Kävin K-Raudassa. Helppo osuus suoritettu, sitten olis se pari iltaa silikonisaumojen putsausta ja uudelleen saumausta.
Printable View
Kävin K-Raudassa. Helppo osuus suoritettu, sitten olis se pari iltaa silikonisaumojen putsausta ja uudelleen saumausta.
Kävin kaupassa ja ostin olutta, mm. Obolon-sotaolutta.
Kävin nimpparkahveilla
Laitoin saunan lämpiämään.
Laitoin nastarenkaat fillariin vihdoinkin
Otin testiliekit omasta assador de chouricosta eli portugalilaisesta chorizo-grillistä. Makkara valellaan pirtulla ja tulta perään. Pari minuuttia kääntelyä ja jäätävän hyvät karsinogeenit on valmiit! Loistopeli!
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...da53dd39af.jpg
Vein roskikset ja samalla reissulla voitelin fillarien ketjuja.
Tiskasin, pesuveden lämmitin tietysti puuhellalla.
Pakkasin ahkion.
Katsoin sääennusteen luettuani JackOjan postauksen, jossa hän kertoi lunta olevan tulossa sunnuntaista eteenpäin.
Laitoin cocktailpiirakat uuniin. :p
Otin karitsat uunista. Vetäytyköön hetken.
Kävin katsomassa kolme taidenäyttelyä. Toinen kerta tässä kuussa. Ensi kuussa vain kerran.
Kävin äänestämässä.
Pelasin pojanpojan (4 vuotta) kanssa myllyä ja tammea.
Kävin äänestämässä. Jonossa ehti hyvin käyttää pari vaalikonetta ehdokkaan löytämiseksi. Yllättäen sama löytyi kummastakin.
Kävin kirjastossa.
Ihmettelin samalla jonoa ennakkoäänestyspaikalla. Ovatko he kaikki todella matkalla tai muuten estyneitä äänestyspäivänä tai ovatko he muuttaneet ja äänestyspaikka on hankalan matkan päässä tai ovatko he kirjoilla jossain muualla tai asuvat vain tilapäisesti Helsingissä - vai onko ennakkoäänestämisestä yksinkertaisesti tullut tapa?
Ihan joka vaaleissa en ole ääntäni käyttänyt, mutta ennakkoäänestykseen olen turvautunut vain kerran. Koskaan en muista jonottaneeni vaalihuoneistossa käydessäni.
Muistan että joskus sata vuotta sitten ennakkoäänestyksessä piti ilmoittaa syy siihen miksi äänesti ennakkoon eli se oli lain tarkoittamassa mielessä sallittua (ja nyt siteeraan Wikipedia-artikkelia):
(En muista, pitikö syy ilmoittaa omin sanoin vai riittikö rasti ruutuun.)Lainaus:
ainoastaan, mikäli ”todennäköisesti on estynyt käyttämästä äänioikeuttaan sen äänestysalueen vaalitoimituksessa, jonka vaaliluetteloon hänet on merkitty”. Tällöin ennakkoäänestyksen yhteydessä lähetekirjeeseen tuli sisällyttää myös ilmoitus syystä, joka oikeutti ennakkoäänestykseen.
Tällä muistelulla haluan sanoa ettei ihmettelyssäni ollut minkäänlaista arvolatausta, en vain itse tykkää jonottamisesta eikä äänestys vaalipäivänä vaadi minulta muutoksia päiväohjelmaan eikä vie kuin korkeintaan vartin kotiovelta kotiovella. Tai mitä minä valehtelen: oikeastaan luulen tietäväni että hyvin suurella osalla ihmisistä syy ennakkoäänestämiseen on jokin muu kuin että se käy nopeammin tai kätevämmin kuin äänestäminen varsinaisena vaalipäivänä; toisin sanoen, pidän sitä hieman sellaisena laumakäyttäymisenä, jollaisen yläpuolella katson olevani:rolleyes:
Tein maksalaatikkoa.
Ei niin hirveän suuritöistä, mutta kannattaa kuitenkin tehdä kerralla isompi annos (= kaksi uunivuoallista). Mutta myös sillä tavoin palkitseva että ero eineksenä myytäviin on huikea.
Se varmaan monelle on sekin että se ennakkoäänestys hoituu kauppareissulla eikä tartte erikseen lähteä. Itse kävin jo torstaina. Ei tarttenut jonottaa ja ihan puhtaasti sen takia, että ei tartte sunnuntaina erikseen lähteä vaalipaikalle.
Äänestäminen itsessään on laumakäyttäytymistä parhaimmillaan vai mikä muu asia saa reilusti yli puolet täysi-ikäisistä kansalaisista liikkeelle samalle asialle :rolleyes:
Siinä on vain se pieni ero, että se on laumakäyttäytymistä, jonka yläpuolella en voi katsoa olevani!
Muistan ajan kun äänestämässä käyminen koettiin arvokkaaksi tilaisuudeksi, vähän niin kuin toiseksi itsenäisyyspäiväksi, niin että sitä varten piti pukeutua kuin olisi ollut kirkkoon menossa, tahtoo sanoa ei olisi tullut kuuloonkaan että sinne olisi menty jossain ulkoiluasussa.
Siinä oli myös jotain rituaalinomaista, luulen että monilla oli jokin tietty aika päivästä, jolloin he kävivät äänestämässä, ja useissa perheissä tapoihin kuului ottaa lapset mukaan todistamaan tapahtumaa.
Voisinkin kehitellä teorian siitä miten tämän tunteen puuttuminen sodanjälkeisiltä sukupolvilta on lisännyt ennakkoäänestyksen suosiota ja miten äänestämällä jo ennakkoon voi kokea osallistuvansa vaalitaistoon ja annetulla äänellä voi siten olla subjektiivisesti suurempi painoarvo...
Vaikka voi olla että on yksinkertaisesti mukavampaa vastata tutun tai naapurin small talk -kysymykseen kertomalla itsekin jo käyneensä äänestämässä :rolleyes:
PS Joo, olen erinomaisen tietoinen että nykyään kun ennakkoäänestyspaikkoja on ties missä - eikä vain tietyissä postitoimipaikoissa kuten aikoinaan - ja että äänestäminen onnistuu nopeasti ja kätevästi, jos sattuu muutenkin asioimaan semmoisen vieressä eikä jonoakaan tietenkään voi aina olla:cool:
Niin nykyäänhän ne on pitkälti siellä missä ihmiset muutenkin liikkuu kuten marketeissa.
Olen ehkä kolmesti käynyt elämäni aikana äänestämässä varsinaisena vaalipäivänä. Viimeksi maakuntavaaleissa. Alunperin oli tarkoitus jättää kokonaan äänestämättä, mutta kävin sitten kuitenkin, kun olin muutenkin liikkeellä.
Kolasin lunta 4-5 tuntia.
Laitoin perunat kypsymään...
Tulin hiihtämästä, vedin mukillisen kaakaota naamariin, kävin suihkussa, laitoin annoksen eilen tekemääni maksalaatikkoa mikroon ja söin sen. (Huom! En mikroa. vaan sen annoksen maksalaatikkoa.)
Pienen levon - joksi hyvin käy muutaman jutun tsekkaaminen netistä ja fillarifoorumin lukeminen ja parin-kolmen kommentin, joita kukaan ei erityisesti kaipaisi vaikken niitä postaisi, kirjoittaminen - jälkeen päivä jatkunee maantiepyöräilyn merkeissä eli luultavasti katson Dwars door Vlaanderenin viimeisen tunnin tallenteelta (ja toivon etten nukahda sohvalle kesken kaiken).