Kiitos kaikille ja varmaan tosiaan vanha aihe, mutta silti sain kuulla että Thule tuo tarjolle pian Fatbike kattotelineen eli ehkä kandee odottaa sitä?
Printable View
Mjaa, eipä suvainnut asiakaspalvelija moisesta mitään mainita kun kyselin että saako freerideen pidempiä remmejä...
Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla
Minkäslaisia tangonleveyksiä teillä on käytössä? Lähdin 750mm Salsaa kaventaan, vasta ~700mm menossa mutta tuntuu vieläkin liian leveältä, ~140mm onneks vielä varaa.. Mietityttää vain että seuraako tuosta jotain ohjattavuusongelmia mitä ei "näillä keleillä" hahmota kun vakiona kuitenki noin leveä? Nyt 10cm umpihangessa vielä aika ketterästi tekee ässää.
Mä taas laitoin answerin 20/20 tankoon jatkeet. +40mm. :)
Omaan makuun 720mm tuntui kapealta.
750 mm tuntuu luontevalta. En ainakaan kavenna.
600mm ja sekin tuntuu liian leveältä, 20cm umpi"hangessakin". 560-580 varmaan ois sopiva ;). Stemmi 90mm.
720 mm, enkä ainakaan kapeampaan vaihtaisi...
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Kokeiltu järjestyksessä cf685 > al740 > cf750 > cf725 > cf720 kaikki vähä erimallisella taivutuksella jokasuuntaan, nyt tuo 720 20/20 Answerin cuitunen.. Paras!!
Sopiva tangon leveys riippuu tarvittavan ohjainkannattimen pituudesta. Mitä pitempi ohjainkannatin, niin sitä kapeampi tanko toimii, ilman että ohjauksesta tulee hyperaktiivinen tai kiikkerä. Läskissä mulla on 680 mm/80 mm. Sopiva tangon sweep, eli taaksetaivutus riippuu ensisijaisesti ranteista, mutta samoilla ranteilla leveämpään tankoon sopii enemmän taivutusta. 9 astetta taakse sopinu itelle ja siitä tankoa pyörittämällä pystysuuntainen taivutus vatupassiin tai aavistuksen ylös.
Itsellänikin on 80mm stemmi. Jotenki oli sellanen tuntuma että ainakin sentin saisi ottaa vielä kummaltakin puolelta pois, eli olisi sitten juurikin tuon 680mm. Pitää kokeilla, en ole vielä pätkinyt lyhyemmäksi niin ei meinaa mahtua puiden väleistä. :)
Taitaa tuossa Salsan Salt Flat 2:ssa olla 11 asteetta kulmaa. Pitää kokeilla pyörittää jos löytyisi parempi asento. Viimeksi tuntui että painoi alussa kämmenten ulkolaitaa, mutta en huomannut enää myöhemmin.
^Tangon kulmat löytyi helpoiten kohdilleen, kun puristin jännitetyillä ranteilla suunnilleen ajoasennossa pelkkää irtotankoa ja siitä sitten stemmin pultit kiinni.
Nyt olisi kysymys ohjainkannattimista. Eli itselläni on tuo Scott Big Jon Fatbike ja olen joutunut nostamaan penkin siinä niin korkealle, että ajo asento on liian kumara. Pitäisi saada pystymmäksi ajo asento eli ohjainkannattimen vaihto on edessä. Tuossa olisi toisessa hybridissäni tuollainen ohjainkannatin jossa pystyy säätämään kulmaa ja olisikin kätevää jos se kävisi suoraan tuohon Scottiin. Onko nuo ohjainkannattimet yleensä edes sellaisia, että ne käyvät tuosta vain toiseen pyörään?
Itsellä sama ongelma varsinkin kun nyky 29er geo on jotta mahdollisimman lyhyt emäputki. Itsellä pitkät jalat mutta muuten "normi" ruho. Satulan joutuu nostamaan korkealle ja kun tanko jää alas niin härkäinen xc-asento on valmis. Siksi vaihdoin mm: 29 täpäriin 130mm keulan 100mm tilalle että sai istuvamman ajoasennon.
Mutta kannattimiin: perus kannatin on 1 1/8 kaulaputkeen sopiva. Freeride ja dh puolelta löytyy 1.5 mutta harvinainen.
