Voi olettaa kestävän saman mitä vannejarrullisenakin.
Mutta eikö napaa voi huoltaa, vassua laakeriin ja sopiva laakerin säätö?
Printable View
Voi olettaa kestävän saman mitä vannejarrullisenakin.
Mutta eikö napaa voi huoltaa, vassua laakeriin ja sopiva laakerin säätö?
^ Jeespoks, kyllähän sen vois huoltaakin mutta kun pitäs lisäks ostaa uusi jarrulänki kun tuosta on säätöruuvilta mennyt kierteet ( ja myös edessä sama homma )sekä jarrukahva kun siitäkin on näköjään säädön kierteet pitänyt vääntää solmuun, eikö ihmisillä oo mitään suhteelllisuuden tajua kun väännellään näitä ruuveja....
Tulin siis siihen tulokseen että jos menis siitä mistä aita on matalin ja ostas vaan napajarullisen kiekon, ei nyt oikein hirveesti kiinnostais aukoa tuota napaa ja yrittää saada siitä kalua, olisihan siinä sitten yksi vaijeri vähemmän solmussa kun tarvitsee taittaa kasaan.
Etujarrun tarpeellisuutta tämmösessä pyörässä mietin myös, mutta jos sen viittis laittaa kuitenkin kuntoon.
Jos jarrunavan tuohon laittaa niin pitää rakentaa momenttituki kanssa. Vakiomalli ei yllä tuon putken ympäri.
Varmaan tyhmä kysymys, mutta kun ostaa vanteen, niin tarvitseeko erikseen ostaa vielä vannenauha siihen vai onko jo valmiina?
ei tule vannenauhaa mukaan. Riipuen käytöstä (sisärenkaaton/sisärenkaallinen) vannenauha on erilainen (ja vannekkin). Sisärenkaan kanssa toiset taitaa käyttää jotakin teippejäkin.
Ja jos kiekosta puhutaan niin sen mukana yleensä tulee jos on valmiskiekko. Jos teettää niin sitten sen mukaan mitä sopii. Jos pelkän vannekehän ostaa niin siinä ei sitten tule.
Ja jos valmiskiekossa ei ole, niin kysyy myyjäliikkeeltä, usein laittavat jos pyytää vanneteipin. jotkut ei ota edes siitä mitään.
Höh. Opintojen tässä vaiheessa näyttää siltä, että vuotomahdollisuus tarkoittaisi, että kannen alla oleva kumi olisi rikki. Mutta näytti ehjältä ja ruuvasin takaisin (oli varmasti ensimmäinen avauskerta). Öljyä täyttöreiästä kumin taakse ja jarrua löytyy, vaikka ei ole kunnolla ilmattu...
2015 Kona Dew plussan napojen leveydet? 8spd takapakka.
Alkaa takapää olemaan loppunsa edellä, ennenkuin alan tarkemmin tutustumaan niin josko on tietoa ovatko navat+vapari vaihdettavilla konelaakereilla?
Ja jos on vinkata erittäin halpoja uusia kiekkoja nekin kiinnostaa.
100/135mm varmaankin.
Vaihdoin keskiön. GXP BSA 68/73. Fillarissa rullamitalla mitattu leveys 68mm. Intterwebs sanoo, että jos 68mm, käytä prikkoja molemmin puolin. Tämä selvä, asennan prikkojen kanssa. Kun lyön kammet kiinni, ne ei sitten pyörikään. Eli prikat pois ja homma ok. Miksi näin? Mun kammet on Sramia vuodelta 2010 ja näiden kanssa ei ainakaan voi käyttää prikkoja. Onko kammet nykyisin mitoitettu kaikki alkaen 73mm?
Tahtoo vaan ymmärtää.
Onko ne maantiepyörän vai maastopyörän kammet?
Sram Rival 2x10 osasarjaa droppitankoisessa CicliB:ssä. Kammen mallia en tiedä muutoin kuin että siinä lukee Sram. Mittaa 175mm. Olisko kuitenkin joku aavistuksen parempi malli kun kammet + (vanha) keskiö painavat yhteensä vajaat 700gr?
