Tuo eliten oma adapteri ei taida välittää noususta mitään. Taitaa mennä takahaarukan läpi ja kierteen kohdalle laitetaan vain sopiva holkki.
Printable View
Akselin kierteen/nousun voi katsoa mistä?Kiitos jo etukäteen😊
https://www.bike24.com/p2138480.html
Hei vielä pari kysymystä tästä traineristä olisi todella jees jos joku voisi auttaa.
Meillä olisi taloudessa levyjarrullinen maantiepyörä GT Grade (SRAM Rival 11) ja pikalinkullinen maastopyörä ( XT 10Spd) voiko näitä ajaa jotenkin ristiin yhdellä trainerin kasetilla, koska se vaihtaminen kyllä lisää tuolla vaimokkeella kynnystä treenata. Voiko siis 10 speed maasturia ajaa 11 speed kasetilla tai toisinpäin ilman suurempaa katastrofia? (ketjut saattaa sitten mennä vaihtoon)
Onko näillä levyjarrullisilla pyörillä jotain vaikutusta trainerin valintaan?
Pitääkö tuollaiseen vehkeeseen hankkia lisäksi jotain antureita jne, että saan tabletille tai älypuhelimeen tiedot kadenssista ja muista? Kuinka pitkälti nuo treenisovellukset älykkääseen treenaukseen ovat maksullisia?
Onko jollain kokemusta kyseisestä mallista?
Kiitos kaikille avusta ja hyvää joulua :)
Oma veikkaukseni on että jos haluaa pyörää vaihtaa trainerissa on rengasvetoinen helpompi.
Älytrainereihin ei tarvitse hankkia antureita ja treenisovellukset on maksullisia mutta hinta on 5-10 Eur / kk joten varsin inhimillinen.
Jos toinen on läpiakselilla ja toinen ei, niin joudut vaihtamaan holkkeja suoravetoiseen traineriin.
Omasta mielestäni koko pyörien veivailu trainerista pois ja takaisin on kyllä tuhoon tuomittu idea, vaikka se rengasvetoinen olisikin.
Trainerin idea on minusta olla aina valmiina, eli pääset ajamaan välittömästi kun aikaa on.
Osta emännälle suosiolla se kuntosalikortti, äläkä yritä perustella kallista traineria hänen käytöllään :)
Ainakin tacxin älytrainereihin tarvitset ant+ dongelin ja/tai puhelimen jossa on ant+ anturi. Sitä tacxin kallista majakka ei tarvitse ostaa.
.
Molemmat on pikalinkulla ja levyillä. Emäntä rahoittaa puolet hankinnasta, joten perustelu on paikallaan ;D. Se on totta, että kyllähän siinä pyörän irroittamisessa telineestä, kiekon kiinni laittaminen ja toisen pyörän kiekon irrotus ja sen pyörän kiinnitys traineriin on vähän vaivaa, mutta onko se niin paljon vaivaa, että jää ne treenit tekemättä?
Kai sitä 10 lehtistä kasettia voisi ajaa 11 lehtisellä ketjulla tässä kolme kuukautta ilman katastrofia, ja sitten vaihtaa ketjun maantieajojen alkaessa?
Käsittääkseni, noita perus eliten turbo muin trainereitä ei pysty edelleenkään ohjaamaan esim zwiftin automaattisella resistanssin muutoksella, vaan vastus muuttuu ihan vain kovempaa polkemalla?
Muinin tehohan säädetään nimenomaan vaihteilla, eli kyllä niiden tulisi toimia. Minusta vaihteiden säätö on oikeastaan tarkempaa trainerissa. Se naputus ja paukkaminen kuuluu ja tuntuu trainerissa enemmän mitä maantiellä. Hyvä syy päivittää maasturiin 11-speed pakka? Tai sitten ostat rengasvetoisen. Kickr snap on tainnut saada kannatusta täällä toimivana laitteena.
11spd-ketjulla voit ajaa ihan huoletta, mutta se 11spd-takavaihtaja ja 11spd-vaihtajakahva eivät tule kättelemään sen 10spd-pakan kanssa. Ellei sitten tarkoitus ole pitää ketju aina vaikka pakan keskellä ja hoitaa etuvaihtajalla vastuksen säätö, tai antaa vastuksen säätää itse itseään jos ostaa sen verran fiksun että se on mahdollista.
Juu no täytyy miettiä mitä homman kanssa sitten tekee. Näissä on aina niin monta puolta. Jos haluaa hiljasta ja katsoa telkkaria treenatessa olisi tuo elite muin varmaan tarpeeksi hiljainen. Jos hakee vaan tehotreenejä, niin Satori smartillakin varmaan pärjää parvekkeella. Täytyypä katsella mitä joulualennukset tuovat viikon päästä tullessaan. Kiitoksia avusta!
