi?
Onko se kireällä? Kuinka paljon on vähän? Millin-pari kuuluukin heilua.
Juu homma on jo selvä.
Sain jo apua muualta
Mutta kiitos kuitenkin
Minulla oli samankaista ongelmaa: Laitoin lisää prikkaa väliin ja kiristin niin penteleesti ja sain kohtuu kireälle.. millä konstein itse selvisit.
Kysymyksessä Shi Ultegran kymppipakka Ksyriumin SL:ssä.
Kiva kun kerroit, että ongelma ratkesi, mutta eikö tullut mieleen kertoa, mikä oli ongelmaan ratkaisu? Ihan vaan siksi, että näistä vanhosita jutuista haetaan ratkaisuja tulevaisuudessakin esille tuleviin ongelmiin ja silloin ei paljon lämmitä, jos löytää ongelmaan vastauksena "sain apua muualta".
Ihan perinteisellä kiristämisellä selvisin
Jatketaan aiheen ympärillä. Tuossa fillaria putsaillessa huomasin, että hiukan heiluu tosiaan tuo takapakka (shimanon joku pakka, 9 lehteä, Nishiki Bigfootissa on kiinni), mutta menee kyllä heittämällä tuohon tyan mainitsemaan toleranssiin. Eli ilmeisesti on normaalia? Ihmettelin vain kun tuossa muut puhuivat kovasta kiristämisestä ja aloittajakin oli kiristänyt, vaikka vain hiukan heilui.
Omassa fillarissa oli jo kokoonpanossa jätetty pakan kiinnitys niin löysälle, ettei kiinnitysmutterin irroittamiseen tarvinnut mitään työkalua. Pakka heilui vapaarattaalla millin-pari. Kun kiinnitysmutterin kiristi siten, ettei pakka enää heilunut, vaihteiden toiminnasta tuli selkeästi täsmällisempää.
Jos mutterin kiristää siihen merkattuun 40nm kireyteen, pakka ei ainakaan minulla jäänyt heilumaan. Enkä usko, että se on tarkoitettukaan heilumaan.
Heilumiseen vaikuttaa myös se, missä kohtaa navassa on laakerit. Huonommissa navoissa (ja näitä on siis lähes kaikki yleiset) laakerit eivät tukevoita napaa kunnolla, vaan se pääsee vapaarattaan kohdalta hieman jopa kiertymään jolloin pakka heiluu.
Niin ja puhutaanko tässä nyt rattaiden heilumisesta vai koko vapaarattaan heilumisesta. Ensimmäinen ei ole suotavaa. Syö melko nopeesti vapaarattaaseen koloset ja on hieman hankala saada pakkaa irti ja takasin siinä vaiheessa. Jälkimmäinen on joissain tapauksissa normaalia.
Tähän en osaa tältä istumalta vastata. Tutustumatta (toistaiseksi) sen enempää tuon taka-akselin anatomiaan arvelen, että se rataspakka on siis vapaarattaan ympärillä ja se ei saa heilua suhteessa vapaarattaaseen? Ja jos taas koko setti - siis vapaaratas ja pakka sen mukana - heiluu, niin se on "functions as designed"?
Tai sitten ymmärsin ihan väärin... tutkailen tuota kunhan ehdin ja luultavasti käyn vielä kysäsemässä BikePlanetista, josta pyörän ostin, että onko normaalia. Mitään ongelmaa en ole ajossa huomannut, mutta tuli vain mieleen, että jos tuo on vähän turhan löysällä tai jotain vastaavaa, niin voi kulua osat ennen aikojaan.
Ihan oikeassa olet. Ainakin jos kyseessä on Shimanon napa.
No se kannattaa kyllä, jos nyt ei valtavien matkojen päässä asu.Lainaus:
luultavasti käyn vielä kysäsemässä BikePlanetista, josta pyörän ostin, että onko normaalia. Mitään ongelmaa en ole ajossa huomannut, mutta tuli vain mieleen, että jos tuo on vähän turhan löysällä tai jotain vastaavaa, niin voi kulua osat ennen aikojaan.
Juu, Shimano se takapakka lienee. Muutkin osat ovat.
Kävin kysymässä (on tuossa alle kilometrin päässä) ja myyjä sanoi, että pari millin-pari pitääkin olla välystä. En tiedä sitten miten moinen mitataan tai todetaan oikeaksi. Olisi kai pitänyt inttää enemmän - nyt jäi vähän semmoinen maku, että "kai se sitten on ok...".
:D
Edit: niin, ei se nyt paljoa heilu. Ehkä millin huipusta huippuun isoimmasta rattaasta "mitattuna" akselin suuntaan.
Aja huoletta. Toisaalta, jos aiot huoltaa pyörääsi tulevaisuudessa, pakka-avain ja ketjuruoska on tarpeellisia välineitä, ja saa Biltemasta muutamalla eurolla. Jos on vainoharhainen olo niin niillähän sen kireyden voi tarkistaa ihan omin näpein.
Mutjoo, kyllä se millin heiluu Shimanon navoissa.