Kammet taitaa olla Sram S950.
Prikat kuuluu laittaa vain mikäli sinulla on 68mm leveä keskiö JA Sramin harvinaisemmat Wide Axle Road -kammet, tai jos olet asentamassa MTB-kampia 68, 83 ja 100mm leveisiin keskiöihin.
Ilmeisesti sinulla ei ole Wide Axlea eikä kuvauksen perusteella MTB-kampiakaan :)
Taisi wide axle kuolla melkein lähtökuoppaan aikoinaan.
^Kiitos, tuo avasi asiaa. Nyt kun otin uuden KVG:n Sramin manuaaleihin, niin onhan tuo wide axle mainittu tässä ohjeessa. Kenties aikaisempi manuska oli joku MTB-versio.
17tkm menin samalla keskiöllä. Jatkuvaa naksuntaa sain toki kuunnella suurimman osan ajasta. Nyt on toivottavasti hetken hiljaista :)
Hyvä että selvisi. Jos omat muistikuvat GXP keskiöstä pitävät paikkansa, niin eiköhän se naksunta ala ihan tuota pikaa :).
Vaihdoin stemmin Whiten maasturiin. Ohjailaakerin kiristys tms ruuvi mikä on siinä kaulaputken päässä pyörii vain tyhjää eikä kiristy. Mitähän olen rikkonut? Stemmin irroituksia takana varmaan 20 kertaa mutta näköjään senkin homman voi tyriä.
Kävyn ja ruuvin kierteet ehjät ? Kävyn kierreniitti ei pyöri "tyhjää" eli on kunnolla kiinni ? Oletko kokeillu7 ilman sitä top-cap:ä meneekö ruuvi kierteelle yms. ?
Jos sen uuden stemmin runko on korkeampi (eli se osa, joka tulee kaulaputken ympärille) ja vanha pultti ei ylety käpyyn.
Sain tässä käsiini GRX-kahvat jarruineen. En ajatellut sen koommin asiaa tilatessani mutta taakse tarkoitettu jarrusatula tuli tosiaan ilman korokepalaa ja käytössä Shimanon XT MT-800 centerlock-jarrulevyt 160mm edessä ja takana.
Vanhassa mekaanisessa jarrussa korokepala näyttää tältä:
https://www.modernbike.com/promax-fl...mm-rear-rotors
Tämä olisi Shimanon oma hommaan tarkoitettu:
https://www.bike24.com/p2139811.html
Kovin samanlaisilta näyttävät, joten kannattaako kokeilla tuota Promaxin korokepalaa ensi alkuunsa? Onko näissä mitään yhtenäistä standardia olemassa? Löytyykö noita korokepalasettejä mistään pyöräliikkeistä tai xxl jne sopuhintaan? En usko, että hetkeen alkaisin edes harkitsemaan 140mm levyä.
edit: Luin vähän flatmount standardista ja kahta erilaista korokepalaa pitäisi vain olla olemassa. Edessä tuo käännettävä 140/160 ja takakiinnitys on natiivina 140mm ja sille tarkoitetun palan kanssa 160mm.
Pyöräilyn pariin palaajan amatöörin kysymys. Ostin perus 7-vaihteisen pyörän. Nyt käytössä on ykköselle vaihteassa rusahtanut vaihteet ikävän kuuloisesti jokusen kerran.. Kerran ihan vain liikkeelle lähtiessä. Onkohan voinut tulla jotain tuhoa? Mistä voi johtua.. olen vuosikausia ajanut vanhoilla romupyörillä lähinnä kolmivaihteisilla, viimeksi hyvin raskasajoisella vanhalla tunturi riderilla, nyt käsissä aivan uusi. Mietinkin, että enkö ole hoksannut keventää tarpeeksi polkemista ennen vaihteen vaihtoa esim ylämäessä..vai kuinka..vaihteet tuntuvat toimivan ja kaikki pyörin nätisti.