Jos siihen trainerin asettamiseen menee vaikka 10min pakkojen vaihtoineen, on se kuitenkin suhteellisesti vähän verrattuna siihen mitä menee näillä keleillä aikaa ajokamojen puentaan ja pyörän huoltoon lenkin jälkeen.
Jos traineriin vaihtelee kahta eri pyörää niin rengasvetoinen on ihan selvä valinta. Fillari lähtee trainerista parissa sekunnissa ja uus menee tilalle samassa ajassa. Siinä fillarissa joka ei ole trainerilla on myös rengas valmiiksi kiinni niin on helppo vaan laitta johonkin nojaamaan. Ketjurasvaakaan ei tule käsiin tai lattiaan/sohvaan. Näin tehtiin meillä viime talvi ja hvyin meni 2 polkijaa yhdellä trainerilla. Suoravetoisella ei olis onnistunut.
Paras tietty oma traineri joka pyörälle ja tilaa olkaariin niin paljon että kaikki mahtuu olemaan koko ajan käyttövalmiina.
Mä asetan trainerin paikalleen ennen joka lenkkiä ja laitan sen pois lenkin jälkeen. Haen ja vien fillarin pihavarastosta päälle. En ole kokenut kynnysasiaksi, aikaa menee yht. 15 min. Eri asia jos asuisi yksin ja/tai ilman pieniä lapsia. Mulle trainerin asettaminen ja purkaminen on samanlaista asiaan kuuluvaa säätämistä kuin kyykkyräkin säädöt ja levyjen nosteleminen ja paikoilleen laittaminen. Kuuluu asiaan.
Pitäisi alkaa jalkaa kuntouttaa, onko Tacx Vortex hyvä vai minkä ostan, jos tavoitteena älytraineri, joka suoriutuu Zwift yms virtuaali maailmassa. Budjetti max. 400€…
Taitaa alle 400 luokassa olla tasan 2 vaihtoehtoa: tacx vortex ja elite qubo digital smart+. En tiedä onko eroa kun en oo kokeillu. Mekaanisesti samanolosia tyhmiä versiota olen kokeillu kyllä ja ihan jees laitteita mutta vähän rimpuloita isompiin verrattuna.
Muutama kymppi lisää niin sais Rampan joka mun ymmärtääkseni on jo vähän parempi peli https://www.bike-discount.de/en/buy/elite-rampa-559529 eli enemmän tehoa ja nopeempi vaste. Voi vaikka olla hiljasempikin.
Mun mielestä tän hetken paras diili on kuitenkin tämä http://eu.wahoofitness.com/devices/w...ap-refurbished
Hinta kun on postikuluineen niin tuo ei ole montaa kymppiä muita kalliimpi.
Mun mielestä hyvä traineri on sellanen joka: on hiljainen, pystyy muttaan intertiaa hyvin, ei hypi sprintissä, tarjoaa riittävästi vääntöä ja säätää vastusta nopeasti.
Tuoreella slicksirenkaalla kicr snap tarjoaa mulle noista 4 ekaa. Vastuksen säätö nopeissa tilanteissa kuten london loopin rullaportaissa tulee pari sekuntia perässä. Jos fillarissa ei ole tehomittaria niin sitten tehomittauksen tarkuus on myös hyvästä. Snap näyttää antavan aika samat keskitehot kun tehomittari mutta hetkelliset arvot on kyllä jokseenkin eri.
Etsin harjoitusvastusta kevään kuntoiluun. Mulla oli pari vuotta sitten Turbo muin, mutta en saanut vaihteita millään kohdilleen kun pyörässä oli Ultegran Di2. Nykyisessä pyörässä on perus Ultegrat, joten säätö ei pitäisi olla ongelma, mutta löytyykö muita vaihtoehtoja 115kg kuskille kuin Turbo muin? Sinänsä Turbo oli kyllä loistavan tuntuinen sen kerran kun sain jonkun vaihteen kohdalleen....
Onko jossain muuten jo harjoitusvastukset alessa?
Ite ajelen toista kautta turbo muinilla ultegra Di2 11speed combolla. Ei mitään ongelmaa , vaihteet toimii suoraan kun ottaa takapyörän irti ja iskee fillarin muiniin kiinni. Pientä hienosäätöä olen tehnyt lennossa mutta kaikki vaihteet löytyivät traineriin asetuksen jälkeen.
