RC-autoihin tarkoitettu silikonijohto on oikein hyvää. Taipuisaa ja matala resistanssi. Hinta on tietty vähän kovempi mutta sen verran vähän sitä menee ettei tunnu kokonais budjetissa pahemmin.
Printable View
RC-autoihin tarkoitettu silikonijohto on oikein hyvää. Taipuisaa ja matala resistanssi. Hinta on tietty vähän kovempi mutta sen verran vähän sitä menee ettei tunnu kokonais budjetissa pahemmin.
Mjaa. Amppeeria tulen tuon läpi joskus tulevaisuudessa ajamaan, ja pituutta tulee parikymmentä senttiä jos akut tulee stemmiin niinkun tähän asti.
Vekoyn listoilta löytyy myös kaksinapaista silikonikaapelia 2*0.75 ja 2*1.5 vahvuuksilla. Luulen, että minulla on tuota samaa ohuempaa kaapelia. Silikonikaapelina se on suhteellisen notkeaa säässä kuin säässä, mutta silikonieriste ei ole kovin vahvaa. Kaapeli on vain suhteellisen notkeaa, koska se on aika paksusäikeistä verrattuna hienompiin mittakaapeleihin.
Wau hammeri on grillannut johtoo. Ens lenkillä puikkaat johdon eväsmakkaran läpi ja pistät käryämään, niin siinä ompi kavereilla ihmettelemistä.
Kaiutinkaapeliakin voi olla monenlaista. Eikös Hammeri muista, että esim Corollassa käytetään peukalonpaksuista kaiutinkaapelia. Kyllä meikäläisen naruissa helposti 5A menee ja se riittääpi jo laukasemaan ja pitämään akkujen ylivirtasuojan. Oiskohan naruissa pinta-alaa luokkaa 0,5...0,75. Luulis riittävän. Vois melkeempä kokeilla kuinka akkujen ylivirtasuojaus toimii. Sulakkeet + paremmat liittimet lampun kyljessä killuvien abikojen tilalle vois hommata, kun seuraavan kerran eksyy Biltsuun.
Perun muuten puheeni, että yhtä P7:aa vois neljällä AA-akulla ajella. Kyllä siihen jo sillon tarvii etuvastuksen. Netistä pläräiltynä joku kerto ajelleensa P7:aa yli speksien 4,7V:lla. Sillon jäähdytyksen pitääpi kyllä olla jo tosi hyvä ja hyötysuhde on varmaan aika hoono. Tuskimpa kaikki P7t tommosta edes kestää...
Edittii: Tulipa muuten mieleen, että... Heh mullahan on viisi kappaletta rinnan niitä akkuja, joissa on reilu 5A oikarisuojaus. Reilu 5*5A taitas siis olla naruihin pääsevä hetkellinen piikki. Tokihan se täyty sitten kokeilla kuinka kiinalaiset suojaukset toimii. Vedin päälle DH-suojat ja fullface kypärän ja hitsaushanskat ja sitten vein akun taloyhtiön pommisuojaan ja itse kytkin pommisuojan oven toisellapuolen akun johtimet oikariin. Pommisuojasta kuului aivan kauhea jysähd.... no ei kai. Ei tapahtunut yhtään mitään. Täyty vielä kokeilla uudestaan - eikä vieläkään, ei sulanu narut, eikä edes lämmennyt. Melkeen pettymys. :)
Eli kai tommonen 0,5 neliöinen letku sitten kestää lähemmäs 25A hetkellistä kiina-akkujen oikosulkuvirtaa. Testasin vielä ledivalon ja sekin toimi testin jälkeen.
Ihan vaan säköasentajana toteisin, että 1,5neliön kaapeli riittää hyvin 10A virralle, 0,75 voi huoletta ajaa 5A:n virtaa.
Voinee vetää kireämmällekin lyhyessä kaapelissa, näin sähköasentajana mutisten.
Hjuu, pitää paikkansa
Rakennustekniikan miehenä en osaa laskea, riittääkö meiän proton 3x 2,5mm2 varmasti kaikille kolmelle P7:lle ?? :D edit_ eli yht 6 piuhaa, (aka kaapelia) http://www.opelclubfinland.fi/forum/...hater_orig.gifLainaus:
Ihan vaan säköasentajana toteisin, että 1,5neliön kaapeli riittää hyvin 10A virralle, 0,75 voi huoletta ajaa 5A:n virtaa.
