HB-MT400-B/FH-MT400-B. Onko kyseiset navat konelaakereilla vai (normi ) kuulalaakereilla?
Printable View
HB-MT400-B/FH-MT400-B. Onko kyseiset navat konelaakereilla vai (normi ) kuulalaakereilla?
Uskaltaako vaihtaa pari kolhiintunutta pinnaa kiekosta, jos ei ole tarkkaa mallia tiedossa? 2,0-jotain-2,0 noi varmaan on ja suoravetoa. Voiko jotain hirvittävää kamaluutta tapahtua, jos pinnat on erilaisia?
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Toisaalta hiilikuituisen etuhaarukan jossa kaulaputkikin on hiilaria ja jossa ei ole erillistä ohjainlaakerinkaan crown racea vaan laakerin vastinpintana on tämä haarukan hiilikuitu, pintojen voitelussa on käytettävä (?) vaseliinia. Eli haarukka on koko ajan tarkoituksella rasvattuna ja vaurioita ei kyllä olisi parempi siitä syntyä! Mutta onko sitten joissain vaseliineissa joitain aineita jotka on haitallisia ja joissain ei. Muistan, että tiettyjä vaseliineja ei suositeltu osiin joissa on kumitiivisteitä. Olikohan liittiumia sisältäviä.
https://bike.shimano.com/en-EU/produ...H-MT400-B.html
Dealers manual sivu 13.
Peteedtiä voin lohduttaa että pikku hiljaa alan tipahtaa kehityksen kärryiltä! Avaamatta kauriksen linkkiä luulen vahvasti cubandcone eli kuppi ja kuula ,eikä niin huonoa tekniikkaa napojen olevan. Mennä kuussa kaverin Aceran navat huolsin ,miljoonalootastani löytyi passelit laakerikuulat, kiero taka-akseli jäi vaihtamatta mutta suora löytyy kunhan innostun. Sillä pyörällä ei talvella ajeta.
Löytyykö Helsingin pyöräliikkeistä kohtuuhintaisia vanteita, vai onko kaikki tilauskamaa? Siis ihan perus Mavic, DT Swiss, Ryde jne vanteita joita saa verkosta 20-30€ hintahaarukassa. Ei haittaa maksaa pientä ekstraa mutta jotenkin epäilen, ettei valikoima ole kovin laaja. Ehkä olen väärässä.
Jos pitää alkaa maksamaan 40€ niin sillä alkaa jo melkein saamaan valmiita peruskiekkoja.
Missähän voisi olla syy, kun n. 2008 vuosimallin (pyykkinarut) Shimano Ultegra -takavaihtajan liipaisin pienemmälle rattaalle vaihtaessa "sutii tyhjää", eli ei naksahda?
Liipaisinta saa joskus vatkata varmaan kymmeniä kertoja ennenkuin ottaa kiinni ja naksahtaa. Kun naksahtaa, niin ketju siirtyy kyllä ihan ripeästi. Edellä mainittu pätee tien päällä, tallissa pyörä korjaustelineessä naksahtelee ihan iloisesti. Lämpötilalla voi olla vaikutusta tai voi olla olemati. Ei varmaan kuitenkaan jäätymisestä kyse, kun temppuilee plussa-asteillakin. Vaijerinkuoren mutka ennen vaihtajaa vaihdettu aika äskettäin ja lähinnä nätin kelin ajoa sen jälkeen, että siitä kohtaa ei luulisi jumittavan.
https://www.tonitoni.fi/vanteet
Tarjoushinnat 18-39€. Ja tässä siis vanteita, ei valmiita kiekkoja. Joku muu osannee sanoa, että löytyykö suoraan hylllystä. Kuitenkin tuo esim. tuo R460 vanne erittäin kilpailukykyinen, jopa halvempi kuin Saksasta.
