Tilasin laturin ja unohdinpa tietenki ottaa balanserin piuhan samalla mukaan. Olisko kenelläkään sattumalta jäänyt ylimääräistä, voisi ottaa pientä korvausta vastaan? Kyseessä tämä laturi -> http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idproduct=7028
Printable View
Tilasin laturin ja unohdinpa tietenki ottaa balanserin piuhan samalla mukaan. Olisko kenelläkään sattumalta jäänyt ylimääräistä, voisi ottaa pientä korvausta vastaan? Kyseessä tämä laturi -> http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idproduct=7028
Minkälaista piuhaa tuo syö? Itselläni tällainen piuha muistaakseni jäänyt ylimääräiseksi. http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...%5Fbag%5F.html
Tuon saa noutaa mikäli oikealta näyttää.
Pitäisi olla mielestäni esim tämä, http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...5pcs_bag_.html
Eli uros JST-XH toisessa päässä, toisella päällä ei väliä. Ja kolmelle kennolle eli 3S.
Jos menee tilaukseen niin tässä saisi samoilla kuluilla sitten muutakin jos joku on tilaamassa?
Google kertoi, että niitä kyllä saa täältä Suomestakin niin en tuolta niitä ala tilaamaan.
Joo tuo oma piuha on tosiaan kahdelle kennolle eli 2S johto. Muuten kyllä sama.
Lampun runko sorvattu, tai kolme kappaletta. Ihan ei ole suunnitelman mukainen, joutui vähän joustamaan huonon terävalikoiman johdosta. Mutta hyvä siitä silti tuli.
Ajuria ei vaan kuulu, perjantaina 2 viikkoa tilauksesta. Perjantaina viim. täytyy kysellä perään.
http://www.hi5.pp.fi/images/rungot.jpg
Auttakaahan ledigurut miestä mäessä.
Tavoitteena on saada himmentimellä säädettävä kokonaisuus, jossa on 1,5m ledinauhaa jaettuna kuuteen pätkään.
Himmennin: http://www.hidealite.se/svenska/led/...v-24w/48w.html
Ledinauha: http://www.partco.biz/verkkokauppa/p...ducts_id=15687
Lisäksi 24V jännitelähde, koska muutoin tuosta himmentimestä ei myyjän mukaan saa tarpeeksi tehoa ulos. No siitähän seuraapi dilemma, että kun noi led-nauhat ovat 12V, niin pitää tehdä asialle jotain. Ratkaisuna on yritetty sitä, että kolme ledinauhaa on kytketty yhteen suoraan plussasta plussaan kytkemällä = rinnankytkentä. Näitä kolmen nauhan pätkiä on kaksi ja keskenään ne on kytketty sarjaan, eli plussasta miinukseen ja päin vastoin.
Lopputuloksena on, että vain himmennintä lähempänä oleva kolmen pätkä välkähtää, kun virrat kytkee päälle.
Mikä menee pieleen? :(
Kyllähän tuon pitäisi toimia, mutta vaikuttaisi siltä, kuin toinen lediryhmä olisi oikarissa. Tarkasta kytkentä.
Tarkastin kyllä jo pariin kertaan. Toinen kolmen pätkä toimii myös, jos sen laittaa dimmeriin kiinni siitä päästä letkaa...
Nyt on sitten kytkentöjä purettu ja havaittu, että 1 (mikä tahansa) n. 25cm nauhanpätkä toimii tuossa dimmerin jatkona odotetusti. Jos laittaa siihen jatkoksi toisen pätkän, niin välähtää ja dimmeri on hiljaa kunnes kytkee sen irti jännitelähteestä. Ei oo kivaa :(
Onhan sulla virtalähteessä riittävästi påtkua
24V / 2500mA, eli ymmärtääkseni pitäis olla ihan riittävästi
Ootko kokeillut tuota sarjapakettia ajaa suoraan virtalähteellä.
Joo, erilaisissa konfiguraatioissa. Mm. 1+1 sarjassa, 3+3 sarjassa. Ei futaa, jos on enemmän kuin 1 pätkä. Tana.
Kun katsoo sitä led nauhan kuvaa siellä partcon sivuilla niin vastuksessa lukee 360. Oletan, että on ko. vastuksen ohmit kokonaislukuna. Sivuilla lukee, että 3 ledin pätkä ottaa 40mA. Kun laskee näistä vastuksen yli olevan jännitteen, 360*0.04=14.4V. Ledejä on 3 kpl sarjassa eli niiden jännitehäviö on noin 3.5V*3=10.5V. Jos päätelmäni on oikein niin kyseinen moduuli on tarkoitettu 24V järjestelmään eikä 12V, kuten sivuilla lukee. Laittaisin ledit suoraan 24V systeemiin, mutta kuitenkin mittaisin paljonko ne ottavat virtaa. Jos virta on järkevä niin olisin tyytyväinen kytkentään ja antaisin palautetta partcolle:mad:.