Kiitokset avusta, eiköhän se kunnossa ole. Ja kyllä, ajattelin huoltaa itse ainakin pikkujutut - tässä suunnittelen toisten ketjujen ostoa, jotta voisi niitä sitten vaihdella vaikka 1000 km välein.
Tosiaan pakan vaihtokaan ei liene mitään rakettitiedettä, että kun se joskus eteen tulee, niin miksei senkin voisi koittaa itse tehdä.
mielenkiintoista, kai mie täänkin nyt väärin ymmärrän mutta kun sen takapakan nyt ei niin hirvessti pitäs heilua. tein nyt pikatestin neljästä eteisessä+etupihalla toki sateensuojassa olevasta pyörästä, kaikkiin olen pakan vaihtanut ja yhdestä muuten vaan poistanut ja kiinni pannut:
trek rolf dolomite ei heilu. scambo paljon ajettu vanha pakka hiukka välystä, ei milliä.. haro impulse vm 95 kiekko ja vapaaratas originaali pakka ehkä 5 vuotta vanha ei heilu, wheeler vm 95 originaaliosat ei välystä.
ideana on se että takavaihtajan ylempi ketjupyörä omaa välystä sivusuunnassa eikä pakka tai vapaaratas.
sitten on tietenkin se vaihtoehto että akseli on vääntynyt, jolloin takapakka tekee liikettä; pyöräytä takakiekkoa ja anna pyöriä, jos takapakka elää niin kiero akseli on syynä. Pojan scambossa sitä vikaa kieltämättä on...
Ei minulla ole omissa pyörissä shimanon pakat heiluneet. Kai siellä on jossain vikaa, jos kerran heiluu. Tai siis en keksi mitään järjellistä syytä, miksi pakan pitäisi rällättää irti siellä. Tämä vastineeksi siihen kun moni sanoo, että on normaalia kun shimanopakka heiluu.
Toisessa pyörässäni oli ja on tehtaan jäljiltä ohut seetirengas pakan takana vapaarattaan juuressa. Koko pakka kiristetään sitten tätä rengasta vasten. Se tuo pakkaa vajaan millimetrin lähemmäs ulkoreunaa. En ole kokeillut, jäisikö pakka löysälle, jos jättäisin spacerin pois välistä.
Sen pakan ei edelleenkään kuulu heilua. joissan halvoissa navoissa vapaaratas heiluu sen verran että sen just ja just tuntee.
Niin, ja sen vapaarattaan heiluminen ilmenee pakan heilumisena. Tietenkään pakka ei saa heilua suhteessa vapaarattaaseen. Se "millin-pari" oli vaan heitto, kaks milliä tuskin heiluu edes Alivio-vapaaratas... Olis aika paljon.
Jos on epävarma, kannattaa mennä kauppaan näyttämään.
onko tuo nyt vaarallista jos vapaarattaassa on välystä?
siis kunhan vaihteet menee kunnolla sinne minne pitääkin ja psyy päällä??
meikäläiselläkin on heittoa siis kun nappaa rataspakasta kiinni niin välystä on.
mutta rataat on kunnolla vapaarattaassa kiinni se on varma.
eli ajaa vaan niin loppuun kun uskaltaa ja sit vaihtoon, eikös
Välys vapaarattaassa on merkki toimintahäiriöstä, eli viasta. Periaatteessa tuolla voi ajaa niin pitkään kuin se toimii, mutta jonkinmoinen riski siitä, että myös jotakin muuta hajoaa, on olemassa.
Ensin kannattaisi varmistaa, että klappi on todellakin vapaarattaassa, eikä esim. löysässä kiinnityksessä. Löystynyt kiinnitys saattaa tehdä myös navasta entisen.
Vapaarattaan särkyminen kesken ajon voi aiheuttaa pahimmassa tapauksessa kinnileikkaamisen (fillarista tulee kerrasta fiksi). Ei kovin kiva terveellinen juttu alamäessä. Toinen, todennäköisempi ja huomattavasti terveellisempi vaihtoehto on se, ettei vapaaratas ota enää pitoa, vaan luistaa poljettaessa.
Toisaalta, samalla kun on purkanut napaa niin pitkälle, että on päässyt kiristämään vapaarattaan kiinnitysruuvin, kannattaa hakea kaupasta uusi ja vaihtaa se :D
Joo, niin taitaa olla mentävä. Toistamiseen kun viimeksi eivät katsoneet vaan sanoivat, että on normaalia. Voi toki ollakin, mutta huomasin, että jos takapyörän nostaa ilmaan ja polkaisee sen vauhtiin, niin koliseekin hiukan pyöriessään (kerta per kierros on arvioni) ja samalla takapakka (tai vapaaratas ja pakka sen mukana, en ole ehtinyt näitä selvitellä enkä ajatellut takuuaikana selvitelläkään) heiluu hiukan.
En tiedä onko normaalia, mutta ajattelin huomenaamuna käydä kysäsemässä liikkessä. Postailen sitten tänne tuloksen, jos on jotain apua jollekin kokemuksista joskus.