Pystyykö tolla turbo muinilla ja muilla "ei FE-C" ohjauksella varustetuilla treinereillä edelleen ajamaan Zwiftissä jne? Toisin sanoen mitä hyötyä saan siitä automaattisesta vastuksensäädöstä?
Zwift ja realistisuus ei muutenkaan mahdu samaan lauseeseen. Hyvin voi ajaa tuota videopeliä myös muinilla.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Miten tuon Neon hinta oikein oikeutetaan? Elite Kura on käsittääkseni noin puolet Neon hinnasta, ja se on myös direct drive, löytyy oikea tehomittari ja on hiljainen. Eli ainoa mikä puuttuu Kurasta on tuo vastuksen automaattinen säätö?
What am I missing here?
Tuotteiden hinta oikeutetaan lähinnä sillä mitä ihmiset niistä suostuu maksamaan.
Zwift on tosi tylsä ilman automaattista vastuksen ja inertian säätöä. Vastusta saa "ei FE-C" trainerissa säädettyä itsekkin mutta inertia säätyy väärään suuntaan jos vaihteilla säätää. ERG-moodi puuttuu myös.
Tietty jos noita ei halua niin turha niistä on maksaa. Kokeilematta on vaikea tietää haluaako niitä.
Mikä on ERG moodi? Miten tuo liikkuminen Zwiftissä tapahtuu? Mitatun tehon perusteella tiedetään miten kuski etenee ylös tiettyä nousukulmaa vai miten?
Mitattu teho jaettuna ilmoitetulla massalla = tehopainosuhde, joka suhteutetaan nousukulmaan sekä jonkinlaiseen ajajan pituuteen perustuvaan otsapinta-alaan (josta vähennetään peesihyötyä tilanteen mukaan) ja niiden perusteella muodostetaan nopeus. Säävaihteluita Zwift ei taida mallintaa, mutta mielestäni eri ympäristöissä tien pinnat on mallinnettu rullaavuudeltaan hieman erilaisiksi.
Jotain tunteja olen ajanut Zwiftiä tyhmällä vastuksella, eikä ole tullut sellaista tunnetta että jotain olennaista puuttuu kun vastus ei säädy automaagisesti ympäristön mukaan. Olisi se varmasti viihdyttävämpää jos niin tapahtuisi, mutta kun silläkin simulaatiolla on rajansa. Esimerkiksi alamäkisimulaatio menettää merkityksensä nopeasti, kun mutkiin ei tarvitse jarruttaa ollenkaan.
Kehityksen paikka.. Jos ajat mutkaan jarruttamatta, lähtee fillari kaikkine trainereineen alta ja vähintään etukiekko vääntyy solmuun.
nih..
Zwiftissä polkeminen tuntuu säätyvällä trainerilla jokseenkin samalta kun maantiellä. Siis jalat saa samaan tapaan muuttuvaa vastusta samoissa tilanteissa. Ehkä suurin poikkeus on rajut ylämäet joissa maantillä pyörä liikkuu enemmän nykäyksittäin pojennan tahtiin. Pyöräily zwiftissä ei tunnu ollenkaan samalta kun pyöräily maantiellä. Siitä puuttu ensinnäkin ohjaus, mutta myös autot, kuopat, koirankenkittäjät ja moni muu juttu.
Ei se ero kokeilematta selviä. Sitten tietää tykkääkö vai ei. Itse en juuri zwiftistä tykännyt ennekun sain säätyvän trainerin. Ennen sitä oli ihan OK kokeilla välillä mutta trainerroad-tyylinen setti tuntu järkevämmältä säätymättömällä trainerilla.
ERG on se kun traineri säätää tehon ja itse valitset kandessin. Moni tykkää, minä en.
Vastuksen säätö puuttuu. Neossa tämä toimii oikeasti fiksusti ja ylämäki tuntuu ylämäeltä ja alamäki alamäeltä. Parhaimmillaan suurelta näytöltä ajaessa jyrkät ja lyhyet mäennyppylät tuntuvat oikeasti mahanpohjassa, kuten oikeastikkin. En oikeastaan käsitä mistä tämä edes johtuu.
Neossa ei ole perinteistä vauhtipyörää lainkaan, vaan moottori pystyy ohjaamaan vastusta ja poljintuntumaa viiveettä. Mielestäni ei ole mitään järkeä ajaa zwiftin tyyppisiä tietokone pelejä trainerilla, joka ei tajua maastosta mitään. Tasan kerran olen koettanut ajaa neolla zwiftiä niin, että säädän vastusta manuaalisesti. Todella tympeän tuntuista.