Harmaantuminen johtuu vilkkailla hiihtopaikoilla (pitoteipin) liisteristä ja muusta möhnästä, jota tarttuu pohjaan.
Löytyisköhän sellaista luistovoidetta, joka hylkisi pitovoidetta mutta luistaisi kuitenkin?
Printable View
Harmaantuminen johtuu vilkkailla hiihtopaikoilla (pitoteipin) liisteristä ja muusta möhnästä, jota tarttuu pohjaan.
Löytyisköhän sellaista luistovoidetta, joka hylkisi pitovoidetta mutta luistaisi kuitenkin?
Joku fiksu täällä ihmetteli, kun kuokitaan tasasella.
Tänään oli sellanen keli ettei luistoa pätkääkään. Kuokalla oli melkein mentävä koko ajan.
Wassulla suksi imi kiinni niin pirusti, mitä kovempaa yritit sitä hitaammin menit.
Onko kukaan hiihtäjä nähnyt sellaista suksipussia joka olisi suunniteltu myös selässä pidettäväksi? Pyörällä kuljen ladun varteen eikä tuo normaali suksipussi kovin hyvä siihen ole.
Samaa olen miettinyt, mutten kokeillut. Täyttyypä koittaa seuraavalla kerralla.
Itse suosin henkilöautoa ihan omaa terveyttäkin ajatellen. Hiihtolenkkihän menee pikkupakkasessa mukavasti vielä suht. ohuissa kamppeissa, mutta ajatus, että lenkin jälkeen hyppäisi kroppa hikisenä, pipo ja sormikkaat märkinä suoraan fillarin päälle ja ajelisi ladun päästä kotiinsa... Hrrr.... Kyllä mie kylmää ja pakkasta kestän, mutta joku roti sentään.
Kuivaa pipoa ja hanskoja kannattaa pitä mukana, vaikka juomapommin taskussa, jos on vähänkään matkaa kotio. Itse vaihdan myös tehorajoitteden jälkeen kuivat hanskat ja hatun loppuverryttelyn ajaksi.
µ
Joo ei se mitään lämmintä hommaa ole hypätä ladulta pyörän päälle. Vähintään toiset lämpimät hanskat tarvii olla mukana.
+1
Viime talvena näin kun eläkeläisnainen tuli ladunvarteen pyörällä, itselläni kun on tuohon erääseen paikkaan vain n. 3 kilometriä matkaa niin otinpa tuon tavaksi itsekin tänä talvena, jää se turha sättääminen auton kanssa pois ( tallista ulos/sukset sisään/ tallin ovi kiinni/ monojen laitto piikkipaikalla), ihan helkutin mukavasti menee toi matka luistelumonot jalassa polkien ja pääsee suoraan sanoen HETI ladulle.
Ja eilestäin 08.15 en olisi edes autolla tuonne päässyt, oli sen verran 'fiksusti' niitä lumitöitä tehty tuolla esim. liikenneympyröissä.
Mutta nuo hanskat ovat ne jotka ainakin kannattaa vaihtaa, ohuehkot märiksi hiihdetyt hanskat jämähtävät jäähän alta aikayksikön pyöränpäälle siirtyessäsi ( kokeilin parit kerrat :-/
Mulla tulee puolitoista kilometriä laduille. Olen mennyt juoksemalla sukset kädessä ja monot repussa. Tuossa saa hyvän lämpimän ja ilmaisia juoksukilsoja helpolla. Mulla jääty aina ennen varpaat jos oli kymmenen pakkasta. Näin ei ole ollu ongelmia edes parissakympissä :) Esim viime viikolla olisi ollut mahollista mennä tuo matka autolla, mutta enpä viitsinyt vaivautua. Repun jemmaan ladun varteen..
Täysin samaa mieltä. Minulla kanssa matkaa lyhyelle lähiladulle kilsa ja paremmille baanoille n.3 kilsaa. Välillä otan monotkin pussiin ja pistän pyöräilykengät jalkaan niin pyöräkin liikkuu hieman liukkaammin. Tosin monojen vaihto ulkona voi olla aika hyistä hommaa joskus. Itsekin olen muutaman kerran palelluttanut sormet kun en ole ottanut varahanskoja mukaan.
