Wilier Jena Rival Disc Adventure Road Bike 2019 . By chainreactioncycles. 650b kiekot hieman rietoo mutta varuiksi R24 kauppa tärjoo järkihintaan Newmenin settiä.
Pyörän väri vaan ei miellytä.
Printable View
Wilier Jena Rival Disc Adventure Road Bike 2019 . By chainreactioncycles. 650b kiekot hieman rietoo mutta varuiksi R24 kauppa tärjoo järkihintaan Newmenin settiä.
Pyörän väri vaan ei miellytä.
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta mun hiilikuituihmekrossariin menee kaksi 0,75 litraista juomapulloa ihan kivuttomasti.
Niin kyllä ainakin autoteollisuuden puolella hiilikuitu on paljon coolimpi materiaali kuin prässätty pelti [emoji12]
Linkin CRC:n sivulle saa joku toinen laittaa, mutta minusta pyörä vaikutti luokassaan ja gravelpyöräilyn alalajissaan varsin kiinnostavalta, joten kielenymmärtämisharjoituksiksi löysin mm. nämä:
https://www.cxmagazine.com/reviewed-...ke-ultegra-di2
https://www.bicidastrada.it/wilier-j...l-in-carbonio/
https://www.wielerflits.be/materiaal...tuur-tegemoet/
https://www.matosvelo.fr/index.php?p...-sram-rival-1x
"Jena" on muuten yllättävä mallinimi. Mikä sai valmistajan ja sen markkinointiosaston valitsemaan nimen entisen DDR:n puolella sijaitsevan pienen keskikokoisen kaupungin (joka saatetaan tuntea lähinnä Carl Zeissin ansiosta) mukaan? Liekö syynä ollut ainoastaan se että piti löytyä tietyllä alkukirjaimella oleva lyhyt nimi ja "Jena" kuulostaa italialaisen korvaan kivalta?
PS Tunnustan olevani niin vähäisessä määrin esteettinen luonne että voisin kuvitella ostavani gravelpyörän jonka ominaisuudet, luonne, geometria ja speksit vastaisivat tarpeitani ja vaatimuksiani, mutta jonka värityksestä en erityisemmin väittäisi. Mutta myönnettäköön että maantiepyörän kohdalla sellainen ei tulisi kysymykseenkään:D
Samalla rahalla olisin varmaan jonkun nestelevarihiilikuitu-unelman ostanut, jos sellaisen olisin halunnut, mutta tuskin kuitenkaan Openia. Mutta oikeesti en ole laskenut. Runkosetti oli rosterirungoksi aika edullinen (KVA MS3 -runko + Columbus SL -haarukka muistaakseni 1350 € Suomeen kuskattuna). Enää tuskin tuolla hinnalla onnistuu. Ykköskiekot (ei kuvassa) on "rest of life" -kiekot Kingin navoilla ja Hedin Belgium Plussilla. Muutenhan tossa ei mitään hirveän kummallista ole. Melkolailla perus-Campaa, alumiiniset putkiosat (sain tarpeekseni kuitudroppitangoista, kun niitä ei uskalla kiristää niin, että pysyvät varmasti kiertymättä paikoillaan, jos vähänkään droppailee tms.) eikä ole mitään grammanviilaustavaraa muutenkaan. Muistaakseni 9,2 kg ajokunnossa cx-kuosissa, gg-kuosissa vähän enemmän.
No niin, periaatteessahan toi ei Joposta juuri poikkea.. :)
Putkirunkoihin verrattuna tuolla tekniikalla pystytään vaikuttamaan seinämävahvuuksiin samaan tapaan kuin hydroformatuissa alumiinirungoissa tai kuiturungoissa. Enemmän epäilyttää denttausherkkyys, jos luvatut painot (alumiinirunkoa vastaava) pitää paikkansa. Mutta ehkä noi Dual Phase -teräkset on sitten senkin suhteen kestävämpiä kuin perinteiset. Autoteollisuudessa ilmeisesti ainakin ovat kova sana tällä hetkellä, kun niiden avulla pystytään samaan aikaan parantamaan kolarikestävyyttä ja alentamaan painoja.