Itsellänikin ilmeni uuden navan ja pakan asentamisen jälkeen sellainen ongelma, että pakka vaappuu renkaan pyöriessä. Mitään välystä en pakan ja vapaarattaan välissä huomannut ja vaappuminen on tasaista renkaan pyörimisnopeuden suhteen. Kyseessä on Deoren napa ja pakka.
Edellä esitetty akselin kierouskaan ei käsitykseni mukaan voisi aiheuttaa kyseistä ongelmaa, koska akselihan ei pyöri. Voisikohan pakan liian tiukka asennus olla syynä, vai voisiko vika olla laakeripesissä? Pitää varmaan availla koko paketti kunhan selkä antaa taas periksi...
Kappas, tämmöinen oli unohtunut. Kyllä se lienee vapaarattaan normaalia välystä (luulisin...). Liikkeessä eivät toisellakaan käynnillä viitsineet katsoa sitä vaan sama vastaus kuin keulan lukon lukitsemattomuuteen ("lukko" vain jäykistää keulaa - ei lukitse), että se menis rikki, jos se ei olis semmonen kuin on. Näin ehkä onkin, mutta perustelut ovat aina jääneet saamatta enkä enää usko, että osaisivat selittääkään, joten olen antanut olla - kyllä nämä ajan kanssa oppii itsekin ;)
Juu, kiekkoja päivittäessäni sain myös ensimmäisellä yrittämällä löysän takapakan, joka vielä kolisi töyssyissä. Vaihdoin vanhat, Ultegran navoilla varustetut peruskiekot Fulcrum Racing 3:iin (Shimano 8/9/10 -yhteensopivalla roottorilla). Pistin nykyisen 9-lehtisen 6500-takapakan fulcrumiin kiinni, mutta takapakasta tuli löysempi kuin ennen. Lukkorengas kyllä kiri 12-piikkiseen, päällimmäiseen rattaaseen kiinni, mutta muut rattaat pääsivät heilumaan tuollaisen maksimissaan milllin syvyyssuunnassa. Vaihtamisen kanssa ei ollut ongelmia (ei aivan täydellistä), mutta töyssyissä kolisi. Ei tuntunut kivalta.
Kaivoin sitten hyllystä iskemättömän 6500-takapakan, joka oli muuten samanlainen, mutta tarkemmin katsottuna lukkorenkaassa oli hieman erilaiset tekstit. Hyperglidejä sentään molemmat. Otin vanhan lukkorenkaan irti ja laitoin uudessa pakassa olleen lukkorenkaan sen tilalle. Tuohan kiristyi naksahduksen kanssa eikä pakassa enää ollut ylimääräistä välystä. Enää ei kuulu kolinoita ja vaihtaminenkin menee niin, että hyvä kun huomaa.
Mikähän noissa lukkorenkaissa sitten oli erona? Vanha toimi Ultegran navan ja roottorin kanssa ok, mutta ei fulcrumin kanssa. Uutta lukkorengasta ei tullut kokeiltua vanhassa navassa, joten jäi epäselväksi, olisiko se toiminut kunnolla siinä. Vanhassa lukkorenkaassa oli mm. erillinen numero "8".
Löysin tämmöisen vanhan aiheen, kun kiinnitin takavaihtajan vaihdon ja siinä ilmenneen säädön vaikeuden yhteydessä huomion useampaankin seikkaan, mutta tärkeimpänä tämä:
Kun takakiekko pyörii ja vapaaratas tikittää iloisesti, rataspakka keinuu/huojuu hissuksiin suhteessa kiekon pyörimiseen. Kiekossa on viime syksynä laitettu uusi LX-napa. Keinuliike on tosi reilun näköinen verrattuna toistakymmentä vuotta vanhaan XT-napaiseen fillariin, jolla on ajettu huomattavan paljon kilometrejä. Onko tämä siis hyväksyttävissä olevaa normaalia toleranssia, kun keinuliike on silminnähden helposti havaittavissa. Ihmetyttää kun XT-vanhus on paljon jämptimmän oloinen...
Ottakaapas kantaa.
Mä olen ymmärtänyt että keinuliike on siksi että ketju nousee paremmin rattaan kyljissä oleville rampeille. Vaihtaminen on siten tarkempaa, nopeampaa ja varmempaa.
Paljonko takapakka saa heilua, että se olisi ok? Nyt huojunta on sellaista, että jos sisintä takapakan ratasta katsoo, sen ääriasennot ovat luokkaa 2-3 milliä toisistaan. Pakka tosiaan heiluu samalla tavalla kuin jos heität kolikon pyörimään hyrränä ja ennen kuin se viimein lopettaa liikkeensä se vielä keinuu reunaansa myöten ympäri.
Kysymys myös:LX-takapakkani keinuu reilusti ja "ketjut tarttuu kiinni" vapaalla ajaessa, eli taitaa olla vapaaratas vaihtoa vaille? löytyisikö mistään hyvää ohjetta vapaarattaan vaihtoon, takanavan huoltoon (shimano lx). ?