Five Ten -kengistä ainakin on ketju.
Printable View
Five Ten -kengistä ainakin on ketju.
Voinko laittaa 28,6mm seat clampin 29.8mm putkeen? Olen kohta painamassa tilausnappulaa Saksan putiikissa, eikä 29,8 millisiä löydy (Briteistä löytyisi).
Pahoin pelkään, että romulaatikkoon päätyy. Ihan satavarma en ole, mutta tarkkoja ovat yleensä putkiosat oikeasta koosta. Odota vielä jos jollakin parempaa tietoa ennen kuin nappulaa painat.
Vinkatkaa hei parempi ketju mihin tämän pistään, mutta koska kukaan muu tällä foorumilla on tuskin yhtä nyyppä kuin minä fillarihommien kanssa, löytynee asiantuntevampaa porukkaa tästäkin triidistä.
Lainaus:
Sports Trackerissa tuli täyteen nyt 300 kilometriä tallennettua ajoa tuolla omalla, viime vuoden toukokuussa ostettulla hybridillä, Nishikin 401:llä (2012). Siihen viime kesän terassi- ja baariajelut, muutamat työmatkat niin ollaan 400 kilometrin paremmalla puolella.
En ole fillariin muuta tehnyt, kuin kaksi kertaa rasvannut ketjut (viime vuonna kerran väärin ja tänä vuonna kerran oikein). Jarruja ja vaihteita olen säätänyt jotenkuten vaijerien ruuveista.
Ensimmäisillä matkoilla vuosi sitten tuli pari ikävää kaatumista humalassa (http://murobbs.plaza.fi/images/smilies/mad.gif) ja nyt kun on päässyt muutamia lenkkejä tekemään tänä vuonna, ottaa pyörän selästä katsottaessa takajarrun vasen jarrupala jarrulevyyn kiinni ja pyörää taluttaessa kuuluu tasasin väliajoin pientä ujellusta. Ja tuo häiritseee todella paljon, enkä halua edes ajatella paljonko lisää vierintävastusta tuo ongelma tuo rullaamiseen ja miten paljon se kuluttaa paloja ja levyä turhaan.
Koitin viime vuonna noita jarruja säätää kuusiokoloavaimella siitä satulasta, että levy ei ottaisi paloihin kiinni, mutta ei se ihan nappiin mennyt. Ja tuo häiritsee nyt todella paljon, koska tänä kesänä tulee olemaan aikaa, kiinnostusta ja jaksamista pyöräillä paljon ja tietty haluan pyörän säilyvän hyvänä, mutta fillarinhuollossa peukalo on keskellä kämmentä. En ole koskaan vaihtanut edes rengasta mihinkään fillariin, ilmaa osaan sentään laittaa renkaisiin mitä tietty olen säännöllisen epäsäännöllisesti tehnyt.
Paikallisella Pyöräliike Lundbergillä myydään ensihuoltoa hintaan 75 euroa, kun ostin pyöräni toisaalta. Huoltoon kuuluu seuraavaa; "Vanteet rihdataan, napojen laakerit säädetään. Vaihteet ja jarrut säädetään. Ruuvit ja mutterit kiristetään ja tarvittavat kohteet voidellaan. Osat veloitetaan erikseen."
Liikkeellä on hyvä maine täällä Keravalla, mutta mielestäni tuo on aika suolainen hinta noista toimenpiteistä. Tosin jos nuo kaikki katsotaan ja säädetään ja fiksattaisiin samaan rahaan tuo jarrusatulan säätö ja annettaisiin ohjeita koska kannattaa alkaa vaihtamaan tiettyjä osia, tai kiinnittää huomiota siihen ja tähän tai muita vinkkejä niin kaipa sen kerran maksaisi, vai? Mielelläni maksaisin osaavalle kaverille työstä ja kuitista, mutta tuo finanssipuolikin on vähän sellaisella suunnalla tällä hetkellä, että 75 euroa on iso raha.
Tietty jos Keravan nurkilla tai fiksuhkon fillarimatkan päässä asuu joku osaava murottelija kuka osaa ja viitsii auttaa rahallista korvausta vastaan niin voihan tästä sotkea määränpäähän ja siinä samalla seurata touhua ja oppia uutta ja vaikka muutamat keput juoda.
Tekstin määrästä ja laadusta päätellen kysyjä on lukutaitoinen. Kirjastoon huomenna, sieltä ajoneuvohyllystä kirja kotiin lainaan ja syventymään pyörän tekniikkaan. On jopa hauskaa, kun kokovartalotyökalun pertiaatteet selviävät.
