Ja rööki roikkuu huulessa, autona täysperävaunu rekka.
Maanantaina oli neljä läheltäpiti tilannetta työmatkalla. Kolmannen jälkeen kytkin valon täydelle teholle, mutta silti yritti Audi kiertoliittymästä syliin.
Ite vältyin aivan täpärästi kylvyltä, kun hinausauto ohitti ajorataa pitkin vauhdikkaasti (itse viereisellä kelvillä) ja valtava kuravesipatsas nousi huuhtomaan väylää. Onneksi olin muutaman metrin taaempana siitä. Puistatti, kun olisi valunut vesi kyllä kauluksesta sisään yms. Hinuri antoi ihan ok tietä seuraavassa liikenneympyrässä, joten ei varmaan ilkeyttään siihen lätäkköön paahtanut.
Olisit nyt strobottanu .. törppöilevien kuskien valaisu otsalampulla saa yleensä aikaan sen arvoisia ilmeitä ...
Mä olen aina saanut "keskusteluyhteyden" alle 200 lumenin pistemäisellä otsavalolla. Kieltämättä kunnon rangaistusvalaisimelle olis toisinaan käyttöä.
Anteeksi, mikä loistaa?
Terveiset vaan Arabiaan Jermulle ja kilometriä myöhemmin Fuugalle, harmi että olitte antaneet lemmikki-ihmisillenne aavistuksen liian lyhyet hihnat, joten kumpikin jäitte vaaksan vaille herkullista pyöräjäniksen nilkkapaistia. Ei vaan, täytyy ilmeisesti alkaa pimeässä (eli puolenpäivän jälkeen) kunnolla hidastaa koirien lähistöllä kun tällainen yössä suhahtava ohjus tuntuu suden jälkeläisen aivoissa helposti menevän uhkaavien ilmestysten lokeroon. Reilun marginaalin jättäminen ei näköjään riitä.
Kuvan perusteella yhdennäköisyyttä ei ole lainkaan. Saatoin kyllä erehtyä, jos tämä täkäläinen ulkoilija olikin Fuga. Jotenkin brittiläiset piirteet sillä oli. Tai oikeastaan, lentorata muistutti enemmänkin Fougaa äkkipysähdyksineen. Viikko sitten testasin kyllä sohjossa heittoistuinta itsekin, ei siinä mitään.
Ajelin hiekkaa ja kiviä kierrellen vetistä peilijäätikköä pitkin, kun kuuluu "älä hyvä mies kaadu, siinä on hirvittävän liukasta", hetken pyörimisen jälkeen kykenin ymmärtämään, että vanhempi mies hiekoitti pihatietään ja sieltähän sitä ystävällinen varoituksen sana oli tullut, aloin sitten kehumaan, että eihän tässä liukasta ole, mutta kengässä pito ei riittänyt ja mäjähdin siihen vetiselle jäätikölle nurin. Siinä hekotuksen lomassa totesin, että parempi pysyä pyörän päällä, niin ei tule liukasteltua ja jatkoin matkaani.
Ensimmäisen kerran tuntui nastat toimivan kuten pitää, kelvi oli kyllä aika tyhjä, mutta sellaista ruskeaa hiekkaa oli tuollakin paljon, sekä sellaisia reilun peukunpään kokoisia kiviä sopivasti hajasijoitettuna. Pian ne taitaa jäädä lumijää-kerroksen alle, mutta ajelin päällysteen vieressä ja jäätiköllä vältellen noita kiviä koko matkan, sinällään ei mitään eroa ajamisessa oliko alla nurtsia, jäätä, asfalttia tai hiekkaa, sormenpaksuiset railot poikkipäin jäässä eivät myöskään tuntuneet lainkaan, vastatuuleen tuntui rullaavan ihan samoin riippumatta mitä siellä renkaiden alla oli, matalat paineet tekee kaikenlaista kivaa ja vähemmän kivaa.
Jaa, mutta olihan siellä kaksi muutakin liikkujaa, joku mies ja lapsi juoksivat vastaan lenkillään, jonkinlaiset nastat kai kengissä. Pari kertaa menin nurin omassa pihassa, kun jalkapelissä yritin kulkea, pyörällä parempi kulkea pihan poikki, ei mene nurin niin helposti :)
Mä olisin laittanu täydet täpöt ja pysäyttäny auton ja pakkottanu avaan ikkunan "eikö rouva tunne liikennesääntöjä, voisi kertaus olla paikallaan.." tms.
Ja näin olen tehnyt jos on mahdollisuus, tosin on vähän himmeempi valo. Pitäisi senkin näkyä.