Tarvii varmaan antaa osaavalle vaimolle hommaksi yhdistää joku vanha reppu ja suksipussi ja katsoa mitä syntyy. Ei googlaamallakaan löydy...
Tänään viimeksi näin sukset jotka oli huonosti siklatut eikä harjattu samoin olaksesta ei ollut otettu voidetta pois , sattaapi hiihtäjä hämmästtyä suksensa luistoa kun saa sukset huollosta jopa liukkaana. Suksien pohja oli harmaana lähes kokomatkan , kun kokeilon harjalla niin ruoesha se kiiltämään. Suksi jos on huonosti pohjustettu niin rupeaa senkin poja harmaantumaan joka johtuu taas voiteen vähyydestä. Eipä oo vuosien saatossa tullut ensimmäistäkään kisasuksea jossa ois harmaantumisen alkuakaan on sitten hiihdetty 50 tai 100km kilpaa niin kullä pohjat on hyvän näköisiä. 90 luvun alku aikoina suurin piirtein koko nuorten maajoukkue hiihti Ficsherin suksilla joita kunnostettiin Vuokatissa vikko aamusta iltaan n.50 paria joukossa oman tyttöni sukset, meillä oli voitelu koulutus viikon loppuna jolloin tytöt lätivät ekalle lenkille niiden kanssa , tytöt heitti 50km,n lenkille ,olivat sukset oiva esimerkki kurssilaisille kuinka ekan lenkin jälkeen suksi oli kuin jus voideltu. Nykyiset kisasukset tulee tehtaata jo uunitettuna jolloi voitelu ei oo saman laista kuin siihen aikaan , mutta mitä useammin jaksaa voidella , siklata ja harjata hyvin nin aina hiihto on nautittavampaa.
Ei minulla vaan. Joskus tulee käytyä maaseudulla missä hiihtäjiä on vähemmän ja kaikki voitelee purkilla, ei pitoteipillä. Siellä kaikki pohjat säilyy täysin mustina, oli niissä enemmän, vähemmän tai ei ollenkaan luistovoidetta.
En oikein ymmärrä mistä harmaa väri tulee muovipohjaan muuten kuin liasta. Lian saa tietysti pois harjaamalla mutta se tulee taas takaisin kun sivakoi jonkun matkaa.
Kyllä se harmaantuminen jostain muusta johtuu. On meinaan omien lapsien laskettelusuksien mustat pohjat välillä aivan harmaana ja rinteissä tuskin muiden voiteet tarttuu pohjiin... Just viime vikolla voitelin lasten sukset, kun on alkuvuoden lasketteluissa kuluneet voiteet pois ja pohjat aivan kuivat ja siis samalla harmaat.
Tänään tuli vedettyä suksilla elämän ensimmäiset kunnon OTB:t. Nopea jääkeli kyllä hiihtää muuten, ainakin täällä Hämeenlinnassa illalla. Täältä pääsee lukemaan asiasta hieman laajemmin halutessaan.
Kolmas kolmekymppinen nyt tähän sesonkiin luisteltuna, vaihtaako joku muu suksia jaloistaan 'pitkissä' hiihdoissa ? Luistelussa ja varsinkin jos on 'kokoajan' kuokalla taitaa olla ihan oikeasti asiaa vaihtaa noita suksia ?
Luistelusta saa paaaaljon enemmän irti opettelemalla muitakin tekniikoita kuin kuokkimista. Maisema vaihtuu nopeammin ja rasitusvammojen riski pienenee kun osaa useampia tekniikoita. Kannataa pyytää vaikka jotain tekniikkataiturikaveria mukaan ja opetella wassua, mogrenia ja sauvoittaluistelua hiihtämällä perässä. Plussana saa sitten sen, että voiteetkin kuluvat tasaisemmin kun liukuu koko pohjalla eikä kantilla.
Suositelkaapa voitelurautaa hintaluokassa alle 60 €. Alkaa vähitellen käpy palamaan tuon Startin 20 euron rimpulan kanssa, jonka termostaattia saa aina odotella että voide sulaisi jotenkuten... :mad:
Rexin rauta on tuohon hintaluokkaan aika kova sana. 50 eurolla pitäisi saada.
Ai tämä? Mitenkäs tuo on suunniteltu pysymään kuumana pystyssä ilman, että lattialinoleumit tai pöytä palaa pahki?