Millä nmimerkillä Hubara tai Sahrabi kirjoittaa tänne?
Printable View
Millä nmimerkillä Hubara tai Sahrabi kirjoittaa tänne?
Pelle. Ei varmaan millään. Miksi kyselet tyhmiä?
Ei kirjoita tänne myöskään YLE:n henkilöstö/johto, joista oli puhetta.
Hubara ja Sohrabi liittyvät aiheeseen; etninen profilointi.
Uudistan kysymykseni; Kerropa sinä viisaampana mistä on kysymys etnisessä profiloinnissa?
Eli ymmäränkö oikein, etninen profilointi on mielestäsi vaaleampi ihoisten etuoikeus tummempia ihonvärejä kohtaan? Ja toisinpäin se ei ole mahdollista? Eli jos ei ole toisinpäin etnistä profilointia niin mitä se on? Koska jotenkin luulin että kaikki värit kuuluu etnisen väripaletin alle.
^^ En arvannut suhtautua kysymykseen vakavasti esitettynä. Mutta kun sitä vaatimalla vaadit: Viisaampana en itseäni pidä enkä osaa etnistä profilointia Wikipedia-artikkelia paremmin selittää.
Jos Sahrabi jossain keksi puhua etnisestä profiloinnissa asiassa jossa siitä ei ollut kysymys, sitä ei tee yhtään fiksummaksi hänen ihonvärinsä tai etninen taustansa.
Mut on profiloitu EU:n rajatarkastuksessa ainoana isosta joukosta: tiukka passin syynäys muun joukon odottaessa ja vielä kahdesti eri kerralla. Oli varmaan sellainen etninen profilointi.
Ei tullut yllätyksenä, että vedät tuon poliittisesti virittyneen wikipedia-artikkelin tänne. Siinähän asia selitetään niin, että valkoihoinen pysäyttää kadulla ? jonkun, joka ei näytä valkoihoiselta. Oikeasti etnistä profilointia on kaikki toiminta, missä ihmisen ihonväri määritetään ratkaisevaksi tekijäksi joko hyvässä tai pahassa ja valintoja suoritetaan sen perusteella. Suosittelen lukemaan tuon Sohrabin tekstin ihan ajatuksen kanssa. No, tämä on tulleen huutamista kun sulle asiaa esittää..
Lainaus:
"Profiloinnissa henkilöt luokitellaan tiettyjen havaittavissa olevien ominaispiirteiden perusteella havaitsemattomissa olevien ominaispiirteiden päättelemiseksi."
(Joku EU:n paperi)
Esimerkiksi jos henkilöllä on rastat ja nenäkoru, niin myymäläetsivä päättelee henkilön varastavan ja seuraa henkilöä.
^
Kuten Koko Hubara toimi tehdessään listan "sopivista" ja oikeanlaisista vaaliehdokkaista ihonvärin perusteella.
^ Oisko noin? Meinaan jos poliisi pysäyttää erinäköisen tyypin olettaen että se on rikollinen, tämä on profilointia. Mutta jos joku suosittelee erinäköistä tyyppiä koska tämä on erinäköinen, se on ok.
Rautalangasta: polisi pysäyttää satunnaisen trikoopellen epäiltynä dopingaineista. Ei hyvä. Fillarifoorumilla luetellaan ehdokkaita jotka pyöräilevät (tai jopa kilpailevat) aktiivisesti. Ihan ok.
^
Niin. Esimerkiksi:
a) tässäpä teille lista ehdokkaista, jotka on valittu ihonvärin perusteella ei valkoihoisista ja etnisesti ei-kanta-suomalaisista. Suosittelen heitä.
b) tässäpä teille lista ehdokkaista, jotka on valittu ihonvärin perusteella valkoisista ja etnisesti kanta-suomalaisista. Suosittelen heitä.
Opuluksenkin kannattaa miettiä sitä että Wikipedia on avoin, joten ei välttämättä faktaa.
Jos profiloidaan etnisesti niin myös alamittaiset ministerit voi tiputtaa pois listoilta.
Sinänsä kummallista että urheilupainotteisella foorumilla vastustetaan kiintiöitä. Pitäisikö sukupuoli-, ikäkausi- ja painorajoista luopua? Hirveä haloo siitäkin jos jollakin on maantiepyörässä moottori.
Eikös sekaviestejä ole joissain lajeissa, hiihdossa ja olisko jossain yu-ratalajeissa kokeiltu?
Eikö se, että on erilliset sarjat tarkoita juuri sitä että kultamitaleita on saman verran kaikille ryhmille? Tästähän (rekrytointi-)kiintiöistä on kyse.
