No miten voit sitten moittia zwiftin realismia? Traineri vaikuttaa tähän paljon enemmän mitä softa.
Printable View
Pidän zwiftiä lähinnä ajanvietteenä. Itse ajan treenit mieluummin kärsien perinteisesti esim. 2x20 min parissa. En pysty kyllä mitään ruutua tuijottamaan kun puristellaan viimeisiä ulos.
Jos joku saa lisäboostia tuosta niin hyvä vaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.thebikelane.com.au/wp-con...mart-coils.jpg
Tässä muuten kuva neon suurimmasta oivalluksesta. Pesukoneen suoravetomoottori :)
Tehoa ja vääntöä riittää pieneilläkin nopeuksilla, eli ylämäkeen voi huoletta vaihtaa sen pakan pienimmän vaihteen ja vaikka kadenssi laskisi miten matalalle, niin moottorista löytyy aina riittävästi vääntöä. Vastus myöskin muuttuu lähes viiveettä, koska erillistä hihnavetoista vauhtipyörää ei ole.
Minä saan kyllä kaikki tehot irti seinäänkin tuijottamalla, mutta vaikkapa parin tunnin ajamisen päälle se intervalli on paljon helpompaa tehdä vuoristossa. Kun se watopian mastonmäki alkaa, niin vaihtoehtoja ei vaan ole. Joko luovutat, tai runttaat sinne täysillä ylös. Siinä kun vielä joku penteleen tanskalainen yrittää vasemmalta ohi, niin sykkeet ovat kyllä välittömästi tapissa. Jos taas haluaa ajaa pidempiäkin lenkkejä sisällä, niin kunnollinen älytraineri on mahtavuutta. Jostain syystä elokuvien katselu ei itselläni toimi yli 120 sykkeillä ajaessa.
Olen oikeastaan yllättänyt nykyaikaisiin älytrainereihin. Muutama kaveri ehti jo kertomaan, miten veemäistä touhua se sisällä ajaminen onkaan ja ehdin jo miettimään hankinnan järkevyyttä. Nyt kun katson kalenterista, niin olen käynyt edellisen kerran ulkona ajamassa 14.11, enkä taida gravdalleja enää cycloon asentaa lainkaan.
Mihin nuo hukkaavat tuotetun tehon? Lämmöksi?
Ei se teho häviä minnekkään. Sehän siirtyy suoraan jalkoihin.
Lämmöksi ja liike-energiaksi varmaankin?
Edit: Vai tuliko pesukoneen moottorista mieleen tällainen ratkaisu?
https://photos.travelblog.org/Photos...-Machine-0.jpg
Tarkoitatko "noilla" harjoitusvastuksia yleisesti? Yleensä teho muuttuu lämmöksi. Joissain älytrainereissa pieni osa otetaan laitteen omaksi käyttövirraksi.
Sehän olisi kova sana tulevaisuudessa, jos vastuksella voisi varata vaikka aurinko/tuulivoimatalouden akustoon lisää virtaa. Kuitenkin sellainen 200W kahden tunnin ajan on jo jonkunlainen määrä virtaa.
Periaatteessa voisi syöttää suoraan verkkoon ja pyörittää kulutusmittaria toiseen suuntaan. (tai ainakin hiukan hidastaa sitä)
Lämmöksi menee kaikissa trainereissa kaikki energia. Näin talviaikaan voidaan sanoa että tuo on just se mitä halutaan kun lämmitys vie eniten energiaa muutenkin. Ei tarvita siihen väliin mitään huonohyötysuhteisia generaattoreita.
Ilmankostutus toimii samalla kun juotu juoma höyrystetään huoneilmaan.
Neoa voi muuten käyttää ilman verkkovirtaa, ainakin vastuksen lisääminen onnistuu - alamäkiajo ei taida onnistua. En ole kokeillut kun vähän aikaa pyörittää. Siis oma tuotettu teho käytetään vastuksen ohjaamiseen..
.
Inhoan olla ilonpilaaja, mutta perus sähkölämmitteinen omakotitalo kuluttaa vuodessa noin 20000kWh sähköä. Jos poljet 5h viikossa trainerillä vuoden jokaisena viikkona 200w keskiteholla niin tuotat huikaisevat 52kWh sähköä eli noin 3€ edestä. Huikeaa!