En laittaisi säädettävää kannatinta kun tuppaavat klappaamaan ja heilumaan.
Hommaat reilulla nousulla olevan kannattimen ja tangon jossa esim:30mm nousua niin saa jo monta senttiä ylemmäs. Ajotuntuma saattaa toki muuttua alkuun oudoksi mutta kokeilemalla ja totuttelemalla selviää...
Ihan sama mistä päin asiaa pyörittelet. Jo valkkaat ensin leveän tangon, niin sitten joudut valitsemaan sille lyhyen ohjainkannattimen ja sen jälkeen sopivan pituisen rungon, että reach tulee oikein. Jos tykkää ajaa ultrahitaalla tai kiikkerällä ohjauksella, niin se on sitten se mieltymyksen paikka, mutta mitoitus ja niiden vaikutus on geomertinen fakta.
Mites Juha tää täsmää esmes sellaisen pyörän tapauksessa jossa on vähän modernimmat geometriat muutenkin?
Ja answerin kulmaa tuijottaessa pitää huomioida, että otekohta on melekolailla samoissa kun vaikkapa melko perus kulmilla olevassa RaceFacen Next sarjan tangossa, johtuen answerin etumutkasta..
Kyllä mä ostin pyörän ennen tankoa. Ja ohjainkannattimen ennen tankoa. :rolleyes:
Ja reach on oikein mulle sillon kun mä niin sanon.
Jos haluaa speksata pyöränsä oppien ja kirjojen mukaan, siitä vaan. Mä speksaan pyöräni mulle. Mun mieltymysten mukaan.
Pyörittele itse niitä opusten sivuja miten lystäät. ;)
Mulla on mulle sopiva fillari. Mun speksaama.
Tarkoittaako moderni geometria loivaa ohjauskulmaa ja pitkää runkoa? Näihin käsittääkseni laitetaan juuri näitä yli 70 cm tankoja 50 mm semmillä, eikä kai monikaan valitse runkoa tangon mukaan, vaan mainosten ja imagon perusteella.
Tangoissa yksinkertainen taivutus vaikuttaa otteen keskikohtaan samoin kuin stemmin pituus. Answerissa tuota efektiivistä lyhenemistä on kompensoitu taivuttamalla tankoa ensin eteenpäin. Mulla on samantapainen toteutus MCFK:n tangossa, toisin loivempana kun otekohdan taivutus on vain 9 astetta. MCFK:n tanko korvasi 3T ltd tangon, jossa oli yksinkertainen 9 asteen taivutus. Samaan lopputulokseen ajoasennossa olisin päässyt vaihtamalla stemmin 90 mm -> 105 milliseen, mutta kuinka typerältä sellainen kanki olisikaan näyttänyt.
..ja joissain tapauksissa myös totuttua jyrkempää satulakulmaa ja pidempää takahaarukkaa.. Mulla on 60mm stemmi, Answeri tankona ja modernin geometrian runko, ajoasento on kohdallaan, se ei ole kiikkerä, ei utrahidas, eikä muutenkaan millääntavoin huono.. ;)
On, 1 1/8" on standardi. Nuo säädettävät on melko painavia eikä aina niitä kaiken kestävimpiä. Isolla nousullakin (30°) olevia on ja riser-tangon vaihtamalla saat korkeutta vielä lisää.
Scotin tapauksessa käännä se ensin ylösalaisin, saat heti pari senttiä lisää.
Taitaa koskea nämä satulatolpan kumat niitä runkoja, joita ei tarvi polkea. Sähköinen kaasukahva tai hissiveto... Klassinen mitoitusohje on säätää satulankohta siten, että polvilumpion luotisuora leikkaa poljinakselin kun kampi on eteen vaakasuorassa. Mun kokemuksen mukaan tästä ei voi paljoa poiketa, oli pyörä mikä hyvänsä. En tiedä onko mun läskissä ja 29er:ssä sitten ollut liian modernit kulmat, kun molempin on pitänyt vaihtaa setback tolppa.
Kokeile laittaa riser stonga tai laittaa stemmi osoittamaan ylöspäin. Scotissa taitaa olla vakiona flat bar (suora tanko), joka vie ajoasennon aika alas. Omassa Scotissa nousi tolppa myös aika korkealle ja riser stonga korjasi tilanteen. Stemmi ylöspäin tuo vakio flat bar oli hieman outo. Riser stonga (25mm nousua) ja vakiostemmi alaspäin tuntui juuri passelilta.