Kun hiilarihaarukan hiilarisessa ohjainputkessa on normaalin kävyn sijaan selleinne laajeneva plugi niin onko tärkeää että stemmi puristaa suurinpiirtien sen kohdalla? Uudessa fillarissa siirsin stemmiä alaspäin ohjeinputkella ajoasentoa etsiessäni ennenkuin katkaisen putken. Tuli mieleen että ei ehkä ole hyvä asia että stemmi on kiinni sen plugin alapuolella?
Yes, Mun epäily tuli vain siitä että koska se laajenee siellä putken sisällä ja painaa siis ohjeinputkea ulospäin se saattaisi tarvita vähän "vastavoimaa" stemmin puolelta jotta ei olisi riskiä että jotain alkaisi halkemaan tai jotain vastaavaa. Toisaalta kysehän on myös tilapäisratkaisusta koska sitten kun olen ajoasennon löytänyt niin putki lyhenee (otaksun) muutamalla sentillä jolloin se expanderi taitaa jäädä stemmin kohdalle.
^Eihän sitä ohjainlaakerin kuusiolopulttia ole tarkoitus vetää kovinkaan kireelle kuten ei myöskään stemmin pultteja. Epäilen, että sitä plugia on mahdonta vetää niin kiireelle, että saisi haarukan putkeen rasitusta.
Niihin on momentit juu, mutta olen kyllä itse kiristänyt alustemmin pultit hiilariputkiin yli momentin. Kerran nimittäin momentin mukaan kiristettynä liikkui tanko kun sitä kokeili vääntää etupyörä jalkojen välissä...voimaa ei ollut edes hirveästi.
Tuossa vielä vähän googlasin ja vähän ristiin näyttäisi menevän mielipiteet. Enemmänkin varoiteltiin expanderin liikakiristämisestä jolloin se saattaisi teoriassa ja muutaman käytännönkin esimerkin mukaan aiheuttaa vahinkoa. Suositus, kuten ahmakin totesi, on ainakin joillain valmistajilla ettei avaruudettimia olisi yläpuolella liikaa.. Ehkä uskallan kuitenkin muutaman lenkin heittää ennen katkaisua. Ei ne voimat nyt kuitenkaan niin isoja ole kun tasaisesti sieltä painavat.
Sent from my Chromag Aperture using alien technology.
Minkälainen matkamittari kannattaa ostaa pyörään? Olen vain vuoden myöhässä kun vuoden kerennyt ajaa, mutta en raaskinut sillon panostaa liialti rahaa varusteisiin. Sports Trackerilla on tallennettu kaikki kuntolenkit, mutta terassiajot ja muut kevyet siirtymiset eivät ole missään, huterasti muistissa vaan. Olisi kiva tietää kokonaiskilometrejä jatkossa, niin tietää huoltojakin vähän suunitella etukäteen.
Muuta ei tartte näkyä, kun esim. trippikilsat ja kokonaiskilsat ja irrotettava keskusyksikkö.
Oisko ollut kaulaputkessa ja/tai kannattimen sisällä rasvaa?Lainaus:
Kerran nimittäin momentin mukaan kiristettynä liikkui tanko kun sitä kokeili vääntää etupyörä jalkojen välissä...voimaa ei ollut edes hirveästi.
Itse ajattelen että expanderin pitäis olla korkeussuunnassa sillai että minkä se pullistaa kaulaputkea ulos niin kannatin sitten puristaa sisään. Sihtaillut noita kahta omaa expanderia sillä silmällä, tuloksena kummassakin hiilarikaulaputkessa on yksi avaruudetin kannattimen päällä
Tätä tuli kerran kokeiltua k.o. putken (easton cx 90) katkaisun yhteydessä; kiristin expanderia (xlc?) hukkapätkässä kunnes jotain hajoaa. Ensimmäisenä katkesi expanderin pultti, putki oli kyllä tässä vaiheessa turvonnut useamman millin. Eli jos on stemmin suojissa niin olettaisin että melko huoletta voi kiristellä.
Ostin pari vuotta takaperin Croozerin kids2 ja jo nyt molempien renkaiden laakereissa havaittavissa kulumaa ja toinen on erittäin huonossa kunnossa. Käsittääkseni tuohon Croozerin renkaaseen sopii tuumamittainen R8 urakuulalaakeri? Eli tuumakoko on d (sisähalakaisija) 1/2" ja D (ulkohalkaisija) 1 1/8" ja leveys varmaan 5/16". Onko väliä ostanko jostain R8-2RS muovireunaisen laakerin tai R8-ZZ metallireunaisen laakerin? Mistä näitä saisi kätevästi? Ja vielä onko kellään tietoa kuinka tuo laakeri irroitetaan pyörästä?
onko jotain estettä x9 kampien käyttämiseen cyclorungossa? siis spiderlessinä?
