^Saas nähdä onko nämä mulle(kin) hieman liian lämpimät ajateltuun +5 .. -5 lämpötilaan.
Printable View
^Saas nähdä onko nämä mulle(kin) hieman liian lämpimät ajateltuun +5 .. -5 lämpötilaan.
^Pitäisi speksien mukaan olla 3/4 MXZ303 painosta, jotka nyt nekään ei ihan mahdottomat moonbootsit ole.
^^no, oli ”pakko” ostaa, kun Ridemoressa oli yhdet 43 widet 169€… Sulo Vilen-syndrooma nääs.
Ihan mielenkiinnosta, vaikka menee jo saivarteluksi, alla kuva omista, lake 46 wide ja wölvit 45. Kantapää samalla etäisyydellä. Kokoeroa ei paljoa ole. Laket oli ajatuksella graveliin ensisijaisesti.
https://i.imgur.com/G8nafGT.jpg
No mulla oli 43:t Laket ja 43 wölvit. Mun silmään ja jalkaan wölvit tuntuivat selvästi möhkömmiltä kuin Laket. En tiedä johtuuko se Laken muotoilusta vai mistä. Joka tapauksessa wölvit sai mennä.
Liian lämpimät kengät on onneks vähiten paha asia, jos vertailussa on liian lämpimät hanskat tai vielä pahempaa... liikaa vaatetta :)
Oma talvikenkäkokemus on vasta rajallinen, kun otanta on muutamana päivänä ajellut työmatkailut 11km lumikaaoksessa. Hienosti siinä tunti kuitenkin meni pahimpana ekana myräkkäaamuna.
Lake MX146 on kenkä ja wide-versiona.
Mulla ei mahdu kovin paksuja sukkia, koska otin 48 kokoiset popot. 50 olisi tuntunut liian isolta, kun muuten kenkä oli erinomainen poislukien pientä tilaa varpaiden päässä. (Lake ei tee kokoa 49 ja varvasahtaus käsittää vain isovarpaiden pään eli käytännössä täydelliset ohuilla sukilla. 5 milliä riittäisi hienosti.
Mutta asiaan. Varpaat eivät paleltuneet -13 asteessa usean päivän otannalla viime viikolla. Olen siis tyytyväinen hankintaani.
Leikittelevä ajatus olisi ollut, jos olisin hankkinut shimanon MW701 tai muut vastaavat. Ehkä oletin/oletan, että suurin osa kuten fizik articat ja northwave celsiukset ja Giro Blazet kuuluisi enemmän sinne kylmälle nollakelille, mutta ei kylmemmälle.
Kuulostaa hyvältä.
Itselläni, ja monella muullakin, talvikenkien kanssa menee niin, että eka tunti menee aina helposti suht ohuillakin kengillä. 2h jälkeen varpaille alkaa tulla kylmä ja tunto katoaa. Eli tuollaisella suht lyhyellä matkalla kenkien pitää olla tosi lämpimät, tai sitten tarvitsee sähköä lisäksi.
Tämäkin varmasti totta että kun Lenkin pituus kasvaa tarttee lämpimämpää kenkää. Itsellä ei tule kylmällä ajettua kuin 2-2.5h maksimissaan.
Shimanon 701:stä sen verran että ”ihan ok kengät” mutta yhdellä boalla/kopiolla kenkää ei saa oikein napakasti kiinni ja koska kengän rakenne on muutenkin melko pehmeä niin se on vähän epämääräisen tuntuinen jalassa kaikissa tilanteissa.
^miten kenkä käyttäytyy kun sinne laittaa vaikka extrapaksun sukan?
Ei se ainokainen boa jaksa kiristää paksua sukkakerrosta kasaan (eikä tietysti lämpimyyden takia kannatakaan). Pohjallisen alla on itse lisätty korotus joka vähän auttaa.
Pohja on kyllä pitävä ja extranauha kengän sisällä pitää läpän paikallaan.
^Jännä tuo boa ylipäätään. Ensin oli kengissä normaali nauhakiinnitys. Sen jälkeen tuli velcro tai ratchet. Tai niiden kombinaatio. Joka tapauksessa useampi toisistaan riippumaton kiristyspiste, jolla kengän saa kiristettyä jalan muotojen ja omien preferenssien mukaan. Esimerkiksi jättämällä sen eniten kärjessä olevan kiristyksen löysemmälle, tms. Sitten keksittiin boa ja palattiin vanhaan. Ainoastaan nauhoja ei tarvitse solmia ja boaa voi säätää ajon aikana. Toki osassa kenkiä on kahdet boat, mutta usein on vain yhdet.
