Jeps, ja kun on napsutellut pienelle niin saattaa jonkin ajan kuluttua vaihtaakin, riippuen röykkyjen määrästä & muista muuttujista. Eikä isommallekaan ole kevytliikkeinen.
Printable View
Oon kokeillut useammankin laista, mutta tuo ei halua totella. Pitäisiköhän tuo käyttää atomeina, jos siinä on jotain vaikka mutkalla tai jotain.
Toisen pyörän 105 saanut vähemmän huomiota ja se pelaa. Tosin vähemmän pakkasella sillä ajanut, mutta kuralla kuorrutettunakin pikkupakkasessa se toimii.
Onhan tämä vaiva tullut tutuksi, mutta ei uusilla osilla, vaan vasta hyvin ajetuilla.
Sramista ei ole kokemusta, mutta onkohan mainitun mallin takavaihtajan jousi veltto jo uutena.
^Ajattelin että pääsisi täysin vapaasti liikutttamaan takavaihtajaa reunasta toiseen. Itse ottaisin vaihtajan irti ja suihkisin puhtaaksi jollakin, vaikka WD-40:llä.
Tuli semmoinen juttu mieleen, että kuinka nuo maantietangon kahvat kestää staattista painetta?
Asensin häkkivaraston seinään pultattuun puuhyllyyn koukut, joissa pyörä nyt roikkuu. Koukut lähtevät vähän hölmösti takaviistoon ja sen seurauksena tangon kahvat ottavat hyllyn reunaan kiinni. Suurin osa painosta levännee kuitenkin koukkujen päällä. Laitoin siihen hyllyn reunaan myös vähän pehmustetta niin ei tule jälkiä. Vähän kuitenkin mietityttää, että voiko nuo kahvat löystyä, jos niihin kohdistuu kokoajan pieni paine.
Tuollaiset koukut kyseessä: https://www.prisma.fi/fi/prisma/habo...117mm-sinkitty
Niin, ja jos joku tietää jotain parempia tuollaisia samantyylisiä koukkuja niin saa ihmeessä vinkata.
Edit. Tajusin tuossa juuri, että kun asennan koukun 90 asteen kulmassa, niin siitähän voi laittaa pyörän roikkumaan tangon sijasta kiekosta, eli problem solved.
Mutta sehän menee, kun nostaa toisella kädellä ketjun irti pakasta.
No, tänään muutin vaijerivedon yhtenäiselle kuorelle, puhdistin ja voitelin vaihtajan siinä paikallaan nyt odottaa kestotestiä. Jos se vieläkin on pakkasarka, niin en kyllä keksi muuta kuin kokeilla jollain toisella vaihtajalla..
No, tein muutoksen alkuperäiseen, jossa kuori tuli viistoputken kylkeen, jatkui vaijerilla putken sisällä, keskiön ali ja takana vähän ennen vaihtajaa meni taas kuoreen. Väljensin läpiviennit niin että kuori menee läpi niistä ja on nyt täyspitkällä kuorella.
Oiskohan tämä oikea paikka kysyä? Tuli vahingossa tilattua vanteet jotka sopii vanhaan hybridiin. Ajattelin että tuosta voisi tehdä "kauppapyörän". Pyörässä on 3x7 vaihteinen Alivio, josta mm. etuvaihtaja vipu sökönä. Olisiko mitään järkevää settiä alle 200€ jolla tuosta pyörästä saisi 1x9-11 vaihteisen? Pystyykö vanhaa kampisettiä hyödyntämään, tuo taitaisi se kallein investointi olla? Tuon uuden vanteen vapaaratas sopii 8-11 rattaan Shimanolle.
Tuollaista vois ajatella ;https://www.bike-components.de/en/Sh...de-Kit-p65572/ ja sille kaveriksi tuolta sopivaksi katsomasi koko eturattaaksi ;https://www.bike-components.de/en/co...uctsPerPage=72
8s eturatas on hieman liian paksu 9-11 ketjulle. Oletin tuon 8s kampisarjan keskimmäisen rattaan pulttijaoksi 104,siitä nuo eturattaat. Miten sitten ketjulinja sattuu kohilleen selvittänet helpoiten työntömitalla.
Linkkien puoti vain esimerkki/malli, muitakin on . . .