SMD-vastuksen merkintä 360 tarkoittaa 36x10^0 = 36 ohmia.
Himmentimessä on ylikuormitussuojaus ja sen maksimivirta on 2A
1.6m ledinauhaa tarvitsee 2.4A
Ehkä himmennin katkaisee virrat ?
Onko virtalähde 24V/2.5A stabiloitu vai notkuuko jännite kun virta on lähes maksimi ?
Mitä tarkoittaa kytkentä plussasta miinukseen ja päinvastoin ?
Sarjaan kytkettävät nauhat pitäisi kytkeä: virtalähteen plus ___ ensimmmäisen nauhan plus ensimmäisen nauhan miinus ___ toisen nauhan plus toisen nauhan miinus ___ virtalähteen miinus
kuva kytkennästä:
http://aijaa.com/009349225569.png
Lyijytina on halvempaa ja helpompaa käyttää kuin lyijytön tina, ainakin nettilähteiden mukaan. Toisaalta kaikkien EU-alueella myytävien sähkölaitteiden tinat ovat lyijyttömiä (tai ainakin direktiivi niin määrää), ja lyijytöntä voisi sitten käyttää muuhunkin kuin elektroniikkajuotoksiin. Onko jotain erityistä syytä miksi sunnuntaikolvailijan pitäisi kuitenkin valita se lyijyllinen tina (tai päinvastoin)?
Lyijylliselle tinalle riittää matalampi lämpötila, on helpompi juottaa, juottimen kärjet kestää paremmin ja tinan seassa olevasta juoksutteesta (lyijyttömässä enemmän juoksutetta jne.) muodostuva savu vähemmän vaarallista kuin lyijyttömässä tinassa. Lyijyllisellä tinalla tehdyn juotoksen voi kohtalaisella tuloksella lämmittää uudestaan lisäämättä juoksutetta (heikompi tulos lyijyttömällä tinalla), vaikka toki molemmilla tinoilla kannattaa lisätä juoksutetta varsinkin jos juotetun tinan sulattaa uudestaan tai jos yleensä ottaen kunnollista juotosta kaipaa. Tosin juotospastalla usein saa hyvän tuloksen ilman lisäjuoksutettakin. Etenkin lyijyllistä tinaa käsitellessä kannattaa vähintään pestä kädet käytön/käsittelyn jälkeen tai käyttää esim. kumihanskoja (lyijy on kuitenkin elimistöön varastoituva hermomyrkky). Lyijyllistä käytän itse ja sitä voi suositella harrastekäytössä, kunhan muistaa lyijyn terveyshaitat ja oikean käsittelyn...
Täältä lisätietoa mm. juoksutteesta aiheutuvan savun terveysriskeistä: http://www.wellerzerosmog.com/health_risk/
Tervehdys, pitäisi alkaa väsäämään emännälle fillariin lamppua koulumatkoja ja lenkkejä varten. Tarkoitus olisi tehdä kohtuu kevyt setti, ja lähtökohtana olisi yksi Creen XM-L ledi. Mitkä heijastimet ja linssit olette kokeneet tuohon lediin parhaiksi? Kumpi ylipäätänsä on parempi, heijastin vai linssi???
Virtaa tuohon tultaisiin ajamaan maks. 1-1,5A. Minkälainen valikoima mahtaa löytyä noista säädettävistä/ohjelmoitavista hakkureista? Taskledin vermeisiin olen vähän tutustunut, mutta jotenkin on tullut sellainen olo, että ovat vähän monimutkaisia käyttää. Olisi hienoa, jos homma toimisi niin, että 1. kytkimen painallus -> ledi syttyy, 350mA 2. painallus, 600mA 3. painallus 1000mA jne jne. Vai saako Taskledin jonkun ajurin toimimaan juurinäin?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen ja pahoitteluni jos viesti on epäselvä.
Kyllä ja helposti.
Aika pieniä nuo ajattelemasi tehoasentojen välit ovat. Jos on tarkoitus hienosäätää toiminta-aikaa niin OK, mutta silmälle noilla asetuksilla ei paljon eroa ole. Jotta eri asetuksilla olisi edes selvästi erottuva tehoero olisi suhteen(ledin virran) oltava vähintään 3, mielellään 5. Itse laittaisin esim. 100mA, 300mA ja 1000mA, jos 1000mA on max. teho. Edellyttäen, että ajurilla voi itse valita virrat.