Tossa vielä vanha kuva MCFK:n taivutuksista.
https://lh3.googleusercontent.com/bK...w1200-h1055-no
Tämäkin. Toi ohje on ollu mullakin ohjenuorana, kunnes ymmärsin kokeilla jotain ihan itse. Toi ohje on bullshittiä. Imo.
Kohta pitäis kai etsiä jotain command postin tilalle, ilman setbackiä.
Harmi kun tolppa toimii talvella(kin) kuin junan vessa.
Mut kun kiskot loppuu kesken. Tarttis saada penkkiä eteen, kun tuntuu paremmalle kuin "ohjenuoran" suositus.:rolleyes:
Ja juu, runko ei ole liian iso. Kuka senkin sitten määrittää...joku kirjanen? ;)
Mistä päättelet, että mää olen opetellut näitä juttuja kirjasta? Vaikka ehkä vähän hidas olenkin, niin osaan käyttää kuusiokoloavainta ja vaihtaa ohjaustangon. Ja on sitä joskus käynyt niinkin, että kun on hommannut uuden pyörän ja saanut siitä kaiken kohdalleen ja kokeilee sitten joskus vanhaa, aikanaan hyvin säädettyä pyörää uudelleen, niin se tuntuukin aivan omituiselle. Kaikkeen tottuu ja mikä sitten on niin ehdottoman hyvä geometria, että sillä mennään loppuikä?
Kaikkeen tottuu, totta. Poikkeaminen joskus myös totutusta kaavasta on hyväksi, mä tykkään itse hakea toimivat ratkaisut.
Joskus menee perseelleen, joskus taas ei. :)
Kannattaa käydä kokeilemassa vaikka jäsen Kemiztin Polea. Tai mitä tahansa Polea.
Vanhat "totuudet" saattavat joutua uuteen valoon. :)
En mäkään ole Polella ajanut sen enempää, lähinnä seljässä istunu. Pyörä on ollu vieläpä itselle speksaamaton.
Silti...
Ei millään pyörällä loppuikää mennä. Joskus mennään hyvinkin pitkään samalla vaikkapa olosuhteiden pakosta.
Mulle esim. pikkujuttu kuten raha asettaa ison kynnyksen. Nykyinen menisi vaihtoon heti jos... :)
Ja pyörä olisi suurella todennäköisyydellä varustettu geometrialla "joka ei voi toimia" ;)
^Sissimarkkinointia. Ja ihan mielellään tulen kokeilemaan Polea. Viime kesänä Riisitunturilla tapasinkin vähän iäkkäämmän pariskunnan, jotka jostain Polesta innostuivat selittämään. Oliskohan ollut jotain sukua?
Juurikin näin, eikä edes mikään IMO (että KOPS on bullshittiä) vaan geometrinen fakta. :rolleyes: Sheldon Brown (Keith Bontragerin avustuksella) selitti tämän jo viime vuosituhannella: http://www.sheldonbrown.com/kops.html
^^No sehän on täällä ihan normia? ;)
No ei mulla kyllä mitään omia intressejä asian suhteen ole. :)
Pidän vain tiettyjä ratkaisuja toimivina.
Tai sanotaanko oletan, syvempää kokemusta kun ei asiasta vielä ole. :)
Täytyy kyl ottaa sissikoeajoon tommonen läskipole kunhan ne tuotantopyörät tulee saataville.
Vai on pitkä takahaarukka yhtäkkiä modernia....
^ nouseeko keula hereesti?
Sillon joskus ihmettelin kun pole tuli, joustopyörissä hehkutettiin pitkää swingiä ja silti jäykkikset oli lyhyellä, aattelin että mainosmiehet ei pysty rakentaa lyhyttä perää joustovehkeeseensä niin tehdään siitä ominaisuus.
Ehkä se oli siitä kiinni että Btr teki ne aikasemmat, vaikka luulis että nekin ois polen mittojen mukaan tehny.
Niin tai noin, kiva ois testaa.
Kyllähän nuo kiikkutuolienkin perät on kokoajan olleet lyhenemään päin ainakin 29er puolella... mutta tottapa se on vanhanaikaista.