Jos kampisetissä rattaat pulteilla, keskimmäisen rattaan paikalle saa narrow wide -tyyppisen rattaan vaihdettua. Taakse Shimanon 11-42 10s pakka, M6000 Deore kytkimellinen vaihtaja ja mikä vaan Shimanon 10s vipu ja ketju. Eturattaan kanssa menee alta 200e. Samalla kannattaa vaihtaa takavaihtajan vaijerinkuori, uusi vaijeri tulee vivun mukana.
Muoks. Ei tuo ehdotettu SLX 1x11 setti montaa kymppiä 1x10 settiä kalliimpi ole. Sinällään ei valtavaa eroa toiminnassa/ominaisuuksissa mikäli ei 11-46 pakan kevyintä välitystä tartte.
Kiitos vinkeistä. Onko Shimanon kaikki 10x ja 11x takapakat saman levyisiä vai onko maantie ja maastopyöräseteissä eroja? Eli kun noita katselee niin onko väliä onko esim. 105 vaihtaja vai slx sekä pakka vai mikä niiden käytännön ero on? Tuollaisella slx-setillä tuosta pyörästä voisi tulla jo kyllä ihan mukava kauppakassi romuttamolle viemisen sijasta.
MTB 29" uudet vanteet amatöörille, millaiset?
Pyöränä Cannondale Trail 1: Sram NX Eagle 12 vaihteet, Shimano MT500 jarrut 160mm levyillä. Osaisiko joku neuvoa amatööriä millaisilla spekseillä pitäisi tilailla toiset vanteet joita voisi helposti vekslailla talvirengasvanteiden kanssa tarpeen mukaan. Orkkisvanteilla on siis tällä hetkellä nastat. Orkkisvanteet ovat nämä: "WTB STX i23 TCS, 32h, tubeless ready". Kuskilla massaa 95kg, ajo on varovaista maastoajoa, Kovin koitos tulee olemaan Tahkon 60km.
Kaksi kysymystä:
1.) Millaisilla hubeilla, vapaarattailla, yms. kilkkeillä pitäisi vanteiden olla että ylipäätään sopisi pyörääni? (Rengasleveys 2.25)
2.) Osaako jokus suositella "parempia" tubeless ready -vanteita kuin noi orkkikset alle 400€/pari hintaluokassa jos nyt talven aikana kyttäisi tarjouksia?
Ketjut toimii mun kokemuksen mukaan ihan mukisematta kyllä niin, että useampivaihteisen ketju menee vähempivaihteiseen ainakin kymppiin asti.
Maasto-osissa pysymällä on vähiten yhteensopivuussäätöä, ja jos taakse riittää suurimmaksi rattaaksi 34 piikkinen, niin 1x8 on kustannustehokkain voimansiirto kommuuttikäyttöön ja kaikki palikat löytyy Motonet/Biltema-osastolta (ihan Shimanona) jos jotain hajoaa. Eturattaan ei ole välttämätöntä olla N/W, jos ihan kelviajoa on tiedossa.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Onko nykyisissä jotain vikaa? Ja mitä haet uusilla/-lta kiekoilla/-lta?
1.)Shimano/Sram vaparilla, ei siis Sram XD. Akselit samat kuin nykyisissä. Taitaa olla konkelisi vm-19, joten takanen lienee boost qr (10x141mm) ja etunen boost-läpiakselilla 10x110mm), eli navat mallia sekasikiö. Vanteen sisäleveys luokkaa 20+mm. Nykyään leveämmällä vanteella haetaan muun muassa renkaaseen parempaa muotoa, ettei taitu alle pienemmillä paineilla. Väittäisin ettei harrastelija hitaassa vauhdissa huomaa eroa leveämpään vanteeseen.
2.) Katso kysymykseni yllä.
Actionsportista voisi katsella, jos sattuisi olemaan alle 400€. Tarjonta ei välttämättä ole huimaa qr-boostin osalta ylipäätään. Jäsen Sambololta voinee kysellä.
Okei, ymmärrän yskän. Ja yhdyn mielipiteeseen. Kahdilla kiekoilla on helpompaa vaihtaa kelin mukaan sopivat renkulat alle. Muista, että eri navoissa saattaa olla hieman eri offsetit, eli vaihtajan ja jarrusatulat joutuu mahdollisesti säätämään kiekkojen vaihdon yhteydessä. Saman merkkisillä tai samoilla navoilla olevilla kiekoilla ongelmaa ei tule. Lisäksi joutuu ostamaan pakan ja jarrulevyt vaivatonta kiekonvaihtoa ajatellen.