Maxflexin asetus lähtee aina 45mA ja siitä sitten portaittain maksimiin. Erot ovat erittäin selvät, huoli siitä pois. Mulla lamppu toimii niin, että nopea painallus tuo aina täyden tehon päälle tai sammuttaa valon. Kun lamppu on pois päältä, pidän kytkintä pohjassa ja lamppu kirkastuu noin 2s välein.
Muitakin moodeja on, mutta mä olen tuohon tyytyväinen.
Kaveri kysyi tehokasta valoa pyöräänsä. Ei jaksanut erityisesti ruveta väsäämään, joten oikasin hieman.
12*3W ledi, 3S lipo 6000mAh piilotettuna juomapulloon. Hiton ruma :cool:
Painaa kyllä ihan tarpeeksi.:p
Jos tää ei riitä, niin tossa on ihan hyvä runko, johon väsätä vaikka 12 10W lediä ja uudet driverit.....
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...achmentid=5883
Jokos tää oli täällä?
TeijoH:n viimeisin tulkinta ajovaloista.
http://teamtuska.sohva.org/site/?p=648
no niin ensimmäinen oma kasaama valo valmis. kokoonpano seuraavanlainen : runko ViewPoint vanha runko , sisään tungettu 3x xml ja ajurina Lflex. akkupakettina 3s2p kasattu AW 3100 kennoilla. runko +kytkin ja tankokiinnike marwilta (loistava kiinnike). ledit led-techiltä ja ajuri tasklediltä. lamppua ajetaan 2 modena 500/2500mA joka toistaiseksi riittää. valoa tuntuisi ainakin riittävän lumikelillä, joskin ehkä saisi kuvio kantaa pidemmälle. seuraava versio tehdään wf500 valopäähän johon saa enenmän linssiyhdistelmiä.
Tämän pitäis toimia.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/p...ducts_id=15653
on Watit vähän yläkanttiin, mutta eipähän kuumene liikaa.
Muutaman "getto" lampun tehny itsekin ja hyvin on kestänyt käytössä.
Onko kukaan palstan DIY-hemmoista saanut yhteydenottoa eräältä suomalaiselta mieshenkilöltä, joka kaipaa led-suunnittelijaa perusteilla olevaan firmaan? Tehtävänä olisi suunnitella "maailman paras led-käsivalaisin" ja palkkiona 25 000 euron (50%) osuus firmasta.... Tuotekehitysbudjetti tosin oli varsin pieni. Itse kieltäydyin asiallisten neuvottelujen jälkeen. Uskaltaako (saako) kukaan tunnustaa? :)
Tuli mieleen, kun näin tällaisen myynnissä:
http://www.taskulamput.fi/tuote/pure...lood_10000_lm/
Varmaan jotain tuollaista oli kaverin tavoitteena.
Vai tällaista... Minun mielestäni tuotekehitysbudjetti on varsin suuri, jos se on heti kättelyssä puolet koko firman osakekannasta ensimmäisen (ensimmäisten?) lamppujen suunnittelijalle.
Vaan en kyllä heti näe miten tuollaista uutta firmaa kannattaisi täällä perustaa. Vielä muutama vuosi sitten olisi ehkä kannattanut (kuten olisi ehkä kannattanut myös lamppukaupan/maahantuonnin aloitus, nyt on useita edullisia nettipuljuja jo pystyssä). Pitäisi keskittyä joko juuri suuriin ja kalliisiin teholamppuihin tyyliin Polarionin tai Lupinen kilpailijat ja tehdä homma hyvin, tai sitten teettää lamput kaukoidässä. Muuten tulee lopputulokseksi vaan jotain Finnpowereita. Ja se kiinassa valmistaminen taas on sellainen suo että ilman luotettavia kumppaneita ja tiukkaa kokemusta ei kannata yrittääkään. Esimerkiksi 4Sevensiltä on varastettu useampi uusi malli, jotkut jo protovaiheessa (viejinä ainakin sen nimiset valmistajat kuin Klarus ja Skilhunt), ja useammissa malleissa taas on ollut laatuongelmia (laturista piti tehdä recall, uutta Preon P0:aa ei voi käyttää luotettavasti eneloopeilla jne...). Jonkun näkemäni tiedon mukaan Sparkin perustajat saattoivat olla entisiä Zebralightin insinöörejä, tosin mitään tietoa en ole nähnyt että siinä olisi mitään mallitietoja varastettu, aika persoonallisia ovat Sparkin valaisimet. No, olihan 4Sevensin perustajakin alunperin Fenixin tukkuri. Niin, ja jenkeissä taas Surefire on haastanut juuri useampia valmistajia (4Sevens, Jetbeam yms.) oikeuteen ilmeisesti aika perustavaa laatua olevista patenttirikkomuksista.