Joskin urheilussa on kyllä myös osaanottokiintiöitä. Ilman niitä cyclocrossin MM-kisoissa olisi paikkoja vain belgialaisille, pelkialaisille, pelgialaisille ja belkialaisille.
Sekajoukkuetempo (mixed team relay) maantiepyöräilyn puolelta, seka-400m viesti radalla. Pariluistelu, sekanelinpeli, eukonkanto, onhan näit.
Silleen vaaleista ja äänestämisestä, siinähän ei ehdokkaan objektiivisella pätevyydellä tai kokemuksella lähtökohtaisesti ole mitään tekemistä asian kanssa. Äänestäjä saa päättää, ihan millä perusteilla tahansa haluaa. Ja joo, aika moni nainen valitsee mielestään sopivimman naisehdokkaan. Suomenruotsalainen saattaa haluta mielestään parhaan ruotsinkielisen. Nuori äänestäjä ei ehkä halua valita eläkeikäistä.
Nämä ei ole asioita mitä saisi miettiä vaikka työntekijää palkatessa, mutta omaa edustajaa valitessa tietysti saa. Joten jos haluaa äänestää yli viisikymppistä suomenkielistä setämiestä niin Ylen vaalikone antaa rajata ehdokkaita niin ettei muuta edes tarjota.
Tässä kontekstissa, se että joku muu sitten tarjoaa mahdollisuuden rajata ehdokkaita myös ihonvärin perusteella ei tunnu kovin ihmeelliseltä. Etenkään siinä määrin, että tästä pitäisi hermoilla jossain fillarifoorumilla, vaalikauden ulkopuolella...
Vielä ei ole tullut esiin lajia, jossa miehet ja naiset yksilöinä kilpailisivat toisiaan vastaan.
No ehkä jotkut endurance-pyöräilyskabat sitten? TCR:ssä ei ole erillisiä sarjoja sukupuolen mukaan, osanottajat arvotaan ilmoittautuneiden joukosta, mutta siten että naisilla ja muilla aliedustetuilla ryhmillä on mahdollisuus tulla valituksi myös suoraan esivalinnan kautta.
Enpä tosin nähnyt tässä niin kuohuttavassa festivaalijutussa vaadittavan kiintiöitä. Mutta faktojen puute ei tietysti saakaan estää pöyristymistä.
Termien venyttäminen tai niiden käyttäminen tarkoittamaan jotain ihan muuta kuin niillä tarkoitetaan on nimenomaan ohi asian tai jostain ihan muusta, yleensä omasta päästä keksitystä, tahallisesti tai tyhmyyttään täysin väärinymmärretystä tjms puhumista. Silloin termien merkityksestä kiinni pitäminen on itse asiasta puhumista.
PS Ko. kommentti oli vastaus Howerille, ei sinulle (ja tähän pelkään joutuvani lisäämään ennalta etten tällä tarkoita ettetkö olisi saanut kommentoida).
Mä olin tossa DBTL:ssä joku vuonna kattoon Kaija Koota ja olin oikein hyvässä humalassa, eli festarimeningissä. Tais olla viime vuonna, kun Popeda esiinty ja aika sama oli tilanne mulla päällä.
Mä olin just kattoos nimen omaan Kaijaa, olisin lähteny poijes, jos siellä oliski lavalla hillunu joku Matti ja yrittäny vetää samoja biisejä -sama oli tilanne Popedan suhteen: just sitä mä menin kuuntelee ja kattoon, en ketään Liisaa.
Silloin kun luen Wikipediaa, en lue pelkästään suomenkielistä artikkelia vaan luen (tai ainakin silmäilen) useampaakin erikielistä artikkelia, kielitaitoni puitteissa tietenkin. Tai ainakin englanninkielisen, jos en muita. Nyt minun on tunnustettava etten ollut edes lukenut koko suomenkielista artikkelia. Olisi pitänyt laittaa linkki englanninkieliseen, mutta iski epäilys että se katsottaisiin hienosteluksi tai vinoiluksi tai jotakin.
Sahrabin tekstin toki luin, jo siksi että minusta on epäkohteliasta olla edes vilkaisematta mitä keskustelukumppanin antaman linkin takana löytyy. Luin sen parhaan kykyni mukaan ja mielestäni ajatuksella - ja mielipiteeni siitä että teksti oli melko halpahintaista argumentointia ja perustui Hubaran väärinymmärtämiseen ei uudella lukemisella muuttuisi.
Keskusteluahan tämä ei enää ole, joten sayonara.