Tänäpä kelvillä penteletaatana koiranojassaulkoiluttajat. Ajelen leveää pyörätietä oikeaa reunaa ja pariskunta kävelee vasenta. Eihän siinä mitään, ja yhtäkkiä ohittaessani ojasta hyökkää pikkukoira mun monon luo. Pahus että vaistomaisesti irroitan mononklossin poljimesta, nostan jalan ylös ja ajan ojaan. Olisin vaan sitkeesti ajanu suoraan ja polkenu, pieni koira olisi menny sinne väliin..
Pariskunta ei suinkaan pahoitellut, vaan alkoi sättiä mua että "mikset käyttäny KELLOA!" jumankekkali, en olisi käyttänyt kelloa tässä tilanteessa vaikka olisi ollutkin ( ps. ny on) minä tietty huusin takas että pirun väsyneet aivopierut olkee hiljaa. Huomautin että anteeksipyyntö olisi ollu paikallaan. Ne jatkoi sättimistä ja nauramista. Totesin että nauru loppuu, seuraavalla kerralla potkasen piskin kallon hajalle klossilla, niin ei enää naurata. Piruvie.
Juuri tämän takia inhoon koiria, tai oikeastaan noita koiraihmisiä, anteeksi vaan. Ihan eri asia jos samanlaisessa tilanteessa koirankusettaja pahoittelee, niin eipä siinä mitään ei tässä kiire ole...mutta vastaan kyllä samalla mitalla jos aletaan syyttämään että mun vika, kun koira hyökkää.
Jotta ostin kellon, toivottavasti se mahtuu tankoon ( aika kapea se pidike) ja jos jostain löytyy ostan semmoisen isomman "torven", mutta kyllä tästäkin kilinää lähtee.
Sitten seuraava reaktio on "ai kamalaa kun peljästyin!"
"Mitäs sä kilistelet, eikö siitä muka mahdu!!!???"
Lyhyesti: Varokaa Espoota. Varokaa Espoossa ajavia kuorma-autoja.
Edessäni päiväsaikaan ajoi mies, kirkas tavalo päällä. Ajattelin jos reippaasti ajan niin saan kiinni, ja sainkin, sanoakseni miehelle että takavalo on päällä.
Ihan hyvää tarkoitin, turhaan patterit kuluu ( kun itse toimin näin heti kun ei tarvii sammutan valot).
Mies närkästyi, että antaa olla päällä vaan mitä niitä sammuttelemaan, johon vastasin että hyvää vain tarkoitin. Mies alkoi selittään että ei valoja kannata sammuttaa kun ei kuitenkaan seuraavaa lenkkiä kestä ja pitää kuitenkin ladata...
jolloin pyytelin nöyrimmin anteeksi että huomautin.
Mielestäni olin ihan hyvällä asialla, mitä se ukkeli siitä närkästyi.
Ja pahus, ei taaskaan tullut mahdollisuutta käyttää pyörän rimputinkelloa.
Mistä päättelit että mies närkästyi? Vastaushan oli ainakin sisältönsä puolesta nykyisellä ladattavien paristojen aikakaudella täysin asiallinen. (BTW mielestäni takavalon käyttö päiväsaikaankin harmaanpilvisellä säällä vuoden hämärimpänä aikana voi olla aivan paikallaan.)
Ja ainahan on hyvä muistaa että hyvän (tai mielestään hyvän) neuvon antajankaan ei ole syytä närkästyä siitä että neuvo ei kelvannut...
Ai niin, viime lenkin kelviosuudella tarjoutui taas tilaisuus valistaa mutkassa vastaantulevaa pyöräilijää siitä mikä on oikea ja mikä vasen. Närkästys saattoi tietenkin olla molemminpuolista...
Mikä on kirkas takavalo? Tiedän toki että valo joka on taaksepäin ja kirkas, mutta eikö sen takaperävalon pitäisi olla punainen?
Muutama havainto:
Moottoritien alikulkutunnelissa on pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain ja asianmukaisesti liikennemerkein ja maalauksin merkattu. Sekä pyöräilijöille että jalankulkijoille tuottaa vaikeuksia ymmärtää rinnakkaisen pyörätien tarkoitusta. Liian moni kulkee menosuuntaansa nähden tunnelin oikeassa reunassa eli joka toinen kerta menee oikein... Viimeksi tunnelissa oli neljä kävelijää, joista kolme oli väärällä puolella ja se neljäs käveli siinä keskiviivan päällä.
Toinen tapaus: Tien toisella puolella on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä asianmukaisin liikennemerkein varustettu. Monta kertaa olen nähnyt pyöräilijän ajavan tätä yhdistettyä pyörätietä pitkin ja jostain syystä pyöräilijä siirtyy toiselle puolelle tietä ajamaan jalkakäytävää pitkin ja jatkaa siis samaa tietä eteenpäin. Miksei se pyörätie kelpaa? Yhdelle pyöräilijälle totesin, että tässä on jalkakäytävä ja pyöräilijän vastaus oli: "voi voi".