Virrankestoa oleellisempi kriteeri on resistiivisyys. Oletetaan että johdolla on vaikka 100 mOhmia vastusta ja akusta otetaan 2,8A P7:lle. Niin tuo muodostaa jo 280mV jännite dropin piuhan yli. Jos kennon jännite on vaikka 3,7V niin tuo piuha aiheuttaa jo 7,5% tiputuksen hyötysuhteeseen.
Tämän vuoksi juuri hyvät piuhat ja hyvät kolvaukset ovat oleellisia.
Eipäs oletella mitään.
Yhden neliön kuparikaapelissa vastus on 0,0168Ω/m.
Tosin kolvauksineen sun muineen, Mantiksen esimerkki 0,1Ω pitää varmaan hyvinkin paikkansa.
Mulla on hyvää käytännön kokemusta juuri noista kolvauksien merkityksistä, kun ekassa projektissa oli kylmäjuotos akun johtimessa. Lamppu toimi "hieman" epäluotettavasti. Kyllä sillä johtimellakin on merkitystä kun riivitään kasaan niitä hyötysuhteen viimeisiäkin prosentteja :rolleyes:
Olisin kasaamassa pyörään valoa kahdella SSC P7 ledillä, kun DX ei pysty toimittamaan riistovaloakaan. Ajattelin ostaa linsseiksi Led-tech:istä 3kpl SEOUL Power Optic 25° (2kpl pyörän valoille + 1kpl taskulampulle minkä omistan jo ennestään)
Osat:
- heijastin: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12229
- driveri: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1886
- lasisuoja: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25231
Tämän heijastimen voisi liittää ledin kanssa tehokkaampaan jäähdytysripaan ja driverin pystyisi viemään hieman kauemmaksi ledin lämmöstä. Onkohan tämä heijastin sopiva, entä mitenkähän yhteensopivuus linssin kanssa? Mikäli jollakin on ylimääräisenä noita 1400mA drivereita, niin ottakaa yhteyttä.
Onko kukaan purkanut tuota DX:n pyörävalon valopäätä? Mitenköhän sen kullanvärisen piirilevyn pitäjän saisi irti siitä alumiiniholkista ilman suurempia vaurioita?
Tälläistä 18650-akkusettiä ja laturia katselin. Itsellä ei noista ole ollenkaan kokemuksia, joten voisiko joku täällä vähän valaista.
Tuossa ei ole mainintaa ovatko akut suojattuja. Mitä eroa on suojatulla ja suojaamattomalla akulla käytännössä?
Onko tuo Ultrafire brändi liian halpa, pitäisikö tilata kalliimpia (laadukkaampia) akkuja joltain muulta valmistajalta?
Yleisesti on tainneet käyttökokemukset puoltaa hieman pienempää astelukua. Kärsii jo melkoisesti valon maksimi kantama noin leveällä valokeilalla. Hajavaloakin riittää varmasti pienemmällä linssillä. Ovat kuitenkin sen hintaisiä että kannattanee ottaa toista astelukua ihan vaikka testimielessä tilaukseen.
Heijastin ja lasi näyttää samalta kuin mitä Nadenex myy, voi olla muutaman euron kalliimpi, mut osat ovat seuraanana päivänä postilaatikossa, P7 ledi ja 2 1400mA dreiveria rinnan kytkettynä = 900 lum. Alkuun heijastin näytti liian pistemäiseltä (päävalo keila n.100m.) mutta onneksi heijastin tekee myös selkeän hajavalo kehän joka alkaa heti etupyörän edestä jos valasin on kypärään kiinnitetty. Lumi kelillä kirkas keskusta vie ehkä liikaa huomiota ja olis hyvä jos sais vähän hajotettua valoa!
Ilmeisesti kokeilemalla selviää sit mikä linssi ja heijastin sopivat minun tarkoitukseen.