Jos nyt pitäis ostaa uudet kengät niin en ostaisi MW701:iä enää vaan vaan luultavasti joutuisi ostamaan 702:set jos ei löytyisi jalkoihin sopivampia.
Edelllisellä ostoskierroksellakin sovitin kaikki kengät mitkä pystyin ennen ostoa ja valitsin parhaiten jalkoihin sopivat (jotkut Laket widenä oli melko hyvät), aikaisempaa kokemusta pidemmältä ajalta mm NW:n ekat Celsiukset ja sitten niitä vielä kauempaa Shimanon 2-tarraisia talvikenkiä taisi olla parit (liian syvä kantapää hiersi usein akillesjännettä).
702:set näyttää parantavan suojausta mutta ei ole kokemusta.
Lämpimyydestä joku toinen on parempi kommentoimaan, jalat palelee aina ja en edes yritä -10C kylmemmässä ajaa.
Oon tyytyväinen tosiaan omiin mx-146:iin, mutta en olekaan ajanut niillä useiden tuntien mittaisia lenkkejä.
Se olisi ehkä se oikea mittari.
Samaan aikaan en nyt ole ihan tavallistenkaan talvikenkien kanssa ollut ihan aina samaa mieltä ulkona hengailusta, koska varpaat saavat reaktiota yleensä aika selkeästi. Voisi niihinkin panostaa yhtä paljon ajatustyötä, kuin tähän. Toki se ei kiinnosta samoissa määrin, joten taitanee jäädä kuvitelman puolelle.
Nollakelit ja pikkaisen päälle on menneet ihan hienosti mun tavallisilla RX8-kengillä, joiden päälle kenkulaiset (overshoe), mutta ehkä just tällä hetkellä priorisoisin niitä talvikenkiä. "Koska on talvi" Molemmat ratkaisut on toimineet hienosti mun pyöräilytarpeisiin.
Nojjoo… 146:t lähti takaisin valitettavasti. Liian kapeat mun jalkaan, vaikka piti olla wide-lesti. Kumma juttu, kun 304:t on 43 ja wide ja sopivat jalkaan.
Nyt RideMoresta löytyisi 43-koon 146:t 169€ hintaan. Jos kiinnostaa, kannattaa olla sinne yhteydessä.
^ Tämä nyt on tällaista jälkiviisautta (koska en itsekään olisi osannut arvata), mutta vaikka niin 146 kuin 304 on wide, niissä näkyy olevan eri lestit eli MX Sport ja Winter.
https://www.lakecycling.com/pages/shoe-lasts
^ Kutenkin MX146 wide on kokotaulukon mukaan leveämpi kuin MXZ304 wide?
^ Niinpä näkyy olevan: 107.76 ja 106.7!!
Vaikea ymmärtää logiikkaa, kun on tottunut ajattelemaan että talvikenkiin pitää mahtua paksummat pohjalliset ja sukat.
Ja kun MRe:n kokemusta siitä että 304:t olivat sopivat eli tilavammat ei ole syytä epäillä, niin mysteeri vain tiivistyy!
PS Vaikka toisaalta ei ole mikään uutinen että pelkkiin valmistajan ilmoittamiin lukemiin ei ole syytä liikoja luottaa eli vasta sovittaminen kertoo totuuden.
Piti käydä oikein tarkistamassa ja kyllä 304:t on 43 X-wide, kuten oli noi 146:kin. Jollei sitten lootassa ollut vääriä kenkiä. Ne kuitenkin puristi sen verran, ettei uskaltanut jättää palauttamatta. Kun käveli, niin jalkapöytä ”naksui” eikä varpaat heiluneet lainkaan. Päinvastoin kuin vaikka 45NRTHin Japanthereissa.
Olisi ehkä pitänyt vielä testata ristiin noiden 304:n kanssa. Mutta palautettu mikä palautettu.
Kun tuota Laken fit matrixia katsoo, niin 403x on tarkoitettu leveämmälle räpylälle kuin 146x.
Itsellä samat havainnot MX145:stä (joka ilmeisesti 146:n edeltäjä). 145:n 47-wide on mun jalassa selvästi kapeamman oloinen kuin 303:n 47-wide. 303:illa pystyi ajamaan tuntikausia ilman ongelmia, 145:illa hiertää aavistuksen jalkaterän reuna päkiän leveimmältä kohdalta, enkä uskaltaisi mitään satojen kilometrien lenkkejä niillä tehdä.