Wilier Jenaan Chainreactionilta pörsä just ja just taipuisi mutta väri ja 27,5" kiekot ei. Toisaalta tottuuhan tuohon ja olen jo katsonut ja budjetoinutkin R2-bikesin sivuilta Newmenin 622 kokoiset ja jotain 1400g kevyet... Vanhan liiton mies on vaan jumittunut oikean kokoisiin kiekkoihin. Kaippa talvea varten nastarenkaita noihin löytyy.
Isä Nitro sai mut vakuuttumaan 1x voimansiirrosta jonka hyväksi havainnut 29" maastopyörässä siis metsässä vaan en maantiellä, 32 eturattaalla.
Lievä riesa jotta 29/7 alkaen en ole täällä mökillä kahteen viikkoon joten kuriirit saa turhaan norkua.
Hyvä näin. Minä en ole missään nimessä 1x-fanaatikko, mutta tyytyväinen olen tosiaan ollut. Tulipahan tämäkin testattua. Lisäksi etuvaihtaja on ollut omissa (Campoissa, Shimanoissa ja SRAMeissa) eniten ongelmia aiheuttanut vaihteiston osa. Luulisi että etenkin maastorynkytyksessä takavaihtaja olisi alttiimpi ongelmille.
Jenasta vielä sen verran, että eri vaiheiden kautta tuli Suomenkin kouluihin ryhmätyö Jenan koulukunnan kautta. Kiitos tästäkin...
Sent from my iPad using Tapatalk
2x systeemi on omassa gravelissa eikä sitä isompaa limppua tule käytettyä juuri koskaan. En ole kuitenkaan purkanut kun vaatis investointeja...
Isomman tilalle voi hankkia (ivestoida) pienemmän, niin tulee käytettyä, minulla on ollut väliin vain 8t ero rattaissa. Eikä koskaan mitään ongelmaa etuvaihtajan kanssa, olipa ne olleet miten keskinkertaisia laadultaan. Ajo tietenkin alle keskinkertaista myös.😊
Maantiellä tempoajossa gravelilla tulee käytettyä isoa rieskaa.
Tossa minun gravelissa on vähän hölmöt ratastukset kaiken kaikkiaan. 46/36 edessä ja 11-32 takana. Kaipaisin pikkasen kevyempää pienintä vaihdetta ja toisaalta 36/11 riittää melkein mihin vaan. Pitkillä asfaltti siirtymillä tulee sitten ajettua isommalla mutta muuten ei. Mutta jos ton muuttaisi 1x systeemiksi niin samalla takapakka pitäisi muuttaa vaikkapa 11-36 että jotain oikeaa iloa sais.
(huomiona että kyllähän 36/32 melkein mihin vaan graveiluun riittää mutta jossain teknisessä ylämäessä tai väsyneenä sais kyllä olla 1:1...)
^ Eikös pienempi eturatas kannattaisi vaan vaihtaa 34:ksi, niin löytyisi pykälän kevyempää ja toisaalta ehkä tulis isommallekin rattaalle enemmän käyttöä?
Noin yleisenä huomiona: millasilla keskareilla/kadensseilla te ajelette? Mulla on myös 36/46 edessä ja 12-32 takana. Tasaisella gravelilla iso ratas on käytössä pääsääntöisesti aina ja mä en todellakaan aja kovaa. 36/46 toimii ainakin näissä Etelä-Suomen jyrkissä ja matalahkoissa mäissä loistavasti, kun mäen alla tiputtaa pikkurattaalle, niin usein ei tarvitse takavaihtajaan edes koskea ja sitten taas mäen päällä takas isolle. Takaa vaihtamalla joutuisi hyppimään aina useamman rattaan yli.
Voimansiirron hyötysuhde on parempi kun välttelee niitä pienimpiä (=alle 17-piikkisiä) rattaita takana. Niiden ympäri kiertäessä ketju alkaa "sakkaamaan" koska rattaan säde on pienempi kuin mihin ketjun linkku kääntyy. Eli jos on kaksi eturatasta käytettävissä, säästää joitain watteja, kun myös muistaa sitä käyttää.
Samanlaiset keskarit ja kadenssit kun jackojalla. Joku tottumis kysymys toi pienellä eturattaalla ajo kai on. Isostakin löytyisi välityksiä suurimmalle osalle matkaa. Mutta keskisuomessa kun ollaan niin aina joku mäki tekee kuitenki mieli ajaa pienellä eturattaalla. Sitten taas alamäkeen soralla ei tee mieli ajaa niin lujaa että pienestä loppusi välitykset joten se yleensä "jää päälle".