Löytyy näköjään noita AMP superseal liittimiä partcoltakin:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/i...acturers_id=61
Ensin pitää mun varmaan selvittää millaisen jäähdytysratkaisun saan aikaiseksi noille lampuille :)
Mittasin tästä työvalosta 26400 Lux. Elikkä jos Polarion PH50:lle luvataan apaut 5000 Lumen, ja siitä mittasin 54000 Lux.
Niin kyllä jossain mättää.
Tämä työvalo jää vaivaiset puolet Polarion PH50.
Myyntipuheita, myyntipuheita..
Muista CRX työvaloista mittaustulokset on:
ST06640 31500 Lux (HID)
ST8060 26400 Lux
ST8040 19200 Lux
ST06441 13600 Lux (HID)
ST08010 4830 Lux
Puolustelematta yhtään valoa joka tänne topikkiin ei edes kuulu, väitän että se mittaus on ensimmäinen asia mistä sitä mättöä lähtisin hakemaan. Sen verran erilaiset valaisimet on kyseessä, että luksimittarilla ei mitään vettäpitävää vastausta saa valaisimien tuottamasta valovirrasta.
Katsoppa kun mun mittausmenetelmä mittaa valon kokonaismäärän. Eikä siihen vaikuta valokuvio mitenkään.
Oli valo sitten työvalo tai taskulamppu tai mikä muu tahansa, mittaustulokseen vaikuttaa vain ja ainoastaan valon määrä.
Eli se on hyvinkin luotettava.
Tuo työvalo ei anna edes puolia siitä tehosta jota lupaavat.
No kerro nyt miten sen kokonaismäärän mittaat.
Valaisinpiireissä (esim. CPF foorumilla) on yleisesti tiedossa että luotettavaa vertailukelpoista mittastulosta saa kun on laatikko jossa vaalea sisusta.
Reiästä annetaan lootaan valoa. Anturi joka on sisällä, (mielellään jossain nurkassa, niin ettei siihen kohdistu suoraa valoa).
Vaalea sisus hajottaa valon tasaisesti kauttaaltaan, jota sitten tulee myös anturiin.
Tämä mittausmenetelmä on periaatteessa kuin Lumen arvoissa, mutta mittarina vaan käytetään Luximittaria. Mitään Lumineita se ei mittaa, mutta kokemus on osoittanut (jo 100 lamppua mitanneena) että mittaustuloksista voi tehdä erittäin luotettavia päätelmiä.
Varsinkin kun on paljon vertailumateriaalia niinkuin nyt jo on kertynyt lamppurankinglistalle.
Mutta tämä tosiaan kertoo vain ja ainoastaan valon kokonaismäärän. Se ei kerro valaisimesta mitään muuta.
Valokuviot ym. onkin sitten eriasia. Mutta sitä varten minulla on yleensä valokuvat tukena.
Kyllä tuo ihan järkeenkäypää on. Ja se anturi sulla myös on jossain sivussa? Tätä lähinnä tarkoitin, työ(haja)valo vs. spotti. Jos se spotti siellä laatikossa osuu anturiin, niin tässä tapauksessa tulos valehtelee, vaikka antaisikin luotettavat erot samankaltaisille lampuille. Siis joissa yksi suunnattu valo.
Anturi on samalla seinällä kuin se reikä mistä valoa ennetaan. Eli se ei voi osua.
Valonlähteen pitäisi olla ympärisäteilevä, että se olisi mahdollista.
Pistipä noissa kuvissas silmiin että onko tuossa käytävän päässä metallinen ovi josta nuiden kirkkaiden spottivalojen säteet:rolleyes: heijastuu takaisin. Jos se mitttari on samalla sivulla kuin lamppu ja kamera niin sillon kyllä tuolla ovesta tapahtuvalla heijastuksella on vaikutusta lopputulokseen.
Onko se virallinen loota minkä mallinen, ku eihän noiden ohtalamppujen säteet tavota millonkaan tuota peräseinää josta ne vois heijastua. Minusta noiden heikompien lamppujen valo on kyllä luonnossa varmasti kirkkaampi kuin kuvat antaa ymmärtää, mutta useinhan kuva vääristää aikalailla. Muutenkin käytännössä tavalliset ohtalamput osottaa parin metrin päähän eikä kymmenen metrin päähän kuten testissä.