Mitäs fizikin popot? Onko niissä kuinka kapea lesti? Nuo kuulostaa kyllä lähtökohtaisesti niin maantiekuskien näkövinkkelistä tehdyiltä, että lestikin on kapea. Vai?
Näitä katselin: https://www.fizik.com/eu_en/terra-artica-gtx.html
Noistahan mä just juttelin ja tekisi mieli kokeilla. Fizikin lesti on sidiä selvästi leveämpi. Aika nappi omaan jalkaan.
Noissa vähän epäilyttää vetoketju ulkoläpän sulkemisessa. Ja tosiaan voi olla aika ohut kenkä.
Eikun katselin niitä toisia articoita. Noissa on kuitupohja vaihdettu boaan ja varsi liian lyhyt. Vielä lähempänä kesä kenkää kaiketi.
Näitäkö katsoit: https://www.fizik.com/eu_en/terra-artica-x2.html
Jaa ei ne olleet noi vaan ne x5:t, ne on idealtaan turhan lähellä 45NRTH japanthereita, mitkä mulla on pikkupakkasiin.
Niin, nuo sun linkkaamat taas taitaa mennä keleille joissa suomalaiset ajaa kesäkengillä.
between efficient pedaling performance and flexibility for comfort and control, on and off the bike, so riders are covered for those hike-a-bike moments.
Ja justiinsa tätä en hae. Pohjan pitää olla jäykkä, eikä fantsu e-bikea tunikatessa.
Joo, noi X2 lienee suomalaiseen syyssäähän ja marjaretkiin.
^näyttää syyssän kengiltä, kun on se +10 astetta lämmintä. :)
Noita X2:a on mahdotonta saada jalkaan. Niiden kaulus/aukko, vetskari auki, on todella ahdas. Meni joku 5min ja sain survottua toisen jalan kenkään. Jos sahaa kantapään irti niin varmaan ihan ok.
Mä en ymmärrä minkälaiselle jalalle nuo on suunniteltu. Avattava ja velcrolla kiristettävä on ainoa toimiva.
^ Puhuttaneen tämänmallisesta Northwaven kengästä?
https://www.northwave.com/2528-large...reme-r-gtx.jpg
Tuohan on the new Easyfit Climaflex collar joka "combines the extreme flexibility of the Rattler® Gore-Tex membrane with the high thermal insulation of Neoprene"! Miten Easyfit voisi olla hankala?:cool:
(En ole ihan varma ymmärsinkö oikein kuvauksen; video voisi olla paikallaan...)Lainaus:
At first I found the Celsius Rs hard to get on, thanks to that tight(ish) collar, but once you get the knack they slip right on. It's a very obvious knack – poke your foot in at the easiest angle (90 degrees to the correct one, where the collar's widest), grab a big pull tab in each hand and just twist them straight on.
Bike24:ssa tarjouksessa
Lake MXZ400 284,46 € koko 45
https://www.bike24.com/p2258331.html
Lake MXZ304 233,40 € koko 43-46
https://www.bike24.com/p2344611.html
Soreleista tuli aamun räntäsateessa vedet läpi, pettymys oli suuri kun luulin jotenkin että tuollainen yksinkertainen "kumisaapas" olisi ikuinen. Ja kieltämättä vähän alkanut häiritsemään pohjien löysyys, etenkin maastopyöräillessä. Tuskaisena etsinyt vaihtoehtoja kengälle joka olisi oikeasti lämmin ja jolla voisi hoitaa sekä työmatkat että maastopyöräilyn. Vaihtoehdot karsiutuivat näihin: Northwave Himalaya jonka pohja näyttäisi olevan ihan ok fläteille (ja muutenkin pitävän näköinen) ja plussaa ei boa kiinnityksestä. Aika rumat kyllä. Ja sitten Lake MXZ 304 joka näyttää vähän jytkymmältä, mutta pohja ei näytä niin flättiystävälliseltä ja näyttää aika jäykältä muutenkin? Onko kukaan ajanut noilla fläteillä? En aikaisemmin ajatellut että laitan koskaan 300€ kenkiin, mutta nyt on tullut kokeiltua kaikenlaisia vaihtoehtoja ja on vaan myönnettävä että kaikissa vaihtoehdoissa on ollut joku vika joka aiheuttaa säröä talvipyöräilyn ihanuuteen.