Tuli tilattua muun sälän ohessa Shimano RS21 700c kiekot kun halvalla sai. Ajatuksena että hommaisin tulevan pyörän 650b kiekoilla ja näihin sitten kapeammat renkaat. Mutta kun nuo tuli niin amatöörinä muutama kysymys:
- Jos pyörässä on Sram-rival niin saako nuo sen kanssa toimimaan helposti?
- Jos saa niin vaatiiko uuden vapaarattaan ja paljonko maksaa?
- Saako noihin levyjarrut, kun jarrun tyyppi oli rim brake. Tajusin vasta kun olin nuo tilannut...
Eli siis nämä: https://www.chainreactioncycles.com/...rp-prod191606?
Tuota vähän pelkäsin kun paketin avasin, ei pitäs aina ostaa kun halvalla saa. Saattaa olla että laitan myyntiin Fillaritorille tai sitten viritän vanhaan Nishikin vannejarruhybridiin alkuperäisten tilalle. Onnistuukohan noihin taas Alivio takapakan asennus jos tuohon vanhaan laittas?
^Freehub: Shimano 8/9/10/11-speed. Ja vaikka ois 7-speed niin menee kunhan laittaa tarvittavan määrän spacereita, jotta pakan saa kiristettyä kiinni eikä jää heilumaan sivusuunnassa. Mitä muuten maksoi?
Vajaa 80€ noille jäi hintaa, joten ei tässä korkealta tiputa.
Mä huolsin hiukan vanhemmat pyykkinaru-Sorat (mitkä jumitteli varsinkin pienemmälle vaihtaessa miten sattu) kuorimalla kumit ja suihkimalla ensin brake cleanerilla kaikista raoista reilusti ainetta läpi - tuli paljon ruskeenharmaata töhnää ulos -, sitten annoin kuivua ja annostelin maltillisesti teflon sprayta perään. Valutus vähän joka asennossa ja ylimääräiset rätillä pois. Nuo toimii edelleen kun uudet, mutta kilsoja on kyllä alla vähemmän kun ikää.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Vanhan vaseliinin ja pölymoskan seos jumii kahvan toimintaa. Ota kahvakumi pois ja ruuttaa alakautta ja huoltoluukusta rasvapoistoainetta painepullosta reilusti kahvan sisään. Sitten kuivaus paineilmalla ja perään ohut vaseliini/öljy. Toimii.
Mulla teki tuota heti kun lämpö laski alle 10c ilmeisesti vanha moska jähmettyi liikaa.
Niin ja se kahvakumi kannattaa tosiaan ottaa kokonaan pois. Siitå tulee äkkiä entinen rasvojen kanssa leikkiessä.
Okei, kuulostaa ihan loogiselta. Kiitos vinkeistä, pistetään kokeiluun.
Sramin GX takavaihtaja, 11 Lehtinen pakka ja Sramin Force 22 etuvaihtajana.
Ongelmana on etten saa kunnolla säätöihin. Olenko minä syy ongelmaan vai osien yhteen sopivuus?
Vaijerin hienosäätö on laitettu Vaijerin vaippaan.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Noilla ohjeilla olen saanut omat säätöön
https://m.pinkbike.com/news/tech-tue...ents-2010.html
Aika paljon säätämistä kokonaan ilman vaijeria.
Ilmeisesti sram apex takavaihtajan tilalle käy rival 1 long cage tai forcen vastaava? Mulla on 11s 11-42 vaihteet ja mitä ilmeisemmin tuo vaihtaja kankottuu ja jäätyy aina pakkasilla, niin olen miettinyt että olisiko esim tuosta forcen vaihtajasta apua ongelmaan.
Tämä on varmaan kysytty jo useasti, mutta vielä kertaus. Pyörässä on XT-osat 10v ja kaapista löytyisi iskemätön Sramin 10 takapakka ja ketjut. Eikös nää voi sekoittaa huoletta?
Kyllä voi.
^Eikö vaihtajaa todennäköisempi ongelmien aiheuttaja pakkasilla ole kahva? Oletko sulkenut tuon syyn jotenkin pois?
Eihän takavaihtajan nivelten voitelu ohuella öljyllä ole unohtunut?