Viesti ja video poistettu. Luulin että täällä olisi asiallista keskustelua avautumisesta kevyenliikenteen väylällä.
Ja ennekuin kukaan huutelee mitään valoista. Niin kyllä, minulla oli pyörässä valot päällä. Edessä, takana, pinnoissa heijastimet sekä renkaat joissa on heijastava sivunauha. Päällä todella kirkkaankeltainen takki jossa heijastimia.
^ Ikävä kyllä monilla kuskeilla on tilannenopeus aivan hukassa kun tulevat risteykseen. Eiköhän ne saa vähän oppia kun liukkaat kelit alkaa, taas.
nm. ammattinsa puolesta muiden koheltamista liikenteessä seuraava
Ei hyvää päivää... Jätä ensi kerralla se kamera kotiin ja yritä olla ajamatta alle.
Onko liikennesäännöt tuttuja ?
Kolmion tai stop-merkin suunnasta tuleva autoilija väistää risteävää tietä kulkevaa pyöräilijää pyörätien kohdalla. Kolmion yhteydessä saattaa olla pyörätiestä varoittava lisäkilpi, mutta sen puuttuminen ei vaikuta väistämisvelvollisuuteen. Tieliikenneasetus 14 § (merkki 231 ja 232), tieliikennelaki 14 §.
Kuva Kirkkotieltä Volvon tulosuunnasta http://goo.gl/maps/WIxES Mikäs liikennemerkki se siinä. Googlemapsin kuvasta poiketen tuon kolmion alla on nykyisin myös tämä lisäkilpi numero 863 kakisuuntainen pyörätie, kuten on jokaisen tuossa liikenneympyrässä olevan kolmion alla.
Niin tai käyttää maalaisjärkeä ja ennakoida. Ymmärrän että sillä oli kolmio ja se olisi ollut väistämisvelvollinen, mutta eiköhän tuossa kohti olisi voinut vaikka itse pysähtyä ja päästää se volvo siitä, kun kerran oli niin kiire. Ei se maailma tai lenkki siihen kaadu, että pysähtyy hetkeksi.
Tuota samaa sattuu Turussa harva se päivä ja voi armias jos mä vetäisin kauheet herneet nenääni jokaisesta tuollaisesta tapauksesta. Siellähän olisi kokonainen kuivahernepussi :rolleyes:
Ja se volvokuski kylläkin pysähtyi siihen suojatien eteen..
Luitko ollenkaan alkuperäistä kirjoitustani ? " Itsellä oli vauhtia sen verran että pystyssä pysyin ja valmiina pysäyttämään jos tämä Volvokuski ei olisikaan pysähtynyt". Enkö ennakoinut ? Antaa mennä juu ja opettaa sitten autoilijoita että ei tarvitse liikennesäännöistä välittää, kyllä pyöräilijä väistää vaikka autolla tullaan kolmion tai Stop merkin takaa.
Joo ja kyllä pysähtyi kun löi liinat kiinni viimetipassa.
Ai niin mihin unohtui se autoilijoiden maalaisjärjen ja ennakoimisen perääminen ?
Tuossa varmaankin vaikutti se, että oli uusi kamera päässä ja piti saada hyvää materiaalia YouTubeen ja kreediittiä itselle. Eli jos itseään lähtee väkisin työntämään auton alle niin kyllä niitä rekkareita saa kerätä loputtomiin.
1. Kirkkotien vieressä oleva kelvi on kylläkin pelkkä jalkakäytävä. http://goo.gl/maps/kvLPv
2. Käännyin ajoradalle juuri siksi että sain näytettyä liiennemerkkiä autoilijalle.
3. Pyörätie jatkuu tuossa kohtaa suoraan kohti kauppakeskusta http://goo.gl/maps/fE3U7 kuvan pyörää taluttava henkilö on pyörätien jatkeella . Apteekille päin käännyttäessä se on vain jalkakäytävä http://goo.gl/maps/1ZbHm.
4. Näytän aina suuntamerkkiä pyöräillessäni.
Eli et osaa lukea ? Mutta väännetään rautalangasta " " Itsellä oli vauhtia sen verran että pystyssä pysyin ja valmiina pysäyttämään jos tämä Volvokuski ei olisikaan pysähtynyt". Olinko väkisin änkeämässä alle ? Etkä osaa näköjään liikennesääntöjäkään.
Krediittiä en kerää ja kamera on juuri niitä tilanteita varten jos jotain sattuu niin on todistusaineistoa poliisia varten.