Turha näitä eri tarkoitukseen tarkotettuja lamppuja on panna samalle viivalle:mad:.
Et sitte ollu ottanu kuvia noista työvaloista. Luuulenpa että ne valaisee niille tarkoitetun alueen paljon paremmin kuin nämä megaspotit. Työvaloissa tasainen valo on mielestäni tärkeämpää kuin liian kirkas spotti.
Jos tarvii nähä kauas niin sitte kytketään kaukovalot päälle.
Hommaahan jostakin vielä joku ilmatorjunnassa käytettävä/-tty spotti ja mittaa senkin teho.. eihän sillä muistaakseni ollu väliä minkä painosen lampun siihen pyörän sarveen ripustaa;).
Hyvähän se on että mittaillaan ja verrataan valoja, mutta se pitäisi tehä luokitellusti.
Kun et tiedä asiaan ole näemmä sen enempää perehtynyt, miksi alat aukomaan.:D Et ilmeisesti lukenut viestejäni kunnolla, vaan innokkaasti aloit kirjottamaan?
Jos sanon että mittalaatikko, se tarkoitta sitä. Se ei silloin voi olla mittakäkäytävä, eihän?:eek:
Se on laatikko.
Täällä oli K-Maatalous kaupassa valopäivät ja siellä esittelivät nämä mallit. Kotiin en niitä saanut kuvattavaksi.
Mittakäytävää en sinne mukaan ottanut.
Toki nämä valaisevat laajalle niinkuin niiden on suunniteltu tekevän. Mutta ei niistä niitä tehoja lähde mitä luvataan se on varmaa.
Luultavasti saan valot myöhemmin kuvattavaksi...
On kumma että asiasta sen enempää tietämättä aletaan nuijimaan vasaralla maan tasalle.
Että tässä kiitos siitä kun teen harratuksena kaikkia hyödyttävää testausta ja mittausta. Kiitos.
Ovi on metallia mutta tumman harmaaksi maalattu. Eli heijastaa valoa paljon vähemmän kuin esim. valkoinen.
Kameran asetukset on säädetty niin että käytävä näyttää kuvassa omissa käytävävaloissaan siltä kuin livenä.
En voi mitään että sinun mielestä lamppusi on kirkkaampi sinulla kotona.
Mutta varmaa on vain nuo erot toisiinsa nähden.
Jos tiedät miltä sinun lamppu näyttää oikeasti, osaat varmasti miettiä miltä näyttää puolet tehokkaampi.
On totta että häntäpään valot eivät näytä kuitenkaan ihan niin kuin kuvittelisi. Tuo käytävä on pitkä ja sitä valoa hukkuu matkalle.
Ja jos rehellisiä ollaan niin pikkusen aina laitan asetukset hieman niin että kuvasta näyttää himmeemmältä. Ettei vaan kukaan pääse aukomaan että olet liioitellut. Mielestäni parempi näin.
Luokiteltu mittaus.. hmmm.. mitähän ne luokat voisi olla? Valonmäärästä nyt kuitenkin oli kyse. Mittaustulos on sama, oli luokka mikä tahansa.
Näitä kyseisiä valoja on myös kapeammalla keilalla. Valoteho niissä on kuitenkin sama. Sopisiko niiden mittaustulos sitten tähän luokkaan?
Ja jos nämä eivät luokkaan mielestäsi sovi, niin ainaki voit niitä työvaloja keskenään vertailla.
Ilmatorjunta... No on mulla tuo Polarion Night Reaper. Olen nyt toinen siviili maailmassa joka sellaisen omistaa. Se on TYKKI.
Mitenkäs sitä pyörään laitetaan monen kilon nastakumeja ym. mutta kunnon valoa ei:rolleyes: Ja mä olen sen verran kevyt kaveri että voin tasoitukseksi laittaa painavamman lampun:D Niin muiden ei sitten tarvi laittaa ollenkaan jos kerran eivät lamppu keulilla jaksa polkea:(
Ja taas kerran toistan itseäni. Kun minulla jo oli Polarion, en nähnyt järkeväksi ostaa esim. kallista Lupinea. Hommata teline, ja siinä se on.
Kyllä se minulle kelpaa. Itseppä sitä pyörää poljen.
No joo:D:D:D:D Sori