Mistäköhän saisi pk-seudulla hyllystä mavicin klossit? tämä malli: http://www.bikecompany.fi/media/cata...ad_cleat_7.jpg "Valitettavasti tämä tuote on väliaikaisesti loppu varastosta" pitää tuolta vielä huomenna kysäistä. Shimanon vastaavaa mallia (sh-sh11) kokeilin, mutta on sen verran kookkaampi ettei mene ilman raivoa kiinni polkimeen.
e: polkimet siis myös mavicin ja malli: http://static.jensonusa.com/images/D...1/PE264B02.jpg
Tota mä just ajattelin, et ketjulinja saattaa olla ongelma.. Et jos olis pultannu rattaan suoraan kampiin kii.. Mikä kammissa on se tekijä joka vaikuttaa ketjulinjan muodostumiseen?
“Don’t buy upgrades, ride up grades.” Eddy Merckx
Ootko laittamassa yhden chainringin setuppia? Direct mount/spiderless rattaat tulee SRAMin kampiin kolmella pultilla kiinni, joten ratas pitää olla luonnollisesti tätä tyyppiä. Tällöin tuo rattaan rakenne ratkaisee ketjulinjan eli käytännössä sen kuinka paljon ratas "siirtää" ketjulinjaa kiinnityskohdastaan runkoa kohti. Veikkaan, että saatavilla olevat rattaat on just siellä 50 mm MTB ketjulinjan tuntumassa.
Kuva spiderless rattaasta X9-kammessa: http://www.socaltrailriders.org/foru...0&d=1362169145
Mullon maasturissa just tuokin pirun keksintö. "Pultit" on 25trx kokoisia ja kun nuo rihlat kuluu niin narske alkaa.Lainaus:
Veikkaan, että saatavilla olevat rattaat on just siellä 50 mm MTB ketjulinjan tuntumassa.Amfinaut
Maastureissahan on tää chain line ulompana sen takia että saadaan tilaa leveille maasturirenkaille. Mikähän tään yhden rattaan Spiderless-version ketjulinja sitten olis, voishan tuota tallilla käydä arvuuttamassa. Tai eipä tarvii kun kattoo Amfinautin linkkaamaa kuvaa.
Näyttää että ketju on pahasti vinossa just siinä suunnassa missä riesa on isoin eli isoimmilla pakan rattailla. Hyvä idea Groovy muttei ainakaan täältä saa kannatusta.
Juu, just tää olis haaveissa:-) tollaset x9 kammet lojuu toimettomana ja 1x systeemi toimii mulla. Elikkä periaatteessa tarttisin rattaan jolla olisi nimenomaan tuo arctic bikerin kertoma 43,5 millinen ketjulinja saadakseni noi x9 kammet toimiin cyclossa?
“Don’t buy upgrades, ride up grades.” Eddy Merckx
Kävin tallilla taivastelemassa. Amfinautin luova arvaus ketjulinjasta tossa systeemissä on vielä alakanttiin. 2rattaisillahan se mitataan rattaitten keskelle. Eli pahasti vinossa on ketju pakan isoimmilla joilla sitä momenttia on eniten. Toinen homma että tää rihlattu spiderin kiinnitys on taas (IMO) näitä Sramin oikeeta ajoa kestämättömiä ratkaisuja.
68millisessä BSA-muhvissa X9-kammet kaipaa yhden 2,5millisen spacerin molemmin puolin laakerin alle. Siirtämällä molemmat ei-vetopuolelle toki ratas siirtyy sisemmäksi muttei minusta riittävästi. Sisempi X9-kiinnitys kaipaa 80 millin BCD-rattaita, mitähän niitäkin on saatavilla ja sitten isomman eturieskan varret jää tyhjän panttina tököttämään, ei hyvä!
Eli tuomioni on että unohda X9-kampien hyödyntäminen.
näin se varmaan täytyy tehdä, ei voi mitään:-( johonkin toiseen prokkikiseen sitten;-)! paljon kiitoksia avusta!
Moro,
Ostin iphone5s:lle Maastokartta sovelluksen (https://itunes.apple.com/fi/app/maas...6441?l=fi&mt=8). Miten pystyn lataamaan muiden GPX-tiedostoja siihen?
Onko KMC:n x10-73- ja 93-ketjuilla merkityksellistä eroa? 93 on "half nickel plated", mitäs se meinaa?
http://www.kmcchain.eu/products-mult...eed_derailleur alimpana.