Niin ja stenulle että varmaan päivitän johonkin suuntaan kun rattaat on ajettu loppuun mutta asia ei ole niin iso ongelma että viitsisi kesken elinkaarta alkaa vaihtamaan.
Keskarit on nyt muutamalla lenkillä olleet 20-25, kadenssi mulla tuppaa olemaan liian pieni, eli 80 -> 88 -> 95 (ylempi puolisko melko harvoin)
Ja 42T x 10-42T
Joo ja kyllähän teräs varsinkin gg pyöriin sopii. Sitä ihteään se on mullakin [emoji3]
Stenu tuolla ylempänä kirjoittaa välttämään kovin pieniä rattaita takana, minun järkeilyni on samaa mieltä, kun paljon ajan ja pitkään mielellään samoilla osilla ajan. Samoin ymmärtääkseni vaikutta yksi kämmenen kokoinen kammenrats, ketju ja piikit joutuvat hyvin voimakkaaseen vetoon, koska molemmissa päissä pientä ratasta, joutunee molempia vaihtamaan usein?
Itselläni on edessä 36/46 ja takana 12/36. Toimii minun ajoissani. Riittää hienosti ainakin keskinopeuksiin 28 km/h saakka (lujempaa en edes pääse).
Kokeilin vaihtaa 34/50 tilalle 34/46, mutta sepä ei ollutkaan toimiva yhdistelmä. Ainakin Ultegrassa on kolmea eri sarjaa ratastusta, joita ei voi sekoittaa. Ilmeisesti piikit ei osu keskenään kohdilleen ja vaihtaminen ajoittain takkuaa. Pahimmillaan ketju tarraa rattaisiin kiinni.
Mistä löytyy toimiva 2x-järjestelmä 8 hampaan erolla?
Irtorattaina compact kampiin saa harrastelijatasoisia yhdistelmiä haluamallaan tavalla. Kun äärimmäiset olosuhteet, pöytätasaista ympärillä, niin väliin on ollut 46/38 kammissa ja hyvin tiukka ysipakka takana, jopa 13-25. Ei tuo ole kummempaa säätöä tarvinnut ja on toiminut aivan hyvin. Tehtaat eivät vakiona tällaisia tee, kun markkinamiehet leventelevät mainoksissaan LAAJASTA välitysalasta.😊
Mikä vanhattaa kaluston vielä nopeammin kuin liian pienet rattaat?
No tämän palstan ja lehden lukeminen!
Joutuukohan teräsmies alimpaan natinahelvettiin, jos se sortuu BB30-keskiöiseen pyörään..?
Vähän kiinnostelis hommata SuperX kakkosgraveliksi ja kisakrossariksi. Siinä kun kaikki muu natsais. Rungon luulisi olevan noin suunnilleen niin hyvä kuin kuiturunko voi olla ja niin mukavakulkuinen kuin ilman jousitusta saa aikaiseksi ja geometria vaikuttaa ainakin paperilla hyvältä, "trailihköltä" gg- tai cx-geolta.
On, mutta se ei haittaa. Useimmissa kiekoissa on pinnoissa varaa sen verran, että 6 millin uudelleendishaaminen onnistuu helposti pinnoja vaihtamatta ja kun muita (droppitanko)levaripyöriä ei ole, niin ei tarvitse olla mahdollisuutta käyttää samoja kiekkoja useammassa rungossa.
Normaali lenkeillä 20-23 välillä. Uusissa maisemissa useasti alle 20 kun tulee katseltua maisemia ja pysähdeltyä.
Kadenssit 80-90.
Edessä 36/26 ja takana 12-25. Pari vuotta tuli ajettua takana SRAM:in 11-28 mutta ei vaan toiminut minulla. Oli liian harva. Nykyinen on just minulle sopiva. Reilusti yli 90 % ajosta nopeusalueella 15-30 joten isolla rattaalla pystyy ajamaan ja seinänousuhin pientä sisään. 40 km/h noilla välityksillä pääsee eli isommissa asfalttimäissä välitykset loppuu mutta omissa ajoissa sillä ei ole mitään väliä.