Missäs voisi olla tilaa? Ehkä pomminvarmoissa peruslampuissa joita voisi markkinoida viranomaistahoille ja joissa katetta voi pitää kohdallaan? Erikoisledeillä varustettuissa kynälampuissa esim. lääkäreille? Tms.
Joo, meikäläiseen ei kukaan ole ollut yhteydessä kuten voinee viestistäkin päätellä. Tosin enpä tässä ketjussa omia lamppuja oikeasti ole tehnytkään, ja onpa tainnut privaboksikin olla jo aika pitkään täynnä.
Moron,Taskledin ajurille kävi pieni työtapaturma:)ja pitäis videovaloon saada uusi driveri,tämmönen tuli vastaan ja laitoin jo tilaukseen http://pcb-components.de/ lampussa oli aikaisemmin 5cellin lipo mutta se ei taida toimia tällä,kysymys kuuluu mikä akku olis passeli??4cellin lipo?nimh?sais jännitteen aika tarkalleen säädettyä.Ledit on 9kpl xml 3s3p driveri tuo 9000mA malli löytyy linkin sivujen vasemmasta reunasta Buck/step-down
Paketti on varmaan 16.8V/2600mAh, jos 4 kpl kennoja on sarjassa. Periaatteessa 2A sulake pitäisi riittää, mutta mielestäni sulake voi hyvin olla 3A. Kun sulake on oikosulkusuojana niin kennojen antama virta pystyy kyllä polttamaan tuon 3A sulakkeenkin.
Kolmen ampeerin sulake on hyvä. Mutta jos kennot menisivät oikosulkuun, niin kyllä siinä palaisi yhtä lailla viiden, kahdeksan tai vaikka kymmenen ampeerin sulakekin. Ja sitten vielä toisaalta, reilussa viidessä ampeerissa rävähtäisi päälle myös kennojen oma oikosulkusuojaus. Kun AW:n kennoista on kyse, siihen voisi jopa luottaakin (varsinkin kun sarjassa yhden kennon suojan laukeaminenkin riittäisi). Mutta juu, kolmen ampeerin sulake on hyvä.
Laskinko oikein? Eli 12V systeemiin tarkoitettu 3A sulake olisi tehonkestoltaan 36W.
Tällöin 16.8V systeemissä se vastaisi 2,14A (36W / 16,8V).
Sulakkeessa olennaista on max, virta, jonka kestää ja max. jännite mille on tarkoitettu. Käytännössä autosulakkeet ovat 32V jännitteelle tarkoitettuja. Jos järjestelmässä on nimellistä jännitettä paljon suurempi jännite on riskinä, että oikosulkutilanteessa sulake palaa, mutta sen katkoskohdan yli jää valokaari palamaan ja virtapiiri ei katkea. Samoin sulake tulisi todella kuumaksi. Eli sulakkeella ei pidä ajatella watteja vaan virtaa ja max. jännitettä.
No niin, illat taas pimenevät ja syksy lähestyy. Mulla on nyt valmiina protokappale uudesta led-valaisimesta, tällä kertaa otsalla pidettävästä sellaisesta. Siis juoksu/suunnistus/hiihtovalo pimeää pelkääville. Valoa lähtee vaatimattomat 3 000 - 4 000 lm.:)
Ajattelin tehdä noita 10 kpl:n pilottierän, mutta en viitsi alkaa pistosahalla jyystämään osia ja sitten viilata niitä viikkokaudet.
Tietääkö kukaan mistä/keneltä kannattaisi ostaa alumiininpalat valmiina? Ne pitäisi olla ns. kauppalaadun alumiinia (0.5, 1.5 ja 2.0 mm) ilman pintakäsittelyä. N. 10 kpl erilaisia eli satakunta peltiä pitäisi vääntää. Leikkaus, aukotus ja taivutus eli peruskauraa. Piirustukset osista mulla ovat vain Word/pdf-muodossa.
Saa heittää vinkillä.
Ainakin joskus muinoin ammattikoulut tekivät asiakastöinä tuollaisia juttuja ihan naurettavaan hintaan.
Menee vähän suunnistuksen ja juoksun puolelle, mutta tällainen on nyt odottamassa iltojen pimenemistä ja toinen kappale työn alla:
http://www.elisanet.fi/hietala/led/o.../otsavalo1.jpg
http://www.elisanet.fi/hietala/led/otsavalo2/