Ehkä hieman pohtii liikaa, kun seitsemäniinkin vaihdetta uusi ja erilainen tuntuma. Olen ihmeissäni ollut kuinka helposti rullastessa ja sen jälkeen polkimet löyvät tyhjää, mutta ehkäpä en vain vielä osaa valita sopivaa vaihdetta pyöritysnopeuteen/etenemisnopeuteen. Rullaamisen jälkeistä tyhjää puolikasta kierrosta ennen tuntuman saamista ihmettelin, kunnes hoksasin että rullatessa jalat(+ketjut) pyörähtävät taaksepäin vähän.
Ja pohdin vain vaihteita siksi, pitäisikö jossain vaiheessa viedä takuuhuoltoon.. onko normaalia. .Vai sattuuko tuota vain ja miten tulisi välttää..
Ruuvi meni siis vähän matkaa kiinni, mutta ohjaus jäi löysäksi, kiristin lisää ja nyt pyörii molempiin suuntiin tyhjää enkä saa ruuvia edes irti.
Seuraava tunarin kysymys, miten vaikeaa voi olla 11 pakan irroitus XD vaparista? Joku pieni (endcap?) irtosi kyllä mutta pakka avain ei edelleenkään ota kiinni mihinkään.
Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
Eikai se ota mihinkään kiinni, kun xd vaparissa pakka lähtee irti ihan vain nykäisemällä. Välillä jopa vahingossa, kun olen kiekkoa ravistellut pakka alaspäin tarkoituksena renkaanvaihdon jälkeen litkuja ravistella renkaan sisällä.
Mulla ainakin aukesi ihan normaalilla pakka-avaimella, toi koko paketti on yhtä ja kierteilla vapaarattaassa. 11-v ainakin. Jos oikein muistan kun kerran vaan vaihtanut.
Joo sori, vastasin tavallaan väärään kysymykseen. Kun mulla on xd pakka tippunut lattialle ns. itsestään, niin pakkahan on pysynyt tavallaan kiinni ja vapaaratas siinä on auennut. Ja sen seurauksena vapaarattaan ratchet jousi ja hammasrattast pitkin lattioita :)
No mutta milläs perkeleellä tuo pakka tosta lähtee :D?https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...de9f3fccd2.jpg
Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
Onkos tuo e*thirteenin pakka... https://service.bythehive.com/Guide/...S+cassettes/72
Onko Connexin ketjuissa väliä miten päin ne laittaa?
e. Jaksoin etsiä vähän alusta ja ilmeisesti toi pikaliitin aiheuttaa hyppimistä pienimmällä rattaalla. Pitää varmaan vaihtaa Connexin kun laitoin vaan jonkun vanhan. Tuntui kyllä että ketju ottaisi kiinni toiseksi pienimpään rataaseenkin mutta tolla linkin vaihdolla voi kai korjaantua.
Ketjujen asennolla ei kait väliä, jos pakkauksessa ei erikseen mainita, mutta lukko pitää asentaa oikein päin.https://www.youtube.com/watch?v=UqGMPAFtWgo
Joo löysin ton illalla itsekin. Siinähän se vika oli. Oli kyllä jopa oikea linkki mutta väärin päin.
24" KTM Wild speediin olen uusimassa voimansiirtoa.
Force c8.3 kampisarjan istuvuus ihmetyttää.
Onko neliökiinnitteisissä eri malleja?
Kammet ei ikään kuin mene tarpeeksi syvään.
Taitaa olla liian leveä nelikanttiakseli tuolle kampisetille?
Kammet jää aavistuksen verran etäämmälle kuin alkuperäiset Suntourin, ehkä noin 2-3mm rattaasta runkoon mitattuna.
Vaihdoin Aceran takavaihtajan ja uuden kiinnikkeen sille myö pakan ja ketjujen lisäksi.
Näyttäisi etten taida saada tuosta kalua...ei oikein tunnu säädöt riittävän.
Vanhan keskiölaakerin akseli on liian pitkä (tätä A.M. lienee tarkoittanut tuolla "liian leveä"), "recommended bottom bracket length: 118 mm
chain line: 47,5 mm ". Eli keskimmäinen ratas asettuisi tuolla akselilla tuolle etäisyydelle rungon keskilinjasta.
https://www.force.bike/EN/cranks-for...t-152mm-black/
Kiitos vinkeistä.