Väärtini Nure jota en ikuna ole livenä tavannut on saanut minut muitten kanssa uskomaan 1xvoimansiirtoon joka mun kohdalla naurettavaa ynnä säälittävää ehken on.
Huomenna Osuuspankissa josko sitä tilillä rahaa ois, ja sitten tilaus nappulaa jos painais?
Fillaritorilla oli (on?) yksi kiinnostava 54 mutta väri alustavasti hirvittääLainaus:
SuperX
Todistan tässä vakaasti että pirun hyvä runko on SuperX. Sen takahaarukassa / satulatolpassa olevan jouston todellakin tuntee!
Ei-vetopuolen keskiölaakerin vaihdoin 2500 km ajon jälkeen kun naksui hieman. Mutta mulla oli liian paljon spacereita siellä kammissa joten on saattoi siksi ottaa itseensä noin nopeasti. Nimimerkki Ansis siellä Porissa vois tosin maalata tän nätimmän väriseksi ens talvena?? Malli on 2018 SuperX Di2. Muuten oon pitäny stokkina paitti renkaita oon vaihdellu (eka 35 mm G-One, nyt 40 mm Rambler) ja 11-32T pakka vaihtui 11-42T.
5/5 vehje. Ei ollu nyt parempaa kuvaa hollilla joten laitoin fiiliskuvan jossa on grindattu sorateitä ja polkuja pitkin sopivaan kirjanlukupaikkaan.
https://i.imgur.com/rryaJaQ.jpg
[QUOTE=MRe;2889703]Moto metsään ja pellot pakettiin?[/QUOTE
Pellot on kasvanut metsää vuodesta 1991 ja moto kävi 6 vuotta sitten. Mun lietepalstalla Kompsunjoen varrella olis koivua ainakin kuitukiekkojen verran vaan sinne ei pääse muuten kuin moottorikelkalla.
Keskinopeus yleensä noin 18 km/h. Maasto on mäkistä, sora karkeaa eikä minulla ole mihinkään kiire. Jos kohdalle sattuu todella sileä sorabaana, keskari voi olla 24 km/h.
Edessä on 32-hampainen ratas ja takana 11-42. Edessä voisi olla ehkä suurempikin, mutta tuo tuli osasarjan mukana.
Eilen Exploro tuli - ja meni, eh-nimittäin Kivenlahden pyörähuoltoon keskiön asennukseen.
Rungon ehdin punnita paketista ottaessa, 1090g eli +100g ilmoitettuun. En tiedä voiko ero tulla telineiden pulteista (7x) ja sisäisistä vaijerinvienneistä, mutta aika kevyt nyt kuitenkin. Keula oli 439g ja satulatolppa 252g, eli ei tuosta LTD:stäkään varsinaista superkeijukaista saa, kuitenkin grammanviilausmielessä ihan tyytyväinen että tuli otettua kevyempi malli.
"Elinkaupan" näkökulmasta runko on todellakin jackpot. Läpiakseli 15mm edessä, check. Jarrut IS-mount, eli voi jatkaa mainioilla mekaanisilla TRP Spyreillä, check. Ketjuohjuri braze-on, check. Satulan ovaalikiskolle adapteri, check. Jos olisi esim. joutunut hommaamaan maastoetunavalle piratismiadapterin 12mm läpiakselille 100€ ja flatmount-jarrut 400€ niin budjetti olisi karannut ja olisin huutanut alustavasti pipfeliä.
^samanlaista "säästämistä" mitä vaimokin harrastaa luottokortin kanssa shoppaillessa[emoji3]Eli muista mainita nämä säästetyt eurot myös paremmalle puoliskolle [emoji6]
Ållås hyvä. Olisin kai voinut itsekin asentaa, mutta unohdin tilata ärsyttävästä-kakkosesta muiden kilkkeiden ohella pressfit-keskiöprässin, joten se meni nyt näin.
Explorossa on BB386Evo-keskiö, jolle Shimppa ystävällisin terveisin ei lainkaan valmista keskiötä. Rotorilta onneksi löytyi kohtuuhintainen 24mm Hollowtech-yhteensopiva keskiölaakeri, kohta pääsee sovittelemaan josko ne kammet tulisivat reiästä läpi ilman että pitää soittaa hydraulic press channeliin.