Teoriassa pitäisi kestää kulutusta ja korroosiota paremmin.Lainaus:
93 on "half nickel plated", mitäs se meinaa?
"what does nickel plated mean" haulla.
EDIT Vasitella katsoin kronologisessa järjestyksessä olevat lähetyslistani. KMC X10-93 ketju on tullut käyttööni aivan marraskuun 2013 alussa, sillä ajoin jotain 3000 kilsaa varsin kuivissa talvikeleissä kunnes jouduin hänet siirtämään reserviin odottamaan oikein kulunutta ratas/pakka-yhdistelmää. Maantiepyörällä viime kesänä ajoin vastaavaan kuluma-asteeseen Ultegran ketjut viiden tuhannen kilsan määrällä. Varsinkaan maantiepyörän ketjuja en kertaakaan irrottanut enkä pessyt ketjupesureilla jotka järeämmällä liuottimella varústettuna on ketjun tuhoajia, imho/Ugh.
Osaisiko joku kertoa löytyisikö PK-seudulta jostain fillariliikkeestä Mavicin crossmax pyöräilykenkiä? Toivoisin pikaista vastausta, kun huomenna on menoa sinnepäin Suomea.
Tunti sitten sovitin noita Keravalla.Olivat varsin mukavan tuntuiset.http://www.lundberg.fi/yhteystiedot.html
Valinta osui Bontyn kenkiin kolikkoa heittämällä.
Mistä liikkeestä Tampereella löytyis camelbak/ muiden juomareppujen varaosia? Esim.suukappale tai koko letku.
^ Jälleenmyyjät Tampereella joten jostakin noista kannataa kysäistä.
Prisma Kaleva
Sportia-Kaleva
Sportia-Pekka
Intersport Megastore Koskikeskus
CAMU
Nyt tarttis neuvoja kokeneemmilta, hankinnassa ensimmäiset fillarikengät, tähän asti poljettu flateillä lenkkarit jalassa. Pyörässä (Cannondalen cyclo) polkimina kaksipuoliset ja klossit Shimanon SM-SH56. Tällaiset kengät olisi saatavilla:
https://www.budgetsport.fi/shimano-c...at/56431565/dp
Toimiiko kuinka ja ennen kaikkea, onko näin aloittelijalle helppokäyttöiset - eli suomeksi helpot irrottaa? Ajamiseni on rauhallista asfalttia, ei siis todellakaan mitään hyppimistä tai runttaamista. Olisiko mukavan pehmeä lasku lukkoiluun?
Pyöräilykengän tulee olla jäykkäpohjainen, joten tuo "mukavuus kävelyssä" ei kuulosta yhtään hyvältä. Shimano xc30 samasta putiikista voisi olla parempi vaihtoehto samaan hintaan, vaikka sekään ei ole oikeasti jäykkä.. Molemmat sopivat sun polkimiin (SPD-systeemi)
^^ Aivan hyvin noilla alkuun pääsee ja jopa ihan hyvät kuvailtuun käyttöön. Shimanon SH-56 klossit ovat ne helpommin irtoavat, joten hyvä noilla on aloittaa. Tyvestä puuhun sano. XC30 ei ole yhtään huonompi kenkä tieajoonkaan.
Shimanolla on tuo pohjan jäykkyysluokitussysteemi, en ny jaksanut kuukkeloida mutta kokemuksella sanon että 5-tason Simpan pohjalla sekä kävelee että ajaakin aivan huoletta. Luovasti arvaten tässä tapauksessa luulen että XC30 vois olla pitkälle tulevaisuuteenkin riittävän hyvä ynnä jäykkäpohjainen kenkä, kunhan lesti istuu jalkaan.Ekoja Shimanoja hankkiessa ainakin nyrkkisääntö 1 koko normikenkää isompi saattaa päteä. Mulla vaan on pakko olla leveämpi lesti eli Wide, koodiltaan Shimanokielellä E.
Kiitoksia oikein hyvistä neuvoistanne! XC30-kengät lähtivät Budgetista mukaan hintaan 62 euroa. Klossit ovat nyt kiinni, joten kaatuilu alkakoon =)!
Pari käytännön neuvoa kaatuilun välttämiseksi, irroita aina kengät ennen pysädystä, irroita AINA molemmat kengät. Kaatuilua tulee yleensä vain nollanopeudella. Muutaman kaatumisen vaatii noinkin yksinkertaisten asioiden oppiminen, voi luvata. Rupi polveen ja henkinen kolhu, molemmat paranevat.