Tuli muuten mieleen, että eihän DT:n napoja sattuisi saamaan adaptereilla suoraan oikeiksi?! Eli ostaisi vaan boostikiekkosetin ja sitten vaihtaa taakse qr141 adapeterit. Homma bueno. Olettaen, että etunen on boosti 15x110 ja takana lymyää pikalinkullinen boosti. Onko navat kuten uumoilen?
Oliko hakusessa muuten paremmat kiekot vai vain toiset ”samanmoiset”?
Mullon käsitys ettei boostkiekkoja (15x110/12x148) pysty muuntamaan tavalliselle läpiakselille (15x100/12x142), viisaammat korjannevat jos oon väärässä.
Varmaankaan suurinta osaa ei voi. Jotkut kylläkin pystyy, mutta silloinhan ne eivät ole ”oikeat” boost-kiekot, kun ylimääräistä leveyttä ei ole hyödynnetty. Näin on esimerkiksi omissa superstar componentsin kiekoissani, joihin löytyy molemmat adapterit. Periaatteessa ne ovat siis 100- ja 142-milliset, mutta lisäksi minulla on boost-adapterit. Vaihdossa myös kiekko pitää rihdata uudelleen, kun rengas on puoli senttiä enemmän jarrun puolella.
Jeps, multa unohtui sana aito pois... Nykyään pitää olla melkoinen muistihirmu ja viettää netissä rutosti aikaa jotta kaikki yhteensopivuudet ja sopimattomuudet tietäs, eikä kaikki nettitietokaan paikkaansa pidä..
Käy vaan pörsän päälle ,kevättalvella tuli Radon Jealous,boost ja loppukesästä Pace Chicken myös läpiakselivehje. Ja kun kumpikin oli ensimmäinen nykynavoilla niinnei vanhaa varastoa kiekkopuolella tieten ollut. Itse perustelen toisten kiekkojen hankinnan järkevyyden ihan sillä että jos ainoille jotain tapahtuu niin silloin on ko pyörälle kovasti tarvista ja lievää suurempaa epävarmuutta vaikkapa rihtaamiseen tunnen. Vähäpinnaisia kun ovat. Perinteinen 32 kolme ristiin on tähän asti sujunut...
Viimeisimmät Chickenin Newmenit Rtechiltä oottaa tuossa vannenauhojaan, pakkaa ja jarrulevyjä. Jos jotain sattuu niin kartonkilootan säästin ja lähtee murheen sattuessa Tampereelle!
Joo, ja nyt kun luin uudestaan tuon aiemman viestin, niin tässä tapauksessa ei ole siitä kyse, vaan aidoista boost-kiekoista. Takana vain on ilmeisesti qr-pikalinkku eikä läpiakseli.
Sramin 10-vaihteiset road ja mtb setit toimii ristiin, mutta Shimanon ilmeisesti ei, kuten tuolla yllä todettiin. Suosittelisin tuota SLX upgrade-settiä, ellei jostain onnistu kokoamaan huomattavasti halvemmalla 9- tai 10-vaihteista vaihteistoa. Lisäksi sitten jostain halvalla sopivan kokoinen eturatas. Mutta kannattaa varmistaa vielä pari asiaa kampisetistä, eli että rattaat ovat varmasti irroitettavaa mallia (käytännössä neljällä pultilla) ja mikä tuo mahdollinen pulttijako on, että osaa ostaa siihen sopivan rattaan. Ohjeita sen mittaamiseen löytyy esimerkiksi täältä: https://www.wolftoothcomponents.com/...e-diameter-bcd
Kaikki dtswissin boost kiekot saa end capeilla muutettua boost qr navalle. Eli lienee helpoin ettiä dt swissiltä kiekot, niitä kun on joka paikassa kaupan, esim rcz bikessähän niitä on alessa vähän väliä. Muita boost qr kiekkoja on lähinnä pyörämerkkien alkuperäiskiekot kuten trekin sunrigle ja bontrager kiekot. Hopella joku napa myös muunneltavissa qr malliseks end capeilla. Alpkitillä myös love mud kiekkoja muunneltavilla navoilla, itellä tämmöset.