Mökillä treineri tosin riittäisi hyvin telkkarin vaatimaan tehoon.
Kyllä sillä kotonakin kiertovesipumput pyörittäisi, muutahan ei tarttekkaan, että torppa kestää lämpimänä..
nih..
Liputan itse Zwiftin ja "älytrainerin" (Neo) puolesta. Tosin olen kokeillut vaan Bkoolia, jossa plussaa saa oikeat reittivideot ja monipuolisempi. reittivalikoima. Bkool ei tue Neoa kuin "tyhmänä" trainerina , joten siirryin Zwiftiin heti iOS lanseerauksen myötä.
Systeemi on tuonut jotain täysin uutta sisältöä sisätreeneihin ja herättää tälläisessä tekniikkapellessä syvää kunnioitusta tekijöitään kohtaan. Mitä tulee realismin tunteeseen, sanoisin että sitä on paljon enemmän mitä ennalta uskalsin toivoa. Zwiftin 3D maailma on hienosti toteutettu ja isolta ruudulta katsottaessa olen enemmän sisällä tuossa virtuaalimaailmassa kuin autotallissa. Tollaset +2h treenit on menneet heittämällä, kun ennen ne olivat henkisesti ääritreenejä sisällä. Itsellä ei ole kokemusta onko ajotuntumassa eroa eri trailereiden välillä, mutta ainakin Neo ja Zwift toimivat yhteen todella tarkasti. Vaihteita pitää käyttää aivan kuten ulkona ajettaessa. Sen olen huomannut, että Zwift ilmoittaa tehon n. 2-3s viiveellä (vs. Kéo Powerit), mutta tuo ei juurikaan vaikuta ajamiseen. Neon sallima alamäkeen rullaus lisää osaltaan realismin tuntuma vaikka nuo mutkat +90km/h vauhdilla hiukan huvittaakin (ei ihan rullaten).
Nyt takana on +15h Zwift-treeniä ja vielä ei ole alkanut maistumaan puulta. Täytyy todeta, että viime viikon kelit ovat myös motivoineet sisätreenejä, mutta uskon että kevättalven maastopolut vie viimeistään voiton sisäjynssäyksestä.
Tän pohjalta uskallan suositella laadukasta älytraineria ja sovellusta joka tukee ko. "rautaa".
Sent from my iPad using Tapatalk
Joo kyllä itelle ainakin se The Juttu on ylämäkien mukaan säätyvä vastus ja ympäristö missä ajaa. On siinä vaan kumma ero vetää tunnin voimatreeni autotallin seinää tuijottaen vs legendaarista alppinousua maisemien parantuessa aina joka mutkan takaa.
Itse poljen bkoolilla ja sen softalla kun paljon enemmän puhuttelee juuri nuo legendaariset nousut alpeille tai vaikka nousu Teidelle missä on käynyt itsekin polkemassa verrattuna tietokone grafiikkaan.
Itsellänikään ei ole mitään ongelmia puristaa itsestäni viimeisiä ulos näyttöä katsellen. Eilen Bkoolin winter cupissa tuli ajettua 165 keskisykkeellä maksimien ollessa 175. Ihan kohtuullisesti 52-vuotiaalta
seniorilta. Kyseessä tosin oli ainoastaan 16,5km mittainen sessio eli kyllä sen reilut 24min jaksoi kärsiä hapottavilla jaloilla.
Täällä oli muuten näköjään jo juttua nousukulman mukaan säätyvästä pyörän asennosta, josta haaveilin aiemmin.
https://support.zwift.com/hc/en-us/c...owd-source-it-
Vahva veikkaus, että tämä tulee olemaan seuraava isompi loikka älytrainereissa, joka on kuitenkin kohtuu helposti toteutettavissa. Tuohon kun vielä lisää puhaltimen ohjauksen nopeuden mukaan, niin realismi ottaa taas ison loikan eteenpäin.
Realismi ottaakin loikan kun nopeudesta puhaltimen ohjauksen ottaa. Ylämäkessä nopeus tippuu ja puhallus loppuu. Ja sitten alamäkeen moottorin avustamana tehot 'nollassa' ja puhallus kuivattaa hikiset kamppeet ja tulee vilu. Siihen pitää sitten kaivella tuuliliiviä päälle:)
Minä mukavuushakuisena lähtisin ohjaamaan puhallusta käytetyn tehon perusteella. Nykytredihän on tehopohjainen harjoittelu. Tehojaksoilla puhallus ylös ja sitten pienillä tehoilla riittää pienempi puhallus.
Itse asiassa arduinoon kai saisi naitettua suht helposti ant+ vastaanoton ja siitä sitten tehomittarin teholukemat talteeen joista arvotaan pwm ohjatuille tietokoneflekteille nopeutta hmm....
Siitähän tulisi Ant+ Smart älyflekti FTP sidonnalla eli miljardibisnes SmartPowerBasedIndoorCyclingCoolingSolution.
Realistisuuden tavoitteluun saa varmaan poltettua euron jos toisenkin. Mun mielesta pieni realistisuuden puute on vaan plussaa sisapyorailyssa. Esimerkiksi Zwiftissa on ihan kiva, etta maet eivat tunnu taysin realistisilta ja ainahan voi kiristaa makifiilis-asetusta tai lisata 5kg painoon.
Eihän tuosta koskaan täysin realistista saa ilman g-voimia.
Mitenhän tuo zwiftin säätöpotikka muuten toimii? Onko 100% vasta täysin realistinen? Oletuksenahan se on muistaakseni 55% kohdalla. En uskalla edes kuvitella, millainen mastonmäki olisi ajaa ylös jos potikkaa vielä kiristää enemmän. Ainakin tasamaalla polkiessa pyörä kulkee ihmeellisen kovaa pikkurattaallakin, eli en oikein usko vastuksen olevan ainakaan normaalia matalampi.
Taidan viedä Tacx Smart Flown takaisin kauppaan ja vaihtaa hieman parempaan. Bushido, Vortex vai Kickr Snap ?
Olisi se komeeta, kun vuoren huipulle päästyään ottaisi pöydältä sanomalehden ja tunkisi sen ajopaidan alle. Laskettelisi mäen alas ja laittaisi sanomalehden takaisin pöydälle odottelemaan uutta vuorenhuippua. Vielä kun softaan saataisiin ominaisuus, joka ruiskuttelee vettä juomapulloista päälle, kun ajelee vuoristoserpentiiniä ylös. Ohjelma voisi myös maalata omaa nimeä näytön asvalttiin. Välillä mekaaninen käsi läpsäisisi takamukselle. Silloin saisi lähes aidon tunteen ammattipyöräilijän kisasta.
Pitää vielä lisätä tohon se satunnainen virtsanheittosimulaattori jos johtaa kilpailua.
Joo, oikeastihhan se realismi on aika kaukana.
Syke 180, Vuorenhuippu ja tanskalaisen selkä näkyy jo... Lisää runtua..
-"MUISTA KÄYTTÄÄ KOIRA LENKILLÄ!"
-"ISI, MISSÄ MUN NINTENDO ON!!"
^ Paaton alkaa jo muistamaan, kuinka harraste hankinnat minulla menee :) Vaimo tosiaan kysyi tuota Smart Flowta kotiin kantaessani "riittääkö tuo vai tarvitseeko vaihtaa pian uuteen ?"
Kyllähän noihin älytrainereihin varmaan kannattaa panostaa jos ei pääse ulos PK:ta ajamaan. Mutta tehotreenit tekee kyllä sisätiloissa vähintään yhtä hyvin laadukkaalla tyhmä traineri + tehomittari yhdistelmällä. Siihen sitten musaa ja treenivideota viihteeksi tarpeen mukaan
Eikös Vortex ole aika sama kun Flow?. Tuossa hieman parempaa-kategoriassa taitaa olla tarjolla Snap, Rampa ja Magnus.
Flux ehkä myös, mutta tän perusteella en sellasta ostais https://www.youtube.com/watch?v=IjvyH3TEDNo
Jos nyt ostaisin "parasta mitä saa zwift-käyttöön" niin se olis Drivo. En kyllä voi väittää tietäväni mikä on "paras" kun en oo päässy koittaan noita ja optimointikriteeritkin on eri käyttäjillä eri.